G: Ponnistusvaiheesi kesto?
Kommentit (135)
kaksi ja puoli tuntia ekasta, tokasta en muista, ehkä joku vartti. ekasta piti jo haikaranpesässä anoa että leikatkaa, kun ei millään meinannut tulla.
1. Yli tunti ja lopulta imukupilla autettuna ulos
2. 1min
..hieman oli erilaiset synnytykset! :)
1. 20 min
2. Lyhyempi, oisko ollut vain 6 min??
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:45"]1. Yli tunti ja lopulta imukupilla autettuna ulos
2. 1min
..hieman oli erilaiset synnytykset! :)
[/quote]
Ensimmäisen synnytyksen kestä 16h ja epiduraali, toinen 1h34min ilman kivunlievytyksiä.
Minulla oli molemmat synnytykset ja myös ponnistusvaiheet (45 min ja 2,5 h) ilman kivunlievitystä, koska en tarvinnut sitä avautumisvaiheessa (molemmilla kerroilla avautuminen kesti vain noin 2 h). Pitempi ponnistusvaihe oli tuskaisa ja kaikki voimat vievä, koska en olisi saanut ponnistaa, koska vauvan pää ei ollut laskeutunut tarpeeksi alas, mutta ponnistuspoltot olivat jo täysillä käynnissä.
Yllättävän pitkiä ensisynnytysponnistusvaiheita täällä... Mä luulin, että mulla oli keskimääräinen, kun kesti eka 20 minsaa. Kuitenkin koko synnytys 17h ja epiduraali oli, jota (ainetta) lisättiinkiin pariin kertaan. Lisäksi en ollut harrastanut liikuntaa ja olin 35-vuotias ensisynnyttäjä. Eli olin sellainen aika heikkokuntoinen ja kipukammoinen tapaus.
Ehkä mulla on sitten vaan voimaa tai helvetin hyvät kätilöt auttamassa. Ponnistin niin hirveästi, että järki meinasi lähteä... Voimat oli tallella kiitos alusta asti saadun (vaaditun) ja hyvin toimineen epiduraalin.
Ulospäin olen pötkö eli kapealanteinen (tai leveävyötäröinen sitten, vaikkakaan en lihava) mutta synnytystapa-arviossa (pelon ja äitini sektion takia tsekattiin onko lantio kapea) mulle kyllä lääkäri sanoi että mulla on "synnyttäjän lantio". Kai se sitten oli.
Täällä taitaa osa kirjoitella synyytyksen kokonaiskestosta, vaikka kysyttiin ponnistusvaiheen kestosta. Tuskin kukaan ponnistaa 23 tuntia...
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:53"]
Yllättävän pitkiä ensisynnytysponnistusvaiheita täällä... Mä luulin, että mulla oli keskimääräinen, kun kesti eka 20 minsaa. Kuitenkin koko synnytys 17h ja epiduraali oli, jota (ainetta) lisättiinkiin pariin kertaan. Lisäksi en ollut harrastanut liikuntaa ja olin 35-vuotias ensisynnyttäjä. Eli olin sellainen aika heikkokuntoinen ja kipukammoinen tapaus.
Ehkä mulla on sitten vaan voimaa tai helvetin hyvät kätilöt auttamassa. Ponnistin niin hirveästi, että järki meinasi lähteä... Voimat oli tallella kiitos alusta asti saadun (vaaditun) ja hyvin toimineen epiduraalin.
Ulospäin olen pötkö eli kapealanteinen (tai leveävyötäröinen sitten, vaikkakaan en lihava) mutta synnytystapa-arviossa (pelon ja äitini sektion takia tsekattiin onko lantio kapea) mulle kyllä lääkäri sanoi että mulla on "synnyttäjän lantio". Kai se sitten oli.
[/quote]
Mulla on ollut molemmissa synnytyksissä pitkät ponnistusvaiheet avotarjonnan takia, ekassa oli muitakin hankaluuksia.
15 minuuttia, yksi lapsi. Tuli 2. asteen repeämät vaikka vauva olikin tosi pieni. Mä vaan ponnistin ihan hulluna koska käskettiin. Tätä oli edeltänyt melkein viikon käynnistysyritys joten aloin myös olla jo tosi kyllästynyt ja halusin homman olevan ohi pian. Oli epiduraali.
1) 1h 40min. Kätilö pakotti aloittamaan, vaikkei ollenkaan ponnistuttanut ja ohjasi ponnistamaan selällään ja samalla piti vetää jalkoja ylöspäin. Todella hankalaa ja luulin, ettei isokokoinen yliaikainen vauvani synny ikinä.
2) Seuraavalla kerralla sain ihanan kätilön joka neuvoi erilaisia ponnistusasentoja, kylkiasento tuntui tosi luontevalta. Sain aloittaa kun ponnistutti. Ponnistusvaihe kesti 15min ja koko ajan oli tunne, että osaan ja homma etenee.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:54"]
Täällä taitaa osa kirjoitella synyytyksen kokonaiskestosta, vaikka kysyttiin ponnistusvaiheen kestosta. Tuskin kukaan ponnistaa 23 tuntia...
[/quote]
Täällä ponnistusvaihe kesti 9 tuntia, synnytys 24 tuntia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 21:59"]
1) 1h 40min. Kätilö pakotti aloittamaan, vaikkei ollenkaan ponnistuttanut ja ohjasi ponnistamaan selällään ja samalla piti vetää jalkoja ylöspäin. Todella hankalaa ja luulin, ettei isokokoinen yliaikainen vauvani synny ikinä. 2) Seuraavalla kerralla sain ihanan kätilön joka neuvoi erilaisia ponnistusasentoja, kylkiasento tuntui tosi luontevalta. Sain aloittaa kun ponnistutti. Ponnistusvaihe kesti 15min ja koko ajan oli tunne, että osaan ja homma etenee.
[/quote]
Mä olin lukenut että ponnistaa ei pidä, ennen kuin on ihan pakko (ja saa luvan). Ihmeellistä, että on käsketty aloittaa tuolleen :( Mä sanoin kun kätilö sanoi, että voit ponnistaa, etten mä halua vielä (just repeämien pelossa) ja se oli sit ihan ok, ponnistin vasta kun tuntui, etten pysty pidättämään. Mutta mulla oli ihan normisynnytys.
58
Minulla oli tuo 2h ja ilman kivunlievitystä.