Kuinka tehdä esittelyvideo itsestään työnhakuun?
En osaa editoida videoita. Vihaan itse kaikkien videoiden taustamusiikkia ja jätän sen vuoksi videoiden katsomisen kesken. Onko jotenkin ”vajaata” jättää taustamusiikki pois? Muuten kyllä tiedän, että mitä haluan kertoa mutta en ole ikinä tehnyt videoa itsestäni.
Pidän muiden ihmisten kuvaamisesta. Oma olemus ei kiinnosta, koska näen sen joka päivä peilistä eikä mukana ole aitoja reaktioita.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sellainenkin on toimiva, missä olet ulkona lenkillä ja pysähdyt kesken kävelyn ja vaan esittelet itsesi käsivaralta kuvaen. Kerrot nimesi, koulutuksen ja työkokemuksen lyhyesti ja jotain harrastuksista. Loppuun hymy ja jotain "tapaamisiin" ja käden heilautus.
Tuollainen on paljon parempi kuin täysin luonnoton poseeraus, ulkoa opeteltu ja harjoiteltu, editoitu, efekteillä täytetty ja herravarjele taustamusiikilla vielä tuunattu esiintyminen.
Lue ohjeita miten pidetään hissipuhe, pitch talk. Sellainen lyhyt myyntipuhe, vedät sen vaan kännykälle ja se on siinä.
Juuri näin. Tärkeintä olla luonteva ja kertoa itsestään työtehtävän kannalta olellinen. Itse olen jonkin verran rekrytoinneissa työnantajan edustajana näitä videoesittelyjä katsonut ja näiden tarkoitushan on se, että isosta massasta saadaan selvitettyä potentiaaliset hakijat nopeasti ilman, että jokainen täytyy haastatella, koska se vie todella paljon aikaa. Usein haastattelussa nimittäin jo ensimmäisen parin minuutin aikana selviää, että tämä henkilö ei todellakaan tule kyseeseen, vaikka paperilla olisikin vaikuttanut hyvältä. Kun saman ensivaikutelman saa videolta, säästyy paljon aikaa. Jos et hae minnekään mainosalalle, ei videota tarvitse sen kummemmin editoida eikä todellakaan mitään taustamusiikkia kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap millaista työtä haet ja minkälainen ihminen olet niin me kehutaan sua ja keksitään miten annat itsestäsi positiivisen vaikutelman. 😌
Olen hyväsydäminen ja ahkera. Minulla on koko ajan jokin projekti meneillään ja pitää tapahtua kyllä joitain todella järkyttäviä asioita, että minut saisi suunniltaan tai järkyttymään. Minulla ovat niin sanotut ”lehmän hermot”.
Ymmärrätte varmaan, ettei minusta saa tehtyä mitään sähäkkää kyynärpäitään käyttävää uraohjusta. Haluan palkkaa vain mahdollistaakseni hyvän elämän. Kuluttaminen ei ole minun juttuni.
”Olen harjaantunut moniäänisen (työpaikkadraamaa jne) työyhteisön kiltti työmyyrä, joka sulkee tietoisesti korvansa draamalta ja tekee töitä. Osoituksena on jatkuva työ- ja opiskeluhistoria, koska haluan pitää ammattitaitoinen ajan tasalla.
Edes vuoden 2008 pörssiromahdus ei saanut minua suunniltaan, koska olen kuin torakka ja pärjään ydinräjähdyksenkin jälkeen.”
Vierailija kirjoitti:
sMOO kirjoitti:
ehkäpä jokin nasse-setä tyyppinen esitys...?
👍Videon ohjeistuksessa oli, että pitää olla hyvällä tuulella ja paremmat vaatteet päällä. Nasse-setä oli kyllä liiankin riehakkaan oloinen mutta vaatetuksesta olen kyllä epävarma 🤣!
Nasse-setä on HYVIN HYVIN vihainen!!!
Vierailija kirjoitti:
Ideoita: 1. Ole mahdollisimman kalpea ja hikinen. 2. Valu tuolilla alaspäin kovasti. 3. Pidä outo ilme ja katse koko ajan. 4. Puhalla välillä poskiin ilmaa, ettei leuka jäykisty. 5. Puhu narisevalla tai käheällä äänellä. 6. Laita suusuihketta videon puolivälissä. 7. Kerro oudoimmat harrastuksesi. Siitä se lähtee.
Ihminen voi olla eri omainen haettavassa toimessa vaikka esiintyisikin tuolla tavalla. Kaikki eivät käy salilla ja lenkkeile. Jos joku opiskelee vaikka swahilia aikansa ratoksi niin se ei ole negatiivinen asia, koska se osoittaa ainakin ettei kyseessä ole mikään massasielu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sMOO kirjoitti:
ehkäpä jokin nasse-setä tyyppinen esitys...?
👍Videon ohjeistuksessa oli, että pitää olla hyvällä tuulella ja paremmat vaatteet päällä. Nasse-setä oli kyllä liiankin riehakkaan oloinen mutta vaatetuksesta olen kyllä epävarma 🤣!
Nasse-setä on HYVIN HYVIN vihainen!!!
Nyt ollaan neutraaleja eli Nassi-henkilö on hyvin hyvin vihainen jos ei pääse töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap millaista työtä haet ja minkälainen ihminen olet niin me kehutaan sua ja keksitään miten annat itsestäsi positiivisen vaikutelman. 😌
Olen hyväsydäminen ja ahkera. Minulla on koko ajan jokin projekti meneillään ja pitää tapahtua kyllä joitain todella järkyttäviä asioita, että minut saisi suunniltaan tai järkyttymään. Minulla ovat niin sanotut ”lehmän hermot”.
Ymmärrätte varmaan, ettei minusta saa tehtyä mitään sähäkkää kyynärpäitään käyttävää uraohjusta. Haluan palkkaa vain mahdollistaakseni hyvän elämän. Kuluttaminen ei ole minun juttuni.
”Olen harjaantunut moniäänisen (työpaikkadraamaa jne) työyhteisön kiltti työmyyrä, joka sulkee tietoisesti korvansa draamalta ja tekee töitä. Osoituksena on jatkuva työ- ja opiskeluhistoria, koska haluan pitää ammattitaitoinen ajan tasalla.
Edes vuoden 2008 pörssiromahdus ei saanut minua suunniltaan, koska olen kuin torakka ja pärjään ydinräjähdyksenkin jälkeen.”
😊 mutta, että vertaisin itseäni torakkaan 😅? Kaikki eivät välttämättä ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin tekemään videoesittelyn. Minulle lähetettiin valmis kysymyslista johon tuli vastata.
Hoidin asian niin, että kirjoitin tietokoneeni näytölle puhumani tekstin juuri samalla murteella kuin itse puhun ja hioin puheen miellyttämään työnantajan korvaa. Sitten vaan laitoin kännykän roikkumaan tietokoneeni ylälaitaan, nauhoituksen päälle ja luin tietokoneeni näytöltä esittelyni. Mistään ei voinut nähdä, että luen valmista tekstiä lukuunottamatta etten ihan täysin suoraan katsonut suoraan kameraan.
Lopputuloksena sain ensi yrittämällä työpaikan.
Kuinka paljon sinun piti kehua itseäsi? Minua hirvittää tuo kehuminen kun olen enemmän hiljainen ihminen ja minua ei ole kyllä ikinä kehuttu muualla kuin koululiikunnan testeissä.
Voiko kehua olevansa huomaamaton?
Voit kehua, että pystyt keskittymään sinulle annettuihin työtehtäviin todella hyvin
Jos on tosi ujo ja jäätyy kameran edessä, niin kuvaa vaan sellaisen, missä on kännykän edessä ja kertoo "moi olen Anna von Aavee ja minua jännittää tällaisen videon tekeminen ihan kamalasti. Mutta minäpä teen tämänkin ja se kertoo minusta paljon. Minä en pelkää yrittää ja haastaa itseäni, vaan kokeilen rohkeasti eri juttuja. Vaikka tätä vähän ujostelenkin, tutustun kyllä nopeasti ja ... "
Tässä on siis mun kakkosvinkki (aiemmin tuli jo yksi): ota se ongelmasi ja tee siitä vahvuutesi. Ole rohkea ja rehellinen. Silloin olet aito. Ja ihmiset tykkää aidoista ihmisistä.
Mä oon tehnyt kaksi videota. Ekan tein ihan itseni näköiseen paikkaan, mulla oli just eikä melkein työkokemus ja koulutus siihen. En olisi siihen aikaan millään ehtinyt, videon tekemiseen meni monta tuntia, kun kameralle oli tosi vaikea puhua. Lopulta sain puhuttua jotain ja puolisoni editoi siitä ihan täydellisen videon.
En päässyt edes haastatteluun.
Pari kuukautta myöhemmin samasta firmasta tuli melkein samanlainen paikka auki. Lähetin sinne saman videon ja sain paikan. Ilmeisesti siihen ekaan paikkaan ei oltu valittu ketään, en ainakaan löytänyt mistään mitään viitettä, että niin olisi käynyt. Taisi olla vain markkinnoin vuoksi auki.
