Keksikää mulle uusi nimi, koska aion vaihtaa sen...
Kuulun siis erääseen suomalaiseen vähemmistöön. Koen toistuvasti ennakkoluuloja mun syntyperän takia sekä vihaa maani tekojen tähden. Koska ulkopuolisuus ei paista minusta ulospäin, olen suunnitellut vaihtavani nimeä. Eli pelkästään TÄYSIN suomalainen nimi kelpaa ehdotukseksi. Toivon saavani täältä aikeilleni jonkinlaista inspiraatioa.
Kommentit (46)
Sukupuolta et kertonut, mutta Eku käy etunimeksi ja Meeninen sukunimenä Suomen aatelia.
Vierailija kirjoitti:
Siis olen nuori nainen ja todella vihainen ja suuttunut tällä hetkellä. Mutta joo, keksikää lisää, kiitos:)
Ap
Eikös Kati Elina Virtanen olis aika neutraali?
Minja Elina
Kiira Elina
Martta Pauliina
Eedit Amanda
Anna Katariina
Vierailija kirjoitti:
Jos nimesi tarkoittaa jotain niin käännä se vain suomeksi kuten täällä ehdotettiin. Luulisi että tuollainen onnistuisi aika helposti.
Mun sukunimi todellakin tarkoittaa jotakin, mutta suomennettuna se olisi samantapainen kuin "tynnyrinpyörittäjä". Eli siksi se ei kelpaa.
Ap
Anni Tuulia Salo
Minna Maaria Mäkelä
Suvi Hannele Lehtinen
Mitä tyyliä? Pitääkö olla uniikki? Moderni, luontoaiheinen vai vanha suomalainen etunimi? Entä sukunimi, saisko olla miehen nimestä (Pekkala, Mattila, Anttila, Jaakkola, Mikkola, Tuomaala, Erkkilä, Penttilä), joku muu tosi yleinen (Virtanen, Korhonen) tai luontoaiheinen (Laakso, Aho, Lehto, Järvi, Laine, Koski)? Tsemppiä pohdintoihin! Mistä kaikki alapeukut?
Tässä muutama ehdotus alkuun: Salli Mäkitalo, Anni Appelsiini, Hilda Lehto
Ota vaikka Ella, Anni tai Emmi. Vai oletko siinä vaiheessa työuraa, että tarvitsen hiukan vanhemman ikäluokan nimeä? Ota Laura. Se ei ole koskaan huono valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyyliä? Pitääkö olla uniikki? Moderni, luontoaiheinen vai vanha suomalainen etunimi? Entä sukunimi, saisko olla miehen nimestä (Pekkala, Mattila, Anttila, Jaakkola, Mikkola, Tuomaala, Erkkilä, Penttilä), joku muu tosi yleinen (Virtanen, Korhonen) tai luontoaiheinen (Laakso, Aho, Lehto, Järvi, Laine, Koski)? Tsemppiä pohdintoihin! Mistä kaikki alapeukut?
Tässä muutama ehdotus alkuun: Salli Mäkitalo, Anni Appelsiini, Hilda Lehto
Kiitos:) Siis kysyin aiheesta ihan siksi, että saisin mun nimivalintaan jonkinlaista inspiraatiota. Olen nimittäin huomannut, miten mielikuvitusrikasta porukkaa täällä on. Haluaisin sulautua nimelläni muiden joukkoon, joten siksi tahtoisin sen kuulostavan melko tavalliselta:)
Ap
Vilma Anttila
Roosa Ojala
Iida Käkelä
Sanni Koskela
Ella Paavola
Sara Kauppinen
Lotta Nurmi
Kannattaa lukea erilaisista ihmisistä: urheilijalegendoista, tykätyistä poliitikoista, taiteilijoista, arkkitehdeistä... Niistä löytyy paljon sellaisia sukunimiä, joista ihmisillä tulee positiivinen, tuttu suomalainen mielikuva. Tai sitten otat jonkun salaa ihailemasi ihmisen etu- tai sukunimen.
t. 32
Ja vielä lisäys: voit ottaa nimen tai osan siihen jostain kirjasta, laulusta, musiikkiteoksesta... Myrskyluodon Maija ois mahtava! Kohta innostun itekkin vaihtamaan nimen, mitähän mies ja lapset tuumais:D
Katso mitkä naisen nimet olivat suosituimpia syntymävuonnasi ja valitse niistä itseäsi miellyttävä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisten kielten keskuksen sivulta löydät ne vapaat sukunimet, joihin voit vaihtaa, ellei suvusta löydy sopivaa, selaa vaikka ensin sukunimi ja sitten nimipäiväkalenteria tutkimalla etsit sukunimeen sopivan etunimen. Dvv:n sivulta löytyy ehdot sukunimen muuttamiseen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta:) Luultavasti useimmat pitävät mun aloitusta keksittynä. Oikeasti en jaksa oikoa enää ensimmäistäkään ennakkoluuloa tai kuunnella syyllistämistä siitä, miten kansani on tuhonnut Karjalan ja katsonut tumput suorana, kun Navalnyj kituu vankeudessa. En voi noille asioille mitään. En myöskään etuile jonossa, enkä mene uimaan peseytymättä ensin.
