Opettajien lomautuksesta. Vääntäkää rautalangasta.
Miksei lomautuksia (maks. 2 vk) voi järjestää opetuksettomana aikana eli kesällä? Silti opettajille jäisi aivan hyvin aikaa lomailuun ja kouluttautumiseen.
Kommentit (45)
Ei meitä muitakaan voi lomauttaa vuosiloman aikana. Opettajilla se loma nyt vaan saattuu olemaan kesällä.
Meidät on lomautettu Veso-päiväksi, eli silloin kun oppilaat eivät ole koulussa. Huvittavaa on tosin se, että tarvitsemme koulutusta kipeämmin kuin koskaan uusien laitteiden vuoksi ja nyt istumme illat koulutuksessa ilmaiseksi. T. Yksi ope
Opettajien lomautuksessa ei ole kyse vain peruskoulun opettajista. Vaikka opettaja olisi viikon tai kaksi pois koulusta, toki hän pystyisi jotenkuten kirimään opetuksessa tai jättämään jotain vähemmän tärkeää pienemmälle huomiolle.
Jos lomautetaan, silloin lomautetaan kunnassa kaikkien koulujen opettajia. Se tarkoittaa myös lukioiden ja ammatillisten koulujen opettajia. Ylioppilaskirjoitusten perustana on se, että kaikki abit ovat saaneet vähimmäismäärän koulutusta, jotta kirjoituksia voidaan pitää tasa-arvoisina. Siinä poljetaan ylioppilaskokelaiden oikeuksia.
Miltä tuntuisi, jos sairaanhoito-opiskelijalta jäisi oppimatta katetrointi tai lääkelaskenta? Tai automekaanikolta vaihdelaatikkovikojen korjaaminen? Tai sähkömieheltä ristikytkennän tekeminen? Syyttäisittekö silloin kyseistä työntekijää virheestä vai kuntaa siitä, että silloin joskus vuosia sitten oli niitä lomautuksia?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:02"]
Eikö se vieläkään ole mennyt perille, että opettajat ovat osan kesästä palkattomalla eli vähän kuin lomautettuna. Se lukuvuoden aikana ansaittu palkka on vaan sellainen, että siitä siirretään osa kesän ajalle, jotta kuukausipalkka on tasainen koko vuoden.
Kyllä minä opettajana voin olla lomautettuna kesäkuun, mutta lukuvuoden aikana tehdystä työstä pitää sitten maksaa liki 10% enemmän joka kuukausi opetusaikana. Mikä siinä on nyt niin vaikea käsittää?
[/quote]
Ja silti virassa olevat opettajat eivät näe mitään ristiriitaa siinä, että he palaavat perhevapailtaan "töihin" opetuksettomaksi ajaksi, vieden samalla sijaisensa kesäpalkan, jonka hän on ansainnut raatamalla niska limassa koko lukukauden ajan. Kaksinaamaista porukkaa...
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 17:20"]
Eikö se vieläkään ole mennyt perille, että opettajat ovat osan kesästä palkattomalla eli vähän kuin lomautettuna. Se lukuvuoden aikana ansaittu palkka on vaan sellainen, että siitä siirretään osa kesän ajalle, jotta kuukausipalkka on tasainen koko vuoden.
Kyllä minä opettajana voin olla lomautettuna kesäkuun, mutta lukuvuoden aikana tehdystä työstä pitää sitten maksaa liki 10% enemmän joka kuukausi opetusaikana. Mikä siinä on nyt niin vaikea käsittää?
[/quote]
Ja silti virassa olevat opettajat eivät näe mitään ristiriitaa siinä, että he palaavat perhevapailtaan "töihin" opetuksettomaksi ajaksi, vieden samalla sijaisensa kesäpalkan, jonka hän on ansainnut raatamalla niska limassa koko lukukauden ajan. Kaksinaamaista porukkaa...
[/quote]
Hohhoijaa. Lukisit ne kymmenet ketjut tästä asiasta, jotka täällä jo ovat... Opettaja ei vie kenenkään palkkaa. Palkanmaksaja päättää, kenelle palkka maksetaan.