Toisen kerran tein ihan toiseen firmaan toiseen työhön. Videosta ei tullut kauhean hyvää enkä taaskaan päässyt edes haastatteluun.
Nyt näin siinä samassa firmassa uuden paikan auki, eikä videoista puhuttu enää yhtään mitään. Olisiko niiden aika vihdoin menossa ohi asiantuntijatöissä? Ei ainakaan omaa persoonaani avaa juuri mitenkään. Sivun pituinen teksti kertoo minusta paljon enemmän kuin takelteleva puolen minuutin video.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sellainenkin on toimiva, missä olet ulkona lenkillä ja pysähdyt kesken kävelyn ja vaan esittelet itsesi käsivaralta kuvaen. Kerrot nimesi, koulutuksen ja työkokemuksen lyhyesti ja jotain harrastuksista. Loppuun hymy ja jotain "tapaamisiin" ja käden heilautus.
Tuollainen on paljon parempi kuin täysin luonnoton poseeraus, ulkoa opeteltu ja harjoiteltu, editoitu, efekteillä täytetty ja herravarjele taustamusiikilla vielä tuunattu esiintyminen.
Lue ohjeita miten pidetään hissipuhe, pitch talk. Sellainen lyhyt myyntipuhe, vedät sen vaan kännykälle ja se on siinä.
Ainakin minulla tulee lenkillä hiki. Siinä sitten tukka ja kasvot hiessä posket hehkuen selittää asiansa.
Näin muuten kerran yhdellä sillalla henkilön, joka lauloi kännykälle täysin välittämättä ohikulkijoista. Luulin, että postaa someen mutta saattoi tehdä työnhakuvideoa.
Apua, ei noin rehellinen tarvitse olla. Siis että lähtee hikilenkille ja ähisee sitten siinä puheensa. Vaan menee kävelylenkille tai on menevinään. Menee siis ulos, aurinko ehkä paistaa, tai jokin kiva paikka/maisema. Tai vaikka kaupungille vilskeeseen, kuvaa siellä. Hakee sellaista välitöntä ja aitoa tunnelmaa. Kivaa, itselle sopivaa paikkaa. Jos ei pysty höpisemään muiden keskellä, menee "lenkille" eli vähän syrjemmäs.
Ulkona on yleensä hyvä valo, näyttääkin kivalta kunhan et seiso niin et aurinko on takanasi. Sadekelilläkin vaikka sateenvarjon alla kuvattu pätkä voisi olla tosi mielenkiintoinen. SINÄ olet se tähti siinä. Mutta ulkona on jotenkin automaattisesti aidompaa ja kauniimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😊 mutta, että vertaisin itseäni torakkaan 😅? Kaikki eivät välttämättä ymmärtäisi.
Rottien ja torakoiden arvellaan selviävän jopa ydinräjähdyksestäkin. Varmasti siellä Ukrainassa Pripjatissa on ollut rotilla räjähdyksen jälkeen ensin kivaa kun on päässyt syömään ihmisten ruokakaapit tyhjiksi. Sen jälkeen ovat joutuneet laajentamaan reviiriä. Torakka puolestaan kulkee menemään piittaamatta ihmisistä, elämistä eikä varmaan edes kulkuneuvoista. Olisi kiva jos joku eläintietäjä kertoisi, että pitävätkö nämä urbanilegendat paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideoita: 1. Ole mahdollisimman kalpea ja hikinen. 2. Valu tuolilla alaspäin kovasti. 3. Pidä outo ilme ja katse koko ajan. 4. Puhalla välillä poskiin ilmaa, ettei leuka jäykisty. 5. Puhu narisevalla tai käheällä äänellä. 6. Laita suusuihketta videon puolivälissä. 7. Kerro oudoimmat harrastuksesi. Siitä se lähtee.
Ihminen voi olla eri omainen haettavassa toimessa vaikka esiintyisikin tuolla tavalla. Kaikki eivät käy salilla ja lenkkeile. Jos joku opiskelee vaikka swahilia aikansa ratoksi niin se ei ole negatiivinen asia, koska se osoittaa ainakin ettei kyseessä ole mikään massasielu.
Ei kai edes tarvi edes työkavereiden kanssa harrastaa samaa asiaa tai lajia, herranjestas sentään? Toivottavasti ei!
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla tuollaista vaaditaan?
Kaupan kassa, autotehdas ym. Käytännösssä uusi normaali. Koulutukseenkin voi joutua tekemään videon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai edes tarvi edes työkavereiden kanssa harrastaa samaa asiaa tai lajia, herranjestas sentään? Toivottavasti ei!
