Työttömät! Kuinkan monta haastattelua teillä on kuukaudessa?
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:11"]
Kaikki nuo työt, mitä työttömille ehdotetaan: Vihaan noita hommia. Jos joudun työttömäksi, ennemmin tapan itseni kuin lähden johonkin hoitoalalle tai jatkuvaan asiakaspalveluun. Olen insinööri ja valinnut alan siksi, että joutuisi olemaan mahdollissiman vähän ihmisten kanssa tekemisissä. Hyvä tuuri työpaikankin suhteen, että saan istua enimmäkseen konttorilla omissa oloissani. Pomo hoitaa palaverit itse. Olin työtön ja ehdoteltiin jatkuvasti hommia, jotka eivät minulle sovi. Mietin silloin, että "hukun onnettomuudessa", mutta sitten tulikin kutsu unelmatyöpaikkaan.
[/quote]
Yrittäjyys on aina myös yksi vaihtoehto. Te keskukset järjestävät myös yrittäjyyskoulutuksia.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:02"]
87: Miten olisi, jos ottaisit itse vastuun omasta elämästäsi. Vaikka haukkuisit poliitikkoja sydämesi kyllyydestä ja ihan aiheestakin, kukaan ei koskaan tule hakemaan sinua kotoasi töihin tai kouluun.
[/quote]
Mikä ihmeen argumentti tuo nyt oli? Vähän sama kuin minä suosittelisin sinua tästä yllättäen laihduttamaan kun laihempana jaksaa liikkua paremmin ja pysyy muutenkin terveempänä.
[/quote]
No sehän olisi ihan järkevä suositus : )
[/quote]
Järkeviä on varmaan nuo muutkin, mutta hieman ohi aiheen :)
No samapa tuo. Ennen vaaleja vaan toivoisin, että ihmiset heräisivät vaatimaan näiltä poliitikoiltaan jotain tekoja suurtyöttömyyden suhteen. Siis muutakin kuin lisää virkailijoita kyyläämään sitä työnhakua niihin harvoihin avoimiin paikkoihin ja muuta byrokratiaa.
Ei se suurtyöttömyys taida pelkällä piiskalla kadota, mutta menee jo ohis aiheen joten anti olla :)
Kaikki nuo työt, mitä työttömille ehdotetaan: Vihaan noita hommia. Jos joudun työttömäksi, ennemmin tapan itseni kuin lähden johonkin hoitoalalle tai jatkuvaan asiakaspalveluun. Olen insinööri ja valinnut alan siksi, että joutuisi olemaan mahdollissiman vähän ihmisten kanssa tekemisissä. Hyvä tuuri työpaikankin suhteen, että saan istua enimmäkseen konttorilla omissa oloissani. Pomo hoitaa palaverit itse. Olin työtön ja ehdoteltiin jatkuvasti hommia, jotka eivät minulle sovi. Mietin silloin, että "hukun onnettomuudessa", mutta sitten tulikin kutsu unelmatyöpaikkaan.
[/quote]
Oletkin varmasti unelmatyöntekijä, kun et ihmisten kanssa jaksa olla. On se niin yhteiskunnan vika, että sosiaalisia taitoja vaaditaan työelämässä. Tiivistit monen työttömän ongelman hyvin.
Kuukauden sisään 7 hakemusta ja 1 haastattelu. En saanut paikkaa. Haku jatkukoon. T: vituttaa ja ahdistaa
Yrittäjyyskin vaatisi jonkinlaista aloituspääomaa, mitkään starttirahat ei todellakaan riitä, jos oikeasti haluaisi kannattavan yrityksen. Kestää kolmekin vuotta ennen kuin yritys voi alkaa tuottaa.
Miten voi alkaa yrittäjäksi, jos on pelkkää velkaa, ei ollenkaan tuloja ja tippuu vielä työttömyystuelta kokonaan pois kun nimike vaihtuu yrittäjäksi?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:15"]
[/quote]
Yrittäjyys on aina myös yksi vaihtoehto. Te keskukset järjestävät myös yrittäjyyskoulutuksia.
