Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun mies ei huomaa/tajua mitään sanomatta?

Vierailija
18.09.2014 |

Mä en jaksa enää sanoa asiasta kun asiasta, tuntuu että ihan liikaa on mun vastuulla. Mies käy töissä ja harrastaa omia asioitaan. Arjen pyörittäminen on täysin mun vastuulla (autosta ottaa vastuuta, ja muistaa aina riitatilanteista tuoda asian esille, mutta itse sillä enimmäkseen ajeleekin). Meillä kaksi pientä lasta ja käydään molemmat töissä. 

Ja kun ei se yksi sanominenkaan useimmiten riitä. Riippuu vähän siitä onko asia miehelle mieluinen vai ei... Siivoaminen on yksi mitä ei useasta sanomisesta huolimatta haluaisi tehdä. Saattaa vaan nostaa jalat sohvalle sillä aikaa kun itse imuroin ja pesen lattioita, siivoan koko asunnon yksin, ja aikaa siihen menee tunti pari. Apua saan vasta siinä vaiheessa kun tiuskasen oikein kunnolla ja sitten mies vihasena suostuu auttamaan. Tosi ikävää. Viime aikoina en ole edes jaksanut pyytää apua, vaan olen antanut vaan röhnöttää sohvalla ja miettinyt mielessäni että miten tämä voi olla tällaista...

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika perus mies. kyllästynyt ja tylsistynyt yhteiseen arkeen.

veikkaan että teillä on samanlainen tilanne vähä joka hetkessä.

miestä voi toki piiskata ja syyllistää vaikka maailman tappiin asti

mutta tilannehan on vain ajautunut ajan myötä tuollaiseksi.

minusta on hyvä että silmäksi ovat nyt auenneet ja seuraava

kysymys onkin että mitä SINÄ aijot tehdä tilanteelle itse?

haetkö syitä muualta vai etsitkö helppoa tietä aidan takaa?

Kello käy kultaseni, mihin aijot ajautua?

Sääli että naisiltä löytyy niin vähä ymmärrystä kaikkeen

sellaiseen mistä oma mielenkiinto loppuu kesken.

Voisit esim ehdottaa miehellesi lopullista ratkaisua

tilanteeseen eikä vain haastaa häntä luonnottomuuksiin.

Saa nähä tulee sinusta koskaan asioiden ratkaisijaa

vai jäätkö nalkuksi niin kuin niin useat täällä ovat ajautuneet.

Joka tapauksessa voimia sinulle, jaan tilanteesi paremmin

kuin uskoisitkaan.

Vierailija
42/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:09"]

Aika perus... Sitten miehet ihmettelee miksi naisten ei tee mieli seksiä...

[/quote]

Sitä saa muualta paljon helpommin niin ei jaksa nähdä vaivaa. Kiukutelkoon rouva yksinään.

[/quote]

No, onneksi rouvat vasta helpolla niitä irtonumeroita saakin, eikä tarvitse olla laiskan miehen patjana. Ilmoitus nettiin ja puolen tunnin ssiään varmasti saa uroon omalle kotiovelle. Kun ilmoitukseen vielä laittaa, millaista toimintaa haluaa, ei tarvitse huonoa käsittelyä sietää.

[/quote]

Siinä tapauksessa olisin vaimosta tosi ylpeä! Saisi edes jotain aikaiseksi!

[/quote]

Kiva, kai ylpeänä miehenä nukkuisit tyytyväisenä vastapöyhityissä lakanoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:57"]

Ap vielä jatkaa. Meillä siis mies oli se joka ehdottomasti halusi niitä lapsia. 

[/quote]

Harvalla miehellä on realistista käsitystä siitä, millaista lapsiperhe-elämä on. -5

[/quote]

Niin, ei se miestä siitä vastuusta vapauta, vaikkei ollutkaan realistista käsitystä. Tuskin se laiskimuksen puolisokaan kuvitteli joutuvansa 24/7 kiinni lapseen ja tekevänsä kaikki kotityöt, kun miehen mielikuvat olivat epärealistisia.

