Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun mies ei huomaa/tajua mitään sanomatta?

Vierailija
18.09.2014 |

Mä en jaksa enää sanoa asiasta kun asiasta, tuntuu että ihan liikaa on mun vastuulla. Mies käy töissä ja harrastaa omia asioitaan. Arjen pyörittäminen on täysin mun vastuulla (autosta ottaa vastuuta, ja muistaa aina riitatilanteista tuoda asian esille, mutta itse sillä enimmäkseen ajeleekin). Meillä kaksi pientä lasta ja käydään molemmat töissä. 

Ja kun ei se yksi sanominenkaan useimmiten riitä. Riippuu vähän siitä onko asia miehelle mieluinen vai ei... Siivoaminen on yksi mitä ei useasta sanomisesta huolimatta haluaisi tehdä. Saattaa vaan nostaa jalat sohvalle sillä aikaa kun itse imuroin ja pesen lattioita, siivoan koko asunnon yksin, ja aikaa siihen menee tunti pari. Apua saan vasta siinä vaiheessa kun tiuskasen oikein kunnolla ja sitten mies vihasena suostuu auttamaan. Tosi ikävää. Viime aikoina en ole edes jaksanut pyytää apua, vaan olen antanut vaan röhnöttää sohvalla ja miettinyt mielessäni että miten tämä voi olla tällaista...

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:17"]

Mutta mä en kyllä jaksa kolmatta lasta enää pitkään. En jaksa sitä että siitä huolimatta vaikka useaan otteeseen sanon "meidän pitäisi huomenna sitten siivota" jne... Mitään ei tapahdu, mies saattaa hyvin jopa suunnitella omia menojaan sitten sille päivälle, eikä edes mitenkään pahoittele vaikka ei sitten voikaan sillä kertaa auttaa. Ja sitten jos on kotona useimmiten auttaa vasta siinä vaiheessa kun hermostun. Ja se on raskasta. -ap-

[/quote]

Älä sano, että meidän pitäisi siivota huomenna. Sano, että huomenna on siivouspäivä ja tarvitsen siihen apua näissä ja näissä asioissa, joten huomiselle ei voi sopia muuta ohjelmaa. Jos mies on jo sopinut jotain, niin sitten siirrätte siivouspäivän seuraavalle päivälle.

Ei kannata vihjailla, vaan sanoa ihan suoraan ja nimenomaan ennen kuin alkaa kiukuttaa.

[/quote]

Mä en ymmärrä tuota asennetta, että perheenäiti tarvitsee perheenisän APUA esim. siivouksessa ja lastenhoidossa jne. Jos teillä on lähtökohtaisesti tuollainen asenne, niin miten se mies voisi ymmärtääkään olevansa tasa-arvoinen aikuinen perheessä? Eikö ne asiat ole yhteisiä juttuja, ei niin, että mies vähän auttaa naista.

Vierailija
22/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:35"]

Kyllä sen miehen kanssa voi asua vähän aikaa jo ennen kun niitä lapsia alkaa tekemään. Ja näkee sen nyt yleensä sen omasta kämpästä, että osaako / viitsiikö se mitään kodinhoitoa harrastaa. Jos otat mamman poispilaaman pojan mieheksesi ja annat sen porsastella heti alusta alkaen, niin aika turha on kuvitella, että siitä tulis joku kodinhenki siinä vaiheessa kun ne lapset on tehty. SITÄ SAA MITÄ OTTAA.

Ei mun mies ole tuollainen. Tekee paljon enemmän kuin minä himassa eikä harmistu yhtään kun mä pyytelen anteeksi kun en saa tehtyä ns. omaa osuuttani. :)

[/quote]

ÄLKÄÄ NYT AINAKAAN PASSATKO OMISTA POIKALAPSISTANNE SAMANLAISIA SIIVELLÄELÄJIÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen miehen kanssa voi asua vähän aikaa jo ennen kun niitä lapsia alkaa tekemään. Ja näkee sen nyt yleensä sen omasta kämpästä, että osaako / viitsiikö se mitään kodinhoitoa harrastaa. Jos otat mamman poispilaaman pojan mieheksesi ja annat sen porsastella heti alusta alkaen, niin aika turha on kuvitella, että siitä tulis joku kodinhenki siinä vaiheessa kun ne lapset on tehty. SITÄ SAA MITÄ OTTAA.

