Miksi lääkärit on aina myöhässä?
Itse olen paikalla yleensä 10min ennen varattua aikaa ja sit lääkäri myöhässä 10-30min. Kiva istua siinä odotushuoneessa. Ärsyttää. Yleensä eivät edes pahoittele.
Ihan sama onko terveyskeskus tai yksityinen.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:48"]
Terveyskeskuksessa on voinut tulla kiireellinen ensiaputapaus, joka on ollut pakko hoitaa. Haluaisitko, että esim. isoäitisi joutuisi makaamaan jossain terkkarin käytävällä infarktin riehuaeesa rinnassa, samalla kun joku nirppanolla ehdottomasti vaatii päästä vastaanotolle sekunnilleen varattuna aikana, ettei iltapäivän aikataulu vain menisi sekaisin? Jos näin kävisi, niin jopa nostaisit remmakan. Ajattele sitä seuraavalla kerralla, kun odottelet lääkäriä muutaman minuutin. Niin ja tee se iltapäiväohjelma vähän väljemmäksi. Vähemmälläkin kiireellä hankkii stressin ja sen myötä aikanaan infarktin.
[/quote]
Käyn yksityisellä lääkäriasemalla, eikä siellä ole ensiapua tai päivystystä. Silti lääkärit ovat myöhässä. Ajat on 15 ja 20min. Viimeksi kun olin 15 minuutian ajalla olin sisällä alle 5 minuuttia jonka jälkeen labraan. Labran jälkeen odottelin puoli tuntia että pääsen takaisin lääkärille. Lekurille meni sisään pariskunta jo ennen kun menin labraan ja tulivat ulos juuri ennen kuin itse pääsin uudelleen sisään. Eli olivat sisällä yli puoli tuntia vaikka aikoja on max 20min pituisia. Puheensorinasta ja naurunremakasta päätellen olivat tuttuja.
Olen myös ollut vuosien mittaan lääkärissä terveydenhoitajalla päivän ensimmäisellä ajalla ja nähnyt että lääkäri tulee myöhässä ovesta sisään. Terkalle menin ekana potilaana myöhässä sisään niin, että sillä oli auki nettikaupan sivut, oli kai innostunut shoppailemaan vähän työajallakin :)
Täällä av:llahan oli joku vuosi sitten ketju, jonka mukaan ne lääkärit ja hoitsut ja muut vaan naida naksuttelee siellä kokoajan kaikenmaailman varastohuoneissa ja neukkareissa. Ehkä sillä lääkärillä vaan kesti vähän kauemmin tulla...
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:55"]
Koska on ihmisiä jotka tulevat vastaanotolle aina myöhässä. Siitä kärsii sitten seuraavat potilaat. On myös perheitä, jotka varaavat vain yhden vastaanottoajan ja silti haluavat että perheen muutkin lapset, joskus jopa vanhemmat, hoidetaan samalla 20 min ajalla.
[/quote]
No tällaisessa tapauksessa lääkärillä ja kellä tahansa ammattilaisella pitäisi olla selkärankaa sanoa, että näitä kaikkia asioita ei voida selvittää nyt/aika loppuu koska olitte itse myöhässä. Kyllä se lääkärin aikataulun venyminen johtuu yleensä siitä, että aikaa on liian vähän, erityisesti kirjaamista ei ole otettu huomioon. Joka käynnistä kuitenkin pitää naputella koneelle jotain. Lisäksi tulee kaikea yllättävää: päivystys- ja konsultaatiotapauksia.
Mutta annas olla, jos itse olet myöhässä! Myöhästyin kerran 10 min. vastaanotolta, kun matkan varrella oli onnettomuus. Voi elämä sitä lääkärin määkimistä asiasta...