Opettaja ei myöskään voi siirtää lomaansa, kuten muiden alojen naiset. Muilla aloilla voi ottaa tämän vuoden kesäloman, jatkaa siitä äitiys- ja vanhempainvapaalle ja ottaa lopuksi vielä ensi vuoden kesälomankin, puhumattakaan kertyneistä pekkasista. Opettajat eivät näin voi tehdä.
Minulla esimerkiksi alkoi äitiysloma toukokuun lopussa, joten menetin sen vuoden kesäloman kokonaan. Seuraavana keväänä olin kaksi kuukautta palkattomalla vapaalla, koska en halunnut mennä antamaan päättöarvosanoja porukalle, jota en laisinkaan tuntenut, ja koska en halunnut laittaa lasta hoitoon kahdeksi kuukaudeksi alle vuoden ikäisenä ja koska halusin antaa sijaiselle täyden lukuvuoden ajan työtä. Kesäksi tulin palkansaajaksi, ja katson sen olevan korvaus edellisen kesän kadonneesta kesälomasta. Sijainen oli otettu joka tapauksessa vain lukuvuoden ajaksi, olin minä palkansaaja tai en.
[/quote]
[/quote]
Niin totta, vaikka ei lomautuksiin liitykään!
Koska tehdystä työstä on maksettava palkkaa! Oliko tarpeeksi yksinkertainen selitys?
Työtuomioistuimenkin mukaan lomautuksen seurauksena menetetyn palkan kompensaationa täytyy olla helpotus työssä. Missä se sitten opettajilla näkyisi? Työ olisi tehty, mutta palkka pienenisi? Väännätkö minulle rautalangasta, miten tämä olisi reilua?
Koska tehdystä työstä kuuluu maksaa palkka! Oliko tarpeeksi yksinkertainen selitys?
Työtuomioistuimen mukaan lomautuksesta aiheutuvan palkanmenetyksen kompensaationa tulee olla helpotusta työstä. Opettajat siis mielestäsi tekisivät työn, mutta menettäisivät osan palkastaan. Väännätkö rautalangasta minulle, miten tämä olisi reilua?
[/quote]
nojaa, opejen perheenlisäykseen liittyvät vapaat ja tulot ovat sitten taas muista koukeroista pienemmät kuin muilla.
Muutaman tuollaisen suoraselkäisen äitiyslomalaisen tiedän, jotka eivät ole palanneet kesäksi töihin. Sijainen on silti palkattu vain kouluajaksi, kesärahat on pitänyt kunta.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:08"]
Eli OAJ:n länkytys lasten kärsimisestä on ihan turhaa. Ei löydy sympatioita opettajille ainakaan minulta.
[/quote]
niin, ja minulla sympatiat sinuun, kun et näihin talkoisiin osallistu ja maksa vaikka parin viikon palkkaasi siitä ilosta, että lapset (ei omat) saisivat käydä lain määrittämällä tavalla koulua eivätkä kärsisi.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:58"]
OAJ sai neuvoteltua tuon laittomaksi... Siksi.
[/quote]
taisi olla kyllä työtuomioistuin eikä oaj
Joku roti sentään, ettei palkkaa voi ottaa pois, kun työ on tehty!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:57"]
Miksei lomautuksia (maks. 2 vk) voi järjestää opetuksettomana aikana eli kesällä? Silti opettajille jäisi aivan hyvin aikaa lomailuun ja kouluttautumiseen.
[/quote]
Opettajat ovat alunperin olleet töissä syyskuusta kesäkuulle ja kesä"lomalta" ei ole maksettu palkkaa. Koska opettajat ovat kuitenkin huonoja raha-asioissa, niin heidän vuotuinen palkkansa ryhdyttiin maksamaan kuukausittain, myös ajalla jolloin he eivät olleet töissä. Eli kk palkka tippui, mutta sitä sai useammalta kuukaudelta.
