Paljon rahaa menee yliopistossa opiskelevaan lapseen?
Jos opiskelee lääketiedettä. Paljonko lukukausimaksut on, entä vuokrat yliopistojen lähellä solussa? Paljon menee suunnilleen ruokaan ja elämiseen kuukaudessa tuolla opiskelijalla?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 18:33"]Lääkisvuosinani sain vanhemmiltani 2000 e/kk opintoavustusta, jonka päälle nostin opintorahaa Kelalta. Ei sitä Helsingissä hirveesti pienemmällä summalla tule toimeen. Saan vieläkin vanhemmiltani toisinaan rahaa, koska erikoislääkärin palkka ei Suomessa ole kummoinen.
T. erikoislääkäri
[/quote] aika avutonta touhua:)
Jotenkin kuulostaa siltä että vanhemmat ovat ihan kauhuissaan kun heidän lapsensa ovat joutuneet opiskelemaan ja tulemaan toimeen pienemmällä budjetilla. Ettekö tajua kuinka onnekkaita he jo ovat koska ovat saaneet opiskelupaikan? Ja luottakaa niihin lapsiinne,eivätköhän he pärjää:)!
Olen opiskelija ja saan vanhemmilta 300e/kk. Mielestäni on hyvä, että vanhemmat pystyvät jonkin verran auttamaan, mutta joku 500e/kk tai enemmän on jo liikaa. Opiskeluaikana pitää oppia oman talouden hoito, budjetointi ja sitä nuukailuakin. Näin oppii oikeasti rahan arvon. Itse olen näinä opiskeluvuosina oppinut katsomaan hintoja, vertailemaan, budjetoimaan, säästämään, ennakoimaan rahankulutusta.. Oikeasti tärkeä vaihe aikuistumisessa.
Minulla on eräs opiskelukaveri, jonka porukat maksaa yksin asuvalle tytölle kaksion vuokran kokonaan ja tämän lisäksi hän nostaa opintotukea ja pyytää porukoilta lisää rahaa kun aina tuppaa loppumaan. Hän ei kuulemma ikinä voisi asua yksiössä, koska nukkumiselle pitää olla oma huone, ripsihuolto ja sokerointi on välttämätöntä, ruoan hintaa ei katso yhtään.. On 23-vuotiaana ollut kahdesti kesätöissä. Tulee olemaan aika karu kokemus 26-vuotiaana tajuta, ettei kaikkeen ole varaa, kun (tai jos..) joutuu kaiken itse maksamaan, eikä raha riitäkään 50 neliöön keskustassa, ravintolailtoihin ja pihistelyä on prosciuttopizzan tekemistä ihan ite.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 17:41"]
Voi jeesus että olen kateellinen niille, joiden vanhemmilla on varaa maksaa 600 (!!!!!) euroa kuussa taskurahaa... Toisaalta tällä kituuttamisella olen oppinut käsittelemään rahaa, toisin kuin kaverini jolle vanhemmat maksoivat asunnon vuokran ja
päälle vielä ylimääräistä - hän on töissä ja silti jatkuvassa rahapulassa.
[/quote]
ymmärän TÄYSin ton kateellisuuden,mutta älä anna sen mennä katkeruudeksi.Se eo oo multa pois vaikka kaverini voikin elää mukavasti ja mä en.
Vanhempani eivät ole maksaneet opiskeluaikanani mitään ja lainaa olen nostanut vai kerran, eikä sekään olisi ollut pakollista.
Elämiseen saa lapselleen antaa miten paljon vaan. Ei tule lahjaverohomma vastaan.
No lääketieteen opiskelijat eivät syö juuri mitään, koska ottavat päivittäisen ravinto-annoksensa peräruiskeina laitoksella. Illalla sitten vetävät viina ja se on toki kallista. Voivat hyvin nukkua esim. sairaalan liinavaatevarastossa, joten asumiskuluja ei ole.
Lääkisvuosinani sain vanhemmiltani 2000 e/kk opintoavustusta, jonka päälle nostin opintorahaa Kelalta. Ei sitä Helsingissä hirveesti pienemmällä summalla tule toimeen. Saan vieläkin vanhemmiltani toisinaan rahaa, koska erikoislääkärin palkka ei Suomessa ole kummoinen.
T. erikoislääkäri
Kotona kannattaa asua, kunnes valmistuu ja pääsee joko töihin tai työttömyystuelle. Sehän ei etäisyyden takia aina ole mahdollista, mitta suurin osa asuu suurimmissa kaupungeissa, joissa on hyvät valikoimat oppilaitoksia. Yhteiskunnan rahaa kuluu jukkaan, kun tuetaan itsenäistymistä opiskeluaikana verovaroin usein ihan turhaan.
Asun avoliitossa ja vuokraosuuteni on 260e/kk. Muut kulut noin 500e/kk. Opintotuki loppui juuri, sitä taisi tulla lähemmäs 500e/kk. Olen kaupassa töissä 10h/vko mikä tarkoittaa kahta iltavuoroa viikolla tai esim. iltavuoro ja viikonloppuvuoro. Ei rasita liikaa, vähän vaihtelua opiskeluun. Palkkaa jää kuussa käteen noin 400e. Elän ihan mukavasti ja matkustelenkin ulkomaille muutaman kerran vuodessa. Ja rahaa jää säästöönkin.
Kotoa muutettuani en ole saanut vanhemmiltani rahaa, enkä olisi halunnutkaan. Valmistun tänä syksynä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:46"]
Ei kukaan asu solussa nykyään. Helsingissä yksiö irtoaa hieman keskustan ulkopuolelta 600-700 eurolla. Tai jos solussa asuu, niin ei ainakaan tosien vuosikurssin jälkeen. Opiskeljat voivat käydä töissä tai nostaa lainaa jos rahat ei riitä. Ei ole totta että vanhempian rahallinen tuki on välttämätön.
[/quote]
Niihin soluihin jonotetaan ja läheskään kaikki eivät opiskelija-asuntoa edes saa.
Mun tytöllä alkaa viides opiskeluvuosi ja koko ajan hän on asunut solussa. Nyt hän on lähdössä vaihtoon ulkomaille, mutta palattuaan menee soluunkin, jos ei yksiötä saa. Vuokraa hän on maksanut n. 230 e kuussa. Lainaa hän ei ole ottanut vielä lainkaan, mutta nyt joutuu sitäkin ottamaan. Olen avustanut häntä 50 - 150 eurolla kuussa, lisäksi olen maksanut osan kirjoista ja puhelinlaskut.