Ap
❤️ Kurjaa että olet kokenut tuollaista. Ihmiset osaavat olla julmia.
Sukunimeä ei voi muuttaa miksikään käytössä olevaan, ellei sitä löydy omasta sukulinjasta, kaikki sukunimet ovat nykyään ns. suojattuja, myös ne Korhoset. Mutta siitä uusien sukunimien listasta löytyy umpisuomalaista sanastoa, paljon luontoon tai paikannimiin liittyviä, toivottavasti löydät mieleisesi tai inspiraation sieltä. Aapalampi tai Yläpuro (listasta nopeasti poimitut) sulautuu taatusti Katri Korhosten ja Maija Mattiloiden sekaan.
Etunimiasioissa minusta ei ole harmi kyllä ole juuri apua, (nimipäiväkalenteria käteen ja omantuntuista nimeä etsimään?), mutta sukunimien suhteen minulla on kuitenkin heittää pari vinkkiä.
Kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta tosiaan löytyy pitkä lista sukunimiehdotuksia, kuten joku aikaisemmin jo mainitsikin. Googlen hakukenttään "ehdotuksia uusiksi nimiksi" ja siitä vaan selailemaan, makustelemaan ja kenties jopa hakemusta tekemään. Yksi huomio tähän väliin — vaikka jokin mieluisa nimi listalta löytyykin, niin se ei vielä tarkoita sitä, että nimilautakunta hyväksyy sukunimen käyttöön. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että listalla olevalle nimelle ei tule puolto ääntä.
Toinen vaihtoehto on perehtyä omaan sukuun ja ottaa käyttöön sellainen isovanhemman sukunimi, joka tuntuu mieluisalta. Nimen saat ottaa käyttöösi jopa viiden sukupolven takaa, joten kysy ihmeessä sukulaisiltasi vinkkejä tai ryhdy itse tekemään tarkempaa sukututkimusta, ties vaikka mieluisa nimi sattuisi löytymään ihan jo omasta suvustasi?
Vaihtoehto numero kolme, keksit täysin uuden sukunimen, jota kenelläkään suomalaisella ei vielä ole käytössä. DVV:n sivuilta (dvv.fi > nimiasiat > sukunimen muuttaminen) löytyy ohjelistaa uuden sukunimen keksimisen avuksi ja hyvät ohjeet myös itse hakemuksen tekemiseen. Nimipalvelusta taas voit tarkistaa, josko ajattelemasi nimi on jo käytössä vai ei.
Tällä hetkellä sukunimenmuutosprosessi kestää ~ 9 kuukautta, ainakin uudissukunimien kanssa. Etunimenmuutoksen arvelisin menevän läpi nopeamminkin. Kannattaa rauhassa pohtia vaihtoehtoja,
Tsemppiä!
Lämpimin tervesin,
eräs onnellinen uudissukunimeen siirtynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisten kielten keskuksen sivulta löydät ne vapaat sukunimet, joihin voit vaihtaa, ellei suvusta löydy sopivaa, selaa vaikka ensin sukunimi ja sitten nimipäiväkalenteria tutkimalla etsit sukunimeen sopivan etunimen. Dvv:n sivulta löytyy ehdot sukunimen muuttamiseen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta:) Luultavasti useimmat pitävät mun aloitusta keksittynä. Oikeasti en jaksa oikoa enää ensimmäistäkään ennakkoluuloa tai kuunnella syyllistämistä siitä, miten kansani on tuhonnut Karjalan ja katsonut tumput suorana, kun Navalnyj kituu vankeudessa. En voi noille asioille mitään. En myöskään etuile jonossa, enkä mene uimaan peseytymättä ensin.
Ap
❤️ Kurjaa että olet kokenut tuollaista. Ihmiset osaavat olla julmia.
Siis on niin ihanaa, kun joku ymmärtää:) Mun mitta täyttyi lopullisesti, kun eräs mun tuttavapiiriin kuuluva henkilö alkoi syyllistää mua sen Itä-Ukrainassa aikoinaan ammutun lentokoneen maahansyöksystä. Miten ihmeessä olisin voinut sen estää? Kaiken lisäksi olen ammatissa, jossa mun nimelle nyrpistellään, halutaan jonkun suomenkielisen palvelua, vaikka mun suomenkieli on liki pitäen täydellistä. Niinpä päätin vaihtaa mun nimen:)
Ap
Miranda Haakert