Paljon rahaa menee yliopistossa opiskelevaan lapseen?
Jos opiskelee lääketiedettä. Paljonko lukukausimaksut on, entä vuokrat yliopistojen lähellä solussa? Paljon menee suunnilleen ruokaan ja elämiseen kuukaudessa tuolla opiskelijalla?
Kommentit (72)
Muistakaa että lukiolaisten tai lukiosta juuri valmistuneiden on todella vaikeaa saada työtä josta jää mitään käteen, osapäivätyö tai viikonlopputyö jossain siivouksessa tai huoltsikan kassalla tuonee sellaisen palkan ettei paljon jää säästöön tulevan opiskelun varalle.
Mun vanhemmille en maksa yhtään mitään.
Mulla on opintolaina, joka kuluu koko ajan kun tuki ri riitä edes vuokraan.
Jos saa itse kaikki tuet, niin hyvä olisi, jo vanhemmat tukisi 200 eurolla. Lääkisläiset saavat hyväpalkkaisia töitä jo opiskeluaikanaan. Ei liene rahan tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:10"]
Suomessa vanhemmat eivät yleensä maksa lapsiensa opiskelua, vaan opiskelija elättää itsensä opintuella ja mahdollisesti lainalla ja työtuloillaan. Se on poikkeus, jos jonkun vanhemmat tukevat lastaan merkittävällä summalla. Oma lapseni opiskelee Helsingin yliopistossa. Hän maksaa soluasunnosta vuokraa vähän yli 300 eur / kk. Hän saa opintotukea ja opintotuen asumislisää yhteensä 500 eur / kk. Tämän 500 euron päälle hänellä menee kuukaudessa 100-200 eur erilaisiin kuluihin eli kuukauden kokonaisbudjetti on 600-700 eur / kk.
Oma lapseni ei nosta opintolainaa, mutta hän oli kesällä töissä ja maksaa säästämistään kesäansioista tuon opintotuen ylittävän osuuden. Lukukausien aikana hän ei ole ollut töissä.
[/quote]
100 e/kk eli noin 3,33 euroa päivässä käytettävissä? Miten tällä ostaa edes ruokaa kun jo pelkän opiskelijalounaan eli yhden aterian hinta on noin 2,50 euroa? Kesätöiden palkka tuntemillani opiskelijanuorilla on ollut noin 1000e/kk eli säästöön jää kesästä vain satanen tai pari muun vuoden opintokuukautta kohden.
Jos haluaa tukea lapsensa opiskeluja, kannattaa muistaa, että lapselle saa antaa verottomana korkeintaan 3999 eur / 3 vuotta. Eli noin 111 eur/kk, jos ympärivuotisesti tukee.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:17"]
Mun vanhemmille en maksa yhtään mitään. Mulla on opintolaina, joka kuluu koko ajan kun tuki ri riitä edes vuokraan.
[/quote]
Se on ihan oma valinta, jos haluaa asua kalliisti eikä opiskelija-asuntola solu kelpaa. Toki myönnän, että heti 1. opiskelijavuoden alussa soluja ei riitä kaikille, joten alussa voi joutua ihan pakosta asumaan kalliimmin. Mutta ekan vuoden aikana kyllä saa soluasunnon jossain vaiheessa, jos ei ole liian nirso.
Suurin osa pystyy asumaan lapsuudenkodissaan opintojen ajan. Siksi olen aina pitänyt suurimman osan valitusta opiskeluajan rahapulasta turhana.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:23"]
Jos haluaa tukea lapsensa opiskeluja, kannattaa muistaa, että lapselle saa antaa verottomana korkeintaan 3999 eur / 3 vuotta. Eli noin 111 eur/kk, jos ympärivuotisesti tukee.
[/quote]
Lapsen laskuja (esim. vuokrat) saa kyllä maksaa paljon suuremmalla summalla ilman veroseuraamuksia. Eli toista saa elättää eikä siitä tarvitse maksaa lahjaveroja. Rahat eivät saa kuitenkaan kiertää lapsen kautta.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:25"]
Suurin osa pystyy asumaan lapsuudenkodissaan opintojen ajan. Siksi olen aina pitänyt suurimman osan valitusta opiskeluajan rahapulasta turhana.
[/quote]
Suurin osa? Ei varmasti pysty. Tiedät ihan hyvin itsekin, että esim. yliopistoja ei ole kuin isoimmissa kaupungeissa, ja niidenkin alavalikoima on rajattu. Tiettyä alaa saattaa pystyä opiskelemaan vain yhdellä tai kahdella paikkakunnalla. Opiskelepa siinä sitten "kotoa", kun opiskelupaikka sijaitsee satojen kilometrien päässä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:10"]
Suomessa vanhemmat eivät yleensä maksa lapsiensa opiskelua, vaan opiskelija elättää itsensä opintuella ja mahdollisesti lainalla ja työtuloillaan. Se on poikkeus, jos jonkun vanhemmat tukevat lastaan merkittävällä summalla. Oma lapseni opiskelee Helsingin yliopistossa. Hän maksaa soluasunnosta vuokraa vähän yli 300 eur / kk. Hän saa opintotukea ja opintotuen asumislisää yhteensä 500 eur / kk. Tämän 500 euron päälle hänellä menee kuukaudessa 100-200 eur erilaisiin kuluihin eli kuukauden kokonaisbudjetti on 600-700 eur / kk.
Oma lapseni ei nosta opintolainaa, mutta hän oli kesällä töissä ja maksaa säästämistään kesäansioista tuon opintotuen ylittävän osuuden. Lukukausien aikana hän ei ole ollut töissä.