[/quote]
Minkään alan yrittäjänä ei kyllä parjaa, jos ei halua olla tekemisissä ihmisten kanssa. Pitäähän ne asiakkaat jostain hankkia.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 13:27"]
Ministeri ihalainen hesarissa:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1408600942389
lainaus niille joilla on lukukerrat käytetty:
Kun nuorilla keskimääräinen työttömyysaika on 11 viikkoa ja kansallinen keskiarvo on 43 viikkoa, yli 55-vuotiailla tuo aika on 83 viikkoa, Ihalainen kertoo.
Keskiarvo on siis 43 viikkoa, noin 10kk, eli parin kuukauden työttömiä ja sitten aika lailla yli tuon olevia. 55+ ikäisillä tilanne on vielä pahempi.
[/quote]
Onko kyse ikärasimista vai siitä, että vanhemmat eivät hae töitä yhtä aktiivisesti? Monet nuoret eivät tajua liittyä työttömyyskassaan tai liittoon, jolloin eivät saa ansiosidonnaista kun jäävät työttömiksi. Tällöin töitä haetaan aktiivisemmin, kun ilman ansiosidonnaista tulot ovat todella pienet. Monet vanhemmat eivät myöskään osaa kirjoittaa hakemuksia yhtä hyvin kuin nuoret, kokeneet tietokoneiden käyttäjät.
[/quote]
Mites vanha, liittoon kuulumaton it-ammattilainen?
[/quote]
Lisäkouluttaudu ja perusta oma toiminimi.
Olen ollut työttömänä viisi viikkoa ja ollut viidessä haastattelussa. Näistä vain yksi oli avoimena netissä, neljä muuta kutsua ovat olleet avoimista hakemuksista. Yhtden paikan olisin ehkä saanut, mutta en voi vielä sitoutua lyhytkestoiseen osa-aikaiseen työhön, joka alkaa vasta lähes neljän kuukauden päästä. Toinen paikka ei ollut oman alani työtä vaan jotakin ihan muuta, joten sanoin haastattelussa että en ole oikea ehdokas. Muihin kolmeen pääsy on kariutunut siihen, että minulla ei ole ollut hakemaltani alalta tarpeeksi työkokemusta toisin kuin muilla hakijoilla. Lisäksi epäilen, että en ole haastatteluissa parhaimmillani.
Minulla on amk- ja yliopistotutkinto eri aloilta. Uudemman tutkintoni työpaikkoja on avoinna vain vähän, suurin osa kollegoista on työllistynyt vanhoihin harjoittelupaikkoihin tai sitten työhön, joka ei vastaa koulutusta. Hakemuksia olen lähettänyt melko paljon, varmaan 5-10 viikossa. Niiden hiomoseen ja cv:n muokkaamiseen kuhunkin paikkaan sopivaksi vie aikaa. Avoimiakin hakemuksia olen lähettänyt melkoisesti.
Olen jo ilmoittautunut avoimen yliopiston kurssille, jos työttömyys pitkittyy. Pahimmassa tapauksessa harkitsen sitä lastenhoitajan keikkatyötä, mutta ei kyllä huvittaisi ollenkaan. Haluaisin todella paljon päästä alaa vastaavan työhön, koska sitä varten olen opiskellut vuosia. Nautin todella, kun sain viime kesänä olla sellaisessa (määräaikaisessa) työssä! Sain hyvää palautetta ja olisin niin mielelläni halunnut jatkaa, mutta neljästä kesäsijaisesta valittin se, joka oli maantieteellisesti samassa toimipisteessä kuin pomo ja jolla oli pisin työkokemus. En millään jaksaisi opiskella lisää, mutta kai se on pakko jotakin yrittää. Jatkan hakemista ja yritän kaikkeni, mutta minulla on paha tunne, että tämä työttömyysjakso saattaa kestää pitempään.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:26"]
Olen ollut työttömänä viisi viikkoa ja ollut viidessä haastattelussa. Näistä vain yksi oli avoimena netissä, neljä muuta kutsua ovat olleet avoimista hakemuksista. Yhtden paikan olisin ehkä saanut, mutta en voi vielä sitoutua lyhytkestoiseen osa-aikaiseen työhön, joka alkaa vasta lähes neljän kuukauden päästä. Toinen paikka ei ollut oman alani työtä vaan jotakin ihan muuta, joten sanoin haastattelussa että en ole oikea ehdokas. Muihin kolmeen pääsy on kariutunut siihen, että minulla ei ole ollut hakemaltani alalta tarpeeksi työkokemusta toisin kuin muilla hakijoilla. Lisäksi epäilen, että en ole haastatteluissa parhaimmillani. Minulla