Elämä köyhänä on rankkaa
Kateellisena saa katsella muiden elämää. Taas 120€ pariksi viikoksi rahaa.
Kommentit (102)
Köyhiä kritisoidaan hirveästi siitä jos ostaa jotain turhaa tai "tyhmää" eikä vain kituuta kaurapuurolla.
Omassa elämässäni juuri ne turhuudet kuten meikit, uutena ostetut vaatteet, Espresso Housen 45€ kuukausikortti, HBO, pikaruokaravintoloissa syöminen, irtokarkit jne. ovat tosi tärkeitä ja olisi hyvin ankeaa olla ilman niitä.
Alapeukuttakaa vaan, mutta kyllä teidän muidenkin elämässä on paljon kaikkea turhaa rahanmenoa josta saa hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:lla varmasti rahat riittävät ruokaan, mutta kyse olikin siitä että elämä köyhänä on pidemmän päälle raskasta kun on varaa vain välttämättömään eikä mihinkään ns. ylimääräiseen kivaan.
Paljon puhutaan siitä miten ilmaiset asiat voivat olla kivoja, mutta kummasti vaan muut kuin köyhät laittavat rahaa menemään kun haluvat tehdä jotain kivaa (kahvila, elokuvat, hoplop, huvipuisto, ravintola jne.).
Mulla olisi tälläkin hetkellä käytettävissä useampi kymppitonni , mutta en silti käy koskaan elokuvissa, kahviloissa tai ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko sairasta jos ajatelleen että kuinka moni joutuu ostamaan roinaa jatkuvasti ollakseen tyytyväisiä elämäänsä.
120€ saa kahden viikon ruuat ilman mitään ongelmia. Ylikin jää reippaasti.
No kyllähän sillä on aika paljon eroa jos tilanteena on "120 eurolla saa helposti kahden viikon ruoat (kun omakotitalon lyhennys on maksettu, kaapit täynnä ruokaa, auto tankattu, ja viikon päästä tulee viiden tonnin nettopalkat)" vs. "120 eurolla saa helposti kahden viikon ruoat (ja viikon päästä tulee seuraava 500 euron toimeentulotuki)".
Ei se jatkuva roinan ja romppeen ostelu, vaan kun aina jää jumittamaan lähtökuoppiin kun pikkusummilla nyhvätessä ei ikinä saa omistusasuntoa, autoa, kunnon elintasoa jne. Jos on jo siellä kunnon elintasossa, niin eihän se tietysti tunnukaan miltään jos vaikka pari kertaa vudessa joutuu pari viikkoa tiristämään.
Olen 35v sinkkumies joka asuu kaupun vuokrakämpässä Kuukaudessa minulla menee ruokaan noin 120€ mikäli ostelen ilman mitään säästämisiä. Autoa ei ole, eikä ole muitakaan turhuuksia, jos ei osaa rahaa käyttää niin silloin ei riitä edes 5000€/kk palkka sillä senkin saa sulatettua nopeasti.
Oletko miettynyt että miksi haluat auton ja miksi tarvitsen oman omakotitalon? En itse keksi mitään syytä auton ostamiselle. Miksi tunnet olevasi lähtökuopassa jos et omista taloa?
Jos et halua lapsia tai mitään, niin helpompi se silloin köyhänä on olla. Ehkä et koe myöskään ulkonäkösi hoitamisen vaativan paljon rahaa, jos pitää lähinnä parta ajaa ja peseytyä. Tai jos et halua harrastaa mitään, mihin tarvisi juurikaan rahaa. Joku saattaisi haluta vaikka lemmikin tai veneen jolla soudella, mutta lemmikin osto olisi liian riskiä mahdollisten yllättävien kulujen takia ja venettä pitäisi jossain säilyttää ja päästää matkustamaan sen luo. Ota myös huomioon, että monet työttömät ja työkyvyttömät eivät ole hyvissä fyysisissä voimissakaan, jolloin matkojen taittaminen esimerkiksi patikoiden on haasteellista tai mahdotonta.
Ai, että köyhällä pitäisi olla oikeus ostaa vene, jolla soudella? Missä ihmeen rinnakkaistodellisuudessa jengi elää, kun kaikki maksullinen tulisi olla jokaisen kansalaisoikeus? Jos on työtön / tk-eläkkeellä, niin niitä menoja pitää karsia. Köyhällä ei tietenkään ole varaa kaikkeen mihin normaalilla työssäkäyvällä, mutta näin se nyt vain menee. Ja näin sen pitääkin mennä. Veronmaksajien taskuista ei voi kaikkea vaatia.