Kyttää somesta firman työntekijöiden harrastukset ja vakuuttaa osaavansa joka lajia ja joka kortin löytyvän taskusta tarpeen vaatiessa. Voi myös pukeutua kuten firman työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin tekemään videoesittelyn. Minulle lähetettiin valmis kysymyslista johon tuli vastata.
Hoidin asian niin, että kirjoitin tietokoneeni näytölle puhumani tekstin juuri samalla murteella kuin itse puhun ja hioin puheen miellyttämään työnantajan korvaa. Sitten vaan laitoin kännykän roikkumaan tietokoneeni ylälaitaan, nauhoituksen päälle ja luin tietokoneeni näytöltä esittelyni. Mistään ei voinut nähdä, että luen valmista tekstiä lukuunottamatta etten ihan täysin suoraan katsonut suoraan kameraan.
Kuinka paljon sinun piti kehua itseäsi? Minua hirvittää tuo kehuminen kun olen enemmän hiljainen ihminen ja minua ei ole kyllä ikinä kehuttu muualla kuin koululiikunnan testeissä.
Voit kehua, että pystyt keskittymään sinulle annettuihin työtehtäviin todella hyvin
Jos on tosi ujo ja jäätyy kameran edessä, niin kuvaa vaan sellaisen, missä on kännykän edessä ja kertoo "moi olen Anna von Aavee ja minua jännittää tällaisen videon tekeminen ihan kamalasti. Mutta minäpä teen tämänkin ja se kertoo minusta paljon. Minä en pelkää yrittää ja haastaa itseäni, vaan kokeilen rohkeasti eri juttuja. Vaikka tätä vähän ujostelenkin, tutustun kyllä nopeasti ja ... "
Tässä on siis mun kakkosvinkki (aiemmin tuli jo yksi): ota se ongelmasi ja tee siitä vahvuutesi. Ole rohkea ja rehellinen. Silloin olet aito. Ja ihmiset tykkää aidoista ihmisistä.
Kuinka ongelmasta tehdä vahvuus? En ole kaunotar. Itse kammoan pakollisessa passikuvassa käymistä viiden vuoden välein ja en todellakaan postaa kuviani someen. Voiko siis vahvuutena pitää, etten käytä aikaani somen seuraamiseen enkä postaa ainakaan sopimattomia kuvia itsestäni? Nehän voivat vahingoittaa firman imagoa jos työntekijän rohkeat kuvat yhdistetään firmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ongelmasta tehdä vahvuus? En ole kaunotar. Itse kammoan pakollisessa passikuvassa käymistä viiden vuoden välein ja en todellakaan postaa kuviani someen. Voiko siis vahvuutena pitää, etten käytä aikaani somen seuraamiseen enkä postaa ainakaan sopimattomia kuvia itsestäni? Nehän voivat vahingoittaa firman imagoa jos työntekijän rohkeat kuvat yhdistetään firmaan?
”Hei, en tärvää aikaani lataamalla kuviani sosiaaliseen mediaan. En etenkään työajalla. Kestän elää ulkonäköni kanssa kun olen puhdas ja siisti. En protestoi firman työvaatteiden vuoksi. Pidän omaa osaamistani tärkeämpänä kuin ulkonäköäni. Jos olette kiinnostuneita osaamisestani niin luette ansioluetteloni. Oli kiva tavata. Hyvää jatkoa!”
Eikö olisi parempi sanoa, että tapaamisiin kuin toivottaa hyvää jatkoa? Työpaikkaa haetaan halusta päästä töihin eikä siksi, että voi videolla morjenstaa rekrytoijaa.
Työkkäri pakotti ja hakemukseen oli pakko tehdä video! Siirsin asunnon kaikki roskat kameran keilaan, sammutin valot ja rasvasin tukkaa otsalle ja ohimoille. Luin vastaukset kysymyksiin kaksi pastillia kielen alla. Ei vastausta automaattisen kiitosviestin jälkeen. Luoti väistetty.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on pyydetty esittelyvideota muun muassa pysäköinninvalvojan paikkaa ja rakennusalan puhelinapulaisen paikkaa hakiessani. Jätin haun kesken, koska rajansa se on hakijan nöyryyttämiselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on pyydetty esittelyvideota muun muassa pysäköinninvalvojan paikkaa ja rakennusalan puhelinapulaisen paikkaa hakiessani. Jätin haun kesken, koska rajansa se on hakijan nöyryyttämiselläkin.
Mitä väliä puhelinapulaisen ulkonäöllä edes on? Ihme missi- ja misterkisoja on nykyajan työnhaku!