Tuosta lähtökohdasta kun miettii, niin olisihan se hassua lomauttaa ajalta jolloin he eivät ole edes lomalla. Vähän kun asfalttimiehet olisivat lomautettuna helmikuussa.
[/quote]
"Ajalta jolloin he eivät ole edes lomalla", mitä tuolla tarkoitat? Jos asfalttimies on vakkarityösuhteessa eikä helmikuussa asfaltoida, niin lomautetaanhan ne.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota opettajien systeemiä, kun puhutaan heidän pitkistä lomista niin eivät ole lomalla vaan opetuksettomalla ajalla, kun puhutaan lomautuksista tuolla ajalla niin ovatkin lomalla eikä silloin voi lomauttaa. Selvittäkää nyt miten se oikein menee.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
Hohhoijaa. Lukisit ne kymmenet ketjut tästä asiasta, jotka täällä jo ovat... Opettaja ei vie kenenkään palkkaa. Palkanmaksaja päättää, kenelle palkka maksetaan.
Opettaja ei myöskään voi siirtää lomaansa, kuten muiden alojen naiset. Muilla aloilla voi ottaa tämän vuoden kesäloman, jatkaa siitä äitiys- ja vanhempainvapaalle ja ottaa lopuksi vielä ensi vuoden kesälomankin, puhumattakaan kertyneistä pekkasista. Opettajat eivät näin voi tehdä.
Minulla esimerkiksi alkoi äitiysloma toukokuun lopussa, joten menetin sen vuoden kesäloman kokonaan. Seuraavana keväänä olin kaksi kuukautta palkattomalla vapaalla, koska en halunnut mennä antamaan päättöarvosanoja porukalle, jota en laisinkaan tuntenut, ja koska en halunnut laittaa lasta hoitoon kahdeksi kuukaudeksi alle vuoden ikäisenä ja koska halusin antaa sijaiselle täyden lukuvuoden ajan työtä. Kesäksi tulin palkansaajaksi, ja katson sen olevan korvaus edellisen kesän kadonneesta kesälomasta. Sijainen oli otettu joka tapauksessa vain lukuvuoden ajaksi, olin minä palkansaaja tai en.
[/quote]
Pekkasia on vain teollisuudessa 40-tuntista viikkoa tekevillä, ei muilla.
Sehän tarkoittaisi palkanalennusta. Alentakaan nyt herranjestas ensin niitä lääkäräreiden 8000 euron kuukausipalkkoja. Sinne ne verorahat hupenevat. Mielelläni minäkin istuisin toimistossani ja kirjoittaisin reseptejä ja labralähetteitä kuin opettaisin isoja yläkoululuokkia ja olisin burn outin partaalla niin kuin nyt olen. Ammatinvalintakysymys tuli tehtyä hieman pieleen nuorempana.
[/quote]Sata peukkua tälle!
Olisi kiva, jos ap vaivautuisi selittämään, miksi
a) opettajille ei kuuluisi maksaa tehdystä työstä,
b) miksi vain opettajille tehtäisiin tällainen palkanalennus ja
c) miksi juuri opettajien pitäisi ajatella tekevänsä työtään hyväntekeväisyytenä?
Opetukseton aika=suunnitellaan opetusta yms. Eli jos tältä ajalta otetaan palkka pois, se työ on silti tehtävä. Eli menetät palkan, mutta teet silti hommat. Reilua?
Tiedän muuten aika paljon opettajia, jotka antavat/ovat antaneet myös kesäajan palkkansa sijaisille hoitovapaalla ollessaan. Eivät tietenkään kaikki tätä tee.
Oliko 36:n rautalankamalli riittävän pelkistetty? Tajusitko ap?
Ja koska joku kuitenkin kokee pakottavaa tarvetta sanoa, ettei se ope koko kesää suunnittele; ei niin, koska sillä on myös lomaa ja "ylityövapaita", koska se on lukuvuosien aikana tehnyt myös sitä suunnittelua yms. enemmän kuin sen normaaliin noin 40 tunnin työviikkoon olisi mahtunut.