Eri
Köyhällä saa olla unelmia, se oli pointti ja otin esimerkiksi kaksi tuollaista aika normaalia unelmaa kuten lemmikki ja soutuvene kommentoidessani mies 35vn sanoihin että hän on luopunut kaikesta turhasta. Kellään ei ole "oikeutta" johonkin tiettyyn asiaan, mutta on se aika surullista, jos se mitä eniten haluaisi on saavuttamattomissa VAIKKA se olisi jotain melko pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mäkin olen tk-eläkkeellä. Koska aikaa on, olen tehnyt halpojen tarjousten perässä juoksemisesta harrastuksen. Heh, toisilla harrastukset vievät rahaa, minulla vain säästyy! Bonuksena tulee hyvä kunto, kun patikoin tai pyöräilen kauppamatkat. Kuntoilunikin on ilmaista! 💪
En koe tätä harrastustani mitenkään nöyryyttävänä, päin vastoin. Tyhmä on se, joka maksaa samasta tavarasta enemmän.Miten voit olla tk-eläkkeellä ja hyväkuntoinen liikkuja?! Nupistako viiraa?
Mitä se taas tähän liittyy? Mene muualle ilkkumaan! (En ole ap)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mäkin olen tk-eläkkeellä. Koska aikaa on, olen tehnyt halpojen tarjousten perässä juoksemisesta harrastuksen. Heh, toisilla harrastukset vievät rahaa, minulla vain säästyy! Bonuksena tulee hyvä kunto, kun patikoin tai pyöräilen kauppamatkat. Kuntoilunikin on ilmaista! 💪
En koe tätä harrastustani mitenkään nöyryyttävänä, päin vastoin. Tyhmä on se, joka maksaa samasta tavarasta enemmän.Miten voit olla tk-eläkkeellä ja hyväkuntoinen liikkuja?! Nupistako viiraa?
Ilmeisesti. Minulla on toisinaan sellaisia kipuja, että pitää ponnistella, että pääsee tuohon lähikauppaan, joka on 100 metrin päässä. Ja Kela ei maksa edes sairauspäivärahaa enää jatkohakemuksella. Eläkkeelle pääsy täyttä utopiaa. Tasan ei tosiaan käy nallekarkit. Arvaatkaa vi*uttaako, kun joku lesottaa kuntoilustaan tk-eläkkeellä.
Niin, ja tuo lähikauppa on kallis (K-Market).
Vierailija kirjoitti:
Ala vaikka kirjailijaksi kun pystyt kerran tekstiä tuottamaan. Puhelinseksityö on myös hyvä jos osaat puhua.
Käy leipäjonoissa niin nuilla rahoilla voit ostaa vaikka Olutta.
Ammattivalittaja on kirjan jo kirjoittanutkin. Muttei se tainnut olla kovin suuri myyntimenestys.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaikka kirjailijaksi kun pystyt kerran tekstiä tuottamaan. Puhelinseksityö on myös hyvä jos osaat puhua.
Minuakin on kehotettu ryhtymään kirjailijaksi, jotta pääsisin eroon työttömyydestä ja sen mukanaan tuomasta köyhyydestä. Kehotus on kai tarkoitettu tsemppaamiseksi, mutta minä otan sen lähinnä tietämättömyyden osoituksena, joiltakin suoranaisena loukkauksena. Alle promille käsikirjoituksista muuttuu kirjaksi, ja murto-osa noista kirjoista tuottaa kirjoittajalleen normaalielämään riittävät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä porukkaa mikä väittää ettei 120€ muka pysty ostamaan kahden viikon ruokia.
Viime päivinä olen ostanut 1kg kesäporkkanoita 1,29€, kilon puuroa 1,49€, 10kpl luomu kananmunia 1,59€, ruisleipää 16 viipaletta (-30%) 1,80€, linssejä 1kg 3€, pikka täysjyväriisiä 1kg 1,29€, ja kaikkea muutakin löytyy. Tuolla muonalla tämmöinen 35v sinkkumies pärjää hyvin.
Tietty jos halajaa ties mitä sisäfileitä kaiket päivät ja vetää eineksiä jatkuvasti menee rahaa enemmän.
Kyllä ap:lla varmasti rahat riittävät ruokaan, mutta kyse olikin siitä että elämä köyhänä on pidemmän päälle raskasta kun on varaa vain välttämättömään eikä mihinkään ns. ylimääräiseen kivaan.
Paljon puhutaan siitä miten ilmaiset asiat voivat olla kivoja, mutta kummasti vaan muut kuin köyhät laittavat rahaa menemään kun haluvat tehdä jotain kivaa (kahvila, elokuvat, hoplop, huvipuisto, ravintola jne.).