on amk- ja yliopistotutkinto eri aloilta. Uudemman tutkintoni työpaikkoja on avoinna vain vähän, suurin osa kollegoista on työllistynyt vanhoihin harjoittelupaikkoihin tai sitten työhön, joka ei vastaa koulutusta. Hakemuksia olen lähettänyt melko paljon, varmaan 5-10 viikossa. Niiden hiomoseen ja cv:n muokkaamiseen kuhunkin paikkaan sopivaksi vie aikaa. Avoimiakin hakemuksia olen lähettänyt melkoisesti. Olen jo ilmoittautunut avoimen yliopiston kurssille, jos työttömyys pitkittyy. Pahimmassa tapauksessa harkitsen sitä lastenhoitajan keikkatyötä, mutta ei kyllä huvittaisi ollenkaan. Haluaisin todella paljon päästä alaa vastaavan työhön, koska sitä varten olen opiskellut vuosia. Nautin todella, kun sain viime kesänä olla sellaisessa (määräaikaisessa) työssä! Sain hyvää palautetta ja olisin niin mielelläni halunnut jatkaa, mutta neljästä kesäsijaisesta valittin se, joka oli maantieteellisesti samassa toimipisteessä kuin pomo ja jolla oli pisin työkokemus. En millään jaksaisi opiskella lisää, mutta kai se on pakko jotakin yrittää. Jatkan hakemista ja yritän kaikkeni, mutta minulla on paha tunne, että tämä työttömyysjakso saattaa kestää pitempään.
[/quote]
Mitään pitkäaikaistyötöntä sinusta ei tule! Tsemppiä työnhakuun, asenteesi on todella hyvä!
Tuskinpa kukaan pitkäaikaistyöttömäksi päätyy omasta halustaan. Ja nyt ajat ovat kovat.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:05"]
Tuskinpa kukaan pitkäaikaistyöttömäksi päätyy omasta halustaan. Ja nyt ajat ovat kovat.
[/quote]
Kyllä vain päätyy ihan omasta halustaan. Näemmä usea tähän ketjuun kirjoittanutkin. Hakemuksia ei lähetetä edes viikoittain. Työnantajille ei soitella. Työnhakutaitoja ei kehitetä. Eli omasta halusta jättäydytään muiden eläteiksi. Ja sitten ollaan niin uhreja, kun kukaan ei tule kotoa hakemaan juuri itseä varten räätälöityyn täsmätyöpaikkaan.
Kyllä minä voin ymmärtää, että jossakin vaiheessa menettää toivonsa, jos sadoistakaan hakemuksista ei ole mitään hyötyä. En sitä sano että se on oikein, mutta inhimillistä se on. Tuskin pahensuminen ja moralisointi musertunutta itsetuntoa auttaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 19:20"]
Kyllä minä voin ymmärtää, että jossakin vaiheessa menettää toivonsa, jos sadoistakaan hakemuksista ei ole mitään hyötyä. En sitä sano että se on oikein, mutta inhimillistä se on. Tuskin pahensuminen ja moralisointi musertunutta itsetuntoa auttaa.
[/quote]
No minä en voi ymmärtää, miksi kukaan ajautuu tilanteeseen, jossa sadoistakaan hakemuksista ei ole mitään hyötyä ja toivo menee. Kyllä kellojen pitää soida päässä jo sitä ennen ja normaali ihminen ottaa itseään niskasta kiinni, opettelee hakemaan töitä, kouluttautuu, muuttaa paikkakuntaa jne.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:22"]
Kuukauden sisään 7 hakemusta ja 1 haastattelu. En saanut paikkaa. Haku jatkukoon. T: vituttaa ja ahdistaa
[/quote]
Tsemppiä! Ja älä lannistu, sen työpaikan saa vain hakemalla ja haastatteluissa ravaamalla. Suosittelen soittamaan paikkaan missä kävit haastattelussa rekrytoijalle. Kiitä että sinut kutsuttiin haastatteluun ja kysele mitä voisit seuraavan kerran tehdä, jotta tulisit valituksi. Sano myös että jos jatkosssa vapautuu paikkoja olisit kiinnostunut. Mä itseasiassa kerran tein noin ja kuukauden päästä soittivat ja kertoivat että oli vapautunut paikka, joihin heidän mielestään sopisin. Pääsin töihin heti ilmaan mitään uutta hakurumbaa. :)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:20"]
[/quote]
Oletkin varmasti unelmatyöntekijä, kun et ihmisten kanssa jaksa olla. On se niin yhteiskunnan vika, että sosiaalisia taitoja vaaditaan työelämässä. Tiivistit monen työttömän ongelman hyvin.
[/quote]
Jäikö sinulta huomaamatta aika selvästi sanottu asia, että en ole työtön? Normaaleja ihmisiä jaksan, mutta en kestä tyhjästä raivoavia enkä tyhmiä. Kuten sellaisia, jotka eivät osaa lukea.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
Meinaatko, että minun pitäisi lopettaa nykyinen työni vai etkö sinäkään osaa lukea?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:28"]
[/quote]
[/quote]
Jäikö sinulta huomaamatta aika selvästi sanottu asia, että en ole työtön? Normaaleja ihmisiä jaksan, mutta en kestä tyhjästä raivoavia enkä tyhmiä. Kuten sellaisia, jotka eivät osaa lukea.
[/quote]
Tajusin kyllä että et ole nyt työtön, mutta olit työtön ja asenteesi oli että et olisi mihinkään muuhun työhön mennyt kuin arvollsi sopivaan koska ei vaan huvita ihmiset. Typerä asenne.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tajusin kyllä että et ole nyt työtön, mutta olit työtön ja asenteesi oli että et olisi mihinkään muuhun työhön mennyt kuin arvollsi sopivaan koska ei vaan huvita ihmiset. Typerä asenne.
[/quote]
Insinööristä tulee joskus huono lähihoitaja. Toisaalta lähihoitajasta tulee joskus huono insinööri. Jotkut alat vaatii tiettyjä taipumuksia. Aika turha esim. pakottaa kokiksi ihmistä jolla on se huonoimman tyyppinen makuaisti ja jota ei edes pahemmin kiinnosta eri makuvivahteet. Insinöörin taas tulisi osata ainakin laskea, hoitajan tulisi olla jossain määrin sosiaalinen ja kiinnostunut siitä hoitamisesta muiden ominaisuuksien lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Insinööristä tulee joskus huono lähihoitaja. Toisaalta lähihoitajasta tulee joskus huono insinööri. Jotkut alat vaatii tiettyjä taipumuksia. Aika turha esim. pakottaa kokiksi ihmistä jolla on se huonoimman tyyppinen makuaisti ja jota ei edes pahemmin kiinnosta eri makuvivahteet. Insinöörin taas tulisi osata ainakin laskea, hoitajan tulisi olla jossain määrin sosiaalinen ja kiinnostunut siitä hoitamisesta muiden ominaisuuksien lisäksi.
[/quote]
Juuri näin. Olen hyvä insinööri. Olisin huono hoitaja. Olen matemaattisesti erittäin lahjakas. Minulla on myös kaupallinen koulutus ja olisin ollut myös hyvä kirjanpitäjä, mutta sen alan töitä oli vaikeampi saada. Olen ollut tilitoimistossa kesätöissä ja yrittäjäasikkaista kyllä tykkään. Nytkin onneksi suurin osa on muita yrittäjiä. Ihmisillä on erilaisia luonteenpiirteitä ja taipumuksia. Työttömänä ahdistavinta olikin se, että olisi pitänyt olla kykenevä kaikkeen. En ymmärrä, miksei saisi oman alan töitä ensisijaisesti hakea. Tietenkin panostin eniten siihen ja se kammotti. Jostain syystä joillain on asenne, että jos jää työttömäksi, oman alan töiden hakemisen sijaan pitää heti lähteä siivoamaan ja hakeutumaan lähihoitajaksi.
Yksi haastattelu 12kk sisään.
Nyt opiskelemassa lisää, et jos tää kolmas koulutus sitten työllistäisi.