Mä käyn YTHS, siellä ainakin osa lääkäreistä suvaitsee myöhästyä aamulla töistä. Kerrankin lääkäri tuli 40min myöhässä töihin. Mua edellä oleva kävi jo kyselemässä hoitajalta, että onko lääkäri ollenkaan töissä ja voisikohan sille mahdollisesti soittaa. Hoitaja oli ihan ihmeissään ja koitti soittaa, lopulta lääkäri sitten tuli töihin ja hoitaja huomasi sen. Ei sanonut lääkärille muuta kuin "huomenta", ilmeisesti ei uskaltanut huomauttaa myöhästymisestä tai edes katsoa vähän kulmien alta. Lääkäri ei edes pahoitellut mulle ja muille potilaille myöhästymistään. Onneksi mulla ei ollut kiire, mutta mua seuraava oli hyvinkin ärsyyntynyt kun joutui soittamaan töihin, että ajat lähentelee jo tunnin myöhästymistä. Miksi lääkärit saavat tulla töihin miten sattuu eikä kukaan kyseenalaista ääneen tätä? Toki myöhästyminen voi johtua mistä tahansa, mutta voisi edes pahoitella potilaille ja työtovereille asiaa. Mua ainakin hävettäis kauheasti jos oisin ollut se lääkäri. Nykyisestä duunistani olisin saanut varmaan potkut jos myöhästyisin noin ja käyttäytyisin noin, mutta lääkärin myöhästyminen taisi jäädä vaan hoitajan ja muutaman potilaan tietoon. Eikä ole ainut tapaus tämä.
Minä kävin kerran tk-lääkärillä ja kun se 20 min oli kulunut, mitä oli varattu, lääkäri ilmoitti että nyt loppui aika, varaa uusi. Asiani selvittely siis jäi kesken :) Oli vielä kirjannut käynnistäni että asiakkaalla olisi vielä ollut asiaa mutta aika loppui kesken. Varasin ajan toiselle lääkärille, sain asiani hoidettua, ja hänkin hyväntahtoisesti naureskeli edelliselle lääkärille. Ei paha, mutta jotenkin hellyttävää: ole nyt jo hiljaa vaivojesi kanssa, aikasi loppui. Onneksi ei ollut kyse elämästä ja kuolemasta, ja lopulta sain apua.
Minä toimin psykoterapeuttina. Työtahti on tiivis: Potilaan tapaamisen jälkeen on 10 min tauko muistiinpanojen kirjaamista varten, ja seuraava. Ensimmäinen potilas tulee myöhässä, koska on masentunut eikä ole saanut itseään ajoissa liikkeelle. En voi häntä kesken itkun ja itsetuhoisten puheiden uloskaan heittää, vaan aloitettu aihe on pakko käsitellä sellaiseen ratkaisuun, jonka voimalla hän jaksaa seuraavaan viikkoon. Muutama tämänkaltainen tapaus päivään ja heippa vaan aikataulut.
Jonkin verran voin nipistää omasta ruokatauostani, mutta ilman ruokaa en kerta kaikkiaan jaksa vastaanottaa iltapäivän potilaita.
Tunsin varsinkin uran alkuaikoina suurta syyllisyyttä siitä, etten ole aikataulussa. Ajan myötä syyllisyyden tunteet ovat kuitenkin helpottaneet. Olen edelleen pahoillani ihmisten odotuttamisesta, mutta koitan olla syyllistymättä liikaa, koska teen muuten parhaani heidän eteensä. Viimekädessä suurin kärsijä olen minä itse, kun illan viimeisen potilaan kanssa istun puoli tuntia palkatta. Mutta arvostan asiakkaítani niin paljon, että teen sen silti.
Koska joka paikassa on päivystyspotilaita. Kiireelliset on hoidettava. Jos pystyy istuen ja lehtiä selaten odottamaan, niin ei varmaankaan ole kiireellinen tapaus.
Oma tk-lääkärini aina kipittelee korkokengillään edes takas huoneen ja hlökunnan tilojen väliä niin että lopulta aika on aina enemmän tai vähemmän myöhässä. Valehtelematta aina 15-30min menee siihen edestakas kipittelyyn, en tiedä mitä se touhuaa kun ei sillä tavaraakaan liiku kumpaankaan suuntaan kuitenkaan.. Lähinnä huvittavaa :D
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:43"]minä menen aina tasan silloin kun aika on, ehkä minuutin kaksi myöhässä. Koskaan en ole odottanut kahta min kauemmin, yleensä sen aikaa jolloin vastaanotto ilmoittaa lääkärille minun tulleen. Ennen menin aina "hyvissä ajoin", mutta lopetin sen kun sai aina odottaa.
[/quote]
Juuri sinun takiasi sitten seuraava aika on myöhässä, kun ajastasi ensimmäiset 5 min menee hukkaan.
Mä oon melkein aina pääsy syöpätautien poliklinikalla jopa etuajassa vastaanotolle. Joskus aika on ollut myöhässä, mutta korkeintaan 10- 15 minuuttia..
Terkkalääkäri vastaa. Tässä muutama selitys, muitakin löytyy.
Joku aiempi potilas tuli myöhässä, näin keskimäärin kerran päivässä.
