Taas "teknisen tuen" feikkipuheluita
Aikaisemmin väittivät olevansa Microsoftilta. Nyt soitetaan vain "teknisestä tuesta" huonolla englannilla ja väitetään, että tietokoneessani on jotain vikaa. Tänään on tullut jo kaksi puhelua.
Äsken vastasin: Dear Olivia, what makes you think I have a computer? I have no computer.
Tämä valkoinen valhe sai molemmilla kerroilla rikollisen katkaisemaan puhelun hyvästejä sanomatta.
Paljon nopeammin pääsee näin eroon, koska muuten ovat sinnikkäitä huijausyrityksessään.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Miten te vastaatte kaikkiin noihin tuntemattomiin numeroihin ja varsinkin niihin ulkomaansuuntaisiin?
Minulle ei tule edes työpuhelimeen kovinkaan monta soittoa täysin tuntemattomista numeroista per viikko ja henkilökohtaiseen puhelimeen ei senkään vertaa. Kenen te oikein arvelette soittavan tuntemattomasta numerosta kun koette tarvetta vastata joka kerta? Montako legitiimiä tuntemattomasta numerosta tulevaa soittoa saatte kuukaudessa? Veikkaukselta ei ainakaan soitella. Koronajäljitys on kuta kuinkin ainoa mieleeni tuleva. Soitteleeko joku muu viranomaistaho? Eikös kouluasiatkin hoideta wilmassa? Jos joku vanha koulukaveri soittelee parinkymmenen vuoden jälkeen perään tai kaukaiselta sukulaiselta on tulossa perintö niin eivätköhän pistä viestiä perään jos puheluun ei vastata.
Työpuhelimeen mulla nämä tulee. Omaan en ole saanut koskaan. Pakko vastata, koska suurin osa työpuheluista tulee tuntemattomista numeroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mihin kaikkialle te jaatte sitä omaa numeroanne joille näitä puheluita alati tulee?
Sinäkö et ole ikinä kuullut, että noita puhelinnumeroita pystyy "keksimään" ja laittamaan tietokoneohjelma soittamaan soittolistaa läpi automaattisesti, kunnes puhelu osuu toimivaan numeroon. Ja ne soittolistatkin keksitään ihan tietokoneella arpomalla.
Esim. mun työkaveri on todella tarkka privanumeronsa suhteen ja olen todistanut ainakin kahta huijauspuhelua, jonka on saanut omaan numeroonsa.
Ja meillä on työpaikalla sellainen hälyytyspuhelin, jonka puhelinnumeroa ei takuulla ole jaettu minnekään epämääräiseen paikkaan eikä se löydy mistään listauksista. Silti siihenkin on näitä tullut.
Se on näiden huijareiden kanssa aivan sama vaikka et olisi ikinä antanut numeroa yhdellekään ihmiselle, soittoja voi silti tulla, jos sattuu automaatti arpomaan numeron kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää miksi ihmiset vastaa näihin numeroihin?
Minulla on luottamustehtäviä ja harrastuksia, joten tulee usein asiallisia ja tärkeitäkin puheluita tuntemattomista numeroista. Olisipa aika omituista, jos esimerkiksi rakennus- tai pelastuslautakunnan jäsen ei vastaisi puhelimeen tai kerhonvetäjä tiedusteluihin mahtuuko vielä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten te vastaatte kaikkiin noihin tuntemattomiin numeroihin ja varsinkin niihin ulkomaansuuntaisiin?
Minulle ei tule edes työpuhelimeen kovinkaan monta soittoa täysin tuntemattomista numeroista per viikko ja henkilökohtaiseen puhelimeen ei senkään vertaa. Kenen te oikein arvelette soittavan tuntemattomasta numerosta kun koette tarvetta vastata joka kerta? Montako legitiimiä tuntemattomasta numerosta tulevaa soittoa saatte kuukaudessa? Veikkaukselta ei ainakaan soitella. Koronajäljitys on kuta kuinkin ainoa mieleeni tuleva. Soitteleeko joku muu viranomaistaho? Eikös kouluasiatkin hoideta wilmassa? Jos joku vanha koulukaveri soittelee parinkymmenen vuoden jälkeen perään tai kaukaiselta sukulaiselta on tulossa perintö niin eivätköhän pistä viestiä perään jos puheluun ei vastata.
