Venlafaxin väsymykseen!
Eli mulle määrättiin kuukaus sitten kyseinen lääke väsymykseen, johon nukkuminen, ulkoilu tai mikään ei auta. Myös pientä ahdistuneisuutta ja masennusta ilmeisesti oli, kun nyt on niin onnellinen olo eikä ahdista! Lääke auttaa siis.
Missähän vaiheessa sitten tän väsymyksen ns pitäis väistyä? Kokemusta kenelläkään?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:56"]
Nukun 7-10 tunnin yöunia ja päiväunet 1vuotiaan lapseni kanssa het aamupäivästä. Kotitöitä saan tehtyä jonkun verran ja lapsen kanssa jaksan touhuta, vaikka väsymys onkin päällä. Iltapäivällä mieheni kotiin tultua saan ottaa rennosti, olemme sopineet etten stressaa mm. Kotitöistä. Teen minkä pystyn parhaani mukaan! Selkeästi paremmin jaksan touhuta tämän venlan kanssa. :) välillä käy mielessä, johtuuko väsymys jostain muusta. Ei auta kun jatkaa letkeästi elelyä ja kokeilla lääkettä pidempään! Ap[/quote]
Kyllä 1-vuotiaan hoitaminen työstä käy ja väsyttää sekin. Jos hän on eka lapsesi, mukana on vielä uutuuden stressiä. Vaikka se on periaatteessa ihan hyvää stressia, kyllä sekin väsyttää. Jos olet ollut suorittaja ja pilkuntarkka ihminen, nyt on pakko alkaa antaa armoa itselle siinä suhteessa. Mitä sitten, jos et tiskaa joka päivä. Mitä sitten, jos koti ei ole tiptop. Elät pikkulapsiaikaa. Jos päivällä väsyttää, mutta vauva on hereillä, mene lattialle peiton päälle ja ota vauva siihen mukaan syötettynä ja kuivitettuna leluineen mukaan. Olet siinä paikalla vaikka puolinukuksissa ja se läsnäolo on vauvalle tärkeää. Sinun ei tarvitse ehtiä tehdä mitään muuta. Lapsen hoito ja läsnäolo on tarpeeksi. Se riittää. Kaikki muu on extraa, josta voit kehua itseäsi. Sinä olet oikein hyvä ihminen ihan tuollaisena, joten älä vaadi itseltäsi mitään stereotypiaäitiyttä.
Joudut paranemisen aikana opiskelemaan itsetuntemusta, mikä auttaa melkoisesti myöhemminkin elämässä.
Oikein hyvää jatkoa!!!
[/quote]
Sait tän nuoren äidin kyyneleet valumaan :')
Kirjoituksessas on perää kyllä, tämä väsymys on jatkunut vuosia tosin. Uskon nyt, että tää alkaa pian helpottamaan. Onneksi mies on paljon mukana lapsen hoidossa ja lapsemme on todella "helppo" ollut aina :) nukkuu esimerkiksi hyvin, joten itsekin saan hyvät yöunet. Joskus tosin jään kukkumaan hereille (niinkun nyt) ;)
Kamalan vaikea myöntää itselleen, että sairastaa masennusta. Varsinkin, kun henkinen puoli mulla on ollut kuosissa, ainoastaan fyysiset oireet on. Se hiukan hämää ja pistää miettimään, voiko masennus todella olla näin fyysinen ilman henkisiä oireita.
Itken täällä nyt, kun tällä palstalla ei oo kovin hyvä maine ja sain ihania tsemppaavia viestejä. Kaikkea hyvää myös sulle, sait mulle uskoa että kyllä tää tästä helpottaa!! <3
Itsellä ollut kyseinen lääke käytössä noin 8 vuoden ajan erilaisilla annostuksilla neuropaattiseen kipuun, leikkauksen jälkeinen vaurio.
Korkeimmillaan jopa 300mg / vrk jaettuna kahteen annokseen. Aina annosta laskettaessa, kun kokeiltu voisiko esim. vaihtaa tullut huimausta ja huonoa oloa, mutta väsymyksestä en tämä lääkkeen kohdalla puhuisi.
Hei ap!
Heitä äkkii pois ne napit! Ne on oikeasti ihan hullun lääkkeet :o mä olin ainaki ihan sekaisin niistä, siis nukuin vaan ! 247 nukuin, tosi vähäisiä oli ne hetket ku olin hereillä. Lisäksi määräsivät vielä tuota lääkettä mulle,jota ei ees alle 25 saa syyä (siis jos on taustalla masennusta ym) Lukekaa wiki ! :o oli myös aika hämärää.
