Mies oli käynyt minulta salaa tekemässä sterilisaation
Nyt olen tunnemyrskyssä. Vielä alkuvuodesta sanoin, että haluaisin ehkä vielä iltatähden. Nyt mies oli käynyt sterilisaatiossa ja sanoi kylmästi, että hänen lapset on tehty. Mitä nyt?
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo 2021, naiset vaatii käskyvaltaa miehen kehoon
Olisi kiva tietää, kuinka moni mies on tänä vuonna 2021 painostanut kumppaniaan aborttiin.
Josta heitä aivan aiheesta kritisoidaan.
Tehkääs naiset kuten itse kehoitatte miehiä tekemään.
Ai teettämään sterilisaatio? Se on hyvä ehkäisykeino, mutta miehille paljon helpompi mitä naiselle. Parisuhteessa on paljon asioita, joista pitäisi puhua yhdessä.
Ei, vaan jos mies vaatii käskyvaltaa naisen kehoon, ja kritisoitte miestä, se ei tarkoita että teillä olisi oikeutta vaatia käsvyvaltaa miehen kehoon, ilman kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäittäisin miehem ja tekisin lisää lapsia toisen kanssa.
Tässä näette mitä naisen rakkaus on.
Miehet: ymmärtäkää roolinne. Se on siemen ja rahat.
Ymmärtänet, että tuo jolle vastasit, oli YHDEN naisen mielipide????
Tuo nainen jättäisi steriilin miehensä ja teksi lapsia jonkun toisen kanssa.
Mutta Suomessa on pari miljoonaa muutakin naista, jotka eivät toimisi noin.
Veikkaampa, että suurempi osaa naisista on ihan eri mieltä, eli todella onnellisia, että mies ON nennyt steriloimaan itsensä.
Eivät olisi ollenkaan miestään jättämässä ja tekemässä lapsia yhtään kenellekään.
Naurettavaa julista : "Miehet, ymmärtäkää roolinne", yhden naisen mielipiteestä. Ja tuokaan nainen ei puhunut rahasta mitään, mistähän senkin tuohon vetäisit???????
Hänellä on oikeus mielipiteeseensä, mutta se ei toki ole absoluuttinen totuus, joka pätee kaikkiin naisiin vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.
Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.
Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.
No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.
Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.
Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.
Mitä tämä sekusaalisuus tässä on?
Oletko sä tosissasi? Sä varmaan olet sitä mieltä, että seksuaalista väkivaltaa on vain raiskaus ja sitä ei tapahdu, jos on aiemminkin naitu/parisuhteessa. Mistä teitä sikiää?
Oletko sä nyt itse ihan vakavissasi? Mitä seksuaalista on siinä väkivallassa että teettää itselleen sterilisaation?
😅😂😅 Osaatko sä lukea? Jos, niin lue mitä sanoin.
Sterilisaatiossa ei ole mitään väkivaltaista, sen tekeminen salaa/kertomatta sen sijaan todellakin on.
Miten? Mikä siitä tekee väkivaltaa missään muodossa? Väkivaltaa olisi rajoittaa henkilön itsemääräämisoikeutta kieltämällä tältä mahdollisuus tehdä päätös omasta kehostaan.
Mutta kertomatta jättäminen poistaa naisen mahdollisuuden päättää omasta kehostaan, eli mahdollisuudesta tulla raskaaksi. Ettekö te oikeasti ymmärrä, että kertomatta jättäminen vaikuttaa myös sen puolison elämään? Ei parisuhteessa eletä umpiossa.
Ja jos nainen ei anna, se on seksuaalista väkivaltaa, koska siinä riistetään mieheltä mahdollisuus päättää omasta kehostaan, eli mahdollisuudesta saada piparia?
Miten voi pihdata salaa puolisolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.
Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.
Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.
No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.
Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.
Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.
Oletko sä tosissasi? Sä varmaan olet sitä mieltä, että seksuaalista väkivaltaa on vain raiskaus ja sitä ei tapahdu, jos on aiemminkin naitu/parisuhteessa. Mistä teitä sikiää?
Oletko sä nyt itse ihan vakavissasi? Mitä seksuaalista on siinä väkivallassa että teettää itselleen sterilisaation?
Sterilisaatiossa ei ole mitään väkivaltaista, sen tekeminen salaa/kertomatta sen sijaan todellakin on.
Miten? Mikä siitä tekee väkivaltaa missään muodossa? Väkivaltaa olisi rajoittaa henkilön itsemääräämisoikeutta kieltämällä tältä mahdollisuus tehdä päätös omasta kehostaan.
Mutta kertomatta jättäminen poistaa naisen mahdollisuuden päättää omasta kehostaan, eli mahdollisuudesta tulla raskaaksi. Ettekö te oikeasti ymmärrä, että kertomatta jättäminen vaikuttaa myös sen puolison elämään? Ei parisuhteessa eletä umpiossa.
