v*ttu hermot menee lapsen kuivaksi opettelussa
Tyttö 2,5v. Käynyt potalla jo yksivuotiaasta satunnaisesti istuskelemassa. Tänä kesänä koetettiin jättämällä vaipat pois, alkukesällä pari viikkoa sekä loppukesällä toiset kaksi viikkoa. Kummallakaan kerralla ei mitään tuloksia.
Nyt vaipatta kolmatta viikkoa ja pissat vaan lainehtii. Osaa kyllä sanoa että koska potalle, sinne päästyään pissaa hienosti.
Mutta silti monta kertaa päivässä päästelee lattialle, nauraa vaan päälle.
V*ttu en jaksa enää.
Vaippoihin vaan takaisin..:(
Kommentit (49)
Meillä poika oppi 5v vanhana kuivaksi joten sinuna en stressaisi asian kanssa. Lapsi oppii sen asian kun on siihen valmis. :-)
Sanoo kyllä että pissa tulee ja pieni liraus tulee housuun. Kävellään potalle ja päästää sinne isot lirut.
Tuntuu että kyllä osaisi mutta ei välitä/kiinnosta.
Ap
Meillä 3 v tyttö osaa kertoa pissi- ja kakkahädän ja odottamaan hetken -jos haluaa. Aika usein tulee pieniä tai isoja liruja housuun. Jotkut lirut vahinkoja ja jotkut kiukkupissejä. Kyllähän se ottaa päähän varsinkin silloin, jos housuun pissiminen on pelkkä mielenosoitus. Asteittainhan tuo oppiminen näyttää etenevän täälläkin. Osaako mennä jo itse potalle vai onko vielä täysi palvelu (talutat potalle, riisut housut valmiiksi, pyyhit, nostat housut jalkaan)?
Anna olla märissä housuissa ja pistä siivoamaan sotkunsa.
Lapsesi ei taida vielä olla kypsä kuivaksi. Kokeile vaikka puolen vuoden päästä uudestaan :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:12"]Meillä 3 v tyttö osaa kertoa pissi- ja kakkahädän ja odottamaan hetken -jos haluaa. Aika usein tulee pieniä tai isoja liruja housuun. Jotkut lirut vahinkoja ja jotkut kiukkupissejä. Kyllähän se ottaa päähän varsinkin silloin, jos housuun pissiminen on pelkkä mielenosoitus. Asteittainhan tuo oppiminen näyttää etenevän täälläkin. Osaako mennä jo itse potalle vai onko vielä täysi palvelu (talutat potalle, riisut housut valmiiksi, pyyhit, nostat housut jalkaan)?
[/quote]
Ei mene itse. Naksulla houkuttelemalla tulee.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:05"]
Meillä tyttö täytti justi 2v käyttää vaippoja vaan öisin ja yleensä vaippa aamulla kuivaa.Mene itse potalle kun on pissa tai kakka hätää.Näin jo siitä lähtien kun oli 1,5 vuotta.On hän muutenkin aikaa reipas tyttö.Lapset vaan on niin erilläiset :) :)
[/quote]
Äiditon erillaisia. Ei sunkaan lapsi varmaan itsellään oppinut? älä ole vaatimaton tai noi muut luulee että jotkun lapset oppii vaan itellään pottailut..
[/quote]
Meillä ainakin oppi, sitten kun oli siihen kypsä.
t. nro 24
[/quote]
Eli 4 vuotiaana? Meillä oppivat kun minä olin kypsä eli 1,5 vuotiaina. Lapsille voi opettaa yllättävän paljon asioita jo ihan pieninä jos jaksaa. Lapsissa on varmasti yksilöllisiäkin eroja, mutta suurinosa varmasti vain uhmaa pottailussa.
Annat kunnon torut kun pissa lattialle jos se kerran naurattaa, laita vaikka jäähylle, silloin kun tiedät ettei ollut puhdas vahinko. Onnistumisesta palkinto.
Miksi et pidä vaippaa ja silti käytät potalla?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:55"]
Sanoo kyllä että pissa tulee ja pieni liraus tulee housuun. Kävellään potalle ja päästää sinne isot lirut. Tuntuu että kyllä osaisi mutta ei välitä/kiinnosta. Ap
[/quote]
Lapsesi on vielä pieni. Ei tarvi vaatia väkisellä jotain mihin hänen ymmärryksensä ja taitonsa vielä riitä. Mihin sinulla on kiire?
Ja käyttäkää säännöllisesti, eli herättyä, ennen ulkoilua, ruan jälkeen, ennen nukkumaan menoa tai mihin rytmiin vessailu sopii, ei kannata heti odottaa että lapsi on omatoiminen sen suhteen, sitten kun pissaaminen sujuu näin voi ruveta odottomaan hätää nyt kannattaa vaan viedä aina samaan aikaan halusi tai ei.