[/quote]

Tämä on totta. Kukaan ei varmastikaan ala nauttia kotitöistä enemmän, kun perheeseen on sytynyt lapsi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mies voi silti tehdä lapsen synnyttyä vähemmän kotitöitä, koska hän ei lainkaan viihdy lapsiperhe-elämässä ja pyrkii tietoisesti tai tiedostamattaan etääntymään siitä. Muutenkin on syytä miettiä tätä ilmiötä vähän laajemmin. Se, että mies ei halua tehdä kotitöitä, on seuraus tai oire, ei se perimmäinen ongelma. -5

Vierailija
24/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista että miehen kanssa istuttaisiin pöydän ääreen ihan paperin ja kynän kanssa, ja kirjoitettaisiin näkyviin mitä kaikkia asioita ja tekoja arjen pyörittäminen vaatii. Sitten käytäisiin läpi se lista, ja merkattaisiin siihen mitkä asiat kuuluu kenenkin vastuulle. Siinä on sitten mustaa valkoisella kuka tekee mitäkin, ja aika vaikea miehenkään pyristellä ja väittää että kyllä hänkin tekee osansa jos ei oikeasti tee. Ei monetkaan miehet ymmärrä mitään sanattomia tai sanallisiakaan vihjailuja!

Jos molemmat käyvät töissä, niin ei ole mitenkään oikein että toinen hoitaa sen lisäksi suurimman osan arjen pyörityksestä. Jos mies ei tee, hän saa luvan vaikka maksaa jollekin siitä että tulee tekemään hänen osuutensa. Jotenkin se oma osuus täytyy vaan suorittaa. Konkreettinen lista töistä ja vaikka yhdessä sovittu päivä milloin asia pitää hoitaa niin ei siinä oikein pitäisi enää vasta-argumentteja syntyä.

Vierailija
25/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:39"]

[/quote]

Tämä on totta. Kukaan ei varmastikaan ala nauttia kotitöistä enemmän, kun perheeseen on sytynyt lapsi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mies voi silti tehdä lapsen synnyttyä vähemmän kotitöitä, koska hän ei lainkaan viihdy lapsiperhe-elämässä ja pyrkii tietoisesti tai tiedostamattaan etääntymään siitä. Muutenkin on syytä miettiä tätä ilmiötä vähän laajemmin. Se, että mies ei halua tehdä kotitöitä, on seuraus tai oire, ei se perimmäinen ongelma. -5

[/quote]

Tai jos se miehen oma sinkkukoti on todellakin ollut hirveä läävä, niin silloin miehellä on sellainen perimmäinen ongelma, että sellaiseen renttuun ei kannattaisi rakastua.

Vierailija
26/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään mies siivoa kun joskus harvoin mutta ei se mua haittaa... se puolestaan tekee asioita joita minä en osaa tai halua.

Edellinen mieheni oli juurikin sohvalla löhöilevää sorttia joka ei tehnyt mitään kotihommia... se lensikin aika nopeasti ulos.

Vierailija
27/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini opetti aikoinaan, että älä koskaan tee mitään kolmea kertaa peräkäin. Mies luulee siitä, että haluat omia sen asian itsellesi.

Ja kyllä mies pitää koeajaa kunnolla ennen perheen perustamista.

Vierailija
28/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kutsuisi meidän kotielämää arjen pyörittämiseksi (että mä vihaan tuota sanaparia), niin kyllä minäkin irtisanoutuisin koko hommasta. Jos elämä ei etene ilman aktiivista pyörittämistä, niin en kaipaa sellaista elämää.

T. onnellinen aviovaimo, jonka perheessä kaikki osallistuvat perhe-elämään eikä kenenkään tarvitse pyöritellä mitään. 

Vierailija
29/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta on syytä muistuttaa, että naiset tekevät enemmän kotitöitä kuin miehet. Myös feministisesti ajattelevien ja tasa-arvoa itsestäänselvänä pitävien miesten puolisot tekevät enemmän kotitöitä kuin he itse. Tämä johtuu mm. siitä, että miehet eivät keskimäärin arvosta kotitöitä yhtä paljon kuin muita asioita elämässä ja koska he eivät ole yhtä valmiita sietämään kotitöihin liittyvää väistämätöntä epämukavuutta kuin naiset.

Ainoa tapa saada kumpikin osallistumaan kotitöihin yhtä paljon on vähentää kotitöiden kokonaismäärää. On paljon helpompaa tehdä puolet kaikista kotitöistä, kun kotitöihin menee enintään puoli tuntia päivässä. Siisteystason laskeminen, vanhemmuuden vaatimusten madaltaminen, kotitöiden virtaviivaistaminen ja ahkera kotitalousvähennyksen hyödyntäminen ovat paljon tehokkaampia tapoja vähentää kotityöstressiä kuin yritykset muuttaa puolison käyttäytymistä.

Tämä edellä mainittu ei siis liity vain tilanteisiin, joissa mies ei nauti lapsiperhe-elämästä, vaan ihan kaikinlaisiin suhteisiin, joissa asutaan yhdessä. -5

Vierailija
30/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä jatkaa. Meillä siis mies oli se joka ehdottomasti halusi niitä lapsia. Mua ärsyttää kans nimenomaan se lähtökohta, että mies nyt vähän auttaa vaimoa kotitöissä. Mun pitää kerjätä ja vaatia, kuin joten lasta, miestä auttamaan minua ihan perus arkisiivouksissa. Ja en todellakaan ole itse mikään siivoushullu, tai ylisiisti, ja se siivous on itsellenikin välillä vaikeaa. En jaksa enää vaatia ja kerjätä miestä siivoamaan omia sotkujaan...

