Miksi lääkärit on aina myöhässä?
Itse olen paikalla yleensä 10min ennen varattua aikaa ja sit lääkäri myöhässä 10-30min. Kiva istua siinä odotushuoneessa. Ärsyttää. Yleensä eivät edes pahoittele.
Ihan sama onko terveyskeskus tai yksityinen.
Kommentit (96)
Varmaan jos jonkun potilaan kanssa menee pitempään? Mullekin tänään piti suorittaa ylimääräinen toimenpide/leikkaus, voi olla että lääkäri otti minun takia seuraavan potilaan 30 min myöhässä. Sori seuraava potilas.
Meillä onneksi (yksityinen lääkäriasema) on enemmän sääntö kuin poikkeus, että lääkäri on myöhässä. Näin ollen ei tarvitse ottaa stressiä töihin palaamisen kanssa, kun työkaverit ja pomo tietää jo etukäteen ettei voi tietää kauanko kestää.
Olen tosi kiitollinen kaikesta saamastani hoidosta meidän lääkäriasemalla, minua itseäni ei odottelu haittaa.
Kyllä minuakin on tämä ihmetyttänyt etenkin yksityisellä puolella kiireettömämmässä hoidossa. Siis eihän missään muussakaan ammatissa voi olla koko ajan myöhässä aikataulusta ja kaiken kukkuraksi jättää vielä pahoittelematta asiaa. Ei se lääkärin homma nyt niin ihmeellistä ole, ettei tarvitse välittää asiakkaiden aikatauluista tuon taivaallista. Jos ei pysy aikataulussa, asiasta on puhuttava työnantajan kanssa. Minusta lääkärille voi hyvin huomauttaa myöhästelystä, jos kyse ei ole siitä, että ensiapupotilaita laitettaisiin jonon ohi tms.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:23"]
Terkkalääkäri vastaa. Tässä muutama selitys, muitakin löytyy.
Joku aiempi potilas tuli myöhässä, näin keskimäärin kerran päivässä.
Ajat 20 min, noin joka kolmannen kanssa menee puoli tuntia. Esim hitaasti riisuva ja pukeva vanhus, tosi masentunut, monivaivainen, syitä on lukemattomia. Joillekin voi sanoa ett varataan uusi aika mutta ei ole aina mahdollista. Vanhuksille pitäisi varata pidempi aika mutta tämä ei aina onnistu. Joskus seuraava vapaa aika on niin pitkällä ettei huvita tavispotilastakaan katkaista kesken vaan yrittää hoitaa kaikki asiat kerralla.
Nuorempi lääkäri soittaa ja kysyy neuvoa. Hoitaja soittaa ja kysyy neuvoa, pahimmillaan kolme kertaa yhden potilaskäynnin aikana. Hoitaja poikkeaa huoneessa kysymässä neuvoa. Apteekki soittaa, tosin nykyään harvemmin kiitos sähköisen reseptin
Käyn katsomassa jonkun kiireellisen asian vastaanoton välissä.
Tietokoneohjelma jumittaa. Printteri ei toimi tai paperi on loppu. Jokin toimenpideväline on loppu. Lääkäri huolehtii näistäkin itse.
Kaikesta huolimatta olen päivän lopuksi lähes aikataulussa koska pidän vain 10 minuutin ruokatauon enkä kahvitaukoja. Vessassa käyn kerran työpäivän aikana. Pahoittelen aina jos olen 10 minuuttia tai enemmän myöhässä. Kaikesta huolimatta pidän työstäni!
Oma lukkunsa on lääkärit jotka tulevat jo aamusta myöhässä töihin ja pitävät kahvitaukoja ja pitkän lounastauon, niitäkin valitettavasti löytyy
Päivystyksessä on erikseen aula- ja paaripotilaat. Tarkkailussa saattaa olla todella sairaita ihmisiä ja aulassa vain ne kolme jonossa. Lääkäri saattaa olla vaikka elvyttämässä puoli tuntia eikä sen jälkeen ihan heti pysty jatkamaan töitä
Selvensikö yhtään
[/quote]
Käyt kerran päivässä vessassa? No ei varmasti ole niin, ettet voisi useammin mennä. Lääkärinä sinun pitäisi ymmärtää juoda enemmän.
[/quote]
Vinkkinä sinulle lääkäri neuvo, jonka sain itse opiskellessani opettajaksi - aina kun menet vessan ohi, käy siellä. Toista tilaisuutta ei välttämättä tule, koska usein välitunnit menevät valvoessa ja vastaillessa oppilaille ja kollegoille. Ei siihen montaa minuuttia mene.
Ruokatuntia en pidä, koska en tykkää lounastaa. Alkaa vain väsyttää lisää. Kahvia en juo. Mutta käyn vessassa aina kun siihen on tilaisuus, koska on inhottavaa, jos rakko on täynnä eikä vessaan pääse. Ja vettä juon, runsaasti.
Mihin ihmisillä on niin kiire, valmiissa maailmassa? En voi ymmärtää.
Lääkäreillä pitäisi olla pöydällä shakkikello, jossa 15 min aikaa. Kun aika on käytetty, on ko potilaan vastaanotto päättynyt, riipumatta siitä, onko potilas saanut vaivaansa hoitoa. Näin pysytään aikataulussa.
"Ajat 20 min, noin joka kolmannen kanssa menee puoli tuntia. Esim hitaasti riisuva ja pukeva vanhus, tosi masentunut, monivaivainen, syitä on lukemattomia. Joillekin voi sanoa ett varataan uusi aika mutta ei ole aina mahdollista. Vanhuksille pitäisi varata pidempi aika mutta tämä ei aina onnistu. Joskus seuraava vapaa aika on niin pitkällä ettei huvita tavispotilastakaan katkaista kesken vaan yrittää hoitaa kaikki asiat kerralla."
USAssa: Aikaa varataan 30min. ja se vahvistetaan sahkopostilla. Riisumiset, verenpaineet, potilashistoriat ja vaivan valitukset hoitaa sairaanhoitaja jonka kanssa saa nakojaan jutella niin kauan kuin sielu sietaa. Han sitten esittaa laakarille tiivistelman vaivasta. Laakarin ei tarvitse tuhlata aikaansa joka pikkuasian kuuntelemiseen.
Minä en kyllä ikinä mene syömään jos olen aikataulusta myöhässä. Menen sitten kun kerkeän, tai en ollenkaan syö päivän aikana. En ole lääkäri, mutta asiakaspalvelualalla. Minusta siinä vaiheessa ei todellakaan mennä syömään. Mutta kyllähän lääkärit tottakai. Ymmärrän että pitää syödä mutta asiakas on asiakas.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:48"]
Terveyskeskuksessa on voinut tulla kiireellinen ensiaputapaus, joka on ollut pakko hoitaa. Haluaisitko, että esim. isoäitisi joutuisi makaamaan jossain terkkarin käytävällä infarktin riehuaeesa rinnassa, samalla kun joku nirppanolla ehdottomasti vaatii päästä vastaanotolle sekunnilleen varattuna aikana, ettei iltapäivän aikataulu vain menisi sekaisin? Jos näin kävisi, niin jopa nostaisit remmakan. Ajattele sitä seuraavalla kerralla, kun odottelet lääkäriä muutaman minuutin. Niin ja tee se iltapäiväohjelma vähän väljemmäksi. Vähemmälläkin kiireellä hankkii stressin ja sen myötä aikanaan infarktin.
[/quote]
Kerran tk-lääkäri oli juuri saanut annettua minulle tarvitsemani reseptin kouraan kun hänet haettiin kiireesti ensiapuun. Siinä hetken mietin mitä tässä teksisi, sitten lähdin pois kun olin saanut sen mitä olin tullut hakemaankin.
Yksityisillä taas, ehkä se akateeminen vartti on vähän turhan iskostunut päähän?
Terveyskeskuksessa on mös mahdollista, että lääkärille on annettu monta aikaa päällekäin. Mun omalääkäri kyllä pyytää myöhästymistään anteeksi, usein selittääkin lyhyesti miksi. "valitettavasti edellinen aika oli annettu kolmelle" tms.
Ne on naimassa. 90% lääkäreistä on seksuaalirikollisia.
Terkkarissa, jossa olin töissä muutama vuosi sitten, oli hyvin tavallista, että samalle ajalle laitettiin useampi potilas, jopa kolme potilasta vartin ajalle. Sillä tavalla sitä on koko loppupäivän myöhässä, koska missään välissä ei hommat yleensä suju nopeammin, ainoastaan ruokatauosta voi nipistää pois. Yksi meidän lääkäreistä laittoi itselleen 20 minuutin aikoja ja oli paremmin aikataulussa kuin muut vartin ajoilla. Hänelle pidettiin puhuttelu ja haukuttiin, että hän katsoo liian vähän potilaita ja että on liian pitkät vastaanottoajat. Hänen oli pakko muuttaa myös aikansa vartin ajoiksi ja sitten hänkin oli aina myöhässä. Tosi järkevää. Tietojärjestelmätkin vievät niin paljon aikaa, ja kaikki erilaiset kirjaukset ja ruksitukset ja tilastoinnit jokaisesta potilaskäynnistä, ettei potilaan tutkimiseen ja jutteluun voi kuluttaa kovin pitkää aikaa. Lisäksi vastaanotot keskeytyivät koko ajan hoitajien konsultaatioista, apteekkien puheluista ja kyllä kiireellisiä potilaitakin tuli usein (esim. sellaisia miehiä, jotka ajavat itse terveyskeskukseen rintakipuisina ja kävelevät ajanvarausluukulle sen sijaan, että olisivat soittaneet ambulanssin ja menneet sillä sairaalaan)
En jaksanut enää (pienten lasten äitinä vieläpä) jäädä joka ilta kolmeksi tunniksi tekemään paperitöitä ja vaihdoin työpaikkaa. Nyt sairaalassa pääsen pääsääntöisesti lähtemään kotiin neljältä tai viimeistään viideltä ja paperitöiden määrä on murto-osa siitä, mitä terkkarissa piti tehdä. Tilastoinninkin hoitavat suurelta osin osastonsihteerit. Päivystyspotilaat menevät päivystyspoliklinikalle eivätkä tule minulle ylimääräisiksi. Kaksi potilasta buukattuna samalle vastaanottoajalle on harvinainen poikkeus, jota sihteeri pahoittelee, eikä jokapäiväistä, kuten terkkarissa oli. Jos terkkarissa olisi saanut tehdä töitä näin, olisin mielelläni jäänyt sinne.
Joo mutta pitäiskö siinä potilaana vilkuilla sitä kelloa vai pitäisköhän kuitenkin lääkärin "johtaa" tapaamista?
Siksihän ne lääkärit ovat myöhässä, kun ihmiset alkavat vuodattaa vastaanotolla täysin eri vaivoja, minkä vuoksi ovat ajan varanneet ja vaativat hoitoa, reseptien uusintaa, tutkimuksia, kotisonipiikkejä jne. Jos pysyttäisiin siinä nimenomaisessa asiassa, jonka vuoksi on tultu, niin lääkärikin ehtisi haastatella potilaan, tutkia, tehdä tarvittavat paperityöt ajallaan, mutta aika näin yleensä ottaen ei riitä. Ja ainakin meillä se on 20min ja päivystyksessä usein 15 min. Jos potilas itse alkaa esittää kysymyksiä, niin se ennustaa aika hyvin aikojen myöhästymistä.
T. Lääkäri
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:30"]
olin tänään terveyskeskuksessa, jossa ei siis ole päivystystoimintaa vaan se hoidetaan keskussairaalassa. aika oli 10.00, pääsin 13.00! :O meitä oli peräti neljä ihmistä odotushuoneessa.. hoitaja vastasi, kun kävin kyselemässä että "lääkäri on nyt hävinnyt johonkin". kiva!!!!!!!!!!
edes kahville ei uskaltanut karata, ettei vuoro tule juuri silloin..