Minulla on työnhaku päällä, joten pakko vastata tuntemattomiin numeroihin. Tosin ulkomailta tuleviin en vastaa, jollen tiedä, että joku tuttu on reissussa.
Minulle tulee myös noita puheluita ja ne ovat varsin viihdyttäviä. Viimeksi kyselin soittajan lapsuudesta, lähinnä siitä näkökulmasta että mikä siinä on mennyt pieleen, kun on päätynyt tuollaisella huijaus-alalle.
Mulle on tullut tänään 2 puhelua, toinen puhelimen mukaan Irlannista, toinen Lontoosta. En vastannut. Pari viikkoa sitten oli soittanut niin kauan, että puhelu meni vastaajaan, sieltä sitten kuului hetken aikaa hengitystä ja sit oli tajunnut lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapanani ei ole tarkistaa tulevan puhelun suuntanumeroa. Minulla on sukulaisia ja kavereita muuallakin kuin Suomessa. Tilanne voi olla myös sellainen, että joku joutuu soittamaan lainapuhelimella minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on luottamustehtäviä ja harrastuksia, joten tulee usein asiallisia ja tärkeitäkin puheluita tuntemattomista numeroista. Olisipa aika omituista, jos esimerkiksi rakennus- tai pelastuslautakunnan jäsen ei vastaisi puhelimeen tai kerhonvetäjä tiedusteluihin mahtuuko vielä mukaan.
Ennen vastaamista kannattaa syöttää numero googleen.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mihin kaikkialle te jaatte sitä omaa numeroanne joille näitä puheluita alati tulee?
Tabletin numeron tiedän vaan itse ja salainen. Silti tullut kolme puhelua loppukesän aikana ei vielä txt.
En viitsi sanoa näille mitään, koska saattavat äänittää puheen ja vääntää johonkin sopimukseen ”Yes” -vastaukseksi. Laitan vaan punaista luuria.
Sinänsä outoa, että nämä olettavat, että kaikki osaavat englantia. 85-vuotiaalle mummollenikin soiteltiin mukamas Microsoftista ja mummo yritti ymmärtää, mitä sieltä sanottiin. Soitti sitten minulle hädissään, että hänen koneellaan on kai virus, kun Microsoft soitti ja hänen pitää soitella takaisin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vastaamista kannattaa syöttää numero googleen.
Tai sitten vain vastaa ja selvittää, mistä on kyse. Paljon helpompaa niin.
Sano seuravan kerran: "I understand, but there's a problem. Due of the internal security settings of my computer, I'm not able to allow any 3rd party parties to log in my computer, before I've received the valid credit card number from you and have transfered 100 € from your account to my company's account. Don't worry, all transfered funds will be fully refunded after this confirmation."
Vierailija kirjoitti:
En viitsi sanoa näille mitään, koska saattavat äänittää puheen ja vääntää johonkin sopimukseen ”Yes” -vastaukseksi. Laitan vaan punaista luuria.
Sinänsä outoa, että nämä olettavat, että kaikki osaavat englantia. 85-vuotiaalle mummollenikin soiteltiin mukamas Microsoftista ja mummo yritti ymmärtää, mitä sieltä sanottiin. Soitti sitten minulle hädissään, että hänen koneellaan on kai virus, kun Microsoft soitti ja hänen pitää soitella takaisin....
Eivät ne oleta, ne yrittävät vain huijata. Siihen tarvitaan mahdollisimman paljon puheluita ihan mihin tahansa numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Tartteeko sitä numeroa edes olla, robotti vaan yrittämään numerojärjestyksessä kaikkiin mahdollisiin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
--
Olen muistisairaan äitini hoidon yhteyshenkilö, joten minulle tulee paljon puheluita numeroista, joita en tunne, kuten kotihoidosta (jokaisella hoitajalla eri numero) ja sairaalasta. Soittaja saattaa olla "teknisen tuen" huijari, mutta paljon useammin kotihoidon työntekijä, joka kyselee missä on vara-avain. Siinä vaiheessa, kun otan puhelimen käteeni vastatakseni, numero ei myöskään näy kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin myös vastaavissa ja oman firman kautta ulkomailla asiakkaita, mutta silti en vastaa nykyään.
Laittavat sähköpostia muutenkin eli se toimii.
Joskus nämä väittävät, että "tietokoneenne kuormittavat servereitämme", johon tietenkin kuuluu vastata, että hankkikaa parempia servereitä.