Potalla käymisestä voi tehdä hauskaa esim. lukemalla kirjaa, antamalla jonkun lelun käteen, laulamalla tms. että lapsi istuisi potalla edes hetken ihan mielellään. Meillä kyllä lapsi (nyt 2 v 1 kk) istuu pöntöllä supistajan kanssa mielellään ja pitkään, tekee vähintään pissan pyydettäessä, mutta silti vaippa on lähes aina märkä ja kakka ei tule pönttöön juuri koskaan. On käynyt potalla n. 8 kuukauden ikäisestä lähtien, joten eipä oo mistään harjoituksen puutteesta kyse. Ei vaan tunnista vielä pissahätää, kakalla on ilmeisesti mukavampi vaan käydä kyykkyasennossa. Ei mulla ole kiire. En ymmärrä edes, miksi pitäisi olla.
Meillä tyttö 4-vuotta ja harjoiteltu pian 2-vuotta jo putkeen ilman vaippaa olemista. Edelleen vahinkoja tulee. Joskus monta kertaa päivässä ja joskus ei yhtään. Tyttö huomaa pissahädän aina tosi myöhään. Olen kuitenkin oppinut lukemaan kehonkielestä milloin mennään. Yleensä osuu kohdilleen. Päiväkodissa laittaa munakelloon :) itse ajan milloin menee. Pitää vaan suhtautua vahinkoihin oikein - ei niistä saa suuttua. Tsemppiä ap:lle. Kyllä lapsesi oppii vielä. Välillä on ihan ok käyttää vaippaakin, sillä eihän sen käyttö potalla käymistä estä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:05"]
Meillä tyttö täytti justi 2v käyttää vaippoja vaan öisin ja yleensä vaippa aamulla kuivaa.Mene itse potalle kun on pissa tai kakka hätää.Näin jo siitä lähtien kun oli 1,5 vuotta.On hän muutenkin aikaa reipas tyttö.Lapset vaan on niin erilläiset :) :)
[/quote]
Äiditon erillaisia. Ei sunkaan lapsi varmaan itsellään oppinut? älä ole vaatimaton tai noi muut luulee että jotkun lapset oppii vaan itellään pottailut..
[/quote]
Meillä ainakin oppi, sitten kun oli siihen kypsä.
t. nro 24
[/quote]
Eli 4 vuotiaana? Meillä oppivat kun minä olin kypsä eli 1,5 vuotiaina. Lapsille voi opettaa yllättävän paljon asioita jo ihan pieninä jos jaksaa. Lapsissa on varmasti yksilöllisiäkin eroja, mutta suurinosa varmasti vain uhmaa pottailussa.
[/quote]
Vähän ilkeästi todettu. Katsoppa yllä vastaus 42. Ei kaikki opi 1,5-vuotiaana, eikä se ole aina äidin laiskuudesta kiinni. Muista opettaa lapsillesi myös empatiaa.
Hei, älä ressaa. Ainoa elämä menee hukkaan lapsen liruvahinkoja kyttäämällä, on sulla varmasti parempaakin tekemistä. :) Vaipat takaisin, otatte aikalisän, ja yritätte kohta uudelleen. Tuon ikäiset aidosti kuivat lapset on aika harvassa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 08:35"]
Meillä tyttö 4-vuotta ja harjoiteltu pian 2-vuotta jo putkeen ilman vaippaa olemista. Edelleen vahinkoja tulee. Joskus monta kertaa päivässä ja joskus ei yhtään. Tyttö huomaa pissahädän aina tosi myöhään. Olen kuitenkin oppinut lukemaan kehonkielestä milloin mennään. Yleensä osuu kohdilleen. Päiväkodissa laittaa munakelloon :) itse ajan milloin menee. Pitää vaan suhtautua vahinkoihin oikein - ei niistä saa suuttua. Tsemppiä ap:lle. Kyllä lapsesi oppii vielä. Välillä on ihan ok käyttää vaippaakin, sillä eihän sen käyttö potalla käymistä estä.
[/quote]
Kylläestää, on todella epäreilua lasta kohtaan pitää välillä vaippaa ja välillä ei, välillä saa pissata hoisuun välillä ei, todella epäjohdonmukaista. tässä vaiheessa kun lapsi osaa käydä potalla, mutta huvikseen pissailee lattialle voi todellakin torua eikä potalla käymisen tarvitse olla hauskaa jos ei kerran oo. Sinne vaan tietyin väliajoin pissalle, kun tulee itselle olo että kohta se pissaa lattialle niin vaikka väkisin potalle, samalla voi kertoa että muuten tulee pissa lattialle ja äiti suuttuu, kun pissa tulee pottaan äiti on tosi iloinen ja kehuu sinua, voi kun hienosti osaat käydä potalla!! Muista käyttää äänen painoja, puhu matalasti kun sanot äiti tulee vihaiseksi ja kimeästi iloisesti kun kerrot että sitten kehun sinua, ja sen voi jo kertoa etukäteen miten aijot kehua.kokeile!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:55"]
Sanoo kyllä että pissa tulee ja pieni liraus tulee housuun. Kävellään potalle ja päästää sinne isot lirut. Tuntuu että kyllä osaisi mutta ei välitä/kiinnosta. Ap
[/quote]
Lapsesi on vielä pieni. Ei tarvi vaatia väkisellä jotain mihin hänen ymmärryksensä ja taitonsa vielä riitä. Mihin sinulla on kiire?
