Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tavaraa ET ostaisi käytettynä kirpparilta?

Blaa
22.08.2021 |

Eli otsikossa kysymys, tietysti näitä on vaikka mitä, mutta itse en ostaisi jalkakylpylaitetta. Oksettaa ajatuskin tarttuvasta kynsisienestä tai silsasta.

Kommentit (494)

Vierailija
41/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alusvaatteita en osta kirpparilta enkä avattuja meikkejä tai pesuaineita. Kenkien kanssa käytän harkintaa, tosi harvoin kenkiä kirppikseltä ostan.  Sohvan, nojatuolit ym. oon kyllä ostanut käytettynä yksityiseltä, siinähän näkee noutovaiheessa, millaisesta kodista kyse ja siisteystason. Kyllä sen netti-ilmoituksestakin voi jo vähän  päätellä. Jalkakylpylaitteen hankinta ei ole käynyt mielessä, mutta kyllä mielestäni senkin voi ihan normaalisti kloriitilla desinfioida

Et kyllä oikeasti näe mitenkään päältä päin vieraan kodista, jos esim. ostamasi sohva on täynnä luteita, valitettavasti. Näistä on vaikka kuinka paljon juttuja ja kokemuskin sukulaisen kerrostalosta, jossa koko talo jouduttiin myrkyttämään moneen kertaan.

Itse en osta mitään tuollaisia ns. pehmeitä huonekaluja, avattua kosmetiikka (paitsi hajuveden voin ostaa, jos sitä pystyy nuuhkaisemaan ensin), alusvaatteita, ei pestäviä kenkiä tai laukkuja. 

Nykyään kerrostaloissa on sekä omistusasuntoja että vuokra-asuntoja eli luteet on sitten kaikissa asunnoissa, jos sellaisia tavaroita käytettynä myydään.

No mikä ihmeen kommentti tämä nyt taas on?! Miten se, onko asunto vuokra- vai omistusasunto vaikuttaisi luteisiin? Ei kai kukaan nykyaikana enää kuvittele, että luteet olisi jotenkin köyhien ja likaisten kotien ongelma? Ei kaikki omistusasunnoissa asuvat ole rikkaita ja vuokra-asujat köyhiä. Myöskään kaikki käytettyä tavaraa ostavat eivät ole köyhiä. Luteita tulee tosi paljon nykyään myös matkoilta ihan hyvä tasoistakin hotelleista.

Niin eli toivottavasti myyjät tuntevat vastuunsa.

Vierailija
42/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä ollut hieman liian epäluuloinen, kun olen ostanut/saanut kierrätyksestä kirjoja. Hyvässä kunnossa olevia ja minua kiinnostavia teoksia olen tuonut kotiin. Sitten olen tehnyt  "ehkäisemisen, välttämisen, torjumiseksi" seuraavaa: laitan kirjan  muovipussiin ja muutamaksi tunniksi pakastimeen. Miksi - epäilen, jotta jos niissä on jotain pienen pieniä tuhohyönteisten "muna" kehitysasteella olevia jälkeläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys siis esim. roskien kierrätys on hyvä asia, mutta kirpputorit, kierrätyskeskukset jne. itse asiassa eivät ole. Tuholaiset ovat nykyään suuri ongelma. Ehkä tuholaisongelmat helpottaisivat, jos tuollaiset paikat kiellettäisiin. Tämä on karua monessakin mielessä, mutta lopulta se hygieenia ja ekologisuus, halpuus on laitettava vastakkain ja hygieenisyyden on tultava ensin. Jossakin tapauksessa on parempi olla kokonaan ilman jotain tavaraa kun ostaa se käytettynä. Maailmassa on toki liikaa huonolaatuista ja kallista tavaraa. Ekologisesta näkökulmasta vanhan ja käytetyn ja halvalla ostamisen sijaan kannattaa ostaa vain se, mitä tarvitsee. Itsekin olen köyhä työtön ja valitettavasti on myös kokemusta pahasta tuholaisongelmasta. Se jätti ikuiset pahat traumat. Koskaan ei myöskään selvinnyt, mistä kotiini ilmestyivät. Mitään vanhaa kotiini en ollut tuonut, ulkomailla tai kirpputorilla en ollut käynyt, enkä millekään riskitekijälle altistunut. Koskaan en ole pystynyt täysin tuossa menettämiäni tavaroita korvaamaan. Kuitenkaan koskaan en mitään vanhaa osta. Olen mielummin ilman.

Vierailija
44/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita

Vierailija
45/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

anustappi

Vierailija
46/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä ollut hieman liian epäluuloinen, kun olen ostanut/saanut kierrätyksestä kirjoja. Hyvässä kunnossa olevia ja minua kiinnostavia teoksia olen tuonut kotiin. Sitten olen tehnyt  "ehkäisemisen, välttämisen, torjumiseksi" seuraavaa: laitan kirjan  muovipussiin ja muutamaksi tunniksi pakastimeen. Miksi - epäilen, jotta jos niissä on jotain pienen pieniä tuhohyönteisten "muna" kehitysasteella olevia jälkeläisiä.

Apua! Mä ostan paljon kirjoja kirppareilta, eikä ikinä ole tullut mieleenikään tehdä tuollaista. Nyt alkoi mielikuvitus laukkaamaan...

Itse koen kirpparikirjojen ostamisessa ongelmana sen, että ne useimmiten haisee. Hajua ei huomaa kaupassa, vaan vasta kotona. Jostain Torista kun ostaa, niin ei ole tullut haisevia kirjoja vastaan, mutta kivijalkamyymälöistä kyllä.

Vierailija
47/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekovaginaa.

Olen myynyt tekopilluja käytettynä kaksi kappaletta huutonetissä.

Ostajat halusivat ne pesemättöminä.

Vierailija
48/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään, mikä tulisi suoraan paljaan ihon päälle (petivaatteet, alkkarit, kosmetiikka...)

Ihan hyvä sääntö on ollut, ja toisaalta esim. mainitut lasten kumpparit on kyllä tullut ostettua käytettynä.

Vierailija
49/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetyt ja vanhat sohvat ja sängyt ovat oikeasti vain ongelmajätettä, josta on vaikea hankkiutua eroon. Niitä ei kuitenkaan koskaan pitäisi myydä käytettynä eteenpäin, vaan tuhota polttamalla sekajätteenä. Vaikka noissa ei nyt tuholaisia olisikaan, on niissä kuitenkin aina käyttäjästään irronneita erilaisia kehon eritteitä ja hajuja, joten tässäkin mielessä hygieeniakysymys nämä aina ovat. Jos suinkin mahdollista mielummin sitten vaikka halvin uusi sohva Ikeasta. Ihan turvallisuuskysymys tämä on. Nyt on jo pitkään ollut käynnissä sitkeä kulkutauti, josta ei tunnuta päästä koskaan eroin. Luulisi tämän nyt saaneen ihmiset miettimään entistä paremmin hygieeniakysymyksiä ihan yleisestikin, mutta ilmeisesti sitten näin ei kuitenkaan ole.

Vierailija
50/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirppareiden huonekaluista suuri osa on semmosia että niistä vois tehdä maakunnallisen pääsiäiskokon ja reilun semmosen

😐😆

Vierailija
51/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi varmaan listata ne asiat, joita ostan kirpparilta:

- hyväkuntoiset, puhtaat vaatteet

- uudenveroiset kengät, joita ei ole astuttu linttaan

- satunnaisesti jotain tavaraa, esim. askarteluun, kodin sisustukseen (hinta ja laatu näissäkin oltava kohdallaan) 

Vierailija
52/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomia ja pillua!🥱

Vierailija
53/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villavaatetta en ostaisi kuoriaisten takia enkä muutenkaan mitään tekstiilä, jota ei voi pestä väh. 60 asteessa. Kiva kantaa turkkareiden munia kotiin, olkaa varovaisia!

Vierailija
54/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteita, sänkyä, lääkkeitä ja apteekin rasvoja. Kenkiä, ellei ne ole lähes käyttämättömät. Huonekalut on siinä ja siinä. Pelkään luteita.

Vierailija
55/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ideaPekke kirjoitti:

kirppareiden huonekaluista suuri osa on semmosia että niistä vois tehdä maakunnallisen pääsiäiskokon ja reilun semmosen

😐😆

Niimpä. Mutta ihmismieli on sellainen, että se enemmin ottaa rahaa vastaan, kuin luopuu siitä. Sitten on näitä kun jättävät romunsa heitteille tienvarsiin. Ei näin.

Vierailija
56/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytetyt ja vanhat sohvat ja sängyt ovat oikeasti vain ongelmajätettä, josta on vaikea hankkiutua eroon. Niitä ei kuitenkaan koskaan pitäisi myydä käytettynä eteenpäin, vaan tuhota polttamalla sekajätteenä. Vaikka noissa ei nyt tuholaisia olisikaan, on niissä kuitenkin aina käyttäjästään irronneita erilaisia kehon eritteitä ja hajuja, joten tässäkin mielessä hygieeniakysymys nämä aina ovat. Jos suinkin mahdollista mielummin sitten vaikka halvin uusi sohva Ikeasta. Ihan turvallisuuskysymys tämä on. Nyt on jo pitkään ollut käynnissä sitkeä kulkutauti, josta ei tunnuta päästä koskaan eroin. Luulisi tämän nyt saaneen ihmiset miettimään entistä paremmin hygieeniakysymyksiä ihan yleisestikin, mutta ilmeisesti sitten näin ei kuitenkaan ole.

