Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aineopettajat ensisijaisesti...

Vierailija
16.09.2014 |

... oman alan ammattilaisia (biologeja, kielitieteilijöitä, fyysikoita...) joilla on opettajapätevyys ja tekee sitä työkseen, vai opettajia?

Jos verrataan luokanopettajiin. Nämähän ovat opettajia. Ei sen enempää eikä vähempää.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:05"]

... oman alan ammattilaisia (biologeja, kielitieteilijöitä, fyysikoita...) joilla on opettajapätevyys ja tekee sitä työkseen, vai opettajia?

Jos verrataan luokanopettajiin. Nämähän ovat opettajia. Ei sen enempää eikä vähempää.

[/quote]

Sorry, mutta nyt on sen verran virheellinen kysymyksenasettelu, että mahdoton vastata.

Vierailija
2/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen fyysikko, jolla open pätevyys. Kaikki kollegani ovat opettajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä aineenopettaja että luokanopettaja ovat ensisijaisesti opettajia, pedagogiikan ammattilaisia ja asiantuntijoita. Kummallakin saattaa olla tosin myös asiantuntijuutta muuallekin, joko pääaineopintojensa, erikoistumisaineidensa tai muiden opintojen/työkokemuksen vuoksi.

Komppaan kyllä tuota nro 2:ta sikäli, että kysymyksesi lähtee jo virhepäätelmästä. 

Vierailija
4/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajan pääaine on se opetettava aine, eli sitä on opiskeltu eniten. Harva tietenkään on tehnyt ainakaan pidempää uraa omalla alallaan, vaan ammattitaito on nimenomaan opettajan.

Vierailija
5/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:16"]

Aineenopettajan pääaine on se opetettava aine, eli sitä on opiskeltu eniten. Harva tietenkään on tehnyt ainakaan pidempää uraa omalla alallaan, vaan ammattitaito on nimenomaan opettajan.

[/quote]

Tämä.

Vierailija
6/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa tuntemistani aineenopettajista on valinnut nimenomaan opettajan ammatin, ja hakeutunut opiskelemaan nimenomaan opettajaksi. Osa on niitä oman alan asiantuntijoita, jotka eivät ole jostakin syystä onnistuneet työllistymään omalle erikoisalalleen, ja heille opettajan työ on se varavaihtoehto. Näissä on sitten kielenkääntäjiä, insinöörejä, metsänhoitajia, kanttoreita  ...

Vierailija
7/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

amk tason opettajilla on vasta tutkimusvastuutakin

Vierailija
8/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkavereista usealla on aineenopettajanpätevyys, mutta eivät ole koskaan opettaneet. Ja yksi ystäväni on kielenkääntäjä, hänellä on myös tiedeaineen opettajan pätevyys. Mieheni on aineenope, mutta hän toimi yrittäjänä alallaan yli 15 v.

Vierailija
9/9 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne ketään muita kuin sellaisia, joille opettajan homma on ollut se varasuunnitelma, joka on käynyt katkerasti toteen. Olen itsekin opiskellut aineita, joilla olisi voinut pätevöityä aineenopettajaksi niillä vuoden kestävillä opettajanopinnoilla. En pätevöitynyt vaan mieluummin teen pienipalkkaista toimistotyötä. Käytännössä koko tutkinto oli muuten ihan muuta kuin sitä, mitä opetetaan lapsille koulussa. Ne koulussa opetettavat asiat on ihan jokainen itse jo oppinut siellä koulussa, ei niitä enää yliopistossa tankattu. Eri asia luokanopettajilla, niille tosiaan pidetään liikunnantunteja, kässää ja muuta yliopistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi