Keskeytynyt keskenmeno taipumus?
Voiko jollain olla taipumus keskeytyneeseen keskenmenoon eli että sikiö kuolee, mutta keho ei oireile verenvuotona/kipuna tms., vaan lapsen kuolema havaitaan ultrassa kun sydän ei syki ja keskenmeno täytyy saattaa loppuun lääketieteellisesti? Vai onko jokainen keskenmeno yksilöllinen? Minulla on jo pari kertaa sattunut keskeytynyt keskenmeno myöhäisessä vaiheessa, eikä lääkäri osaa todeta kuolinsyytä. En pysty rentoutumaan raskausaikana tämän takia ja haluan aina äkkiä lääkäriin, vaikka ultrat pelottaakin. Ahdistaa elää epätiedossa. :(
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 10:31"]
Oletpas myöhään saanut vielä keskenmenoja. Todella kurjaa. Painii vähän eriluokassa, kun saada km rv6. Onko kaikki tutkimukset sikiöille tehty? Olisko sulla joku alapään tulehdus, joka johtaa tuohon? Entä pääsitkö rakenneultraan asti? Tsemppiä, kyllä se siitä vielä vauvaksi muuttuu!
[/quote]
Anteeksi kauheasti, ettei raskauteni ollut vielä kerennyt pidemmälle. Onhan se todellakin aivan eri asia menettää lapsi myöhemmin kuin aiemmin! Mutta todella hyvä kun muistutit meitä kaikkia, että turha osallistua, jos ei ole kokenut kauheampaa.
[/quote]
No, alkiostahan on kyse vielä rv9. Alkuraskauden km:ssa yleensä alkiossa/sikiössä niin paha kromosomivirhe,ettei kohdunulkopuolinen elämä vaan onnistu, tai siellä on tuulimuna. Toisin kun rv 21 voi km johtua muustakin. Ja se ei ole sama asia saada km alussa, kun synnyttää pienoisvauva rv 20, joka on n.25cm pitkä ja liikkeetki on saattaneet tuntua.
[/quote]
niin niin, kun alkiohan ei ole vielä vauva. Raskaaksi tuleva nainen aina ajattelee, et nyt mää saan alkion, jeejee? ja kromosomivirhe/ tuulimuna on tietysti eri asia kuin jokin muu?? Hei, peruuta nyt vähän. Kivut siinäkin tulee ja elämän kerennyt miettiä jonnekkin vaaleanpunaisiin unelmiin.
Minusta on tosi törkeää vähätellä toisen tuskaa, kun ei ole mitään käsitystä asiasta. Enkä ole missään vaiheessa itse edes koettanut sanoa mitään mistään muusta tuskasta kuin menettämisen.
Älä ikinä, ikinä sano km:n saaneelle, et onneksi noin aikaisessa vaiheessa tai et kyl se sieltä vielä tulee.. jos et muuten usko, niin googleta.
[/quote]
Lääketieteellisesti vauva on vasta se, joka poistuu kohdusta. Sitä ennen alkio ja sikiö. Myöhemmässä vaiheessa tullut km voi johtua esim. kohdunkaulan heikkoudesta, istukan toimintahäiriöstä, tulehduksesta, rokosta, kehityshäiriöistä ymsyms. Mutta alkuraskauden km yleensä johtuu kromosomivirheistä. Voihan muitakin syitä olla, mutta niitä nyt harvemmin lähetään sen tarkemmin selvittämään.
Ja kyllä, joillakin vuoto ja kivut keskenmenossa ovat kovia, mutta luulen että myöhäisessä keskenmenossa ne ovat vielä kovemmat, koska sitä tapahtumaa voi sanoa jo ihan synnytykseksi. Ja maitokin voi nousta rintoihin. Menetys joka tapauksessa, itse en tosin plussatestin saatuani heti ajattele että noniin, nyt se vauva tulee, lähdenpä kaupoille ostelemaan tavarat valmiiksi. Riskit on tiedostettava, ettei se plussa takaa elävää vauvaa sylissä. Tiedän kyllä mistä puhun, koska olen itsekin kokenut km ja tuulimunan.
Ja vähättelyn olet itse keksinyt. Minun mielestäni alkuraskauden ja puolenvälin km ei ole sama asia.
Keskeytynyt keskenmeno = raskaus jatkuu
Minä en usko että siihen on mitään erityistä taipumusta. Uskon, että suurin osa keskenmenoista on ns. keskeytyneitä. Tämä johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että sikiön kuollessa istukka jatkaa raskaushormonin erittämistä x viikkoa, ja vasta kun istukka hyytyy, tulee raskausmateriaali spontaanisti ulos. Istukan solut on kuitenkin itsenäisiä eikä niiden hengissäpysyminen ole riippuvainen vauvasta. Tai toki nekin sitten jossain vaiheessa hyytyvät kun raskaus ei etene, mutta eivät kuole välittömästi vauvan sydämen pysähtyessä.