[/quote]

Lohduttaako se, että toinen on vastuussa, kun joutuu kuitenkin itse tekemään suuren määrän kotitöitä ja vielä syyllistämään ja suostuttelemaan toista samaan? Vastuusta puhuminen on tyhjää sanahelinää. Ainakin minusta olisi parempi miettiä, voiko tilannetta parantaa jotenkin. -5

Vierailija
44/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:38"]

Mä en ymmärrä tuota asennetta, että perheenäiti tarvitsee perheenisän APUA esim. siivouksessa ja lastenhoidossa jne. Jos teillä on lähtökohtaisesti tuollainen asenne, niin miten se mies voisi ymmärtääkään olevansa tasa-arvoinen aikuinen perheessä? Eikö ne asiat ole yhteisiä juttuja, ei niin, että mies vähän auttaa naista.

[/quote]

Minä en miellä tuota avunpyyntöä niin, että se tarkoittaisi miehen tekevän jotenkin vähemmän. Vaimon auttaminen tarkoittaa sitä, että vaimo on kärryillä paremmin kaikesta siitä mitä pitää tehdä, hän on päävastuussa töiden suunnittelusta ja hän jakaa tehtävät apulaisille. Vähän niin kuin jos minä autan miestä ruuanlaitossa, ei se tarkoita että tekisin vähemmän. Mutta hän on puikoissa ja kertoo minulle, mitä pitää tehdä, ja on vastuussa siitä että ruuasta tulee hyvää.

Vierailija
45/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:59"]

Ap vielä jatkaa. Meillä siis mies oli se joka ehdottomasti halusi niitä lapsia. 

[/quote]

Harvalla miehellä on realistista käsitystä siitä, millaista lapsiperhe-elämä on. -5

[/quote]

Niin, ei se miestä siitä vastuusta vapauta, vaikkei ollutkaan realistista käsitystä. Tuskin se laiskimuksen puolisokaan kuvitteli joutuvansa 24/7 kiinni lapseen ja tekevänsä kaikki kotityöt, kun miehen mielikuvat olivat epärealistisia.

[/quote]

Lohduttaako se, että toinen on vastuussa, kun joutuu kuitenkin itse tekemään suuren määrän kotitöitä ja vielä syyllistämään ja suostuttelemaan toista samaan? Vastuusta puhuminen on tyhjää sanahelinää. Ainakin minusta olisi parempi miettiä, voiko tilannetta parantaa jotenkin. -5

[/quote]

Miksi laiskimusmiestä pitäisi aina kohdella silkkihansikkain? Ei ihmekään, jos miehillä on niin epärealistinen kuva itsestään puolisoina, kun mitään ei saa sanoa suoraan, ettei vaan tule paha mieli.

Vierailija
46/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:48"]

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta on syytä muistuttaa, että naiset tekevät enemmän kotitöitä kuin miehet. Myös feministisesti ajattelevien ja tasa-arvoa itsestäänselvänä pitävien miesten puolisot tekevät enemmän kotitöitä kuin he itse. Tämä johtuu mm. siitä, että miehet eivät keskimäärin arvosta kotitöitä yhtä paljon kuin muita asioita elämässä ja koska he eivät ole yhtä valmiita sietämään kotitöihin liittyvää väistämätöntä epämukavuutta kuin naiset.

Ainoa tapa saada kumpikin osallistumaan kotitöihin yhtä paljon on vähentää kotitöiden kokonaismäärää. On paljon helpompaa tehdä puolet kaikista kotitöistä, kun kotitöihin menee enintään puoli tuntia päivässä. Siisteystason laskeminen, vanhemmuuden vaatimusten madaltaminen, kotitöiden virtaviivaistaminen ja ahkera kotitalousvähennyksen hyödyntäminen ovat paljon tehokkaampia tapoja vähentää kotityöstressiä kuin yritykset muuttaa puolison käyttäytymistä.

