Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Ei niillä 10v kurssikäyrillä ole mitään merkitystä, koska mennyt kehitys ei ole tae tulevasta kehityksestä.
En osaa selittää muulla kuin karmalla tätä, kun toiset sanovat että osakkeilla rikastuminen on helppoa kuin heinänteko, mutta ei onnistunut minulta, vaikka parhaan käsitykseni mukaan kokeilin.
Toisille tämä elämä on vaikeaa, toisille näköjään helppoa.
Olen ajatellut myös että tämä elämä on se taivas ja helvetti, toisille elämä hymyilee, kaikki on helppoa, kaikki onnistuu, menestys tulee kuin itsestään, jne.
Minä taas olen selvästi joutunut helvettiin enkä mahda sille mitään. Mistään ei tule mitään teinpä tai olinpa tekemättä ihan mitä tahansa :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 vuotta olen ollut mukana, seligsonin rahastoja, etf:iä ja jokunen suora osakekin. Noin satasella per kk. Seuraavaksi nostan tuottojen verran rahaa ulos ja teetän piharempan. Myyn kylläkin ne huonoiten menestyneet, niin vero jää pienemäksi, kasvakoon ne tuplaantuneet rahastot yms vielä toiset 12 vuotta tai jotain. Täytyy vielä tutustua hankintameno-olettamaan.
Rahastosijoituksissa voi poiketa FIFOsta, eli voit siellä Seligsonin sivuilla lunastustoimeksiantoa tehdessäsi määrittää, mitkä ostoerät haluat lunastaa. Katsot vaan sieltä, mitkä on vähiten nousseet, niin menee pienimmät verot.
Hankintameno-olettama on 20%, ja vähintään 10 omistetuista sijoituksista 40%. Tuo tarkoittaa sitä, että jos sijoitus on noussut yli 150% niin hankintamenon käyttäminen on edullisempaa. Verottaja huomioi hankintamenon ihan viran puolesta ja käyttää sijoittajan kannalta edullisempaa vaihtoehtoa.
Thanks, tuo verottajan osuus oli mulla vielä se hämärä kohta, että tarviiko niitä itse johonkin määritellä. Tähän asti olen lunastanut vaan isoja tuottoprosentteja sen alle 1000€ vuodessa, eli vältellyt veroja. Ja vaihtanut samalla rahastoja etf:iin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin huvittaa, kuinka usein kuulee "ei kannata lotota, kannattaa sijoittaa", mutta sitä ei kerrota, että sijoittamalla voi hävitä yhtälailla. Tietty jos veikkaa liikaa, siihen menee rahaa paljon mutta jos itse käytän n. 200 euroa vuodessa veikkauksiin, häviö on aika pieni. Enemmän häviän ihan vain jäätelöitä ostamalla, ei nekään tuota mitää ja veikkaukissa on aina pieni mahdollisuus voittaa, kuitenkin tietää ettei luultavasti voita mitään. Tuskin kovin ihmeitä saisin 200 euron sijoituksilla vuodessa, jos ei kävisi aivan älytön mäihä. Tiedän kyllä nuorehkon tyypin, joka joskus 10 vuotta sitten sijoitti virtuaalivaluuttaan ja tienasi sillä aika hyvin, on nyt ottanut rahat pois, mutta vahvasti epäilen ettei nämä sijoitusneuvojat sitä tarkoita.
Olet väärässä. SIjoittamalla EI voi hävitä YHTÄLAILLA. veikkaamalla häviää varmasti ja sijoittamalla voittaa erittäin suurella todennäköisyydellä.
Veikkaamalla tietää, että ei välttämättä voita mitään. Itse vertaan veikkausta jäätelön ostoon, aika turhaa sekin, senkin rahan voisi käyttää harkitummin, mutta se on vain kivaa ja onhan se kiva tarkistaa lottonumerot. Joku voittaa sekä sijoittamalla että veikkaamalla. Mutta kahden sadan euron sijoituksilla vuodessa täytyy olla älytön mäihä, että se tuottaisi pitkälläkään aika välillä. Veikkaamisessakin on pieni mahdollisuus voittaa, eli ei se häviö ole varma, vaan todennäköinen. Viime vuonna jäin reilusti plussalle, kun voitin yhdessä veikkauksessa tonnin ja muutama pieni voitto päälle.
Ostakaa kryptoja. Oma kryptosalkku on nelinkertaistanut arvonsa kun en ole sitä laittanut pelkän Bitcoinin varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin huvittaa, kuinka usein kuulee "ei kannata lotota, kannattaa sijoittaa", mutta sitä ei kerrota, että sijoittamalla voi hävitä yhtälailla. Tietty jos veikkaa liikaa, siihen menee rahaa paljon mutta jos itse käytän n. 200 euroa vuodessa veikkauksiin, häviö on aika pieni. Enemmän häviän ihan vain jäätelöitä ostamalla, ei nekään tuota mitää ja veikkaukissa on aina pieni mahdollisuus voittaa, kuitenkin tietää ettei luultavasti voita mitään. Tuskin kovin ihmeitä saisin 200 euron sijoituksilla vuodessa, jos ei kävisi aivan älytön mäihä. Tiedän kyllä nuorehkon tyypin, joka joskus 10 vuotta sitten sijoitti virtuaalivaluuttaan ja tienasi sillä aika hyvin, on nyt ottanut rahat pois, mutta vahvasti epäilen ettei nämä sijoitusneuvojat sitä tarkoita.
