Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät! Kuinkan monta haastattelua teillä on kuukaudessa?

Vierailija
19.09.2014 |

Ja montako hakemusta lähetätte?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:04"]

hakemuksia pitää lähettää kymmeniä tai jopa satoja jos haluaa haastatteluita. 5 tai 6 vuodessa ei todellakaan riitä, ihan turha ihmetellä jos töitä ei sillä panostuksella löydy.

[/quote]

Mun täytyy sanoa (vaikkei ehkä voi työttömyydestä puhua kaikissa kohdissa kun olen ollut opiskelija, vailla oman alan harjoitteluita/kesätöitä/opiskelun oheen tehtävää työtä/opiskelun loppuvaiheessa täysiaikaista oman alan duunia). Mutta siis, mun about kaikki saadut työt (etenkin relevantimmat alan kannalta) on melkeinpä sellaisilta kausilta joina olen suunnilleen nakannut yhden todella hiotun hakemuksen johonkin sellaiseen paikkaan, johon koen, että oikeasti olisin se juuri paras tekijä. Sitten niinä aikoina kun on maanisesti yrittänyt hakea töitä, mitä tahansa töitä ja lähettänyt hakemuksia kymmeniin paikkoihin - ei mitään. Hyvä kun edes sitä "kiitti mut ei kiitti"- vastausmailia on saanut.

Ei tietenkään voi yleistää. Mutta luulen, että sellainen maaninen hakeminen vähän mihin tahansa näkyy siinä, että on todella vaikea saada hakemuksista personoituja ja sellaisia, että niistä oikeasti näkyy se, että haluaa juuri siihen paikkaan ja että olisi oikeasti hyvä juuri siinä työssä. Tai en tiedä, miten muilla on, mutta musta hakemuksen kirjoittaminen on todella haastavaa jos siitä haluaa hyvän hakemuksen eikä semmoisen "no haen nyt että voin itselleni sanoa, että olen hakenut". Enkä halua bulkkispämmätä samaa hakemusta joka paikkaan, koska tuntuu, että se on meidän alalla vähän turhaa. Mulla onneksi on jonkun verran oman alan työkokemusta, mutta kun paikkoja hakee, niin aika valikoiden kannattaa niistä kertoa. En siis tarkoita, että jättää jotain pois vaan sitä, että toinen työkokemus on selvästi relevantimpaa toiseen paikkaan, vaikka se olisi useamman vuoden vanhaa. Vaikka periaatteessa saman alan duuneista kyse. 

Toki on varmaan vaikuttanut se, että kun on kuitenkin yleensä ollut opiskeluja ja siihen liittyviä juttuja, niin niitä hakemuksia ei ole samalla tavalla aikaa sitten hioa jos niitä lähettää satoja vs. pari hyvää. 

Vierailija
42/121 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasan nolla.

Vierailija
44/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:57"]

Tuohon akateemiseen "työttömyys"-heittoon, itse hain ihan tosissani, ensi sijassa tietysti oman alan töitä, mutta myös niitä, joihin olisi riittänyt aikaisempi amk-tutkintonikin. Mutta yllätys, yllätys, ei maisteria valita sellaisiin tehtäviin. Työnantajat ajattelevat, että tällainen työnhakija kuitenkin vaihtaa työpaikkaa heti paremman paikan löydettyään.

[/quote]

Tässä kohtaa tulee esiin se, että hakemus pitää muokata jokaiseen paikkaan erikseen. Ja soittaminen työpaikkaan oikeasti voi olla se, joka erottuu edukseen. Työttä hakiessa pitää kertoa miksi haluaa juuri kyseisiin paikkaan ja osoittaa että on juuri kyseistä työstä. Yllättävän moni jättä kirjoittamatta MIKSI haluaa juuri ko työpaikana ja MIKSI olisi hyvä juuri hakemassaan työssä. Ja nämä kaksi ovat ne olennaisemmat kysymykset ja niihin vastaus tulee tulle hakemuksen ensimmäisissä kappaleissa esiin.