Nimenomaan tämä. Köyhä monesti asuu pienessä asunnossa, jossa ei hirveästi pysty harrastamaan. Jos vuosikaudet elämä on pelkkää tarjousruuan valmistusta, kotitöitä, ulkona kävelyä, netin ja kirjojen lukemista niin se alkaa todella maistua puulta, varsinkin kun ihmissuhteeekin kuihtuu, kun ei ikinä pääse mukaan mihinkään maksulliseen eikä pääse vierailemaan tai muuten vaihtamaan maisemaa. Sitten köyhää voidaankin syyllistää siitä, että pitäisi aktivoitua eikä olla vaan netissä. Ja että Netflixkin on turha kulu. Sekin kannattaa huomata, että köyhä ei saisi yhtään tehdä virheitä. Se virhe voi olla vaikka unohtunut lääkärikäynti josta tulee sakkomaksu. Tällaisia pieniä virheitä jos kertyy edes vähän vuosien varrella, niin se lisää kustannuksia ja ahdistusta sekä vähentää uskallusta lähteä minnekään tai tehdä mitään. Se, jolla on riittävän hyvät tulot, kiroilee hetken esimerkiksi parkkisakkoa ja maksaa sen vaan pois ja unohtaa sitten koko jutun. Köyhällä todellisuus on ihan toinen.
Miksi nämä aina muuttuu kilpailuksi siitä, kuka saa vähiten rahaa ja pärjää silti. Ihan kuin olisi joku hyve olla köyhä, ja että jokaisen minimillä elävän pitäisi olla kiitollinen ja onnellinen siitä ylenpalttisesta rahamäärästä, jonka hän saa, vaikka onkin laiska, tyhmä ja kaikinpuolin huono.
Ihmisen olisi hyvä saada elämäänsä muutakin kuin oikeuden pysyä hengissä aina seuraavaan päivään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko sairasta jos ajatelleen että kuinka moni joutuu ostamaan roinaa jatkuvasti ollakseen tyytyväisiä elämäänsä.
120€ saa kahden viikon ruuat ilman mitään ongelmia. Ylikin jää reippaasti.
No kyllähän sillä on aika paljon eroa jos tilanteena on "120 eurolla saa helposti kahden viikon ruoat (kun omakotitalon lyhennys on maksettu, kaapit täynnä ruokaa, auto tankattu, ja viikon päästä tulee viiden tonnin nettopalkat)" vs. "120 eurolla saa helposti kahden viikon ruoat (ja viikon päästä tulee seuraava 500 euron toimeentulotuki)".
Ei se jatkuva roinan ja romppeen ostelu, vaan kun aina jää jumittamaan lähtökuoppiin kun pikkusummilla nyhvätessä ei ikinä saa omistusasuntoa, autoa, kunnon elintasoa jne. Jos on jo siellä kunnon elintasossa, niin eihän se tietysti tunnukaan miltään jos vaikka pari kertaa vudessa joutuu pari viikkoa tiristämään.
Tärkeintä olisi saada se oma asunto ja se maksettua. Mutta tässä alkaa moni mennä metsään. Alkaa se selittely kun pitää olla tilaa, pitää olla Hesassa, pitää mahtua koira ja pitää lapsilla olla omat huoneet.
Siihen omaan asuntoon pitäisi päästää käsiksi, vaikka aluksi joutuisikin jopa kärsimään sen takia muutaman vuoden. Vaihtaminen on aina helpompaa kuin se ensimmäisen ostaminen. Ostaa halvin ja säästää samalla ja sitten kun on rahat koossa ostaa hienompi ja parempi.
Parasta olisi kun siinä olisi vielä mahdollisuus kasvattaa jotain ruokaa itselleen. Ihan vaan vaikka perunoita ja porkkanoita ja tomaatteja.
Kun ei ole enää jotain vuokria ja lainoja maksettavana elämä helpottuu suuresti ja saa ehkä jotain jopa säästöön. Ihmisestä käyttävät järkyttäviä summia korkoihin. Puhumme monen kohdalla useista kymmenistä ellei jopa sadoista tuhansista euroista lopulta. Niillä saisi kyllä paljon ruokaa ja autoja jopa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattivalittaja on kirjan jo kirjoittanutkin. Muttei se tainnut olla kovin suuri myyntimenestys.
Joko se on julkaistu? Minkä niminen?
Ihmiset jotka haukkuvat köyhiä veronmaksajien lompakolla loisiviksi, juoksevat kuitenkin itse käsi ojossa sille tismalleen samalle lompakolle jos sattuvat esim. sairastumaan.
Siinä sitten maksattavat kalliit, jopa miljoonia maksavat syöpähoitonsa täysin tuntemattomilla ihmisillä. Ja parannuttuaan palaavat taas haukkumaan köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti. Minulla on toisinaan sellaisia kipuja, että pitää ponnistella, että pääsee tuohon lähikauppaan, joka on 100 metrin päässä. Ja Kela ei maksa edes sairauspäivärahaa enää jatkohakemuksella. Eläkkeelle pääsy täyttä utopiaa. Tasan ei tosiaan käy nallekarkit. Arvaatkaa vi*uttaako, kun joku lesottaa kuntoilustaan tk-eläkkeellä.
Niin, ja tuo lähikauppa on kallis (K-Market).
Jos olet ollut 300 päivää sairaslomalla, voit hakea kuntoutustukea. En tiedä tilannettasi, tuli vaan mieleeni ja kannattaa käydä erikoislääkäreillä juttelemassa - ehkä oletkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon puhutaan siitä miten ilmaiset asiat voivat olla kivoja, mutta kummasti vaan muut kuin köyhät laittavat rahaa menemään kun haluvat tehdä jotain kivaa (kahvila, elokuvat, hoplop, huvipuisto, ravintola jne.).Mulla olisi tälläkin hetkellä käytettävissä useampi kymppitonni , mutta en silti käy koskaan elokuvissa, kahviloissa tai ravintoloissa.
Aivan. Sulla se on kuitenkin oma valinta. Ymmärrätkö eron siihen, kun ei voi koskaan käydä kahvilassa tai elokuvissa, koska siihen ei yksinkertaisesti ole varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit sun ap pitää hommata töitä ja opetella se rahan käyttö tarkemmin. Ei siihen muuta ratkaisua ole.
Sairaanakin pystyy jotain duunia kyllä tekemään.Papereissa lukee: työkyvyttömyysaste 100%
Työkyvytön ei yleensä ole täysin toimintakyvytön. Ne ovat kaksi eri asiaa.Ei lue.
"Täyden työkyvyttömyyseläkkeen myöntämisen edellytyksenä on, että työkykysi on alentunut vähintään 60 prosenttia. Toistaiseksi myönnettävä työkyvyttömyyseläke jatkuu vanhuuseläkeikään saakka. Jos työkyvyn palautumisesta on toiveita, myönnetään sinulle eläke määräaikaisena kuntoutustukena."
Lähde: https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/tyokyvyttomyysel…
Niin, 60% alentuma jo riittää eläkkeen myöntämiseen. Minulla on kumminkin 100%.
Luetun ymmärtäminen?Ei lue. On täysin eri asia saako verotuksessa invalidivähennyksen vai puhutaanko työkyvyttömyyseläkkeen määritelmästä. Sinulla ei ole paperia, jossa lukee: "työkyvyttömyysaste 100%."
Tämähän tässä keskustelussa olikin oleellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä porukkaa mikä väittää ettei 120€ muka pysty ostamaan kahden viikon ruokia.
Viime päivinä olen ostanut 1kg kesäporkkanoita 1,29€, kilon puuroa 1,49€, 10kpl luomu kananmunia 1,59€, ruisleipää 16 viipaletta (-30%) 1,80€, linssejä 1kg 3€, pikka täysjyväriisiä 1kg 1,29€, ja kaikkea muutakin löytyy. Tuolla muonalla tämmöinen 35v sinkkumies pärjää hyvin.
Tietty jos halajaa ties mitä sisäfileitä kaiket päivät ja vetää eineksiä jatkuvasti menee rahaa enemmän.
En ymmärrä mitä kivaa noissa paikoissa on.
Elokuvaliput maksavat alle 10€ paikallisessa pikkuteatterissa mikäli tulee tarve käydä katsomassa jotain.
Ap:n eli ammattivalittajan probleema on se, että hän ostaa teinilleen kaiken mitä tämä sattuu haluamaan. Vähän väliä jotain 60 euron huppareita tai pelejä. Tietysti sitä haluaa lapselleen parasta mutta tähän se sit johtaa, että pitää angstata rahojen vähyyttä monta viikkoa seuraavaan eläkepäivään.
Niin kuulemma on. En tiedä siitä mitään, koska sitä ei tiettävästi saa ostaa mistään rahalla tai luottokorteilla
Ai, että köyhällä pitäisi olla oikeus ostaa vene, jolla soudella? Missä ihmeen rinnakkaistodellisuudessa jengi elää, kun kaikki maksullinen tulisi olla jokaisen kansalaisoikeus? Jos on työtön / tk-eläkkeellä, niin niitä menoja pitää karsia. Köyhällä ei tietenkään ole varaa kaikkeen mihin normaalilla työssäkäyvällä, mutta näin se nyt vain menee. Ja näin sen pitääkin mennä. Veronmaksajien taskuista ei voi kaikkea vaatia.
Eri