[/quote]
Ne kiireellisimmin hoitoa tarvitsevat eivät istu odotusaulassa, ne makaa siellä tarkkailussa paareilla.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:03"]
[/quote]
No esim töihin, tuliko uutisena?
nälkäinen lääkäri on sitten varmaan parempi lääkäri
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 19:03"]
[/quote]
Kyllä ne siellä työpaikalla selviää sen hetken ilman sun työpanosta.
Hautausmaakin on täynnä korvaamattomia työntekijöitä.
No esim töihin, tuliko uutisena?
[/quote]
Lääkäriajan pituus on usein joko 20 min tai 30 min. Tähän aikaan sisältyy paitsi haastattelu, tutkiminen, hoito, reseptin kirjoittamiset ja sairauskertomusmerkintöjen tekeminen myös se 5-10 minuuttia, jolloin aletaan hienovaraisesti vihjata asiakkaalle, että tämä aika oli nyt tässä. Tämä on kriittinen piste ja usein ennustaa sitä, pääseekö ruokatauolle, vessaan tai töiden jälkeen sovittuun tapamiseen. Tuossa vaiheessa ihmiset alkavat vasta esitellä lukuisia vaivojaan, jotka ovat olleet niin pitkään, että niihin pitäisi saada apu just nyt heti tässä.
Hienovaraiset selittelyt siitä, että aikataulu on tiukka, eivät yleensä kelpaa. Joskus ihmisiä joudutaan poistamaan huoneista jopa hoitajan tai vartijan saattamana. On ymmärrettävää, että sairauksiin halutaan hoitoa, mutta usein unohtuu, että siellä aulassa on myös monta muuta, jotka odottavat vaivojensa kanssa pääsyä lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:23"]
Terkkalääkäri vastaa. Tässä muutama selitys, muitakin löytyy.
Joku aiempi potilas tuli myöhässä, näin keskimäärin kerran päivässä.
Ajat 20 min, noin joka kolmannen kanssa menee puoli tuntia. Esim hitaasti riisuva ja pukeva vanhus, tosi masentunut, monivaivainen, syitä on lukemattomia. Joillekin voi sanoa ett varataan uusi aika mutta ei ole aina mahdollista. Vanhuksille pitäisi varata pidempi aika mutta tämä ei aina onnistu. Joskus seuraava vapaa aika on niin pitkällä ettei huvita tavispotilastakaan katkaista kesken vaan yrittää hoitaa kaikki asiat kerralla.
Nuorempi lääkäri soittaa ja kysyy neuvoa. Hoitaja soittaa ja kysyy neuvoa, pahimmillaan kolme kertaa yhden potilaskäynnin aikana. Hoitaja poikkeaa huoneessa kysymässä neuvoa. Apteekki soittaa, tosin nykyään harvemmin kiitos sähköisen reseptin
Käyn katsomassa jonkun kiireellisen asian vastaanoton välissä.
Tietokoneohjelma jumittaa. Printteri ei toimi tai paperi on loppu. Jokin toimenpideväline on loppu. Lääkäri huolehtii näistäkin itse.
Kaikesta huolimatta olen päivän lopuksi lähes aikataulussa koska pidän vain 10 minuutin ruokatauon enkä kahvitaukoja. Vessassa käyn kerran työpäivän aikana. Pahoittelen aina jos olen 10 minuuttia tai enemmän myöhässä. Kaikesta huolimatta pidän työstäni!
Oma lukkunsa on lääkärit jotka tulevat jo aamusta myöhässä töihin ja pitävät kahvitaukoja ja pitkän lounastauon, niitäkin valitettavasti löytyy
Päivystyksessä on erikseen aula- ja paaripotilaat. Tarkkailussa saattaa olla todella sairaita ihmisiä ja aulassa vain ne kolme jonossa. Lääkäri saattaa olla vaikka elvyttämässä puoli tuntia eikä sen jälkeen ihan heti pysty jatkamaan töitä
Selvensikö yhtään
[/quote]
Käyt kerran päivässä vessassa? No ei varmasti ole niin, ettet voisi useammin mennä. Lääkärinä sinun pitäisi ymmärtää juoda enemmän.