Te jotka käytte salilla
Olen aloittanut saliharrastuksen. Tähän asti olen vain juossut. Talven lähestyessä mietin voinko mennä joskus salille vain juoksemaan? Onko liian pitkä aika jos varaan juoksumaton itselleni vaikkapa 30-45min vai kuuluuko saleilla vain lämmitellä juoksumatoilla?
Ko. sali on pieni ja vain yksi juoksumatto. Tosin kävijöitä on ihan mukavasti. Jos vaikka ilta-aikaan/alku-illasta kävisi juoksemassa, niin olisikohan se paras...
Mikä on teidän kokemuksen mukaan hiljaisin aika salilla? Yö toki, mutta jos otetaan aikaikkunaksi vaikkapa 6-22.
Kommentit (46)
Juoksumatto on vain lämmittelyä varten varsinkin jos niitä on vain yksi. 15-20 on varmaan pahin aika, joten jos sitä onnistuu välttämään niin muulloin lienee hiljaista.
Jos niitä on vain se yksi ja väkeä on, niin tietysti se on vain lyhyeen lämmittelyyn, maalaisjärkikin näin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä on vain se yksi ja väkeä on, niin tietysti se on vain lyhyeen lämmittelyyn, maalaisjärkikin näin sanoo.
Eikö tosiaan saa juosta esim 20 min putkeen? 😮 20min ohjelma on ko. matossa automaationa. Eikö muut voi sillä aikaa lämmitellä kuntopyörillä, crosstrainereilla, jne. joita on runsaasti
AP
Miten juoksua harrastavat treenaavat talvisin, jos salilla ei saa juosta?
Laitapa salille toivomus, että hankkivat useamman juoksumaton.
Eli 20min on lyhyt lämmittely vai ei ole? 🤔 Anteeksi "tyhmyyteni," olen vasta aloittanut. Juuri siksi kyselen, etten ärsyttäisi ketään.
AP
Minusta saleilla saa kyllä juosta matolla niin pitkään kuin huvittaa, mutta voithan kysyä asiaa respasta jos siellä sellainen on. Ei tuo ole mikään ”tyhmä kysymys”. Ylipäätään en ymmärrä, miksi joku lämmittelisi matolla salitreeniä varten, mutta kai sellaisiakin on.
Jos pieni sali ja vain yksi juoksumatto niin on tuo vähän epäkohteliasta juosta noin kauan. Klo 15-20 taitaa olla ruuhkaisinta aikaa
Jos joku muu haluaa juoksumattoa käyttää, hän varmaan voi sinulle ihan sanoin ilmaista, että on jonoa. Ihmisiä tässä ollaan. Ei ole niin vaikeaa. Jos ei kukaan tule kysymään nii juokse vaan niin kauan kun huvittaa.
Okei. Kiitos avusta. Tähtään myöhäiseen ilta-aikaan jos en aiheuttaisi närkästystä niin paljon...muita alkulämmittelylaitteita on kyllä yhteensä kuusi kappaletta maton lisäksi ja ajattelin että muut voi sen 30 min ajan lämmitellä niillä. Juoksumatto (mahdollisuus juosta talvella) oli yksi painavimpia syitä miksi hankin jäsenyyden 😞 Toivottavasti edes sen 20 min ohjelman "uskaltaa" juosta
AP
Kyllä siellä jotkut juoksee tuntikausia, jota en sinänsä kesällä ymmärrä. Talvella toki OK kun on liukasta ja pakkasta.
Omat lämmittelyt on aina 5-10 min eli siihen nähden 20 min on pitkä. Mut kai mä voisin vaikka vartinkin lämmitellä, mutta en vaan meinaa jaksaa, kun pääasia on päästä nostamaan rautaa. Mutta en minä ihmettelis jos joku lämmittelyks juoksee 20min. Se on vaan just aika salikohtaista, kun oma sali on sellainen ketjusali missä noita cardiolaitteita riittää ja tyyliin yli puolet niistä aina vapaana
No siis hyvin voit juosta, jos joku haluaa siihen matolle niin hän varmaan voi tulla sanomaan asiasta. Ei sinne salille tarvi mennä pyytelemään anteeksi olemassaoloaan.
Kiitos kommenteista ja mielipiteistä! Täysin ummikkona tekee mieli vähän kuulostella kokeneemmilta mikä on sopivaa ja mikä ei. Tässä kohtaa ei minun maalaisjärki sanonut mitään 😅
AP
Siis ap aloittaa saliharrastuksen, mutta ei tee salilla mitään saliliikkeitä?
Jos sisäjuoksua vain haluat niin etsi lähin urheilu-/jäähalli jossa on sisärata. Mukavampi tuota ympyrää on juosta kuin mattoa tahkota.
Vierailija kirjoitti:
Miten juoksua harrastavat treenaavat talvisin, jos salilla ei saa juosta?
Miksi juoksu pitäisi lopettaa talven ajaksi...? 🤔 minä ainakin juoksen koko vuoden samanlailla...
Miksi sinun pitää mennä salille juoksemaan jos harrastat muutenkin juoksua ja vieläpä ilmaiseksi..?
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kiitos avusta. Tähtään myöhäiseen ilta-aikaan jos en aiheuttaisi närkästystä niin paljon...muita alkulämmittelylaitteita on kyllä yhteensä kuusi kappaletta maton lisäksi ja ajattelin että muut voi sen 30 min ajan lämmitellä niillä. Juoksumatto (mahdollisuus juosta talvella) oli yksi painavimpia syitä miksi hankin jäsenyyden 😞 Toivottavasti edes sen 20 min ohjelman "uskaltaa" juosta
AP
Älä ota turhaa stressiä! Kyllä tuon 20 min ohjelman uskaltaa juosta tai vaikka pitempäänkin. Jos niitä muita lämmittelylaitteita on vapaana niin sen kun vaan jatkaa juoksemista. Jos kaikki lämmittelylaitteet alkaa olemaan käytössä ja salilla muutenkin ruuhkaisen oloista, niin sitten voi olla kohteliasta jättää pitemmät juoksut kesken
Vierailija kirjoitti:
Siis ap aloittaa saliharrastuksen, mutta ei tee salilla mitään saliliikkeitä?
Jos sisäjuoksua vain haluat niin etsi lähin urheilu-/jäähalli jossa on sisärata. Mukavampi tuota ympyrää on juosta kuin mattoa tahkota.
Nyt huomasin huonon asetteluni; olen aloittanut saliharrastuksen, tähän asti olen harrastanut vain juoksua ulkona. Teen salilla kyllä muutakin. Talven lähestyessä houkuttaisi vain siirtyä juoksemaan sisätiloihin.
Niin kauan saat juoksumatolla juosta kuin jaksat. En ole kuullut, että missään kuntosalilla olisi ajat kuntolaitteille.