Tämä edellä mainittu ei siis liity vain tilanteisiin, joissa mies ei nauti lapsiperhe-elämästä, vaan ihan kaikinlaisiin suhteisiin, joissa asutaan yhdessä. -5

[/quote]

Älä yleistä koskemaan kaikkia. Meillä mies tekee enemmän, mutta minäkin teen omat hommani eikä kummankaan tarvitse ikinä koskaan milloinkaan pyytää/käskeä/vaatia, että toinen tekisi jotain. Meille on muodostunut onnellisessa perhe-elämässämme vastuualueet, jotka hoidetaan ilman, että niistä tarvitsee edes keskustella. :-) 

Ja on minullakin kokemusta toisenlaisista (avo)liitoista, mutta onneksi älysin lähteä niistä suhteista ennen kuin aloin siivellä-eläjän / pelinarkomaanin / possun kanssa avioitumaan saati lisääntymään. Miehiä on erilaisia, ei siihen ensimmäiseen tarvitse tyytyä jos se on huono.

t.21

Vierailija
47/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:44"]

Jos joku kutsuisi meidän kotielämää arjen pyörittämiseksi (että mä vihaan tuota sanaparia), niin kyllä minäkin irtisanoutuisin koko hommasta. Jos elämä ei etene ilman aktiivista pyörittämistä, niin en kaipaa sellaista elämää.

T. onnellinen aviovaimo, jonka perheessä kaikki osallistuvat perhe-elämään eikä kenenkään tarvitse pyöritellä mitään. 

[/quote]

Ei se sanapari miksään sitä asiaa muuta. Arjen pyörittämistä on minulle lasten viemistä hoitoon, ruoanlaittoa, siivousta, vaatehouoltoa, lasten neuvolat, harrastukset...

[/quote]

No tämä selittää. Meillä noista ei tarvitse tehdä kuin ruuanlaitto, siivous ja vaatehuolto. Lapset hoitaa jo itse itsensä. :)

Vierailija
48/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:24"]

aika perus mies. kyllästynyt ja tylsistynyt yhteiseen arkeen.

veikkaan että teillä on samanlainen tilanne vähä joka hetkessä.

miestä voi toki piiskata ja syyllistää vaikka maailman tappiin asti

mutta tilannehan on vain ajautunut ajan myötä tuollaiseksi.

minusta on hyvä että silmäksi ovat nyt auenneet ja seuraava

kysymys onkin että mitä SINÄ aijot tehdä tilanteelle itse?

haetkö syitä muualta vai etsitkö helppoa tietä aidan takaa?

Kello käy kultaseni, mihin aijot ajautua?

Sääli että naisiltä löytyy niin vähä ymmärrystä kaikkeen

sellaiseen mistä oma mielenkiinto loppuu kesken.

Voisit esim ehdottaa miehellesi lopullista ratkaisua

tilanteeseen eikä vain haastaa häntä luonnottomuuksiin.

Saa nähä tulee sinusta koskaan asioiden ratkaisijaa

vai jäätkö nalkuksi niin kuin niin useat täällä ovat ajautuneet.

Joka tapauksessa voimia sinulle, jaan tilanteesi paremmin

kuin uskoisitkaan.

[/quote]

OPETTELE KÄYTTÄMÄÄN ENTERIÄ OIKEIN! Tampio.

Vierailija
49/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä jatkaa. Meillä siis mies oli se joka ehdottomasti halusi niitä lapsia. Mua ärsyttää kans nimenomaan se lähtökohta, että mies nyt vähän auttaa vaimoa kotitöissä. Mun pitää kerjätä ja vaatia, kuin joten lasta, miestä auttamaan minua ihan perus arkisiivouksissa. Ja en todellakaan ole itse mikään siivoushullu, tai ylisiisti, ja se siivous on itsellenikin välillä vaikeaa. En jaksa enää vaatia ja kerjätä miestä siivoamaan omia sotkujaan...

[/quote]

Perinteinen tosimieshän (tm) siittää lapset ja käy töissä. Ei se mitään luuttua tai tee ruokaa saati jotain pyykkiä väännä. Tosimies ei ehkä haluaisi lapsia, jos tehtäisiin selväksi että kotityöt oikeasti menee puoliksi. Se lukee tässä paperissa, nimi alle.

