Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Tässä maailmantilanteessa kannattaa pitää rahat vaan tilillä tai tyynyssä. Ei tiedä milloin joku neropatti taas hyökkää jonnekin ja sitten mennään reippaasti alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maailman taloudet lähtevät nousuun, osakkeittesi arvot voivat nousta, ei sijoittaminen ole mitään pikapeliä. 10 vuodessa voi tapahtua paljon.
Rahastoihin kuukausisijoittaminen on yleensä hyvä ratkaisu amatöörille.
Oon yli kymmenen vuotta sijoitellu, ja kokeillu kaikkia mahdolisia sijoittamismuotoja, ja oon päätyny siihen, että kaikkein paras sijoitusmuoto jokaiselle on rahastot. Niillä on mahdotonta hävitä pitkällä tähtäimellä
Kyllä mä ainakin hävisin, kun myin rahasto-osuuteni kahdentoista vuoden jälkeen. Ne olivat lähteneet heti ostamisen jälkeen laskuun, joten niitä ei ollut voinut koskaan myydä voitolla. Oletin, että kyllä ne vuosikymmenessä nousevat plussalle. Eivät nousseet. Kahdentoista vuoden kohdalla kotiutin tappiot, koska ostimme asunnon ja tarvitsin rahat siihen.
Jos on osakkeita nyt plussalla niin kannattaa myydä niin että saa kassaa ostella tulevista pohjakosketuksista. Sellaisia on saletisti tulossa. Kiina ei voi millään pitää näppejään irti Taiwanista jne.
Osakepeli on rahan pumppaamista syklisesti osakepelissä. Voit voittaa pelissä tai hävitä pelissä. Peli on peli pelaajille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on osakkeita nyt plussalla niin kannattaa myydä niin että saa kassaa ostella tulevista pohjakosketuksista. Sellaisia on saletisti tulossa. Kiina ei voi millään pitää näppejään irti Taiwanista jne.
Se tulee olemaan täydellinen yllätys kun kinkit sinne menee ja eräs päivä vaan huomaatte sijoitustenne olevan yhtäkkiä -30% vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tulee olemaan täydellinen yllätys kun kinkit sinne menee ja eräs päivä vaan huomaatte sijoitustenne olevan yhtäkkiä -30% vähintään.
Nöfnöfnöf. Nöfnöfnöfnöf!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä. sitten saa hyvää halvemmalla ja ostetaan entistä enemmän. Koronadippikin oli todella hyvä paikka rikastua. Otin lainaa kun muut myivät pää märkänä. Niin teen seuraavassakin dipissä.
Harmittaa kun ei ole nyt yhtään käteistä jos joku suurempi dippi taas tulee eikä pääse sitä hyödyntämään. Pikavippejäkään ei huvittais alkaa ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nöfnöfnöf. Nöfnöfnöfnöf!
Niinhän se kävi Venäjän hyökkäyksessä ja koronassakin. Yhtäkkiä oli maailmanloppu päällä ja kaikki myi pää märkänä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmantilanteessa kannattaa pitää rahat vaan tilillä tai tyynyssä. Ei tiedä milloin joku neropatti taas hyökkää jonnekin ja sitten mennään reippaasti alas.
Demari hyökkää taskuillemme ja myy aiheuttamansa laskusuhdanteen vastustajien tekona kun on vaalien aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maailman taloudet lähtevät nousuun, osakkeittesi arvot voivat nousta, ei sijoittaminen ole mitään pikapeliä. 10 vuodessa voi tapahtua paljon.
Rahastoihin kuukausisijoittaminen on yleensä hyvä ratkaisu amatöörille.
Oon yli kymmenen vuotta sijoitellu, ja kokeillu kaikkia mahdolisia sijoittamismuotoja, ja oon päätyny siihen, että kaikkein paras sijoitusmuoto jokaiselle on rahastot. Niillä on mahdotonta hävitä pitkällä tähtäimellä
Kyllä mä ainakin hävisin, kun myin rahasto-osuuteni kahdentoista vuoden jälkeen. Ne olivat lähteneet heti ostamisen jälkeen laskuun, joten niitä ei ollut voinut koskaan myydä voitolla. Oletin, että kyllä ne vuosikymmenessä nousevat plussalle. Eivät nousseet. Kahdentoista vuoden kohdalla kotiutin tappiot, koska ostimme asunnon ja tarvitsin rahat siihen.
Rahastosijoituksessa yli 13% tuotto tänä vuonna.
Mä en myynyt mitään ja 10 vuoden sijoitushistorialla on salkku tuplaantunut. Toki olen myynyt joitain huonoja yhtiöitä pois ja hankkinut toisia tilalle. Mutta se on sellaista normaalia salkun siivousta.
Hissukseen oottelen että osakkeet nousee tavoitehintoihin ja sitten vaan kylmästi myyntiin suurin osa. Vähän voi jättää ettei kovasti harmita jos osake jatkaakin nousuaan. Katselen uuden osakkeen jolla hyvät tavoitehinnat ja ostonappia.
Ihan kelvosti viitisen donaa tehnyt suomiosakkeiden myynnillä voittoa tänä vuonna. Tosin harmillisesti päätin luopua myös eräästä useita tuhansia miinuksella olleesta osakkeesta jonka nousuun en enää uskonut. Muutoin olisin jo aika lähellä peräti omilleen pääsemistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä näitä rahansa pörssissä hassanneita riittää? Ja kuinka ihmeessä tekevät noin käsittämättömiä liikkeitä? Itse olen sijoittanut vuodesta 2019 ja salkku on 30 prosenttia plussalla. Ihan maalaisjärjellä olen mennyt.
Maalaisjärki = ostan forttumia ja muuta suosittua yhtiötä vai mitenkä?
Mikä vika tuossa on? Ostin itse maalaisjärjellä Fortumia joskus 2012-2013 vaihteessa hintaan 14 euroa / osake. Tämän päivän hinta ei ole kuin noin 50 senttiä korkeampi, mutta näiden vuosien aikana olen saanut jokaiselle osakkeelle osinkoa yli 13 euroa brutto eli lähes 10 euroa netto.
Samalla maalaisjärjellä olen ostanut muutamaa muutakin suosittua yhtiötä, kuten Konetta (hintaan 20 eur / osake), Nordeaa (hintaan 8,80 eur / osake) ja koronadipissä Sampoa (26 eur / osake).
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on sellaisen firmannosakkeita, jotka hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on sellaisen firmannosakkeita, jotka hyötyvät.
Jep. Saab, Rheinmetall, mitä näitä nyt on.
No tottakai kun jokin aika sitten kyllästyin Nokian rämpimiseen ja myin kun sai edes omansa takaisin niin nyt se alkoi raketoimaan ja kelkasta jäätiin. Miten se meneekin aina näin.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai kun jokin aika sitten kyllästyin Nokian rämpimiseen ja myin kun sai edes omansa takaisin niin nyt se alkoi raketoimaan ja kelkasta jäätiin. Miten se meneekin aina näin.
Jos olisit pitänyt, niin sitten sitä raketointia ei olisi koskaan tapahtunut :D
Juu näin tulee käymään .