Tiedän yhden jolle teki sen että se ei enään tiennyt millon sitä kusettaa,se saatto kusta housuun nukkuessa ja lisäksi ei kirjaimellisesti ottanut enään eteen! Joten heitä menee ne napit, Ne ei oo sulle hyväksi. Mulle jopa lähipiirin lääkäri kertoi että suosittelee lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 05:28"]Hei ap!
Heitä äkkii pois ne napit! Ne on oikeasti ihan hullun lääkkeet :o mä olin ainaki ihan sekaisin niistä, siis nukuin vaan ! 247 nukuin, tosi vähäisiä oli ne hetket ku olin hereillä. Lisäksi määräsivät vielä tuota lääkettä mulle,jota ei ees alle 25 saa syyä (siis jos on taustalla masennusta ym) Lukekaa wiki ! :o oli myös aika hämärää.
Tiedän yhden jolle teki sen että se ei enään tiennyt millon sitä kusettaa,se saatto kusta housuun nukkuessa ja lisäksi ei kirjaimellisesti ottanut enään eteen! Joten heitä menee ne napit, Ne ei oo sulle hyväksi. Mulle jopa lähipiirin lääkäri kertoi että suosittelee lopettaa.
[/quote]
Älä jauha PASKAA!!
Mulle määrättiin reilu puolitoista vuotta sitten Venloja. En muista niiden sivuvaikutuksia enää mutta viekkarit oli kauheet. Luulen et nuo Venlat pisti pään sekaisin vielä enemmän. En muista ajanjaksosta oikeen mitään. Mulle tklääkäri määräs ne piristämään.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 05:28"]
Hei ap! Heitä äkkii pois ne napit! Ne on oikeasti ihan hullun lääkkeet :o mä olin ainaki ihan sekaisin niistä, siis nukuin vaan ! 247 nukuin, tosi vähäisiä oli ne hetket ku olin hereillä. Lisäksi määräsivät vielä tuota lääkettä mulle,jota ei ees alle 25 saa syyä (siis jos on taustalla masennusta ym) Lukekaa wiki ! :o oli myös aika hämärää. Tiedän yhden jolle teki sen että se ei enään tiennyt millon sitä kusettaa,se saatto kusta housuun nukkuessa ja lisäksi ei kirjaimellisesti ottanut enään eteen! Joten heitä menee ne napit, Ne ei oo sulle hyväksi. Mulle jopa lähipiirin lääkäri kertoi että suosittelee lopettaa.
[/quote]
Älä viitsi. Itse olen syönyt ko läkkettä 19-vuotiaasta asti. Tottakai saa aikuisena syödä venlafaksiinia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:23"]
Toi lääke tekee osan käyttäjistä riippuvaiseksi todella nopeasti. Vaihda se pois äkkiä.
[/quote]
Ei se aiheuta riippuvuutta. Se ei ole keskushermostoon vaikuttava lääke. Venlafaksiini on ihan tavallinen lääke, jota käytetään sairauden aikana, kuten muitakin lääkkeitä. Ei tämä lääke ole mitenkään kummallinen verrattuna muiden sairauksien lääkkeisiin.
[/quote]
Kyllä on keskushermostoon vaikuttava lääke. Vaikuttaa hermoston välittäjäaineisiin.
se laittaa kipinää aivoihin, mutta yleensä kokeillaan miedommat mielialalääkkeet ensin.
no jos venlafaksiinia määrätään väsymyseen niin sitten pirtu on lihasrelaksantti.
Mulla määrättiin venlafaxin ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Ensin 37,5mg aamuin ja illoin ja 2 viikon jälkeen jatkettiin 75mg iltaisin.
Onko sillä teidän mielestä väliä ottaako lääkkeen aamulla vai illalla?
Venlafaxinin ei kuulu väsyttää vaan nimenomaan piristää. Sen takia se on otettava aamuisin. Itse söin 75mg noin vuoden verran, kunnes huomasin että yhtäkkiä olin aivan väsynyt ja nukuin päivätkin. Juttelin psykiatrini kanssa, joka totesi, että annos oli jo liian suuri muuten hyvin voivaan olooni. Nyt sitten lopettelen puolet pienemmällä annoksella. Itselläni ei ole tullut mitään vieroitusoireita annoksen pienennyksestä ja väsymyskin kadonnut. Muutenkin toimi minulla masennuksen hoitoon erittäin hyvin! Jos sinulla väsymys ei tohdi loppua jo 1kk käytön jälkeen suosittelen keskustelemaan lääkärisi kanssa uudelleen. Voi olla liian pieni/suuri ylläpito annos, mene ja tiedä..
Nojaa, itse olen syönyt Seronilia viitisen vuotta ja kärsinyt sekä väsymyksestä, että masennuksesta koko tuon ajan. Pakko oli vaan syödä, kun en uskaltanut ilmankaan olla. Nykyisin uskallan. Venlafaksiinia, citalopraamia, essitalopraamia ja useita muita vaikuttavia aineita söin vuorotellen ennen tuota Seronilia, yksikään lääke niistä ei minua piristänyt, tai parantanut masennuksesta.
Että ehkä lääkkeitten varaan en jättäisi parantumista. Kai sulta muutenkin on tutkittu kaikki muu tarvittava, kuten hemoglobiini (ja muut anemiamittarit) sekä kilppariarvot?
Neurologi ehdotti minullekin Venlafaxinia väsymykseen, eli sitä käytetään piristävänä lääkkeenä.
Kannattaisi kuitenkin pyytää labrat joilla tsekataan kilpirauhasen toiminta. Samoin elimistön rautavarastot kannattaisi selvittää, eli ferritiiniarvo verikokeella.
Itse olin todella uupunut raskauden jälkeen, selvisi että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta sekä rautavarastot lähes nollissa. Raskaus kuluttaa rautaa kehosta.
Terkkarilääkärit kiven kovaan väittivät, että olen vain masentunut, mutta onneksi en tyytynyt uskomaan sitä vaan vaadin lisätutkimuksia.
Nyt kilpirauhaslääkityksen ja rautalisän avulla olen päässyt uupumuksesta.
Päivitelläämpä tätä!
Tunnen itseni pitkästä aikaa oikeasti onnelliseksi, enää en myöskään stressaa turhia :) Rahastressikin on poissa. Ainut, että väsymys vaivaa edelleen.
Nautin pienistäkin asioista, enkä tunne enää vihaa lähes kaikkia tuntemiani ihmisiä kohtaan. Sosiaalinen elämä parantunut, kuten myös seksihalut palailevat hiljalleen! Orgasmin saaminen on selkeästi vaikeutunut, ainoa negatiivinen sivuoire. Ruokahalu on kyllä pienentynyt, välillä ilmenee ruokahaluttomuutta ja makeanhimo hellittänyt. Tää ei haittaa yhtään, sillä ylipainoa löytyy muutamakilo. Täytyy olla varovainen, ettei paino tipu liikaa, omaan syömishäiriötaustan. Oon kyllä todella motivoitunut pitämään sh:n kurissa, kerron heti miehelleni, kun häiriintyneitä ajatuksia ruuasta/syömisestä tulee.
Tullaan siis venlafaxinin kanssa juttuun loistavasti!! Aivan mahtava lääke. Muutaman kuukauden päästä ajattelin pyytää annostuksen puolittamista, eli 37,5mg. Tällä yritän minimoida vieroitusoireet, kun lääkkeen lopetus on ajankohtaista.
Muistakaa ihmiset, että on yksilöllistä, mikä lääke sopii kenellekin!!
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:56"]
Nukun 7-10 tunnin yöunia ja päiväunet 1vuotiaan lapseni kanssa het aamupäivästä. Kotitöitä saan tehtyä jonkun verran ja lapsen kanssa jaksan touhuta, vaikka väsymys onkin päällä. Iltapäivällä mieheni kotiin tultua saan ottaa rennosti, olemme sopineet etten stressaa mm. Kotitöistä. Teen minkä pystyn parhaani mukaan! Selkeästi paremmin jaksan touhuta tämän venlan kanssa. :) välillä käy mielessä, johtuuko väsymys jostain muusta. Ei auta kun jatkaa letkeästi elelyä ja kokeilla lääkettä pidempään! Ap[/quote]
Kyllä 1-vuotiaan hoitaminen työstä käy ja väsyttää sekin. Jos hän on eka lapsesi, mukana on vielä uutuuden stressiä. Vaikka se on periaatteessa ihan hyvää stressia, kyllä sekin väsyttää. Jos olet ollut suorittaja ja pilkuntarkka ihminen, nyt on pakko alkaa antaa armoa itselle siinä suhteessa. Mitä sitten, jos et tiskaa joka päivä. Mitä sitten, jos koti ei ole tiptop. Elät pikkulapsiaikaa. Jos päivällä väsyttää, mutta vauva on hereillä, mene lattialle peiton päälle ja ota vauva siihen mukaan syötettynä ja kuivitettuna leluineen mukaan. Olet siinä paikalla vaikka puolinukuksissa ja se läsnäolo on vauvalle tärkeää. Sinun ei tarvitse ehtiä tehdä mitään muuta. Lapsen hoito ja läsnäolo on tarpeeksi. Se riittää. Kaikki muu on extraa, josta voit kehua itseäsi. Sinä olet oikein hyvä ihminen ihan tuollaisena, joten älä vaadi itseltäsi mitään stereotypiaäitiyttä.
Joudut paranemisen aikana opiskelemaan itsetuntemusta, mikä auttaa melkoisesti myöhemminkin elämässä.
Oikein hyvää jatkoa!!!