Taas "teknisen tuen" feikkipuheluita
Aikaisemmin väittivät olevansa Microsoftilta. Nyt soitetaan vain "teknisestä tuesta" huonolla englannilla ja väitetään, että tietokoneessani on jotain vikaa. Tänään on tullut jo kaksi puhelua.
Äsken vastasin: Dear Olivia, what makes you think I have a computer? I have no computer.
Tämä valkoinen valhe sai molemmilla kerroilla rikollisen katkaisemaan puhelun hyvästejä sanomatta.
Paljon nopeammin pääsee näin eroon, koska muuten ovat sinnikkäitä huijausyrityksessään.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä maasta suuntanumero tällä hetkellä?
+34 ja +35-alkuisia ovat olleet viimeisimmät (vvime viikolla). Olen nyt miettinyt erilaisia tapoja vastata näihin puheluihin. Luuri lyötiin korvaan, kun kysyin "maksetaanko sinulle tosiaan palkkaa tästä?" Samoin kun kerroin, että kieltäydyn keskustelemasta tietokoneasioista englanniksi ja vaadin "Microsoftilta" suomenkielistä asiakaspalvelua. Seuraavaksi aion kysyä, onko soittaja kuullut herrastamme Jeesuksesta.
Kuulemma toimii myös hyvin, kun kertoo käyttävänsä Linuxia eikä Windowsia.
Mulle toimi sekin, että ihan vain lopetin puhelun kertomatta tai kyselemättä mitään.
Minulle yritettiin soittaa numerosta 4969247563974. Plussa edessä. Gary intiasta ehkä yritti taasen tavoitella, kun mun tietsikassa on jotain vikaa.🤣 Että alkaa ottamaan aivoon tämä vainoaminen.
Sen siitä saa kun osallistuu jokaiseen marketin kinkkubingoon.
Vierailija kirjoitti:
0297-alkuiset ja 040 923 XXX soittelevat myös väsymättä. Ketuttaa niin armottomasti.
Vaihdoin (todella) vanhan puhelimen uuteen ja samalla vaihdoin liittymän, puhelinnumero pysyi kuitemkin samana. Jostain syystä aikaisemmin vaivanneet noista numeroista tulleet soitot loppuivat kuin seinään. Olen erittäin tyytyväinen, mutta Ihmettelen mitä tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mihin kaikkialle te jaatte sitä omaa numeroanne joille näitä puheluita alati tulee?
Eipä tarvitse kuin nettikauppaan laittaa. Joku Zalando ym. ovat vahingossa vuotaneet tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle soiteltiin Tanskasta muka. Oli sellainen intialaisittain englantia ääntävä naishenkilö mukamas Microsoftilta. Sanoin suomeksi, etten ymmärrä mitään ja laitoin puhelimen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mihin kaikkialle te jaatte sitä omaa numeroanne joille näitä puheluita alati tulee?
Eipä tarvitse kuin nettikauppaan laittaa. Joku Zalando ym. ovat vahingossa vuotaneet tietoja.
Tai "vahingossa". Noita yhteystietoja ihan siis myydään. Jos olette muuten lukeneet koskaan yleiseen tietosuoja-asetukseen liittyviä tietoja, niin erilaiset verkkosivut pesevät aika hyvin kätensä siitä, mitä toiset tai kolmannet osapuolet tekevät niille tiedoille, joita nämä verkkosivustot niille käyttäjistä antavat.
Mutta tosiaan, nykyäänhän on nuo botit, jotka generoivat niitä puhelinnumeroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zalandolle numeron antaminen on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli pari päivää sitten Madridista (kolmena päivänä peräkkäin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos haluaa sen paketin.
Miten te vastaatte kaikkiin noihin tuntemattomiin numeroihin ja varsinkin niihin ulkomaansuuntaisiin?
