Välipalakulttuuri on elintarviketeollisuuden katala juoni.
Suomessa ruokasuositukset perustuvat useaan syömiskertaan / päivä. Keskeisellä osalla on välipalat, jotka täyttävät mahan ja vähentävät kunnollisen ruuan syömistä. Totumme jugurtteihin, muroihin, lihapiirakoihin ym. Yksinkertainen perusruoka ei enää kelpaa, vaan siirrymme syömään tutun makuisia eineksiä. Kuka tässä voittaa: ruokateollisuus.
Kunnon ruokaa pari kertaa päivässä aamupalan lisäksi ja ihminen pärjää hyvin. Ranskassa välipalat jätetään lapsen ruokavaliosta aikaisin pois ja aikuiset eivät niitä syö. Otetaan oppia!
Kommentit (27)
No minä olen sitten tämän katalan juonen uhri, tarvitsen jotain syötävää noin kolmen tunnin välein, muuten tulee huono olo päänsärkyineen ym. En tosin syö lihapiirakoita enkä eineksiä ylipäätään ja normaalipainoinenkin olen.
Kukin tavallaan.
Näinhän se on. Meillä syödään yleensä aamiainen, lounas ja päivällinen. Ei muuta. Lasten ollessa vielä päiväkodissa siellä puputettiin välipaloja ja mielestäni se oli ihan ok, mutta sen jälkeen on riittänyt kolme monipuolisesti kasattua ateriaa.
Mun välipalat on mielestäni "kunnollista ruokaa": ruisvoileipiä juustolla ja kasviksilla, puuroa tuoreilla marjoilla, maustamatonta jugurttia pähkinöillä ja hunajalla... yksinkertaista perusruokaa mielestäni.
Joillekin tosin sopii syödä harvoin, itselleni ei.
t. katalan juonen uhri?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:12"]
Näinhän se on. Meillä syödään yleensä aamiainen, lounas ja päivällinen. Ei muuta. Lasten ollessa vielä päiväkodissa siellä puputettiin välipaloja ja mielestäni se oli ihan ok, mutta sen jälkeen on riittänyt kolme monipuolisesti kasattua ateriaa.
[/quote]
Ai, ei iltapalaa?? Kyllä aikuiset voi olla syömättä illalla mutta eikai se oo lasten mukava mennä nälissään nukkumaan?
Ja miksi ihmeessä meidän pitäis tehdä niinkuin ranskalaiset?? Kulttuurinsa kullakin.. pitäiskö tässä nyt esim ruveta lipittään viiniä ruokajuomana koska joissain maissa tehdä niin??
Ja mikä pakko sitä eineksiä pitäis syödä välipalana?
Mun välipalat on raejuustoa, rahkaa, omenaa. Kauhea mikä uhri olen
Plaa plaa plaa. Kaivappa tänne linkki, jossa suositellaan lihapiirakkaa välipalaksi.
Vittu, parempia provoja idiootit!!!!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:25"]
[/quote]
Ai, ei iltapalaa?? Kyllä aikuiset voi olla syömättä illalla mutta eikai se oo lasten mukava mennä nälissään nukkumaan?
Ja miksi ihmeessä meidän pitäis tehdä niinkuin ranskalaiset?? Kulttuurinsa kullakin.. pitäiskö tässä nyt esim ruveta lipittään viiniä ruokajuomana koska joissain maissa tehdä niin??
Ja mikä pakko sitä eineksiä pitäis syödä välipalana?
[/quote]
Meillä ei syödä iltapalaa. Mutta sanoinko jossain, ettei teilläkään saa syödä? Mun puolestani saat syödä vaikka 10 minuutin välein, jos haluat.
Lapset eivät mene meillä nälissään nukkumaan vaan noin 1-1,5 tuntia päivällisen jälkeen. Mikä on ihan sopiva ajankohta, koska täydellä vatsalla ei välttämättä edes saisi unta. Syömme päivällisen noin klo 19 ja mielestäni klo 20-20:30 välillä on alakoululaisen ihan hyvä mennä nukkumaan.
Emme käytä eineksiä lainkaan.
Siis kertokaas nyt, miten usein keskivertoperhe syö ja millaisia aterioita? Meillä on näin: aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala TAI aamiainen, lounas, välipala, päivällinen (mun ateriat saattavat olla hieman erilaiset, koska imetän). Joskus toinen noista pääaterioista saattaa olla välipalatyyppinen, ts. ei lämmin ruoka. Mutta neljä ateriaa meillä siis syödään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:04"]
Suomessa ruokasuositukset perustuvat useaan syömiskertaan / päivä. Keskeisellä osalla on välipalat, jotka täyttävät mahan ja vähentävät kunnollisen ruuan syömistä. Totumme jugurtteihin, muroihin, lihapiirakoihin ym. Yksinkertainen perusruoka ei enää kelpaa, vaan siirrymme syömään tutun makuisia eineksiä. Kuka tässä voittaa: ruokateollisuus.
Kunnon ruokaa pari kertaa päivässä aamupalan lisäksi ja ihminen pärjää hyvin. Ranskassa välipalat jätetään lapsen ruokavaliosta aikaisin pois ja aikuiset eivät niitä syö. Otetaan oppia!