Vierailija
45/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin pyöristettynä 0. Keväällä oli pari, seuraavaa odotellessa. Reilu vuosi työttömänä ja ikää 49, koulutusta ja kokemusta olisi.

Vierailija
46/121 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10. työpäivä takana, joten en ole enää työtön : ) Vuoden vaihteesta asti kuitenkin olin. Hakemuksia tein lähemmäs sata, kävin kolmessa työpaikkahaastattelusta, joista viimeisin sitten tärppäsi. Kaikki sata nyt ei varmasti ollut juuri niitä oman alan paikkoja, mutta tein hakemuksia, jotta pysyi rutiini yllä. Olisin myös ottanut sen ei-oman alan työpaikan vastaan, jos minut olisi sellaiseen huolittu.

Tuohon akateemiseen "työttömyys"-heittoon, itse hain ihan tosissani, ensi sijassa tietysti oman alan töitä, mutta myös niitä, joihin olisi riittänyt aikaisempi amk-tutkintonikin. Mutta yllätys, yllätys, ei maisteria valita sellaisiin tehtäviin. Työnantajat ajattelevat, että tällainen työnhakija kuitenkin vaihtaa työpaikkaa heti paremman paikan löydettyään. Toisaalta vaatimukseen, että työttömän tulisi ottaa mitä tahansa työtä vastaan, haluaisin myös nähdä sen työnantajan, joka palkkaa työttömän lakimiehen kaupan kassalle, vaikka lakimies itse haluaisi kaupan kassalle töihin. Itse en ole tällaiseen törmännyt. Ja kyllä, lakimiehiäkin on työttömänä tällä hetkellä, ei ehkä prosentuaalisesti paljon, mutta kuitenkin. itse olin yksi näistä vielä hetki sitten.

Vierailija
47/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:16"]

Aloitin vasta työnhaun (toimistotyötä). Olen lähettänyt noin 15 hakemusta tämän viikon aikana. Tähän mennessä yksi haastattelu suoritettu ja kaksi tulossa.

[/quote]

Nonnin, noin sitä pitää! Tsemppiä hakuun, tolla asenteella tuskin olet kauan työttömänä! :)

[/quote]Kiitos :) Mulla on ongelmana se, että jännitän haastatteluissa liikaa.

[/quote]

Nyt työttömänä sinulla on ilmeisesti enemmän aikaa kuin työelämässä. Selvitä järjestetäänkö TE-toimiston tai kansalais- tai työväenopiston kautta esiintymis/itseilmaisukursseja. Myös yksityisesti järjestetään jännityksestä eroon kursseja. Myös netistä löytyy vinkkejä miten päästä eroon jännittämisestä. Tsemppiä haastatteluihin! :)

Vierailija
48/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:15"]

Keskimäärin pyöristettynä 0. Keväällä oli pari, seuraavaa odotellessa. Reilu vuosi työttömänä ja ikää 49, koulutusta ja kokemusta olisi.

[/quote]

Oikeasti, nyt otat niskasta itseäsi kiinni. Työttömänä sun tulisi käyttää viikosta se 35-40 tuntia eli työviikko työpaikan hakemiseen. Googlaa alasi mahdolliset työnantajat ja ala hioa CV:täsi eri cv-pankkeihin/lähetä avoimia hakemuksia. Googlaa myös millainen on hyvä CV, vinkkejä löytyy varmasti monilta eri sivuilta. Kysele kaikista vanhoista työpaikoista sijaisuuksia/jos ei ole, tunsiivatko vanhat pomosi/henkilöstösihteerit paikkoja mistä kannattaa kysellä.  Ja vanhoilta työkavereilta kannattaa myös kysellä vinkkejä ja pyytää pitämään korvat auki mahdollisista paikoista.