[/quote]
100 e/kk eli noin 3,33 euroa päivässä käytettävissä? Miten tällä ostaa edes ruokaa kun jo pelkän opiskelijalounaan eli yhden aterian hinta on noin 2,50 euroa? Kesätöiden palkka tuntemillani opiskelijanuorilla on ollut noin 1000e/kk eli säästöön jää kesästä vain satanen tai pari muun vuoden opintokuukautta kohden.
[/quote]
Taisit lukea huolimattomasti. Lapseni saa kuukaudessa tukia 500 eur / kk + käyttää omia kesätyösäästöjään 100-200 eur / kk. Yhteensä häneltä siis menee kuukaudessa 600 - 700 eur. Tästä vuokra on vähän päälle 300 eur, joten hänelle jää vielä joka kuukausi vajaa 300 - 400 eur muihin menoihin.
21
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:25"]
[/quote]
Mihin tietosi perustuu? Suurin osa joutuu nimenomaan muuttamaan toiselle paikkakunnalle opintojen takia.
Oma lapsi aloitti yliopisto-opinnot ulkomailla, Euroopassa. Maksamme vuokran 300 eur kk sekä lukukausimaksut n 2000 eur per vuosi ja kirjat. Päälle lisäksi rahaa ruokaan yms, kuukaudessa maksamme noin 500 eur. Valtio ei tue opintoja mitenkään. Lapsi etsii tällä hetkellä töitä, että voi itsekin osallistua kuluihin.
Aika monet vanhemmat tukee opiskelevia lapsia. Sopimuksena on, että ne opinnot etenee ja valmistuukin joskus, jos kerran tukea saa. Näin näppituntumalta tuntuisi 200 Euroa/kk olevan aika tavallinen summa. No, halvemmaksi se tulee kuin elättää kotona. Taatusti meni vielä asuessa kotona enemmän. Onhan se helpotus kalliin teini-iän jälkeen, jos tuolla rahalla voi tukea lastaan. Ja siinä vaiheessa monilta on asuntolainat loppu jne., joten tavalliselle, työssäkäyvälle perhelle (ei montaa lasta) heittää omalle lapselle 200 Euroa/kk ei tunnu missään.
Meillä menee n. 800 euroa /kk. Tuetaan asumista ja ruokamenoja lähinnä. Valmennuskurssista maksettiin aikoinaan 5000. Ei tosin opiskele lääkiksessä, mutta Helsingissä, missä asunnot ovat kalliita. Lapsi käy myös osa-aikatöissä kahvilassa, mutta päätoimisesti kuitenkin opiskelee.
Mistä lähtien lapset ovat päässeet opiskelemaan yliopistoon? Varsinkaan lääketieteelliseen? Kyllä opiskelijat ovat täysi-ikäisiä ja itse vastuussa olemisestaan ja elämästään.
Moni asiaatuntematon tulkitsee ylioppilaskuntamaksun ja terveydenhoitomaksun (vai sisältyykö se nykyään yo-kuntamaksuun?) lukukausimaksuksi.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:26"]
Minun äidille opiskeluni eivät maksaneet mitään. Lukukausimaksuja ei ole, mutta kirjoistahan joutuu pulittamaan ja jossakinhan sitä on asuttava ja kuten yksi täällä osasi kirjoittaa niin onhan niitä menoja vaikka mitä. Itse tein töitä ja elin pienessä asunnossa vuokralla. Vuodet opettavat itsenäistymään ja huolehtimaan omista asioista. Aiemmista opinnoista oli opintolainaa ja sitä makselin samalla takaisin. En minä halunnut äitini minua elättävän. Enkä aio omia lapsianikaan sen suuremmin tukea. Sieltä se elämänpolku löytyy aikanaan itse kullekin.
t erikoislääkäri
[/quote]
Kirjoista? Kirjoja on kirjastossa ja Helsingin lääkiksessä annetaan uusille opiskelijoille iPadit ja ne käyttävät enimmäkseen e-aineistoja.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:48"]
Meillä menee n. 800 euroa /kk. Tuetaan asumista ja ruokamenoja lähinnä. Valmennuskurssista maksettiin aikoinaan 5000. Ei tosin opiskele lääkiksessä, mutta Helsingissä, missä asunnot ovat kalliita. Lapsi käy myös osa-aikatöissä kahvilassa, mutta päätoimisesti kuitenkin opiskelee.
[/quote]
Niin ja meidän esikoinen ei helsinkiläisenä saanut HOAS:n asuntoa. Joten joutui vuokraamaan yksityisiltä, kalliilta markkinoilta. Toiveena olisi vaihtaa heti HOAS:n asuntoon, kun vapautuu. Haluaa kuitenkin yksiön, ei solua kissansa vuoksi.
Isäni halusi ehdottomasti tukea n. 300 eurolla kuussa. Mutta on aivan yleistä, että vanhemmat eivät maksa mitään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:50"]
Kirjoista? Kirjoja on kirjastossa ja Helsingin lääkiksessä annetaan uusille opiskelijoille iPadit ja ne käyttävät enimmäkseen e-aineistoja.
[/quote]
Riippuu varmasti alasta ja yliopistosta. Kun itse opiskelin TKK:lla, niin kurssikirjat piti kyllä ostaa. Kirjastossa oli tyypillisesti kurssikirjaa pari kapppaletta monen sadan opiskelijan kurssilla. Nykyisin voi kyllä olla systeemi toinen ja käytetään enemmän verkossa olevaa materiaalia. Lääkiksen tarpeita en tunne, mutta voisin hyvin kuvitella, että opiskelija joutuu ostamaan joitain perusteoksia esim. anatomian kirjan.
opintuella piti olla opintotuella.
21