Ajat 20 min, noin joka kolmannen kanssa menee puoli tuntia. Esim hitaasti riisuva ja pukeva vanhus, tosi masentunut, monivaivainen, syitä on lukemattomia. Joillekin voi sanoa ett varataan uusi aika mutta ei ole aina mahdollista. Vanhuksille pitäisi varata pidempi aika mutta tämä ei aina onnistu. Joskus seuraava vapaa aika on niin pitkällä ettei huvita tavispotilastakaan katkaista kesken vaan yrittää hoitaa kaikki asiat kerralla.
Nuorempi lääkäri soittaa ja kysyy neuvoa. Hoitaja soittaa ja kysyy neuvoa, pahimmillaan kolme kertaa yhden potilaskäynnin aikana. Hoitaja poikkeaa huoneessa kysymässä neuvoa. Apteekki soittaa, tosin nykyään harvemmin kiitos sähköisen reseptin
Käyn katsomassa jonkun kiireellisen asian vastaanoton välissä.
Tietokoneohjelma jumittaa. Printteri ei toimi tai paperi on loppu. Jokin toimenpideväline on loppu. Lääkäri huolehtii näistäkin itse.
Kaikesta huolimatta olen päivän lopuksi lähes aikataulussa koska pidän vain 10 minuutin ruokatauon enkä kahvitaukoja. Vessassa käyn kerran työpäivän aikana. Pahoittelen aina jos olen 10 minuuttia tai enemmän myöhässä. Kaikesta huolimatta pidän työstäni!
Oma lukkunsa on lääkärit jotka tulevat jo aamusta myöhässä töihin ja pitävät kahvitaukoja ja pitkän lounastauon, niitäkin valitettavasti löytyy
Päivystyksessä on erikseen aula- ja paaripotilaat. Tarkkailussa saattaa olla todella sairaita ihmisiä ja aulassa vain ne kolme jonossa. Lääkäri saattaa olla vaikka elvyttämässä puoli tuntia eikä sen jälkeen ihan heti pysty jatkamaan töitä
Selvensikö yhtään
olin tänään terveyskeskuksessa, jossa ei siis ole päivystystoimintaa vaan se hoidetaan keskussairaalassa. aika oli 10.00, pääsin 13.00! :O meitä oli peräti neljä ihmistä odotushuoneessa.. hoitaja vastasi, kun kävin kyselemässä että "lääkäri on nyt hävinnyt johonkin". kiva!!!!!!!!!!
edes kahville ei uskaltanut karata, ettei vuoro tule juuri silloin..
Miten myös aamun ensimmäinen aika voi olla 10-15min myöhässä? Lääkärit tulevat myöhässä töihin, hiippailevat huoneeseensa ulkovaatteet päällä. Aikataulu kusee jo heti aamusta ja lähtee kertautumaan siitä.
Me ollaan niin mulukkuja että ihan kiusallamme ei kutsuta teitä vastaanotolle. Oikeesti oon aina vauva av palstalla kirijottelemassa.
Lääkärit halveksii asiakkaitaan.
Olen usein varannut terveyskeskuksesta aamun ensimmäisen ajan ja on täysin normaalia että lääkäri tulee töihin 20 minuuttia myöhässä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:35"]
Me ollaan niin mulukkuja että ihan kiusallamme ei kutsuta teitä vastaanotolle. Oikeesti oon aina vauva av palstalla kirijottelemassa.
[/quote]
Tulihan se sieltä! :D
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:22"]Itse en ole huomannut samaa ongelmaa yksityisillä. Käytänkin siis ainoastaan niitä.
[/quote]
Yksityiset ne vasta myöhässä onkin. Kiva odottaa se 45 minuuttia ihan turhaan, soitella töihin/päiväkotiin että sori kun kestää... Ei voi itse tulla myöhässä paikalle koska sen ainoan kerran lääkäri olisikin ajoissa.
Odottaminen on taitolaji. On niitä, joilla pinna palaa jo kassajonossa tai pankkiautomaatilla. Kannattaa suhtautua odottamiseen tilaisuutena meditoida tai rentoutua, olla tekemättä mitään. Olen odottanut tunteja päivystyksessä, sekä Suomessa että ulkomailla. Joskus myös varattua aikaa on joutunut odottamaan. Ei se haittaa mitään, vaikka yleensä aikani on minun omaani, ei työnantajan.
Olen iloinen, etten ole niin kiireellinen tapaus. Joku päivä menen vielä jonon ohi.