Toki Ikeassakin on käsittämättömän kalliita sohvia. Ilmeisen suosittu Klippan-sohva maksaa kuitenkin uutena 199 euroa. Tietysti tämä on köyhälle paljon rahaa ja vaatii säästämistä, mutta varmasti silti sen arvoista. En sitten tiedä, kuinka paljon köyhä on sohvasta valmis maksamaan. Toisaalta eihän sohva edes ole mikään välttämättömyys. Oikeastihan se on vain tilaa vievä pöpöpesä, jota on vaikea kuljettaa ja josta on vaimea hankkiutua eroon.

Vierailija
57/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alusvaatteita en osta kirpparilta enkä avattuja meikkejä tai pesuaineita. Kenkien kanssa käytän harkintaa, tosi harvoin kenkiä kirppikseltä ostan.  Sohvan, nojatuolit ym. oon kyllä ostanut käytettynä yksityiseltä, siinähän näkee noutovaiheessa, millaisesta kodista kyse ja siisteystason. Kyllä sen netti-ilmoituksestakin voi jo vähän  päätellä. Jalkakylpylaitteen hankinta ei ole käynyt mielessä, mutta kyllä mielestäni senkin voi ihan normaalisti kloriitilla desinfioida

Et kyllä oikeasti näe mitenkään päältä päin vieraan kodista, jos esim. ostamasi sohva on täynnä luteita, valitettavasti. Näistä on vaikka kuinka paljon juttuja ja kokemuskin sukulaisen kerrostalosta, jossa koko talo jouduttiin myrkyttämään moneen kertaan.

Itse en osta mitään tuollaisia ns. pehmeitä huonekaluja, avattua kosmetiikka (paitsi hajuveden voin ostaa, jos sitä pystyy nuuhkaisemaan ensin), alusvaatteita, ei pestäviä kenkiä tai laukkuja. 

Nykyään kerrostaloissa on sekä omistusasuntoja että vuokra-asuntoja eli luteet on sitten kaikissa asunnoissa, jos sellaisia tavaroita käytettynä myydään.

No mikä ihmeen kommentti tämä nyt taas on?! Miten se, onko asunto vuokra- vai omistusasunto vaikuttaisi luteisiin? Ei kai kukaan nykyaikana enää kuvittele, että luteet olisi jotenkin köyhien ja likaisten kotien ongelma? Ei kaikki omistusasunnoissa asuvat ole rikkaita ja vuokra-asujat köyhiä. Myöskään kaikki käytettyä tavaraa ostavat eivät ole köyhiä. Luteita tulee tosi paljon nykyään myös matkoilta ihan hyvä tasoistakin hotelleista.

Vuokra-asunnoissa asukkaat vaihtuvat useammin, joten on todennäköisempää että taloon tulee jonkun mukana luteita tai muita tuholaisia.

Vierailija
58/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki Ikeassakin on käsittämättömän kalliita sohvia. Ilmeisen suosittu Klippan-sohva maksaa kuitenkin uutena 199 euroa. Tietysti tämä on köyhälle paljon rahaa ja vaatii säästämistä, mutta varmasti silti sen arvoista. En sitten tiedä, kuinka paljon köyhä on sohvasta valmis maksamaan. Toisaalta eihän sohva edes ole mikään välttämättömyys. Oikeastihan se on vain tilaa vievä pöpöpesä, jota on vaikea kuljettaa ja josta on vaimea hankkiutua eroon.

Asun sukulaisen luona, mutta jos joskus muutan omaan kotiin ei sinne todellakaan tule sekä sohvaa, että sänkyä. Kyse on tietysti rahan puutteesta kun kummankin ostamiseen tuskin riittää rahaa, mutta myös siitä, että en halua molempia riesakseni. En siis ehkä kannata tavaran kierrättämistä hygieeniasyistä ja tuholaisriskin takia, vaan omasta mielestäni parasta ekologisuutta on ostaa vain se, mitä oikeasti tarvitsee. Tuskin ostaisin paljoa enempää tavaraa, vaikka olisin rikkaampi. Ehkä suurin hankintani nykyistä rikkaampana olisi hyvä kannettava tietokone, jota en nyt voi ostaa sekä terveellisempi ja myös kalliimpi ruoka.

Vierailija
59/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohva, sänky, nojatuoli ludevaaran vuoksi. Siistiinkin kotiin voi tulla luteita naapurista tai ulkomailta matkalaukussa.

En myöskään ostaisi avattua kosmetiikkaa tai hajusteita enkä seksileluja.

Vierailija
60/494 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa loppunut tänä kesänä jo 6 vaatekauppaa. Nuorempien sukupolvien on pakko ostaa kirpparilta vaatteet ja kodintavarat, ostin 6 eurolla käsilaukun, 6 eurolla verhot ja paitoja euron kappale.

Missä käpykylässä asut, jos siellä ei toimi netti, jonka avulla tavaraito voi tilata? Eikö käpykylästä ole tietä pois, jota pitkin pääsisi toisella paikkakunnalle ostoksille?