Vierailija
31/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:57"]

Ap vielä jatkaa. Meillä siis mies oli se joka ehdottomasti halusi niitä lapsia. 

[/quote]

Harvalla miehellä on realistista käsitystä siitä, millaista lapsiperhe-elämä on. -5

Vierailija
32/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:57"]

Ap vielä jatkaa. Meillä siis mies oli se joka ehdottomasti halusi niitä lapsia. 

[/quote]

Harvalla miehellä on realistista käsitystä siitä, millaista lapsiperhe-elämä on. -5

[/quote]

Niin, ei se miestä siitä vastuusta vapauta, vaikkei ollutkaan realistista käsitystä. Tuskin se laiskimuksen puolisokaan kuvitteli joutuvansa 24/7 kiinni lapseen ja tekevänsä kaikki kotityöt, kun miehen mielikuvat olivat epärealistisia.

Vierailija
33/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:44"]

Jos joku kutsuisi meidän kotielämää arjen pyörittämiseksi (että mä vihaan tuota sanaparia), niin kyllä minäkin irtisanoutuisin koko hommasta. Jos elämä ei etene ilman aktiivista pyörittämistä, niin en kaipaa sellaista elämää.

T. onnellinen aviovaimo, jonka perheessä kaikki osallistuvat perhe-elämään eikä kenenkään tarvitse pyöritellä mitään. 

[/quote]

Ei se sanapari miksään sitä asiaa muuta. Arjen pyörittämistä on minulle lasten viemistä hoitoon, ruoanlaittoa, siivousta, vaatehouoltoa, lasten neuvolat, harrastukset...

Vierailija
34/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:09"]

Aika perus... Sitten miehet ihmettelee miksi naisten ei tee mieli seksiä...

[/quote]

Ja sitten naiset ihmettelee, kun miehet pitää heitä huorina. Kauppaa se vaihtokauppakin on.

Vierailija
35/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin siinä kohtaan, kun mikään ei riittänyt, eikä mikään kelvannut mitä tein. Kiukutelkoon nyt yksinään. Enkä helpoksi tätä hänelle tee. Odotan sitä kaunista päivää, että hän lähtee. Mutta ei hän mihinkään lähde, kun ei ole yksin varaa siihen elintasoon minkä olen hänelle turvannut.

Vierailija
36/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:39"]

Ei mun mies ole tuollainen. Tekee paljon enemmän kuin minä himassa eikä harmistu yhtään kun mä pyytelen anteeksi kun en saa tehtyä ns. omaa osuuttani. :)

[/quote]

ÄLKÄÄ NYT AINAKAAN PASSATKO OMISTA POIKALAPSISTANNE SAMANLAISIA SIIVELLÄELÄJIÄ.

[/quote]

Älkääkä miniät miellyttämisenhalussanne pilatko sitä, mitä me anopit olemme vaivalla saaneet aikaiseksi. Sitäkin kun on nähty, että oikein hyvin kotitöistä huolehtiva nuori mies tapaa tytön, joka alkaakin passata ja tehdä kaiken miehen puolesta. Sitten koittaa aika, kun miniä ei enää jaksakaan. Noh, mies alkaa osallistua jälleen, mutta tekeekin miniän mielestä kaiken aivan väärällä tavalla. Lopputuloksena on riitaa ja miniä marttyyrinä tekee kaikki kotityöt. 

Vierailija
37/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sitä saa muualta paljon helpommin niin ei jaksa nähdä vaivaa. Kiukutelkoon rouva yksinään.

Vierailija
38/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakakaa se vastuu selkeästi, niin töissäkin saa ne laiskuritkin hommiin.

Mies vastaa tietyistä jutuista ja sinä tietyistä. 

Ja näillä mennään kunnes homma toimii ilman tiukkoja rajauksiakin.

Vierailija
39/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:10"]

[/quote]

Sitä saa muualta paljon helpommin niin ei jaksa nähdä vaivaa. Kiukutelkoon rouva yksinään.

[/quote]

No, onneksi rouvat vasta helpolla niitä irtonumeroita saakin, eikä tarvitse olla laiskan miehen patjana. Ilmoitus nettiin ja puolen tunnin ssiään varmasti saa uroon omalle kotiovelle. Kun ilmoitukseen vielä laittaa, millaista toimintaa haluaa, ei tarvitse huonoa käsittelyä sietää.

Vierailija
40/72 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

No, onneksi rouvat vasta helpolla niitä irtonumeroita saakin, eikä tarvitse olla laiskan miehen patjana. Ilmoitus nettiin ja puolen tunnin ssiään varmasti saa uroon omalle kotiovelle. Kun ilmoitukseen vielä laittaa, millaista toimintaa haluaa, ei tarvitse huonoa käsittelyä sietää.

[/quote]

Siinä tapauksessa olisin vaimosta tosi ylpeä! Saisi edes jotain aikaiseksi!