Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli naapurista

Vierailija
17.09.2014 |

Naapuri sai kuukausi sitten vauvan, asuu kaksi vauvan kanssa. Nukuttaa vauvaa usein etu- tai takapihalla (asutaan rivitalossa)vaunuissa. Välillä vauva saattaa huutaa ja itkeä puolikin tuntia ennenkuin äiti tulee lasta hyssyttämään tai katsomaan mikä hätänä. Olen joutunut neljään otteeseen meneen pimpottaan ovikelloa että "anteeksi, mutta vauvasi itkee". Ekaksi aattelin että ok, itkuhälyttimestä patterit rikki tms, mutta nyt tää on miltei jokapäiväistä. Itselläni on lapsi ja kyllä joskus annoin vauvan itkeä ihan pienen hetken ennenkuin menin vauvan luo, mutta puoli tuntia on mun mielestä pitkä aika noin pienelle vauvalle!

Ollaan ihan vaan "moikkaamis-väleissä", siis tervehditään jos nähdään joten en tunne luontevaksi mennä kysymään olisiko äiti masentunut tai väsynyt. Tuntuu ainakin kovin yksin olevan, ei näy muuta perhettä tai ystäviä. Mitäköhän pitäisi tehdä, tuppaudunko vaan juttusille ja ilmaisen huoleni? Mitään nimettömiä lasuja en todellakaan haluaisi tehdä, enkä kyllä nimellänikään. Tässä kuitenkin pitää naapureina olla toivottavasti vuosia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo ehdotettu, mitä jos vain tutustuisit tähän äitiin ja lupautuisit joskus katsomaan hänen vauvaansa vaikka tunnin tai kaksi, että äiti voi rauhassa levätä? Eihän sinun pakko ole edes mainita huolestasi, josko hän avautuisi ongelmistaan sinulle ihan vapaaehtoisesti?

Vierailija
2/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo musta kuulostaa tosi pahalta, jos puolikin tuntia antaa vauvan odotella yksin itkien. Pienellä vauvalla ei ole tuommoisessa tilanteessa harmainta käsitystäkään ajan kulusta tai varmuutta siitä, tullaanko siitä huolehtimaan ja milloin (5min vai puolen tunnin päästä?). Se on sama asia kuin aikuinen ihminen laitettaisiin pyöreään valkoiseen huoneeseen ilman minkäänlaisia virikkeitä (ääntä, tuntoaistimusta jne) tietämättä sitä, milloin pääsisi sieltä pois, siinähän tulisi hulluksi! Tuommoinen jatkuva heitteillejättö, lapsen huomiotta jättäminen ja näistä seuraava turvattomuuden tunne tulee todennäköisesti heijastumaan myöhempään lapsen kehitykseen ja tulee näkymään varsinkin myöhemmässä sosiaalisessa käytöksessä. Kannattaa heti ehdottomasti puuttua tuohon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia tapoja opettaa lapsia, jotkut tekevät noin, ei se lapsi siihen itkuun kuitenkaan kuole, ja äidillekin on voitu kertoa, että kannattaa hiukan odottaa eikä heti rynnätä paikalle. Kuka viittii kellon kanssa kytätä muita???????????

Vierailija
4/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää puuttua, valitettavasti. Aloittaisin juttelemalla naapurille. Tietääkö hän vauvan itkevän? Niin ei voi toimia, tarvitseeko hän apua? Eikö itse herää itkariin, onko juuri suihkussa tms. Mutta 30min on TODELLA pitkä aika pienelle vauvalle.

Vierailija
5/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne ei korjaannu, teet LS-ilmon. Jollet tee, olet myös moraalisesti syyllinen lapsen laiminlyöntiin asiasta tietoisena.

Vierailija
6/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aika todellakin puoli tuntia vai tuntuuko vain sille? Jospa äitikin nukkuu sillä aikaa eikä vain herää vauvan huutoon. Pakkohan sun on kuitenkin käydä juttelemassa äidille

Vierailija
7/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä jos rupeaisit ihan ystäväksi tälle yksinäiselle (?) äidille.  Silloin olisi ihan luontevaa huikata, että "vauvasi on herännyt" ilman että vaikutat kyttäävältä poliisilta...  Olisi mínustakin kurjaa, jos ainoa kommunikointi samassa elämäntilanteessa olevan naapurin taholta olisi huomauttelu. Rohkeasti vaan juttelemaan! Kutsu heidät vaikka kahville tms.

Vierailija
8/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huutanut muutamaan otteeseen puoli tuntia, ei vaan minun mielestäni vaan ihan kellon mukaan. Ja kun olen ovikelloa pimpottanut äiti on avannut oven tukka pystyssä joten varmaankin nukkumassa ollut. Ja siis niihän "pitääkin" tehdä, nukkua kun vauva nukkuu. Itsekkin niin tein ja en todellakaan sano että "ai ai kyllä pitäisi sillä välin kuurata kämpää ja silittää", mutta eikö lapselle voi laittaa itkuhälytintä? Ja mun mielestä on huolestuttaavaa jos minä kuulen itkun vaikka mulla täällä taapero joka metelöi koko ajan, mutta äiti ei herää itkuun.

Tuntuu vaan kauhealta tehdä ls-ilmo. Kai he yrittävät auttaa ensin, ettei ole automaattisesti "äiti väsynyt, lapsi pois", koska nainen on siis muuten loistava äiti, käy vaunulenkeillä, lapsi on siististi puettu ja hyvin hoidetun näköinen. Luulen että äiti on vaan ihan piipussa jaksaminen kanssa. Pelottaa vaan kun oma "kokemus" Lasusta on juuri nää somen kauhukertomukset miten lapset viedään heti pois. Tuntuu että äiti ei ehkä jaksa/osaa hakea apua. AP

Vierailija
9/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi lapsi on pihalla vaunuissa ja äiti nukkuu sisällä?

Luonnollisempaahan olisi nukkua vauvan kanssa yhdessä siellä sisällä. Silloin vauvan unirytmikin sopisi paremmin äidin uneen...

Vierailija
10/10 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puoli tuntia" on oikeasti paaaljon lyhyempi aika kuin kyttäävän naapurin mielestä.

Itse en tekisi yhtikäs mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä