Miksi lääkärit on aina myöhässä?
Itse olen paikalla yleensä 10min ennen varattua aikaa ja sit lääkäri myöhässä 10-30min. Kiva istua siinä odotushuoneessa. Ärsyttää. Yleensä eivät edes pahoittele.
Ihan sama onko terveyskeskus tai yksityinen.
Kommentit (96)
No, lääkäri on diagnosoinut potilaan ja määrännyt lääkkeet, ja epähuomiossa kysyy: Oliko vielä muuta?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:13"]Odotushuoneessa on aina lehtiä luettavana. Mikäs siinä odottaessa. Voi olla, että edellisellä potilaalla on ollut odotettua vaikeampi sairaus. Ei minua häiritse yhtään odottaa.
[/quote]
Joo, mutta se on vaan ärsyttävää kun loppupäivän aikataulu menee uusiksi. Parkkiaikaakin pitää maksaa reilusti liikaa ettei tuu sakkoja.
Mielestäni lääkärinpalkkiosta pitäisi laskea alennus potilaalle sen mukaan kuinka paljon myöhässä on. Sen voi sit lisätä vastaavasti myöhästyneiden potilaiden laskuun.
Ap
Itse en ole huomannut samaa ongelmaa yksityisillä. Käytänkin siis ainoastaan niitä.
Usein potilailla onkin enemmän vaivoja kuin minkä takia vastaanotolle on alunperin tultu, jotkut haluavat vuodattaa koko elämäntarinansa lääkärille, lääkärin täytyy selvitellä potilaan sairaushistoriaa vastaanoton aikana esim. puhelimitse toisesta terveydenhuollon yksiköstä koska potilas ei itse muista asioitaan, täytyy ottaa päivystystapauksia tai konsultoida toisella osastolla välissä... tässä nyt joitain syitä mitä tulee mieleen.
Eilen odotin päivystyksessä vajaa neljä tuntia,meitä oli siellä kolme potilasta!
Koska aikataulut, joiden puitteissa heidän tulee asiakkaat hoitaa, on usein kovin tiukka, ja koska on usein hyvin vaikeaa arvioida, kuinka kauan vastaanotto tulee viemään. Ja koska jotkut asiakkaat tulevat myöhässä, ja koska jossain kaiken kiireen keskellä lääkärinkin on kuitenkin pakko syödä jotakin.
Eilen pääsin vartin etuajassa, Poksissa! :)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:31"]
Eilen odotin päivystyksessä vajaa neljä tuntia,meitä oli siellä kolme potilasta!
[/quote]
Niin sinähän et tiedä, mitä muualla oli meneillään, millaista huomiota jo aiemmin tulleet potilaat vaativat, oliko lääkäreillä soittoaikoja, paperitöitä tms.
minä menen aina tasan silloin kun aika on, ehkä minuutin kaksi myöhässä. Koskaan en ole odottanut kahta min kauemmin, yleensä sen aikaa jolloin vastaanotto ilmoittaa lääkärille minun tulleen. Ennen menin aina "hyvissä ajoin", mutta lopetin sen kun sai aina odottaa.
Terveyskeskuksessa on voinut tulla kiireellinen ensiaputapaus, joka on ollut pakko hoitaa. Haluaisitko, että esim. isoäitisi joutuisi makaamaan jossain terkkarin käytävällä infarktin riehuaeesa rinnassa, samalla kun joku nirppanolla ehdottomasti vaatii päästä vastaanotolle sekunnilleen varattuna aikana, ettei iltapäivän aikataulu vain menisi sekaisin? Jos näin kävisi, niin jopa nostaisit remmakan. Ajattele sitä seuraavalla kerralla, kun odottelet lääkäriä muutaman minuutin. Niin ja tee se iltapäiväohjelma vähän väljemmäksi. Vähemmälläkin kiireellä hankkii stressin ja sen myötä aikanaan infarktin.
Koska on ihmisiä jotka tulevat vastaanotolle aina myöhässä. Siitä kärsii sitten seuraavat potilaat. On myös perheitä, jotka varaavat vain yhden vastaanottoajan ja silti haluavat että perheen muutkin lapset, joskus jopa vanhemmat, hoidetaan samalla 20 min ajalla.
No olisikohan syitä aika monenlaisia kuten esim. toiset asiakkaat saattavat tulla myöhässä ajoilleen, asiakkaan hoitamisessa meneekin odotettua pidempi aika jne. Ja hankalapa sitä pieleen mennyttä aikataulua on ruveta kirimään hurjalla vauhdilla, kun pitää kirjata jokaisen asiakkaan jälkeen tiedot käynnistä tietokantoihin ym.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 22:10"]Mitä tästä ketjusta ja lääkäreiden (?) vastauksista voidaan päätellä? Työ olisi täydellistä, jos ei olisi niitä saatanan potilaita. [/quote] Pikemminkin: Jos potilaita ei olisi liikaa. Kuka muukaan haluaa tehdä työtään hosumalla, juosten kusten? Varsinkaan, kun on kyse ihmisten terveydestä.
[/quote]
Ja kun tiedät, että kaikki pitää kirjata sillä tarkkuudella, että sitä voidaan joskus käyttää sua vastaan valitus- tai ooikeusprosessissa.
Syitä on varmaan monia ja paljonkin, mutta suoraansanottuna vituttaa lukea kommentteja siitä, että työ olis täydellistä ilman potilaita. Eiköhän jokainen kuitenkin tiedosta potilaiden hoidon olevan tärkein tehtävämme...
Olen terveyskeskuslääkäri ja luonteeltani täsmällinen, joten mulle myöhässä oleminen on aika ahdistavaa ja yritän pysyä aikataulussa kaikin keinoin. Aamun ekat ajat on mulla klo 8 alkaen, ja tulen yleensä (jo kulkuyhteyksienkin vuoksi) joskus 7:30-7:40 että ehdin katsoa kiireelliset paperityöt alta pois ja tsekata sähköpostin. Työurani aikana oon myöhästynyt aamulla kahdesti, kerrn hajos bussi ja kerran lapsi oksensi just kun oltiin lähdössä, joten meni hetki vaihtaa sillee vaatteita ja organisoida mummo hoitamaan. Pysyn yleensä aikataulussa kohtuudella, mutta sit on niitä päiviä että jo varattujen vastaanottojen lisäksi ambulanssi tuo kolme potilastani tarkkailuun, mikä yleensä' tarkoittaa sitä, että siellä tarkkailussa on käytäävä ainakin kuudesti ja matkoihinkin menee jo minuutti-pari suuntaansa. Tai sitten samalle ajalle buukataan rajaton määrä potilaita, ennätykseni on yhdeksän potilasta puolen tunnin pätkälle. Vaikka asia olis kuinka yksinkertainen, ei siinä oo mahdollisuutta pysyä aikataulussa enää.
Mulla on sellainen tapa, että selitän, miksi olen myöhässä, jos olen myöhässä. Eihän se ajan kulumista muuta, muutta antaa myöhästymiselle muun selityksen kun se, että en pidä potilaani aikaa missään arvossa.
Ja sit on hyvä tiedostaa, että lääkärillä on muutakin tekemistä kuin se, kun potilas tulee ja lähtee huoneeseen. Pitää mm. uusia reseptejä, osa kiireellisenäkin, ja määrittää labrojen perusteella marevan-annoksia (ei voi jättää roikkumaan, oska sitten se hoitaja joka soittaa ne potilaille, jäisi ylitöihin ), vastata hoitajien konsultaatiopyyntöihin yms.
Työ on kivaa, kun sen määrä on sopiva. Ei vaan oo kivaa tehdä samalla ajalla monta työtä huonosti eikä se ole oikein potilaallekaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 07:13"]
Syitä on varmaan monia ja paljonkin, mutta suoraansanottuna vituttaa lukea kommentteja siitä, että työ olis täydellistä ilman potilaita. Eiköhän jokainen kuitenkin tiedosta potilaiden hoidon olevan tärkein tehtävämme...
Olen terveyskeskuslääkäri ja luonteeltani täsmällinen, joten mulle myöhässä oleminen on aika ahdistavaa ja yritän pysyä aikataulussa kaikin keinoin. Aamun ekat ajat on mulla klo 8 alkaen, ja tulen yleensä (jo kulkuyhteyksienkin vuoksi) joskus 7:30-7:40 että ehdin katsoa kiireelliset paperityöt alta pois ja tsekata sähköpostin. Työurani aikana oon myöhästynyt aamulla kahdesti, kerrn hajos bussi ja kerran lapsi oksensi just kun oltiin lähdössä, joten meni hetki vaihtaa sillee vaatteita ja organisoida mummo hoitamaan. Pysyn yleensä aikataulussa kohtuudella, mutta sit on niitä päiviä että jo varattujen vastaanottojen lisäksi ambulanssi tuo kolme potilastani tarkkailuun, mikä yleensä' tarkoittaa sitä, että siellä tarkkailussa on käytäävä ainakin kuudesti ja matkoihinkin menee jo minuutti-pari suuntaansa. Tai sitten samalle ajalle buukataan rajaton määrä potilaita, ennätykseni on yhdeksän potilasta puolen tunnin pätkälle. Vaikka asia olis kuinka yksinkertainen, ei siinä oo mahdollisuutta pysyä aikataulussa enää.
Mulla on sellainen tapa, että selitän, miksi olen myöhässä, jos olen myöhässä. Eihän se ajan kulumista muuta, muutta antaa myöhästymiselle muun selityksen kun se, että en pidä potilaani aikaa missään arvossa.
Ja sit on hyvä tiedostaa, että lääkärillä on muutakin tekemistä kuin se, kun potilas tulee ja lähtee huoneeseen. Pitää mm. uusia reseptejä, osa kiireellisenäkin, ja määrittää labrojen perusteella marevan-annoksia (ei voi jättää roikkumaan, oska sitten se hoitaja joka soittaa ne potilaille, jäisi ylitöihin ), vastata hoitajien konsultaatiopyyntöihin yms.
Työ on kivaa, kun sen määrä on sopiva. Ei vaan oo kivaa tehdä samalla ajalla monta työtä huonosti eikä se ole oikein potilaallekaan.
[/quote]
En ole tuon "potilaaton tk" -kommentin kirjoittaja, mutta eiköhän se ollut vastaus siihen, kun useampikin lääkäri ketjussa syyllisti potilaita siitä, etteivät he älyä häipyä huoneesta ajoissa. Siitä huolehtiminen lienee kuitenkin lääkärin vastuulla, eikä sairaan ihmisen, jolla ei ehkä ole sekuntikello mukana. Tähän lääkärit sanoivat, että kun he eivät saa potilasta lähtemään vaan täytyy soittaa vartijat!
No, minä kuitenkin peruin eilen aikani ja nostin lääkeannosta omin päin. Enpä ole siellä estämässä lääkärin lounastaukoa.
Ei ole oma kokemukseni. Pari kertaa lääkäri on ollut jopa aikaisessa! Mutta olen luonteeltani kärsivällinen eikä odottaminenkaan häiritse minua lainkaan.