[/quote]
osittain oikein ja osittain ei.
aasiassa on perinteisesti syöty monta kertaa pieniä annoksia eikä varmasti ole mikään einesteollisuuden kikka.
on hyvä syödä pieniä määriä monta kertaa. se pitää verensokerin tasaisena.
liian alhainen verensokeri -> hirmu nälkä -> vetää isoja annoksia.
se mikä välipalateollisuudessa mättää on se että ne välipalat on suunniteltu sellaisiksi että nostaa sokerin nopeasti, ja laskee nopeasti -> uusi nälkä ja uusi välipala.
sillähän vaan yritetään tehdä mahdollisimman paljon rahaa!!
ite syön monta kertaa pieniä annoksia ITSE TEHTYÄ ruokaa. lusikallinen pari välipalaksi ja ei tuu hirmunälkää missään vaiheessa.
painokin laskenut reippaasti.
Onko teillä lapset syömättä lounaan ja klo 19 syötävän päivällisen välisen ajan? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun en itsekään pystyisi tuohon.
Välipalateollisuus huhhuh ou mai gaad..
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:34"]
Onko teillä lapset syömättä lounaan ja klo 19 syötävän päivällisen välisen ajan? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun en itsekään pystyisi tuohon.
[/quote]
Hyvä pointti!!! Tyhmä minä!! Lapsilla on koulussa iltapäivällä välipala. Eli perun aiemmat puheeni. Kotona ei siis syödä välipaloja, mutta arkisin lapsilla on koulussa joku välipala. Viikonloppuisin syödään aamiainen noin klo 9, lounas noin klo 14 ja päivällinen noin klo 19.
t. 10
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 18:42"]
Tällä logiikalla ei saa syödä ollenkaan. Ihan on markkinointia koko syöminen.
[/quote]
Saa syödä. Elätkö syödäksesi vai syötkö elääksesi? Eläätkö syödäksesi rytmi jäi ihmisille pahasti päälle. Einesruokakulttuuri löi kovasti läpi mutta onneksi mennään kovaa vauhtia toiseen suuntaan. Nykyisin ihmiset ei tarttekaan niin isoja annoksia eikä niin usein enää. Hauska nähdä mihin tämä trendi johtaa...
[/quote].
Useampi syömiskerta on ainakin minulla johtanut 15kg painonpudotukseen
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 18:42"] Tällä logiikalla ei saa syödä ollenkaan. Ihan on markkinointia koko syöminen. [/quote] Saa syödä. Elätkö syödäksesi vai syötkö elääksesi? Eläätkö syödäksesi rytmi jäi ihmisille pahasti päälle. Einesruokakulttuuri löi kovasti läpi mutta onneksi mennään kovaa vauhtia toiseen suuntaan. Nykyisin ihmiset ei tarttekaan niin isoja annoksia eikä niin usein enää. Hauska nähdä mihin tämä trendi johtaa... [/quote]. Useampi syömiskerta on ainakin minulla johtanut 15kg painonpudotukseen
[/quote]
niin, jos on ylipainoa. Mutta sitten kun olet timmissä kunnossa ei se paino siitä nouse jos syö harvemmin. Kyllä lihominen johtuu yleensä liiasta ravinnosta paitsi tottakai silloin kun on kyse sairaudesta tai lääkkestä aiheutuva ylipaino
Jos lämmin ruoka on klo 19 niin se ei ole enää päivällinen vaan illallinen.. ihan vähän vain viilaan pilkkua.. =)
Kunnon ruokaa pari kertaa päivässä aamupalan lisäksi ja ihminen pärjää hyvin. [/quote]
Kuka pärjää kuka ei. Minulla on mahaongelmia (IBS) ja sen takia minun on pakko syödä useammin kuin 3 kertaa päivässä jos haluan välttyä ongelmilta. Eli syön sitten niitä parjattuja välipaloja. Tosin välipalani on sieltä terveellisemmästä päästä, esim. pala leipää päällysteillä, maustamatonta jogurttia hedelmillä/marjoilla, pähkinöitä jne.
Mun välipalat on mielestäni "kunnollista ruokaa": ruisvoileipiä juustolla ja kasviksilla, puuroa tuoreilla marjoilla, maustamatonta jugurttia pähkinöillä ja hunajalla... yksinkertaista perusruokaa mielestäni.
Joillekin tosin sopii syödä harvoin, itselleni ei.
t. katalan juonen uhri?
[/quote]
Sama täällä, ei sitä tarvitse eineksiä ja sokeripommeja tarvitse syödä välipaloiksi vaan terveellistä ruokaa! Kyllä mä ainakin voin huomattavasti paljon paremmin kun syön usein ja vähän kerrallaan kuin jos ahmisin vain pari järjettömän kokoista ateriaa päivässä. Etkö sä AP siis pistä suuhusi mitään muuta kuin vettä noiden ateroidesi lisäksi?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:34"]
[/quote]
Hyvä pointti!!! Tyhmä minä!! Lapsilla on koulussa iltapäivällä välipala. Eli perun aiemmat puheeni. Kotona ei siis syödä välipaloja, mutta arkisin lapsilla on koulussa joku välipala. Viikonloppuisin syödään aamiainen noin klo 9, lounas noin klo 14 ja päivällinen noin klo 19.
t. 10
[/quote]
5 tuntia syömättä, jaa'a itse en pystyisi mutta jos teillä toimii niin hienoa :) Syön 3-4 tunnin välein
[/quote]
samaa mieltä, aamupala, välipala, iltapala, kaikki kuulostaa joltain napostelulta