Vierailija
50/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

...voi näitä seksin ja siivouksen yhdistäjiä. Jos todellakin kostutte moppaavasta kumppanista, on parempi valita nainen itselleen. Miehellä nyt normaalisti riittää pirtissä työtä moppaamattakin.

Mieheni tekee kaikki remonti, nurmikon leikkuut, lumityöt, huolehtii autosta, käy kaupassa, kuljettaa lapsia harrastuksiin. Kerrankin jos moppaa, meillä ei enää seksiä harrasteta! Annan hänen olla mies.

Vierailija
51/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää kyllä vähän tällaisena laiskempana naisena ihmetellä, että tarvitseeko sitä kämppää oikeasti siivota koko ajan? Meillä siivotaan ehkä kerran kuussa (tai kyllä minä imuroin ehkä kerran viikkoon, mutta se kestää alle puoli tuntia eikä ole mikään suuri vaiva), ja ihan siistiä täällä on vaikka lapsia onkin kaksi. Pitääkö siitä arjesta tehdä tuollainen kauhea stressi? Itsekin häipyisin kyllä omiin harrastuksiin jos mies alkaisi vaatia minua imuroimaan! Fiksuinta on se, että se imuroi, jota eniten roskat ärsyttää.

Vierailija
52/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vain sanoisit ääneen mitä haluat sanoa.

Vierailija
53/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:07"]

Nyt pitää kyllä vähän tällaisena laiskempana naisena ihmetellä, että tarvitseeko sitä kämppää oikeasti siivota koko ajan? Meillä siivotaan ehkä kerran kuussa (tai kyllä minä imuroin ehkä kerran viikkoon, mutta se kestää alle puoli tuntia eikä ole mikään suuri vaiva), ja ihan siistiä täällä on vaikka lapsia onkin kaksi. Pitääkö siitä arjesta tehdä tuollainen kauhea stressi? Itsekin häipyisin kyllä omiin harrastuksiin jos mies alkaisi vaatia minua imuroimaan! Fiksuinta on se, että se imuroi, jota eniten roskat ärsyttää.

[/quote]

Kuitenkin tuntuu niitä vaimorakkaita enempi se imuroimattomuus ärsyttää. Näin teki myös exää. Ja sitten kun imuroin, niin väärin imuroitu, tuonne jäi vielä ja et nostanut tuota jajajaja. Ja kuulemma nykyisin hän imuroi selkeästi harvemmin mitä itse tein kun vielä saman katon alla asustettiin.

Vierailija
54/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:05"]

Mä en jaksa enää sanoa asiasta kun asiasta, tuntuu että ihan liikaa on mun vastuulla. Mies käy töissä ja harrastaa omia asioitaan. Arjen pyörittäminen on täysin mun vastuulla (autosta ottaa vastuuta, ja muistaa aina riitatilanteista tuoda asian esille, mutta itse sillä enimmäkseen ajeleekin). Meillä kaksi pientä lasta ja käydään molemmat töissä. 

Ja kun ei se yksi sanominenkaan useimmiten riitä. Riippuu vähän siitä onko asia miehelle mieluinen vai ei... Siivoaminen on yksi mitä ei useasta sanomisesta huolimatta haluaisi tehdä. Saattaa vaan nostaa jalat sohvalle sillä aikaa kun itse imuroin ja pesen lattioita, siivoan koko asunnon yksin, ja aikaa siihen menee tunti pari. Apua saan vasta siinä vaiheessa kun tiuskasen oikein kunnolla ja sitten mies vihasena suostuu auttamaan. Tosi ikävää. Viime aikoina en ole edes jaksanut pyytää apua, vaan olen antanut vaan röhnöttää sohvalla ja miettinyt mielessäni että miten tämä voi olla tällaista...