Vierailija
49/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:20"]

[/quote]

Oikeasti, nyt otat niskasta itseäsi kiinni. Työttömänä sun tulisi käyttää viikosta se 35-40 tuntia eli työviikko työpaikan hakemiseen. Googlaa alasi mahdolliset työnantajat ja ala hioa CV:täsi eri cv-pankkeihin/lähetä avoimia hakemuksia. Googlaa myös millainen on hyvä CV, vinkkejä löytyy varmasti monilta eri sivuilta. Kysele kaikista vanhoista työpaikoista sijaisuuksia/jos ei ole, tunsiivatko vanhat pomosi/henkilöstösihteerit paikkoja mistä kannattaa kysellä.  Ja vanhoilta työkavereilta kannattaa myös kysellä vinkkejä ja pyytää pitämään korvat auki mahdollisista paikoista.

[/quote]

En kyllä sanonut paljonko on haettu ja miten :) Voisi kait arvailla että ikä alkaa vaikuttamaan siihen ettei pääse edes haastatteluun niiden 100-200 samaa paikkaa hakeneen joukosta. Tämähän tosin on ikärasismia joten se ei ole hyvinvointisuomessa mahdollista.

Vierailija
50/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään haastattelua. Tosin en ole yhtään hakemustakaan lähettänyt. Olen luovuttanut.

Vierailija
51/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 puolessa vuodessa

Vierailija
52/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys alkaa vuoden alussa, viisi hakemusta olen lähettenyt kahden viikon aikana ja ensi viikolla eka haasttelu.

Vierailija
53/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä 4 kk, hakemuksia 10-15 tuona aikana, paikkoja tarjolla vaihtelevasti. Yhteen paikkaan hain 2 kertaa ja samantien kieltävä vastaus, eli epäilen olleeni liian vanha (40) ko. paikkaan tai haku muodollinen, henkilö selvillä etukäteen.

Puolet paikoista ilmoitti etten tullut valituksi, puolet ei mitään, vaikka vastaus osassa luvattiinkin. Sitä en todellakaan ymmärrä. Ei ole yritykselle iso homma jos on hyvä rekrytointijärjestelmä käytössä. Antaa kyllä tietynlaisen kuvan itse yrityksestäkin. Haastatteluun en päässyt kertaakaan näiden hakemusten johdosta.

Nyt onnellisesti töissä yhden entisen työnantajan palveluksessa, pyysivät haastatteluun ja sain paikan. Haastattelu oli muodollinen, tosin itse odotin kunnon haastattelua ja olin hyvin hämmästynyt että paikan saaminen kävi niin helposti. En vieläkään meinaa uskoa asiaa todeksi. Haastattelijat eivät minulle siis juurikaan tuttuja ja kyseessä tehtävä jota en ole koskaan ennen tehnyt, eli siksi valmistauduin huolella. Sanoivat vain että sulla on työntekijänä hyvä maine ja alkoivat kertoa organisaatista ja työehdoista liki samantien. Näinkin voi käydä.

Vierailija
54/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote]

En kyllä sanonut paljonko on haettu ja miten :) Voisi kait arvailla että ikä alkaa vaikuttamaan siihen ettei pääse edes haastatteluun niiden 100-200 samaa paikkaa hakeneen joukosta. Tämähän tosin on ikärasismia joten se ei ole hyvinvointisuomessa mahdollista.

[/quote]

Oletko soittanut hakemustesi perään? Oletko luetuttanut hakemuksiasi tutuilla / rekrytoijilla? Kannattaa miettiä, olisiko niissä parantamisen varaa. Eihän hakemukseen tarvitse edes ikäänsä kirjata (toki työkokemuksesta vähän voi päätellä), eli se ei välttämättä ole ainoa syy miksi et ole päässyt haastatteluihin. 

Vierailija
55/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi heinäkuussa. Laitoin syyskuun alussa yhden hakemuksen. Nyt on työpaikka.

Vierailija
56/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan upeaa, kun on kymmeniä paikkoja, mitä hakea.

Mä olen viidessä vuodessa hakenut muutamaa paikkaa. Siis alle kymmentä. Osittain tähän ovat syynä fyysiset rajoitteeni. En myöskään haluaisi mennä töihin, joihin olen totaalisen ylikoulutettu.

En yleensä pääse edes haastatteluun. Olen kuvitellut, että syynä on huono hakemus, mutta itseasiassa syynä taitaa olla ikääni nähden olematon työkokemus.