Aiemmilla viikoilla 4-12 tapahtuneet spontaanit keskenmenot ovat varmaan menneet kesken aiemmin, tietämättä, ja sitten ihmiset vain luulevat, että vauva kuoli juuri silloin, kun keskenmeno tuli. Toki on niitäkin tarinoita, joissa sydän on sykkinyt edllisenä päivänä ultrassa ja sitten yks kaks runsas verenvuoto kramppeineen, mutta veikkaan, että nämä ovat kuitenkin vähemmistössä.
Itselläni on kaksi keskeytynyttä keskenmenoa, joissa kummassakaan ei edes lääkkeet saaneet sikiönjämiä ulos, eikä toipuminen ollut mitenkään helppoa erinäisten komplikaatioiden takia. Noin kaksi kuukautta kummallakin kertaa, ennenkuin kohtu oli tyhjä. Hyvin raskasta aikaa... Yksi onnistunut raskaus on, mutta synnytys päättyi sektioon olematta koskaan kunnolla käynnissä. Kysyinkin viime km:n jäljeen gyneltä onko mahdollista ettei mulla vaan kohtu supistele kunnolla, väitti että on todella harvinaista. Kuulisin itse siis mieluusti lisää, jos jollain on todettu laiska kohtu.
ja anteeksi ap kun tungin ketjuun omalla kysymyksellä, lisäksi voimia suuressa surussa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:41"]
Oletpas myöhään saanut vielä keskenmenoja. Todella kurjaa. Painii vähän eriluokassa, kun saada km rv6. Onko kaikki tutkimukset sikiöille tehty? Olisko sulla joku alapään tulehdus, joka johtaa tuohon? Entä pääsitkö rakenneultraan asti? Tsemppiä, kyllä se siitä vielä vauvaksi muuttuu!
[/quote]
Anteeksi kauheasti, ettei raskauteni ollut vielä kerennyt pidemmälle. Onhan se todellakin aivan eri asia menettää lapsi myöhemmin kuin aiemmin! Mutta todella hyvä kun muistutit meitä kaikkia, että turha osallistua, jos ei ole kokenut kauheampaa.
[/quote]
No, alkiostahan on kyse vielä rv9. Alkuraskauden km:ssa yleensä alkiossa/sikiössä niin paha kromosomivirhe,ettei kohdunulkopuolinen elämä vaan onnistu, tai siellä on tuulimuna. Toisin kun rv 21 voi km johtua muustakin. Ja se ei ole sama asia saada km alussa, kun synnyttää pienoisvauva rv 20, joka on n.25cm pitkä ja liikkeetki on saattaneet tuntua.
[/quote]
niin niin, kun alkiohan ei ole vielä vauva. Raskaaksi tuleva nainen aina ajattelee, et nyt mää saan alkion, jeejee? ja kromosomivirhe/ tuulimuna on tietysti eri asia kuin jokin muu?? Hei, peruuta nyt vähän. Kivut siinäkin tulee ja elämän kerennyt miettiä jonnekkin vaaleanpunaisiin unelmiin.
Minusta on tosi törkeää vähätellä toisen tuskaa, kun ei ole mitään käsitystä asiasta. Enkä ole missään vaiheessa itse edes koettanut sanoa mitään mistään muusta tuskasta kuin menettämisen.
Älä ikinä, ikinä sano km:n saaneelle, et onneksi noin aikaisessa vaiheessa tai et kyl se sieltä vielä tulee.. jos et muuten usko, niin googleta.
[/quote]
Lääketieteellisesti vauva on vasta se, joka poistuu kohdusta. Sitä ennen alkio ja sikiö. Myöhemmässä vaiheessa tullut km voi johtua esim. kohdunkaulan heikkoudesta, istukan toimintahäiriöstä, tulehduksesta, rokosta, kehityshäiriöistä ymsyms. Mutta alkuraskauden km yleensä johtuu kromosomivirheistä. Voihan muitakin syitä olla, mutta niitä nyt harvemmin lähetään sen tarkemmin selvittämään.
Ja kyllä, joillakin vuoto ja kivut keskenmenossa ovat kovia, mutta luulen että myöhäisessä keskenmenossa ne ovat vielä kovemmat, koska sitä tapahtumaa voi sanoa jo ihan synnytykseksi. Ja maitokin voi nousta rintoihin. Menetys joka tapauksessa, itse en tosin plussatestin saatuani heti ajattele että noniin, nyt se vauva tulee, lähdenpä kaupoille ostelemaan tavarat valmiiksi. Riskit on tiedostettava, ettei se plussa takaa elävää vauvaa sylissä. Tiedän kyllä mistä puhun, koska olen itsekin kokenut km ja tuulimunan.
Ja vähättelyn olet itse keksinyt. Minun mielestäni alkuraskauden ja puolenvälin km ei ole sama asia.
[/quote]
Yritän ymmärtää täyttä empatiakyvyn puutostasi ja täyttä lukemisen ymmärtämättömyyttäsi tässä asiassa. Vähättelet kokoajan menetyksen tuskaani, vähättelemällä raskauden aikaa ja tunnetiloja. Se, miksi km:iä on ollut on minulle sivuseikka, se ei auta, että onko ollut tuulimuna jne. jos syli on tyhjä. Eikä sekään auta, tutkitaanko asiaa vai ei.
"Mulla on ollut 3 km rv6-9. Ei yhtään lasta. Uskallan vielä yrittää. Km vaan niin penteleen ikävä, kun on hormonit pinnassa ja kaikki liikkuminen on vaikeaa kun niin älysti verta :/"
Mikä tuossa sanoo, että kokisin saman kuin myöhemmässä vaiheessa raskautta koettu km??
Eikä se, että kivut ovat pienempiä kuin toisessa vaiheessa lievennä yhtään sen toisen kokemaa tuskaa. 9:llä viikolla alkion aivot alkavat kehittyä jne. sivuutit nämä pari muuta km:ää todella hienosti. Vai meinasitko oikeasti lohduttaa ihmistä sanomalla, että hei, onneksi et kokenut sentään kovin suuria fyysisiä kipuja?
Ihan virallisesti sanotaan, että myös aiemmat keskenmenot ovat aina pienoissynnytyksiä, eikä niitä todellakaan pidä väheksyä, sillä tunnepuoli on aina voimakas. Keksit myös sen, että minä olisin sanonut alkuraskauden km:än ja puolenvälin olevan samanlaisia. Itse jotenkin otit sen lähtökohdaksi ajatuksissani. En todellakaan edelleenkään ajattele niin. Ole hyvä, ja lue aiemmat viestit.
Itse en laita näitä kärsimyksiä mitenkään paremmuusjärjestykseen, koska se mielestäni olisi todella epäoikeudenmukaista tuskaa kokevaa kohtaan. Toinen esimerkki; joku menettää sormen, niin sanot sille, että, hei, jossain sentään näetään nälkää?
Mutta nyt, tämä aihe ei todellakaan sovi tähän keskusteluun, joku kokee tuolla tuskaa, niin sitä ei ehkä sillätavalla hoideta, että aletaan vähätellä kolmannen? eikö. Joten jos haluat kärkkäästi arvostella toisten ihmisten oikeutusta kokea tuskaa, niin aloita oma aloitus aiheesta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi kun kommentoin väittelyänne. Minä ymmärrän kyllä pointtisi. Minullekin sanotaan että se oli VAIN keskenmeno ja sikiö, eikä vielä edes vauva. Kolmen viikon päästä olisi ollut lääketieteellisiltä termeiltään vauva ja kohtukuolema. Olin kuullut lapseni sydänäänet, nähnyt ultrassa ja tuntenut potkut. Minä synnytin ja hautasin hänet. Lapsi oli siis aivan yhtä todellinen minulle... Toisaalta taas tunnen tietyllä tavalla jääneeni ilman vertaistukea, myöhäinen keskenmeno ei ole kovin yleinen ja kokemuksia on vaikea verrata, esim sikiön synnyttäminen sairaalassa.
"Anteeksi kun kommentoin väittelyänne. Minä ymmärrän kyllä pointtisi. Minullekin sanotaan että se oli VAIN keskenmeno ja sikiö, eikä vielä edes vauva. Kolmen viikon päästä olisi ollut lääketieteellisiltä termeiltään vauva ja kohtukuolema. Olin kuullut lapseni sydänäänet, nähnyt ultrassa ja tuntenut potkut. Minä synnytin ja hautasin hänet. Lapsi oli siis aivan yhtä todellinen minulle... Toisaalta taas tunnen tietyllä tavalla jääneeni ilman vertaistukea, myöhäinen keskenmeno ei ole kovin yleinen ja kokemuksia on vaikea verrata, esim sikiön synnyttäminen sairaalassa."
Ei mitään anteeksi pyydettävää. Yleensäkkin toisten kärsimystä vähätellään, se kuuluu jotenkin ihmisen luonteeseen. Ehkä siinä halutaan keventää omaa oloa? Sillä toisen oloa se ei todellakaan helpota, jos ei ajattele itse niin.
Tunnen naisen, joka sai kohtukuoleman jollain 8 raskauskuukaudella eikä itseasiassa tavallaan kauheasti surrut, tämä oli hänen ensimmäinen vauvansa. Tämä oli samoihin aikoihin, kun itse sain ensimmäisen "säälittävän" keskenmenoni. Hautajaiset olivat kuulemma kauniit ja asiat etenivät hyvin. Tämä nainen suhtautui menetykseen eri tavalla, niinkuin me kaikki teemme.
Ei ole yhtä ainoaa tapaa käydä läpi näitä asioita. Eikä sitä voi sanoa, että pääasia että itse on terve eikä masennu, koska eihän sitä tiedä, onko kaikkien pakko elää onnellisina tai pyrkiä onnellisuuteen tässä maailmassa.
Tuskan voi ehkä ottaa sellaisena kuin se sillä hetkellä tulee, ja käsitellä niinkuin itse parhaaksi näkee. Neuvoja voi kuunnella, mutta niitä ei ole pakko ottaa vastaan. Kukaan ei voi sanoa, että asiat paranevat, mutta kannustaa ja ehkä auttaa voi niissä päätöksissä, mitä ihminen tekee.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yritän ymmärtää täyttä empatiakyvyn puutostasi ja täyttä lukemisen ymmärtämättömyyttäsi tässä asiassa. Vähättelet kokoajan menetyksen tuskaani, vähättelemällä raskauden aikaa ja tunnetiloja. Se, miksi km:iä on ollut on minulle sivuseikka, se ei auta, että onko ollut tuulimuna jne. jos syli on tyhjä. Eikä sekään auta, tutkitaanko asiaa vai ei.
"Mulla on ollut 3 km rv6-9. Ei yhtään lasta. Uskallan vielä yrittää. Km vaan niin penteleen ikävä, kun on hormonit pinnassa ja kaikki liikkuminen on vaikeaa kun niin älysti verta :/"
Mikä tuossa sanoo, että kokisin saman kuin myöhemmässä vaiheessa raskautta koettu km??
Eikä se, että kivut ovat pienempiä kuin toisessa vaiheessa lievennä yhtään sen toisen kokemaa tuskaa. 9:llä viikolla alkion aivot alkavat kehittyä jne. sivuutit nämä pari muuta km:ää todella hienosti. Vai meinasitko oikeasti lohduttaa ihmistä sanomalla, että hei, onneksi et kokenut sentään kovin suuria fyysisiä kipuja?
Ihan virallisesti sanotaan, että myös aiemmat keskenmenot ovat aina pienoissynnytyksiä, eikä niitä todellakaan pidä väheksyä, sillä tunnepuoli on aina voimakas. Keksit myös sen, että minä olisin sanonut alkuraskauden km:än ja puolenvälin olevan samanlaisia. Itse jotenkin otit sen lähtökohdaksi ajatuksissani. En todellakaan edelleenkään ajattele niin. Ole hyvä, ja lue aiemmat viestit.
Itse en laita näitä kärsimyksiä mitenkään paremmuusjärjestykseen, koska se mielestäni olisi todella epäoikeudenmukaista tuskaa kokevaa kohtaan. Toinen esimerkki; joku menettää sormen, niin sanot sille, että, hei, jossain sentään näetään nälkää?
Mutta nyt, tämä aihe ei todellakaan sovi tähän keskusteluun, joku kokee tuolla tuskaa, niin sitä ei ehkä sillätavalla hoideta, että aletaan vähätellä kolmannen? eikö. Joten jos haluat kärkkäästi arvostella toisten ihmisten oikeutusta kokea tuskaa, niin aloita oma aloitus aiheesta.
[/quote]
Ei se ole empatiakyvyn puutosta, jos suhtaudun asiaan järkevästi. Olin minäkin henkisissä tuskissa kun omani tapahtui. En ymmärrä miten voit pillastua jutuistani noin paljon, vaikka ne eivät sinulle edes henk.koht ole tarkoitettu. Tottakai tieto keskenmenosta järkyttää missä tahansa vaiheessa raskautta ja kova paikkahan se on. En sitä ole missään vaiheessa vähätellyt.
Tunnepuoli on voimakas, tapahtui se km sitten alussa tai puolessa välissä. Mutta fyysisestikin se on eri asia saada keskenmeno myöhemmillä viikoilla. Noilla viikoilla jotain voi ollakin tehtävissä, toisin kuin alkuraskaudessa.
Tsemppiä sinulle kovasti ap! Tiedän valitettavasti tunteesi :( Minulla oli 5 keskenmenoa putkeen, ennen kuin sain lopulta vauvan. Syytä keskenmenoille ei koskaan löytynyt. Aloimme yrittää toista lasta ja olin varautunut taas keskenmenoihin, mutta se saikin alkunsa hyvin nopeasti, ja saimme toisen lapsen!
Mutta nyt lapseni ovat 4v ja 6v ja toivun parhaillaan 6. keskenmenostani.. :/ Ja jälleen syytä ei löydy. Toivon sinulle kovasti voimia, jaksamista ja enkeleitä elämääsi, älä luovuta! :)