[/quote]

Voi kuule ihan sama homma meidän suhteessa tosin olen itse mies ja meillä menee juuri päinvastoin -,-
Ei ole lapsia, mutta eläimiä. Kaikki hoito lemmikeistä on minulla, asunnon siivoan yksin vaikka montakertaa tämänkin suhteen aikana jo kaikesta huomautellut että, saisi osallistua kotitöihin.
Että eine naisetkaan nyt ihan pulmusia ole (;
M21

Vierailija
55/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aika jännää, kun täällä kuitenkin mammat harrastaa myös salasuhteita. Onko niissä aina osapuolena moppaava mies:)

Ps. täällä olisi siivoja vapaana tositoimiin 

Vierailija
56/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 16:44"]

[/quote]

Aika jännää, kun täällä kuitenkin mammat harrastaa myös salasuhteita. Onko niissä aina osapuolena moppaava mies:)

Ps. täällä olisi siivoja vapaana tositoimiin 

[/quote]

Onko mopin varsi pitkä ja paksu?

Vierailija
57/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot uudestaan, toistolla asiat opitaan. Varo vaan ettet nalkuta, eli sanot vain silloin kun on aihetta, ei etukäteen valmiiksi, eikä silloin kuin asiat on kunnossa. Jotku vaan ovat semmoisia että eivät itse tajua, eikä se ole sukupuolisidonainen ominaisuus.

t. mies

Vierailija
58/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:38"] Mä en ymmärrä tuota asennetta, että perheenäiti tarvitsee perheenisän APUA esim. siivouksessa ja lastenhoidossa jne. Jos teillä on lähtökohtaisesti tuollainen asenne, niin miten se mies voisi ymmärtääkään olevansa tasa-arvoinen aikuinen perheessä? Eikö ne asiat ole yhteisiä juttuja, ei niin, että mies vähän auttaa naista. [/quote] Minä en miellä tuota avunpyyntöä niin, että se tarkoittaisi miehen tekevän jotenkin vähemmän. Vaimon auttaminen tarkoittaa sitä, että vaimo on kärryillä paremmin kaikesta siitä mitä pitää tehdä, hän on päävastuussa töiden suunnittelusta ja hän jakaa tehtävät apulaisille. Vähän niin kuin jos minä autan miestä ruuanlaitossa, ei se tarkoita että tekisin vähemmän. Mutta hän on puikoissa ja kertoo minulle, mitä pitää tehdä, ja on vastuussa siitä että ruuasta tulee hyvää. [/quote] mutta jos "isi" auttaa "äitiä" kotitöissä, niin siinä on jo lähtökohtainen oletus siitä kenelle kotityöt kuuluu. En ikinä pyydä auttamaan vaan tekemään yhteisiä hommia mun kans. Siinä on jo ihan eri sävy ku siinä, että pyydän auttamaan.. Apulainenhan on aina vähän alempana ja käskytettävä, mä oletan puolisoni olevan yhteisvastuussa kodista, enkä siksikään jaksa kerjätä apua.

[/quote]

Juuri tätä ajoin takaa! 

- Meillä tosin minä olen auton renkaidenvaihdossa aina "pikkuapulainen", mutta itse olen sen tehtävän ottanut ja nimityksen itselleni antanut. Ihan vaan turvallisuuden vuoksi mun ei kannata antaa sitä tunkkia yrittää laittaa kohdilleen - pakon edessä kyllä varmasti siitä selviäisen tien varressa pilkkopimeässä lumimyrskyssä kun olen joka vuosi 2x hommassa mukana. :) 

Vierailija
59/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:11"]

Aika harva mies haluaa sellaista arkea, joka vaatii erityistä pyörittämistä. Monelle työn vastuut riittävät aivan hyvin, ja vapaa-aika halutaan käyttää hauskanpitoon, rentoutumiseen ja omiin harrastuksiin.

[/quote] Jonkun se arki on kuitenkin pyöritettävä. Onneksi nykyään moni mies osaa olla reilu ja oikeudenmukainen. Varsinkin jos molemmat ovat töissä, kotityöt jaetaan tasan.

Vierailija
60/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua miten nainen (yleensä) päästää tilanteen ap.:n kuvailemaksi. - Miksette tee vaikkapa viikon kestävää koetta? Älkää tehkö silloin yhtään mitään. Älkää hakeko lapsia päivähoidosta, älkää pukeko, älkää riisuko, älkää yhtään mitään.