Minulle ei tule edes työpuhelimeen kovinkaan monta soittoa täysin tuntemattomista numeroista per viikko ja henkilökohtaiseen puhelimeen ei senkään vertaa. Kenen te oikein arvelette soittavan tuntemattomasta numerosta kun koette tarvetta vastata joka kerta? Montako legitiimiä tuntemattomasta numerosta tulevaa soittoa saatte kuukaudessa? Veikkaukselta ei ainakaan soitella. Koronajäljitys on kuta kuinkin ainoa mieleeni tuleva. Soitteleeko joku muu viranomaistaho? Eikös kouluasiatkin hoideta wilmassa? Jos joku vanha koulukaveri soittelee parinkymmenen vuoden jälkeen perään tai kaukaiselta sukulaiselta on tulossa perintö niin eivätköhän pistä viestiä perään jos puheluun ei vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai "vahingossa". Noita yhteystietoja ihan siis myydään. Jos olette muuten lukeneet koskaan yleiseen tietosuoja-asetukseen liittyviä tietoja, niin erilaiset verkkosivut pesevät aika hyvin kätensä siitä, mitä toiset tai kolmannet osapuolet tekevät niille tiedoille, joita nämä verkkosivustot niille käyttäjistä antavat.
Mutta tosiaan, nykyäänhän on nuo botit, jotka generoivat niitä puhelinnumeroja.
Numeroita esim varastetaan sähköpostien liitteistä tai yritysten tietojärjestelmistä.
Nämä luovuttavat, kun joko kysyy olisiko siellä ketään englanninkielentaitoista tai puhuu niille pelkkää suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos haluaa sen paketin.
Siihen riittää sähköposti.
Voi kuulla linjan läpi pa_kastanialaisen soittajan sonnanlöyhkän.
Eniten ihmetyttää miksi ihmiset vastaa näihin numeroihin?
Nykyään somepalvelut ynnämuut järjestelmäpalvelut tarvii puhelinnumeroa esim. varmistuskoodin lähettämiseen joten melkein mahdoton sitä on välttyä oman numeron jakamiselta. En yhtään ihmettele että puheluja tulee ympärimaailmaa, eihän se tarvi kuin yhden ison jätin tietomurron ja puhelinnumero on kaikki hazardi-Ahmedien tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te vastaatte kaikkiin noihin tuntemattomiin numeroihin ja varsinkin niihin ulkomaansuuntaisiin?
Minulle ei tule edes työpuhelimeen kovinkaan monta soittoa täysin tuntemattomista numeroista per viikko ja henkilökohtaiseen puhelimeen ei senkään vertaa. Kenen te oikein arvelette soittavan tuntemattomasta numerosta kun koette tarvetta vastata joka kerta? Montako legitiimiä tuntemattomasta numerosta tulevaa soittoa saatte kuukaudessa? Veikkaukselta ei ainakaan soitella. Koronajäljitys on kuta kuinkin ainoa mieleeni tuleva. Soitteleeko joku muu viranomaistaho? Eikös kouluasiatkin hoideta wilmassa? Jos joku vanha koulukaveri soittelee parinkymmenen vuoden jälkeen perään tai kaukaiselta sukulaiselta on tulossa perintö niin eivätköhän pistä viestiä perään jos puheluun ei vastata.
Mä en ainakaan huomannut, että kyseessä oli ulkomaan suunta, kun numero oli +353. Äkkiä vilkaisin, että se oli Suomen suunta. Mutta joo, siis saan paljonkin puheluita sellaisista numeroista, jotka eivät ole tallennettuna mun puhelimeen. Joskus soitetaan ratsastusseuran asioista (olen johtokunnassa), sitten kysellään laina-astioita (hoidan kyläyhdistyksen astiastoa), erilaiset lapsiin liittyvät asiat tulevat monesti sellaisista numeroista, joita mulla ei ole, ja sainpahan viime kesänä työtarjouksestakin puhelun (en ollut siis hakenut paikkaa, mutta otin työn vastaan). Joten kyllä niitä vain tulee aika usein.
Kuulemma toimii myös hyvin, kun kertoo käyttävänsä Linuxia eikä Windowsia.