Teinin hiki haisee ihan hirveälle. Mikä ihme tuohon auttaa? Onko joku hormonijuttu nyt?
15v poika ja haiskahtaa aina hieltä. Itsekin valittaa ettei voi mennä pyörällä kouluun kun muuten haisee koko päivän. Hygienia on kunnossa, käy suihkussa joka aamu ja treenien jälkeen illalla, vaihtaa paidan ja käyttää apteekista ostettua dödöä. Ei mitään vaikutusta. Heti kun hikoaa niin tulee voimakas ja pistävä hien tuoksu. En ollenkaan ymmärrä. Varmaan pitää kouluterkkarille ottaa yhteyttä. Onko teidän teineillä ollut samaa? Onko mennyt jossain vaiheessa itsestään ohi? Tää haittaa poikaa itseäkin hirveästi.
Kommentit (72)
Osta teinille teepuusaippuaa ja käske pestä kainalot sillä aamulla ja illalla. Se tappaa bakteereita ja vähentää hienhajun syntymistä.
Antipespirantti ja talkki käytöön.
Yks juttu olis tärkeä. Huomasin itse, että tuote pitää olla alkoholiton. Ei pitäisi haista enää.
Olin myös tulossa sanomaan, että antiperspiranttia voisi kokeilla. Muistan, kun itse olin teini ja hikeni haisi aivan kamalalle. Minä hikoilin jatkuvasti, oli kuuma tai ei. Kainalot olivat märät hupparinkin läpi. Tosi noloa ja joskus siitä huomauteltiin. Vasta kun sain ensimmäistä kertaa antiperspiranttia niin se auttoi. Kainalot pysyivät kuivana ja hajua ei siten tullut. Jos oli liikuntaa tms niin holautin vielä talkkia kainaloihin varmuuden vuoksi. Olen käyttänyt antiperspiranttia siitä asti.
Marketeista saa Herbinan ja Lumenen hajustamatonta antiperspirattia. Toimivat hyvin.
Käytämme vielä keski-ikäisinäkin kainaloiden ja jalanpohjien pesuun sienen karheaa puolta, muuten ei tule puhdasta!
Kainalokarvat pois, oli teini tai aikuinen. Jos kavereilta tulee ihmettelyä tai pahempaa, niin kertoo syyn ja sen jälkeen jättää kommentoijat noteeraamatta. Kainalot pitää muuten kuivata kunnolla vielä pyyhekuivauksen jälkeen, talouspaperilla vaikka, ennen antiperspiranttia.
Kengissä pitäisi käyttää pohjallisia, ne otetaan pois kengistä kuivumaan joka päivä. Joskus voi kokeilla myös iholle sopivaa desinfioimisainetta, mutta ei joka päivä. Kenkätyyppikin vaikuttaa, valitettavasti nuoriso taitaa suosia umpinaisia ja hengittämättömiä malleja, ja aika harva teini ainakaan koulussa käyttää erillisiä sisäkenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ole ap iloinen että sinun lapsesi kuitenkin tiedostaa haisevansa... minun mieheni lapsi haisee myös, mutta ei tajua sitä itse ja peseytymisestä, dödön käytöstä jne saa tapella päivittäin. Piilottelee likaisia vaatteita huoneeseensa ja käyttää niitä viemättä välillä pesuun, haju on osittain niin pinttynyt paitoihin ettei lähde enää edes 90 asteen pesussa.
Onkohan sinun miehesi lapsi myös minun lapsi... vaikeaa myös siksi ettei haluaisi sanoa herkälle lapselle liian suoraan että haiset aivan järkyttävälle mutta mikään muukaan ei tunnu auttavan, varmaan itse jo niin tottunut hajuun. Pelkään että luokkakaverit alkaa kohta kiusaamaan tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Marketeista saa Herbinan ja Lumenen hajustamatonta antiperspirattia. Toimivat hyvin.
Jos oikein voimakkaasti hikoilee niin tämmöiset ei auta yhtään.
Millä saisi hienhajun pois vaatteista (paitojen kainaloista)?? Tyttärellä voimakkaasti haiseva hiki, ei tahdo lähteä normaalissa 40° pesussa. Onko jokin pesuaine tähän ongelmaan ratkaisu?
Absolut torr apteekista. Tripple deodorantti. Täytyy olla alumiinisuoloja sisältävää ja nykyään suositellaan laitettavaksi jo illalla puhtaalle kuivalle iholle dödöt.
Vierailija kirjoitti:
Antipespirantti ja talkki käytöön.
Talkeissa on asbestia, en suosittele. Varsinkin nuorelle lisääntymisikäiselle kemikaalit pitäisi olla minimissä
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/onko-talkin-kayttaminen-turvallista…
Miten olisi suolakivi apteekista? Sain itse apua siitä. Sitä hierotaan märkään ihoon. Tappaa bakteerit ja pitää hajun poissa 24h.
Keinokuituiset vaatteet alkavat haista hieltä, esim. urheilutekstiilit. Kierre on valmis, pesukaan ei auta. Paita voi tuoksua puhtaalle heti koneesta tultuaan, mutta reagoi ihon kanssa alkamalla haista jo samana päivänä. Puuvillaiset t-paidat käyttöön, ahkera vaihto.
Deodoranttien "myrkyillä" on turha pelotella, niitä on käytetty iät ja ajat. Apteekista saatava Bats on tehokas, auttoi ainakin itsellä raskaushormonien aiheuttamaan väkevään hikeen. Karvat pois kainaloista, saippuapesu aamuisin ja Bats. Onnea yritykseen!
Minun pojille auttoi tuohon apteekista
ostettu Triple Dry deodorantti.
Saa myös miedosti tuoksuvina miehille ja naisille. Ja on myös tuoksutonta.
Kuivaa kainalot ensin hyvin ja levittää dödöä niin auttoi ainakin meillä.
Terkkari tuon meille kertoi.
Hieneritys kyllä rauhoittuu kun pahin hormoni-myräkkä laantuu.
Kurjaahan se on, onneksi tätä on monella..
Jos se nyt yhtään lohduttaa..
Joka teinillä tuntuu olevan se vaihe että vältellään peseytymistä. Jos ei peseydy kunnolla, niin haiseehan se.
Sebamediä olen minäkin käyttänyt yli 30 vuotta. Kriittiset paikat (kainalot ja nivuset, intiimipaikat) on pestävä kaksi kertaa: eka pesu irrottaa mahdollisen hajun, toka pesu viimeistelee raikkaaksi.
Ja bonusvihje, kannattaa kokeilla: nyt virusaikana on muutenkin aika hyvä ottaa sinkkiä, varsinkin imeskeltävää sinkkiasetaattia. Nielaistavakin sinkki auttaa "hajuun" ajan myötä. Tuota hajuasiaa ei ole tietääkseni missään "todistettu", mutta sinkin apu esim flunssaan on tiedetty vuosikymmeniä. Kannattaa perehtyä asiaan, ei ole huuhaata.
Itselleni on sanottu, että ominaistuoksuni on ihana ja ainoa syy siihen täytyy olla nauttimani sinkki. Mitenkään en keksi, mikä muu voisi olla, sillä käyn harvoin suihkussa ja lääkkeitä joudun syömään n. kymmentä lajia joka päivä.
Teinin hiki haisee muualtakin kuin kainaloista joten pelkkä dödö ei ole ratkaisu. Pakko vaan vaihtaa vaatetta usein, liottaa etikkavedessä ja käyttää huuhteluaineena etikkaa. Se auttaa saamaan vaatteet (hetkeksi) raikkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Millä saisi hienhajun pois vaatteista (paitojen kainaloista)?? Tyttärellä voimakkaasti haiseva hiki, ei tahdo lähteä normaalissa 40° pesussa. Onko jokin pesuaine tähän ongelmaan ratkaisu?
Puuvillaa ja 60 asteen pesu. Päivittäin paidan vaihto, ainakin t-paidan. Älkää ostako liian kireitä paitoja, joissa kangas kiinni kainalossa.
Pese paidat 60 asteessa!
Meillä päästiin hajusta eroon näin 👍🏻