Miksi et ole akateeminen?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en älynnyt nuorena hakeutua amk/yliopistoon. Kävin sitten amiksen ja nyt aikuisiällä, lasten syntymien jälkeen, yritän paikkailla virhettä ja opiskelen yliopistossa. Harmittaa, että minua ei kannustettu opiskelemaan nuorena.
AMK-koulutus ei ole akateeminen, ei nyt eikä koskaan. Akateemisella tutkinnolla tarkoitetaan vain tiedekorkeakoulututkintoja. Olen valmistunut AMK:sta tradenomiksi mutta myöhemmin yliopistosta ekonomistiksi. Opintojen tasoa ei voi verratakaan. Tradenominopinnot olivat kuin vähä-älyisille 6-vuotiaille räätälöityjä. Ihmisen täytyy olla todella vajaa, ettei pärjää edes amkissa 🤣🤣
Älä nyt höpise omia ennakkoluulojasi yleisinä faktoina. Sekoitat iloisesti asioita. Todellisuudessa amk lasketaan korkeakoulututkinnoksi.
Minulta puuttuu kunnianhimo enkä luota itseeni enkä osaamiseeni, vaikka olen kaikissa kouluissa pärjännyt kiitettävästi juurikaan vaivaa näkemättä. Rakastuin opiskelupaikan mietintävaiheessa itseäni vanhempaan mieheen jolla vakityö ja joka ei ollut valmis muuttamaan asuinpaikkaa. Tein sitten niin, että menin kouluun, joka paikkakunnalla oli. Oon elänyt elämäni ensimmäiset 40 vuotta niin tunteella ettei tosikaan. Ei järjen hiventäkään elämän ratkaisuissa.
Opinnot eivät ole "jääneet kesken", jos ne ovat ammatissa riittävät. Ei ole mitään järkeä kouluttaa kaikkia suomalaisia yliopistossa, kun iso osa työllistyy käytännönlähisissä ammateissa.
Itse asiassa digitalisaation lisääntyessä juuri valkokaulustöitä häviää, ja tulevaisuudessa tarvitaan joko pitkälle erikoistuneita asiantuntija-ammattilaisia tai käsin/lähellä asiakasta työskenteleviä suorittavan ammatin ihmisiä, tyyppiä kampaajia, putkimiehiä ja vanhustenhoitajia.
Ei siis ole ollenkaan pöllömpää käydä ammattikoulu. Työttömiä maistereita ei kannata tuottaa lisää.
YTM
Joku sulla on napsahtanut tossa kouluputkessa, kun vuosien ajan jaksat käydä päivittäin dissaamassa vauvalla amk:ta.