Työkokemusta pitäisi olla, mutta miten sitä saa, kun ei koskaan pääse töihin. Tämän kun yhdistää koulutukseeni, jonka pitäisi riittää "parempiin töihin", yhtälö on mahdoton. Vaativampiin tehtäviin ei huolita tällä kokemuksella, jollei sitten ole työnantajan tuttu.

Vierailija
57/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:48"]

Varmaan upeaa, kun on kymmeniä paikkoja, mitä hakea. Mä olen viidessä vuodessa hakenut muutamaa paikkaa. Siis alle kymmentä. Osittain tähän ovat syynä fyysiset rajoitteeni. En myöskään haluaisi mennä töihin, joihin olen totaalisen ylikoulutettu. En yleensä pääse edes haastatteluun. Olen kuvitellut, että syynä on huono hakemus, mutta itseasiassa syynä taitaa olla ikääni nähden olematon työkokemus. Työkokemusta pitäisi olla, mutta miten sitä saa, kun ei koskaan pääse töihin. Tämän kun yhdistää koulutukseeni, jonka pitäisi riittää "parempiin töihin", yhtälö on mahdoton. Vaativampiin tehtäviin ei huolita tällä kokemuksella, jollei sitten ole työnantajan tuttu.

[/quote]

Mihin opiskelukaverisi työllistyivät? Ota heihin yhteyttä, kysele työnhakuvinkkejä, kysele olisiko niissä paikoissa sijaisuuksia/pyydä heitä suosittelemaan sinua työpaikoillaan, jos tulee ilkmis, että lisää apukäsiä tarvitaan.

Olen muuten akateemisella alalla ja osallisutnut monien ihmisten rekrytointeihin. Täytyy sanoa, että mielummin töihin otetaan joku, joka on ollut valmistumisen jälkeen edes joissain töissä tai sitten kertoo hakemuksessaan, mitä on tehnyt työttömänä ollessaan. Jos olet ollut jo viisi vuotta työtön, nyt olisi oikeasti reality checkin aika. 

Jos hakemuksessa on vain tyhjä aukko, se näyttää huonolta. Moni työtön nimittäin osaa kirjoittaa siihen esim koulutukset mihin on osallistunut (te toimiston/ihan avoimen yliopiston/kansalaisopisn kurssitkin näyttävät jo huomattavasti paremmilta tai edes sen, että on kirjoittanut sen 200 hakemusta vuodessa tai lukenut aktiivisesti oman alansa julkaisuja pysyen näin ajan hermolla jne). 

Vierailija
58/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko soittanut hakemustesi perään? Oletko luetuttanut hakemuksiasi tutuilla / rekrytoijilla? Kannattaa miettiä, olisiko niissä parantamisen varaa. Eihän hakemukseen tarvitse edes ikäänsä kirjata (toki työkokemuksesta vähän voi päätellä), eli se ei välttämättä ole ainoa syy miksi et ole päässyt haastatteluihin. 

[/quote]

Siinähän ne kaikki työnhakukonsultin kliseet taisikin tulla. Lisäksi vielä vihjaus, että vika on toki hakijassa jos ei paikkaa löydy päivässä parissa :)

Vierailija
59/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk työttömänä ja olin 1 haastattelussa, kerran soitettiin että hakemani paikka oli jo mennyt mutta olisinko kiinnostunut yhdestä toisesta työstä (tai siis tulemaan haastatteluun).

Vierailija
60/121 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri ihalainen hesarissa:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1408600942389

lainaus niille joilla on lukukerrat käytetty:

Kun nuorilla keskimääräinen työttömyysaika on 11 viikkoa ja kansallinen keskiarvo on 43 viikkoa, yli 55-vuotiailla tuo aika on 83 viikkoa, Ihalainen kertoo.

Keskiarvo on siis 43 viikkoa, noin 10kk, eli parin kuukauden työttömiä ja sitten aika lailla yli tuon olevia. 55+ ikäisillä tilanne on vielä pahempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme