Voinko jotenkin estää äitini pääsyn synnärille katsomaan vauvaa?
En halua äitiäni sinne, mutta todennäköisesti äitini ei kunnioita päätöstäni. Voinko sanoa esim henkilökunnalle etteivät kerro äidilleni mitään tietoja?
Ja turha tulla sanomaan mistään hormoneista mitään. Olen ollut tätä mieltä jo vuosia ennen kun lastenteko oli edes ajankohtaista.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:49"]Kysissä osastolle ei päässyt muita kuon isä ja sisarukset, sama käytäntö voi olla muissakin sairaaloissa. En itse kaivannutkaan vieraita kun olin niin poikki. Itsekin sain äidilleni selittää moneen kertaan että osastolle ei vaan pääse ja ehtii kyllä nähdä vauvan kotona eikä siltikään meinannut mennä jakeluun. Ei meinannut myöskään millään ymmärtää että nykyisin vauvat on äitien kanssa osastolla eikä missään vauvalassa ja äidit hoitavat vauvan pääasiassa itse eikä sairaalassa olla enää viikkoa niinkuin 30 vuotta sitten.
[/quote]
Vaikka ohjeet olit mitkä niin en käsitä miten sitä pystytään vahtimaan. Kuka tahansa voi kävellä sisään. Ja meillä oli satks:ssä vauvala vielä vuonna 2000
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:49"]Kysissä osastolle ei päässyt muita kuon isä ja sisarukset, sama käytäntö voi olla muissakin sairaaloissa. En itse kaivannutkaan vieraita kun olin niin poikki. Itsekin sain äidilleni selittää moneen kertaan että osastolle ei vaan pääse ja ehtii kyllä nähdä vauvan kotona eikä siltikään meinannut mennä jakeluun. Ei meinannut myöskään millään ymmärtää että nykyisin vauvat on äitien kanssa osastolla eikä missään vauvalassa ja äidit hoitavat vauvan pääasiassa itse eikä sairaalassa olla enää viikkoa niinkuin 30 vuotta sitten.
[/quote]
Vaikka ohjeet olit mitkä niin en käsitä miten sitä pystytään vahtimaan. Kuka tahansa voi kävellä sisään. Ja meillä oli satks:ssä vauvala vielä vuonna 2000
[/quote]
Voi toki kävellä mutta uskoisin että ylimääräiset ohjataan samoin tein ulos jos osaston käytävillä näkyy ylimääräisiä.
Jyväskylässäkin vain isä ja sisarukset pääsee huoneeseen vauvaa katsomaan, virallisten ohjeiden mukaan. Mutta niitä kukaan valvo. Kun lapseni oli päivän ikäinen, vierustoverin koko hemmetin suku alkoi rampata huoneessamme. Tosi kiva. Yritin niille sanoa, mutta kun "päivähuoneessa on niin paljon porukkaa just nyt ni ei voida olla siellä".
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:49"]
Meillä Oulussa appivanhemmat marssivat kutsumattomina katsomaan vauvaa ennenkuin olin päässyt edes huoneeseen ja olisin halunnut itse tutustua esikoiseeni ensin. Eivät malttaneet odottaa. Vtuttaa vieläkin heidän röyhkeytensä, joka on kyllä tullut myöhemminkin tutuksi.
[/quote]
Voi nyyh ja jättikyynel sentään. Varmaan oli sitten se äiti-lapsisuhde täysin pilalla, onneksi niitä voi tehdä lisää, josko seuraavalla kerralla onnistaisi paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:49"]Kysissä osastolle ei päässyt muita kuon isä ja sisarukset, sama käytäntö voi olla muissakin sairaaloissa. En itse kaivannutkaan vieraita kun olin niin poikki. Itsekin sain äidilleni selittää moneen kertaan että osastolle ei vaan pääse ja ehtii kyllä nähdä vauvan kotona eikä siltikään meinannut mennä jakeluun. Ei meinannut myöskään millään ymmärtää että nykyisin vauvat on äitien kanssa osastolla eikä missään vauvalassa ja äidit hoitavat vauvan pääasiassa itse eikä sairaalassa olla enää viikkoa niinkuin 30 vuotta sitten.
[/quote]
[/quote]
Voi toki kävellä mutta uskoisin että ylimääräiset ohjataan samoin tein ulos jos osaston käytävillä näkyy ylimääräisiä.
[/quote]
Enkä kyllä itse nähnyt osastolla muita kuin lasten isiä, eli joko vieraat noudattivat ohjetta tai heidät poistettiin osastolta.
Jotenkin tuntuu kyllä käsittämättömältä tämä sukulaisten tunkeminen vierailulle sairaalaan. Ihan niinkuin ei voisi sitä muutamaa päivää odottaa, että äiti vähän toipuu synnytyksestä ja tutustuu ensin itse vauvaan rauhassa. Keväällä kun esikoisen synnytin, niin vierailulle ryntäsi samana päivänä äitini ja isäni, vaikka olin jyrkästi kieltänyt tulemasta. Onneksi synnytys meni niin hyvin, että olo oli lähes normaali, joten oikeastaan oli ihan kivakin, että kävivät katsomassa vauvaa.
Myös appiukko ja miehen sisko pyrkivät vierailulle, mutta onneksi mies sai sanottua, että eivät ole tervetulleita. Heitä kun muutenkin näemme kaksi kertaa vuodessa, niin en todellakaan ollut kiinnostunut sillä hetkellä mihinkään vaivaannuttaviin keskusteluihin. Ja miksi ihmeessä heidän nyt sinne olisi väkisin ollut tungettava, kun emme muutenkaan tekemisissä ole?
Muutenkin ahdisti kaikki ylimääräiset ihmiset huoneessa, kun joka kerta kun sängyltä nousin, lorahti lattialle verilammikko. Mukava siinä sitten vaihdella verisiä vaatteita, siivoilla jälkiä ja raahustaa verisenä suihkuun. En ymmärrä, miksi huoneisiin päästetään vauvan isää lukuunottamatta ketään muita. Onhan se huonekaverillekin erittäin epämukavaa.
Kotiin päästyämme otimme koko lähisuvun vastaan yhtenä iltana, niin ei tarvinnut joka päivä kahvittaa ja kestittää. Saimme sitten olla ihan rauhassa vauvan kanssa, kun "velvollisuus" oli hoidettu.
Oikein järkevä päätös. Mutta sinun täytyy pystyä salaamaan, milloin olet synnyttämässä. En tiedä tyksistä, mutta ainakin kättärille voi vaan kävellä sisään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:40"]Ap. En halua olla törkeä, mutta sanon nyt 1,5v äitinä oltuani pari asiaa.
Kun lapsesi on syntynyt, alat todennäköisesti hiljalleen kasvamaan aikuiseksi. Minäkin kasvoin. Vasta 28 vuotiaana. Opin ymmärtämään, kuinka tärkeitä ne omat vanhemmat on. Nyt vanhempana osaan kunnioittaa omia vanhempiani paljon paremmin kuin ennen. Osaan myös antaa anteeksi heille heidän tekemänsä virheet lasten kasvatuksessa, nyt kun alan tajuta, kuinka rankkaa se pikkulapsiarki voi olla. Aina asiat eivät mene niinkuin on suunnitellut, mikä vaikuttaa kaikkeen. Monet, etenkin lapsettomat syyttävät silmittömästi vanhempiaan kaikesta, mitä on ikinä tapahtunut, lainkaan miettimättä, mistä kaikesta vanhemmat ovat luopuneet lastensa vuoksi!
Jokaisella on äiti joka joskus on varmasti todella ärsyttävä, mutta pikkulapsiaikaan se oma, ärsyttävä äiti voikin osoittautua elämäsi tärkeimmäksi ihmiseksi, hän voi hoitaa vauvaa, jotta pääset välillä hengittämään.
Ole siis kiitollinen siitä, että sinulla on äiti, joka ilmeisesti on elämästäsi kiinnostunut. Mieti miltä sinusta tuntuisi äitisi asemassa? Entä jos oma lapsesi 20-30v päästä ajattelisi sinusta niin, miten sinä nyt ajattelet äidistäsi? Et ehkä tee samoja virheitä kuin äitisi, mutta tulet tekemään virheitä, koska kukaan ei ole täydellinen.
[/quote]
Se että äitini sattuu olemaan minulle sukua ei tarkoita että minun tarvitsisi pitää hänestä. Minulla on maailman ihanin isä ja äitipuoli, jotka ovat tervetulleita meille koska tahansa ja varmasti auttavat lapsenoidossa ja apua tarvitsen.
Toivon myöskin, ettei oma lapseni ajattele minusta samoin kuin minä äidistäni, tosin pyrin todellakin olemaan parempi kasvatta, äiti ja ihminen kuin omani minulle oli.
-ap
Minä en halunnut äitiäni sairalaan enkä lähelleni alkuun. Siitä huolimatta hän oli päässyt kotiini naapurin avulla ja siivonnut sekä pakannut puolet vaatteistani kaapista muovipusseihin joissa luki "ei saa avata". Yhä hän varjelee lastenlastaan pahalta äidiltään eli minulta. Psykoottinen ihminen ei ole mielestäni sopivaa seuraa vauvalle. Pahimmillaan hän voisi suojella vauvaa laittamalla hänet pussiin tai jopa tappamalla vauvan jos äidilläni on huono jakso. Miksi hänet pitäisi ottaa sairaalaan ja olla kiitollinen isovanhemman avusta?
On osastoilla ovet auki, mutta ei se oikein käy, että joku tulee kurkkimaan kaikkiin huoneisiin.
Kannattaa erikseen pyytää merkintä, että ei saa antaa tietoja kenellekään! Oletettavasti lapsen isä on lähiomaisesi.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:35"]
Tätä lukiessani toivon todellakin, että kaupunkini sairaalan synnärille ei päästetä muita kuin mieheni...
Vielä kun keksisi miten pitää miehen sukulaiset poissa kotoa pari ekaa päivää, kun saavutaan kotiin (omista sukulaisista ei huolta, kun ovat niin pitkän matkan päässä). Haluaisin kaksi-kolme päivää olla kotona ihan rauhassa uuteen perheenjäseneen tutustuen ilman että tarvitsee kestitä miehen sukulaisia.
[/quote]
Me sanottiin ihan suoraan kaikille, että ei oteta vieraita vastaan ensimmäiseen kahteen viikkoon. Kyllä tuoreen perheen pitää saada pesiä ihan rauhassa, ja äidin toipua synnytyksestä. Vauva ei kahdessa viikossa paljoa kasva. Anoppi nikotteli vähän, mutta ihme kyllä totteli.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:13"]Selvä kiitos! Odotan esikoistani, joten nämä käytännöt ovat vielä vieraita. Synnytän tyksissä.
-ap
[/quote]tyksiin saa tulla vain vierasaikana. Sano että silloin ei käy kun on aika lastenlääkärille.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:18"]Ei mun käsittääkseni TYKS:iin pääse kuin isä ja sisarukset huoneeseen.
[/quote]vierasaikoina pääsee muutkin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:04"]
Oletusarvoisesti eivät anna kellekään mitään tietoja. Pitää erikseen sanoa, jos haluaa, että synnäriltä annetaan jollekulle jotain tietoja!
Missä synnytät? Eri sairaaloissa on eri käytännöt vieraiden suhteen. Jos esim. isovanhemmat saavat vierailla vain päiväsalissa, sun on helpompi vältellä äitiäsi, jos vaikka kielloista huolimatta poukkais sinne. Ja voit todellakin kertoa hoitajille, että et halua häntä sinne!
[/quote]
Ei muuten pidä paikkansa tuo, että ei ainnettaisi tietoja!!!
Mun äiti soitti kesken synnytyksen sinne niiden kätilöiden päivystysnumeroon ja kyseli tilannetta. Olivat sitten kertoneet missä mennään, mikä tilanne ja silleen...
Ihme vaan, että ei ollut puhelimessa ruvennut kätilöitä neuvomaan, kuinka heidän tulisi työnsä tehdä (tai mistä minä sitä tiedän)!
[/quote]
EI OO TOTTA?? Niin munki äiti soitti synnytyssaliin ja sattumalta just kun esikoinen oli syntynyt :) olin ihan klapila lyötynä miten ihmeessä se rouva sain puhelun sinne ohjattua..?! Hyvin hämmentävä tilanne.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:18"]Ei mun käsittääkseni TYKS:iin pääse kuin isä ja sisarukset huoneeseen. [/quote]vierasaikoina pääsee muutkin.
[/quote]
2005 pääsi koko kaupunki...tyksin sivuilta:
Vierailuajat
Joka päivä klo 10–20 puolisolle tai tukihenkilölle ja vauvan sisaruksille. Vauvan isovanhemmat voivat vierailla joka päivä klo 18–19, sunnuntaisin myös klo 14-15. Ota yhteyttä osastolle, jos sinulla on todettu jokin infektio ennen vierailua.
Mä en tajua ihmisiä, jotka alkaa mussuttamaan jos joku ei halua ketään muita kuin miehensä synnärille saati kotiin ensimmäisten kotiintumispäivien aikana. Tuo on jokaisen oma asia, haluaako esitellä lapsensa heti kaikille vai antaa ensin tilanteen ja kropan rauhoittua. Se syntyvä lapsi on äitin ja lapsen isän henkilökohtainen asia, jota ei mun mielestä tarvitse olla heti jakamassa koko suvun kesken.
Itse en todellakaan kerro kellekään, kun synnytys käynnistyy. Mieheni haluaa asiasta ilmoittaa omalle perheelleen tosin, en tajua miksi hän ei voi asiaa pitää salassa siihen asti, että olen valmis ottamaan ketään vastaan kotona. Olen miettinyt jopa sitä vaihtoehtoa, että sen sijaan että menen alle 20km päässä olevaan TYKSiin synnyttämään, menisinkin reilun 60km päähän Salon synnytyssairaalaan synnyttämään, jolloin ne tyypit joille on ilmoitettu synnytyksestä ja siitä, että haluamme omaa rauhaa ja silti änkeävät paikanpäälle, tekisivät turhan reissun. En todellakaan halua nähdä yhtäkään sukulaista ainakaan viikkoon siitä, kun lapsen olen synnyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:40"]
Ap. En halua olla törkeä, mutta sanon nyt 1,5v äitinä oltuani pari asiaa. Kun lapsesi on syntynyt, alat todennäköisesti hiljalleen kasvamaan aikuiseksi. Minäkin kasvoin. Vasta 28 vuotiaana. Opin ymmärtämään, kuinka tärkeitä ne omat vanhemmat on. Nyt vanhempana osaan kunnioittaa omia vanhempiani paljon paremmin kuin ennen. Osaan myös antaa anteeksi heille heidän tekemänsä virheet lasten kasvatuksessa, nyt kun alan tajuta, kuinka rankkaa se pikkulapsiarki voi olla. Aina asiat eivät mene niinkuin on suunnitellut, mikä vaikuttaa kaikkeen. Monet, etenkin lapsettomat syyttävät silmittömästi vanhempiaan kaikesta, mitä on ikinä tapahtunut, lainkaan miettimättä, mistä kaikesta vanhemmat ovat luopuneet lastensa vuoksi! Jokaisella on äiti joka joskus on varmasti todella ärsyttävä, mutta pikkulapsiaikaan se oma, ärsyttävä äiti voikin osoittautua elämäsi tärkeimmäksi ihmiseksi, hän voi hoitaa vauvaa, jotta pääset välillä hengittämään. Ole siis kiitollinen siitä, että sinulla on äiti, joka ilmeisesti on elämästäsi kiinnostunut. Mieti miltä sinusta tuntuisi äitisi asemassa? Entä jos oma lapsesi 20-30v päästä ajattelisi sinusta niin, miten sinä nyt ajattelet äidistäsi? Et ehkä tee samoja virheitä kuin äitisi, mutta tulet tekemään virheitä, koska kukaan ei ole täydellinen.
[/quote] Puhu vain ja ainoastaan omasta puolestasi. Et voi tietää toisten syitä etäisyyden pitoon. Antaisitko sinä paljonkin ymmärrystä vahemmillesi, joista toinen on pahoinpidellyt sinua ja muita perheenjäseniä koko lapsuutesi, myös sen pikkulapsiajan jälkeenkin? Ja toinen on katsellut vierestä ja sallinut kaiken tapahtua.
Lasten hankinta on vapaaehtoista, silloin on turha jeesustella siitä, mistä joku on joutunut luopumaan toteuttaessaan omaa haluaan saada lapsi.