Olet väärässä. SIjoittamalla EI voi hävitä YHTÄLAILLA. veikkaamalla häviää varmasti ja sijoittamalla voittaa erittäin suurella todennäköisyydellä.
Veikkaamalla tietää, että ei välttämättä voita mitään. Itse vertaan veikkausta jäätelön ostoon, aika turhaa sekin, senkin rahan voisi käyttää harkitummin, mutta se on vain kivaa ja onhan se kiva tarkistaa lottonumerot. Joku voittaa sekä sijoittamalla että veikkaamalla. Mutta kahden sadan euron sijoituksilla vuodessa täytyy olla älytön mäihä, että se tuottaisi pitkälläkään aika välillä. Veikkaamisessakin on pieni mahdollisuus voittaa, eli ei se häviö ole varma, vaan todennäköinen. Viime vuonna jäin reilusti plussalle, kun voitin yhdessä veikkauksessa tonnin ja muutama pieni voitto päälle.
Se 200 euroa tuottaa ihan samalla tavalla suhteessa kuin tuottaa 2 000 000 euroakin. Niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. 8% tuotto ON 8% niin 200 kuin 2 000 000 eurostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aika monen ”sijoittajan” osaamistaso tällä palstalla on matalalla. Ei ole kyse huonosta karmasta, - kuten joku kirjoitti - jos myy turskaa. Sijoittaminen vaatii paljon perehtymistä, eikä se ole mikään oikotie rikkauteen. Kannattaa oikeasti opiskella niitä yrityksiä, joiden osakkeisiin olette laittamassa omalla kovalla työllä ansaitsemaanne rahaa.
Vaikka naapurin Jorma suosittelee Talvivaaran ostamista, niin sitä ei kannata pää punaisena alkaa pumpata salkkuun. Sijoittajan olisi hyvä tutustua perusteellisesti yrityksen tunnuslukuihin ja toimintakertomukseen ennen ostopäätöstä. Myyntipäätöksetkin pitäisi tehdä harkiten, eikä olla paniikissa myymässä, kun ensimmäinen dippi tulee kohdalle.
Hajautusta sekä ajallisesti että toimialoittain. Vältä velkavipua.
Jos näillä neuvoilla menee salkku nollille, niin elämme maailmassa, jossa rahalla ei ole enää mekitystä.
+ suosi pitkää salkkua, joka jäi yo. tekstistä.
Muutoin minä olen kanssasi samaa mieltä, paitsi tuosta lisätystä. Nuorena tein tuota, eikä siinä mitään. Mutta pitkä salkku ei todellakaan ole se ainoa oikea vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kryptoja. Oma kryptosalkku on nelinkertaistanut arvonsa kun en ole sitä laittanut pelkän Bitcoinin varaan.
Me lähdimme siihen alkuvuodesta, ei bitcoin, vaan joku muu. Nyt vasta ollaan päästy takas nollille.
Ei siellä ole kuin tonni, mutta en oikein uskaltanut enempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lähdimme siihen alkuvuodesta, ei bitcoin, vaan joku muu. Nyt vasta ollaan päästy takas nollille.
Aika moni kakkakolikko seuraa Bitcoinia ja kun Bitcoin sukelsi kesällä niin kaikki muutkin tulivat alas, mutta itsellä on mm. Cardanoa ja sen arvo on tuplaantunut viimeisen kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kakkakolikko seuraa Bitcoinia ja kun Bitcoin sukelsi kesällä niin kaikki muutkin tulivat alas, mutta itsellä on mm. Cardanoa ja sen arvo on tuplaantunut viimeisen kuukauden aikana.
En muista mikä meillä on. Coinmotionin kautta.
Kehittyvät markkinat ei nyt paljon kehity, kun pa*ka on housuissa myös rahaa pumppaavissa ns. länsimaissa. Suurvaltiot samaten, pelkotilat alkaa tarttumaan osakesijoittajien massoihin.
Vaihtoehtoisia sijoituskohteita etsimään.
Apinaa koijataan aina. Kukas ne suursijoittajien voitot maksaa ellei piensijoittaja.
Jos AP on oikea henkilö eikä trolli niin ihmettelen miten tämä on edes mahdollista :D
Laitoitko rahat Talvivaaraan? :D
Vierailija kirjoitti:
Apinaa koijataan aina. Kukas ne suursijoittajien voitot maksaa ellei piensijoittaja.
? Ei pörssi ole mikään rulettipöytä.