[/quote]
Ymmärrys ja taito tuntuu olevan hallussa mielestäni ap. Kirjoituksen perusteella taitaa homman, mutta ei halua, ei kiinnosta, ei huvita ja miksi haluaisikaan kun voi uhmata ja saada huomioo lattialle pissaamisesta. Vähän sama jos lapsi osaa syödä lusikalla niin harva antaa syödä käsin, yleensä käsketään syömään lusikalla, miksi kuivaksi opettaminen on sellainen tabu mitä ei mukamas voi opettaa vaan lapsi on niin pieni ja oppii sitten viimeistään 5 vuotiaana kuitenkin. Kuivaksi oppiminen on erittäin hyödyllinen taito minkä lapset oppivat jo pieninä jos viitsitään opettaa ja näyttää myös että lattialle pissaus on negatiivista, aivan kuten ruuan syöminen käsillä tai ruuan lattialle viskaus. Fysiikasta on varmaan harvoin kiinni kuivaksi oppiminen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:03"]
Hei, älä ressaa. Ainoa elämä menee hukkaan lapsen liruvahinkoja kyttäämällä, on sulla varmasti parempaakin tekemistä. :) Vaipat takaisin, otatte aikalisän, ja yritätte kohta uudelleen. Tuon ikäiset aidosti kuivat lapset on aika harvassa.
[/quote]
Siinä olet oikeassa että harvat on kuivia tuossa iässä. Johtuu siitä että ne on pikkusua ettei osaa ja tarvii vaipat. Ei voi opettaa kun ei muittenkaan osaa niin laiskat mammat käskee siirtää opettamista ettei itselle vaan tulis paha mieli kun oma 4 v. On vielä vaipoissa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:12"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:05"] Meillä tyttö täytti justi 2v käyttää vaippoja vaan öisin ja yleensä vaippa aamulla kuivaa.Mene itse potalle kun on pissa tai kakka hätää.Näin jo siitä lähtien kun oli 1,5 vuotta.On hän muutenkin aikaa reipas tyttö.Lapset vaan on niin erilläiset :) :) [/quote] Äiditon erillaisia. Ei sunkaan lapsi varmaan itsellään oppinut? älä ole vaatimaton tai noi muut luulee että jotkun lapset oppii vaan itellään pottailut.. [/quote] Meillä ainakin oppi, sitten kun oli siihen kypsä. t. nro 24 [/quote] Eli 4 vuotiaana? Meillä oppivat kun minä olin kypsä eli 1,5 vuotiaina. Lapsille voi opettaa yllättävän paljon asioita jo ihan pieninä jos jaksaa. Lapsissa on varmasti yksilöllisiäkin eroja, mutta suurinosa varmasti vain uhmaa pottailussa. [/quote] Vähän ilkeästi todettu. Katsoppa yllä vastaus 42. Ei kaikki opi 1,5-vuotiaana, eikä se ole aina äidin laiskuudesta kiinni. Muista opettaa lapsillesi myös empatiaa.
[/quote]
Älä ole huolissasi, opetan empatiaa lapsilleni ja sosiaaliset taidot ovat huippuluokkaa. Viestini oli yleistys, en tarkoittanut henkilökohtaisesti kenellekkään. Uskon että suurimmalla osalla lapset uhmaavat pottailua ja vanhempi ei jaksa lähteä vääntämään pottailusta vaan sanoo ettei se ole kypsä. Miksi kaikki ottaa aina niin hitosti itteensä täällä palstalla? Jos sanoo että on hyvä imettää niin heti sieltä tulee joku joka ei jostain lääketieteellisestä syystä pystynyt meuhkaamaan että kaikki vaan ei pysty, olisko mun lapsen pitänyt kuolla nälkään... kyllä te nyt varmaan itse tunnistatte kuulutteko yleistysryhmän piiriin vai ette.
Jos joku nyt sanoinsi että on vanhemman laiskuutta ettei 4 vuotias osaa lukea niin voisin ihan reilusti sanoa että pitää paikkaansa en ole laiskuuttani opettanut lastani lukemaan. Jos lapseni olisi vaikka sokea niin en tulisi meuhkaamaan että mites opetat kun ei näe, nii! Vaan antaisin olla. Ap.n lapsi osaa homman, mutta uhmaa. Kyse ei ole siitä että lapsi ei fyysisesti kykenisi.
No kyllä, vaipat takaisin ja myöhemmin uudestaan. Lapsi ei ole vielä kypsä.