Selitätkö vielä miten tuo "väkivalta" on mielestäsi seksuaalista luonteeltaan?
En ole puhunut mitään väkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti olisi ollut hyvä, jos miehesi ois keskustellut sterilisaatiosta etukäteen ja siitä ettei halua enempää lapsia. Sinä taas et oikein voi ottaa tätä suurena loukkauksena, koska miehelläkin on oikeus päättää millon on lapset tehty. Ei toista saa ehdoin tahdoin pakottaa vanhemmaksi. Vahinkoraskaus on asia erikseen (sellainen oikea vahinko eli ehkäsy pettää). Pariskunnan on kuitenkin yhdessä päätettävä lapsen teosta. Se että sä haluaisit iltatähden ei tarkota sitä, että miehen on pakko suostua.
T. nainen
Onhan tuo silti iso asia tehdä tarkoituksella salaa puolisolta. Itse en lapsia halua mutta olisin silti järkyttynyt jos mieheni kävisi sterilisaatiossa kertomatta asiasta etukäteen. Tuollaisella suhteella ei ole tulevaisuutta.
N40
Miksi toisen terveystiedot kuuluvat sinulle, erityisesti kun niillä ei ole mitään vaikutusta sinuun?
Jonkun "toisen" tiedot eivät varmasti kuulukaan, mutta en halua elää suhteessa missä noin merkittäviä asioita ei jaeta. Ja kyllähän se vaikuttaisi merkittävästi minun terveyteeni kun voisin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn. Otapa se pää takapuolestasi ulos ja mieti ennen kuin möläyttelet.
Sinä voit lopettaa ehkäisyn aivan milloin haluat. Ja toisen terveysasiat eivät sinulle kuulu jos hän haluaa pitää ne yksityisinä, vaikka olisi puoliso. Olisi hirveää elää ihmisen kanssa joka vaatii että hänelle pitää kertoa kaikki, eikä ole mitään yksityisasioita, ei edes terveyteen liittyen.
Sitten ei mies voi valittaa vahinkovauvasta, jos minä lopetan hirmonaalisen ehkäisyn kertomatta miehelle. Minunhan terveydestä siinä on kyse, sehän ei miehelle kuulu? Vai?
Näin te naiset tosiaan olette kertoneet. Se joka ei halua vauvoja ehkäisee.
Aloitetaanko keskustelu siitä vastaako tuo kumin poistamista salaa kesken yhdynnän?
Mun mielestä parisuhteessa ollaan avoimia ehkäisystä ja sen tarpeesta. Ei tehdä mitään salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli, koska puoliso pitää ottaa mukaan selvityskäynnille.
Ei pidä.
Aijaa, minut pakotettiin sinne. Mied halusi vasektomian ja minun piti mennä allekirjoittamaan lappu. Ihan kunnalliselle. Vantaa.
Minkä ikäisiä olette ja onko lapsia?
meillä oli lapsia ja oltiin yli 30v, eikä kukaan kysellyt miehen perään ja miehen mielipidettä, kun minulle tehtiin srerilisaatio.
Minä olin 37 ja mies 41. Ei lapsia.
Ihmeellistä, että Suomessa on näin erilaisia käytäntöjä. Voiko asiaan sitten vaikuttaa se, että onko pariskunnalla lapsia vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan jo tiesi ettei tämän miehen kanssa voi tulla raskaaksi kun mies ei halunnut lapsia?
Aina on se mahdollisuus, että voi muuttaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein ekan lapsen jälkeen, enkä ole koskaan kertonut vaimolleni.
tämä on törkeää. Eli pakotti naisen jäämään kanssasi ja toivomaan lasta. Sika.
Nainen saa päättää haluaako lapsia vai ei, jos ei kanssasi niin jonkun toisen. Sairas temppu.
Mutta mies ei halunnut, kai miehelläkin on oikeus päättää tuleeko hänelle lisää lapsia.
Tottakai on. Mutta kertomatta jättäminen on valehtelua. Entä jos nainen olisi halunnut lisää lapsia sitten jonkun toisen kanssa. Nyt valheen vuoksi on jäänyt suhteeseen toivomaan toista ja harmittelemaan, kun sitä ei näy. Sun mielestä tuossa toiminnassa ei ole mitään väärää?
Sekin on valehtelua että jättää salaa pillerit pois.
No niin onkin?
Hanki se lapsi toisella spermalla. Lapsen hankinta on vieläkin merkittävämpää kuin se, kenen kanssa olet parisuhteessa. Ei kannata jättää tuollaista toteuttamatta vain miehen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaampa, että suurempi osaa naisista on ihan eri mieltä, eli todella onnellisia, että mies ON nennyt steriloimaan itsensä.
Eivät olisi ollenkaan miestään jättämässä ja tekemässä lapsia yhtään kenellekään.
Naurettavaa julista : "Miehet, ymmärtäkää roolinne", yhden naisen mielipiteestä. Ja tuokaan nainen ei puhunut rahasta mitään, mistähän senkin tuohon vetäisit???????
Hänellä on oikeus mielipiteeseensä, mutta se ei toki ole absoluuttinen totuus, joka pätee kaikkiin naisiin vai mitä?
Se on niitä miehiä, jotka luulee, että tekemällä lapsia nainen tulee rikkaammaksi. Ei sillä ole mitää kokemusta asiasta.
Miehellä on oikeus olla lisääntymättä, mutta kyllä silloin, kun parisuhteessa ollaan ja perheenä, niin nämä asiat puhutaan ja sovitaan yhdessä, eikä kenenkään pitäisi tehdä tällaisia operaatioita toisen selän takana.
En voisi kuvitella tilannetta että mies steriloisi itsensä ilman että siitä olisi päätetty ensin yhdessä. Miehen sterilointi vaikuttaa suoraan minunkin elämääni siinä että tulenko saamaan enää lapsia miehen kanssa, ja tarvitseeko minun käyttää minkäänlaista ehkäisyä tulevaisuudessa.
Lapsiluvusta pitää aina päättää yhdessä, ei yksipuolisesti toisen selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehilläkin ole oikeus itse päättää omasta ruumiistaan, aivan kuten naiset perustelevat aborttia.
Ei ole kyse siitä, onko miehellä oikeus päättää omasta kehostaan, vaan siitä, onko oikein tehdä vasektomia salaa puolisoltaan. Vähän sama asia kun suhteen alussa ei kerro sterilisaatiostaan, vaikka toinen ilmaisee haluavansa lapsia. Omasta mielestäni kummassakin tapauksessa on itsekästä jättää kertomatta.
Saako nainen salata raskauden ja/tai tehdä abortin ilman että kertoo AINA miehelle?
Oikeus siihenkin varmaan on, mutta ei se mun mielestä oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä.
Aijaa, minut pakotettiin sinne. Mied halusi vasektomian ja minun piti mennä allekirjoittamaan lappu. Ihan kunnalliselle. Vantaa.
meillä oli lapsia ja oltiin yli 30v, eikä kukaan kysellyt miehen perään ja miehen mielipidettä, kun minulle tehtiin srerilisaatio.
Ihmeellistä, että Suomessa on näin erilaisia käytäntöjä. Voiko asiaan sitten vaikuttaa se, että onko pariskunnalla lapsia vai ei?
Laki on kaikille sama kuitenkin, siihen ei tarvita puolison suostumusta mutta suositellaan tiedoksiantoa. Kaikki terveydenhuoltoihmiset ei kuitenkaan asiaa ole sisäistäneet. Tästä on paljon keskusteltu tässä langassa.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on oikeus olla lisääntymättä, mutta kyllä silloin, kun parisuhteessa ollaan ja perheenä, niin nämä asiat puhutaan ja sovitaan yhdessä, eikä kenenkään pitäisi tehdä tällaisia operaatioita toisen selän takana.
En voisi kuvitella tilannetta että mies steriloisi itsensä ilman että siitä olisi päätetty ensin yhdessä. Miehen sterilointi vaikuttaa suoraan minunkin elämääni siinä että tulenko saamaan enää lapsia miehen kanssa, ja tarvitseeko minun käyttää minkäänlaista ehkäisyä tulevaisuudessa.
Lapsiluvusta pitää aina päättää yhdessä, ei yksipuolisesti toisen selän takana.
Kumpa naisetkin muistaisivat tämän siinä vaiheessa ku suunnittelee ehkäsyn lopettamista siihen järjettömään vauva kuumeeseen jossa mies huijataan vamhemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä.
En usko. Eiköhän yleensä riitä jos sterilisaatioon hakeutuva on yli 3-kymppinen. Voihan puolison kanssa olla vaikka ero meneillään. Virallinen parisuhdestatus ei välttämättä kerro missä tilassa suhde on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on aivan luonnollinen kakkosrooli. Sitä tarvitaan kun nainen on saanut siemenen.
Tiesittekö millaiseksi erotilastot muuttuvat jos mies jää työttömäksi ja nainen joutuu elättämään perhettä muutaman vuoden?
Hyvä kun kertoi. Ajattele jos olisit tullut raskaaksi ja ilmoittanut "iloisen" uutisen miehellesi.
Tiedoksi naisille: mies voi tehdä vasektomian ja te ette tule siitä koskaan tietämään jos mies ei halua. Joten keskustelu siitä mitä mieltä naiset on ettei mies kerro on puhtaasti teoreettista.
Ja tämän ketjun perusteella miesten ei ole vaikea tehdä ratkaisua kertoa vaiko ei kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun kertoi. Ajattele jos olisit tullut raskaaksi ja ilmoittanut "iloisen" uutisen miehellesi.
Vasektomia voi epäonnistua.