Vierailija kirjoitti:
No ne firmat tietenkin. Kun omistaa saa osuuden firman voitoista. Suursijoittajien voitot tulevat pääosin noista, sekä osinkojen että yhtiöiden kurssinousun kautta.
Luultavasti valehtelet tai sitten voit anoa maailman huonoimman sijoittajan palkintoa.
Omxh 25 eli Helsingin pörssin 25 suurinta yhtiötä seuraava indeksi on noussut 63% viidessä vuodessa.
Maailman seuratuin indeksi eli S&P 500 on noussut 104% viimeisen vuoden aikana.
Se, että on tappiolla viimeisen viiden vuoden ajalta vaatii jo todellista munaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aika monen ”sijoittajan” osaamistaso tällä palstalla on matalalla. Ei ole kyse huonosta karmasta, - kuten joku kirjoitti - jos myy turskaa. Sijoittaminen vaatii paljon perehtymistä, eikä se ole mikään oikotie rikkauteen. Kannattaa oikeasti opiskella niitä yrityksiä, joiden osakkeisiin olette laittamassa omalla kovalla työllä ansaitsemaanne rahaa.
Vaikka naapurin Jorma suosittelee Talvivaaran ostamista, niin sitä ei kannata pää punaisena alkaa pumpata salkkuun. Sijoittajan olisi hyvä tutustua perusteellisesti yrityksen tunnuslukuihin ja toimintakertomukseen ennen ostopäätöstä. Myyntipäätöksetkin pitäisi tehdä harkiten, eikä olla paniikissa myymässä, kun ensimmäinen dippi tulee kohdalle.
Hajautusta sekä ajallisesti että toimialoittain. Vältä velkavipua.
Jos näillä neuvoilla menee salkku nollille, niin elämme maailmassa, jossa rahalla ei ole enää mekitystä.
+ suosi pitkää salkkua, joka jäi yo. tekstistä.
Muutoin minä olen kanssasi samaa mieltä, paitsi tuosta lisätystä. Nuorena tein tuota, eikä siinä mitään. Mutta pitkä salkku ei todellakaan ole se ainoa oikea vaihtoehto.
Itse olen päätynyt hybridiin. Suurin osa varoista on sijoitettuna hajautettuihin ja osinkoja maksaviin ETF:iin.
Päiväkauppaa tulee tehtyä optioilla. Kryptoihin on tullut laitettua hiukan veikkaus-periaatteella, että "ehkä sieltä joskus voisi jotain saadakkin".
Perusasiakysymys taas. Jos en halua pelkästään ostaa pitkällä tähtäimellä pidettäviä osakkeita, vaan haluan myydä ja ostaa ja toivottavasti myydessä tehdä voittoa, tekeekö se osakesäästötili elämän selvästi helpommaksi verotuksen ja kuittien suhteen verrattuna arvo-osuustiliin?
Vierailija kirjoitti:
Perusasiakysymys taas. Jos en halua pelkästään ostaa pitkällä tähtäimellä pidettäviä osakkeita, vaan haluan myydä ja ostaa ja toivottavasti myydessä tehdä voittoa, tekeekö se osakesäästötili elämän selvästi helpommaksi verotuksen ja kuittien suhteen verrattuna arvo-osuustiliin?
Kuittien osalta ei ole eroa, koska tilinpitäjä ilmoittaa verottajalle ostot ja myynnit. Mutta verotuksen osalta osakesäästötili on kätevämpi, kun maksat veroa vasta sitten kun nostat voittoja ulos. Huono puoli osakesäästötilissä on, että sinne ei voi ostaa kaikkia tuotteita vaan pelkästään osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin alkuvuonna 2020 noin 1700 euroa Norwegian Airiin. Nyt arvo on 8 euroa.
Että semmoista.
Voi ei. Minä laitoin joskus vuosi sitten 200€ ja nyt on 3€.
Onko sillä verotuksella sitten oikeasti valtava merkitys tässä hommassa? Jos säästän pitkällä ajalla enkä ota rahoja juuri sieltä arvo-osuustililtä ulos, niin sitten joskus eläkkeellä jos otankin, niin viitsinkö verottajaa varten avata kaikenlaista mahdollista vähennyskelpoistakulua vuosikymmenten ajalta, jos ei ole esim. sijoitusasuntoja tai suurta luovutustappiota juuri muistissa.
Ja katsoin sitä Nordnettiä, niin heillä Osakekaupat alk. 0,06 % (min. 3 €). Vastaavasti OP:ssa Välityspalkkio 0,17 % (väh. 7 €), Helsingin ja Tukholman pörssin osakkeissa 1 %:n välityspalkkiokatto 12/2022 asti. Kun käyn vaan tätä nappikauppaa ja ostan alle 300e ja pitäydyn näissä tutuissa pörsseissä, niin kannattaa vielä pysyä OP:ssa eikä alkaa Nordnetissä mitään. Vuodesta 2023 voi sitten harkita vaihtoa.