mitä syödä kun raskauspahoinvointi jyllää
Vinkkejä otetaan vastaan, mitä voisi syödä kun koko ajan etoo ja kaikki ruoka tuntuu kuvottavan :(
Kommentit (18)
Yksilöllistä on, mutta aika moni on kertonut, että voi syödä hedelmiä ja esimerkiksi hedelmäisiä tai marjaisia pilttipurkkeja (jääkaappikylmänä) ja juoda tuoremehua. Luonnonjugurtti on useamman kerran vienyt itseltäni orastavan pahoinvoinnin. Suolaisen himoon itsellä uppoaa jotkut juustot (emmental, feta, parmesaani), oliivit ja joskus salmiakki. Mutta se vähän riippuu, mitä milloinkin tekee mieli. Tee, jossa on sokeria, on auttanut joskus vähän.
Moni on neuvonut, että juo/syö jotain ennen kuin nouset aamulla sängystä.
Minulla pahoinvointi alkaa illalla ja pahenee siitä sitten... Aamulla ja päivällä on helpompaa.
Tsemppiä!!
Mä söin koko raskauden kestäneen pahoinvoinnin ajan lähinnä erilaisia smootheja. Kylmää, raikasta ja virkistävää! Paljon jäisiä marjoja, jotain hedelmää ja turkinjukurttia tehosekottinmeen ja hyvää tulee!
Mulle avun toi jääkaappikylmät happamat omenat ( esim. Granny Smithit). Vieläkin himoitsen niitä, vaikka lapsi syntyi jo kolme kuukautta sitten :)
Greippi ja greippilimu oli aikalailla ainoita mitä sain syötyä... kyllästyin kokoajan oksentamaan ja hain pahoinvointilääkkeet. Suosittelen.
Yleensä happamilla tuotteilla saa ajettua kuvotusta pois. Jäiset puolukat ja karpalot. Sitruunasorbetti. Toisaalta jokin näkkileipä tai suolakeksi i voi toimia. Pidä hedelmät jääkaapissa, jääkaappikylmä hedelmä auttaa myös. Älä syö rasvaisia juttuja ne vain pahetavat oloa. Pastilli suussa auttaa. Äläkä päästä mahaa kokonaan tyhjäksi, äläkä liian täyteen.
Syö pieniä annoksia tasaseen tahtiin päivän aikana. Pahinta on se, jos lykkäät syömistä tai odotat, että tulee nälkä. Ihan vaan jotain mehukeittoa/jogurttia/hedelmä välipaloina. Itselleni tuotti hankaluuksia miettiä mitä lämmintäruokaa tekisi ja söis, mutta kuhan vaan saa aikaiseksi tehtyä jotain, niin sitten vaan väkisin syö pieniä annoksia. Mua ei houkuttan yhtään rasvaiset/paistetut ruoat ekan 3kk aikana.
Salmiakki, ja pehmeätjuustot on kiellettyjen listalla.
Pakastemarjat, jopa suomalaiset pitää keittää ennen käyttöä.
Kananmakuinen nuudelikeitto ja osittain sulatetut suomalaiset pakastemarjat olivat mun listalla, kun ne olivat helppoa oksennettavaa. Join vissyä ja piimää, kun se tuntui sopivan vatsalle maitoa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Pakastemarjat, jopa suomalaiset pitää keittää ennen käyttöä.
Perustuen mihin? Suomalaisia marjoja ei kastella likaisella vedellä, joten niissä ei ole listeriariskiä.
Mulla viikoilla 6-20 ei oikein maistunut muu kuin näkkäri, hapankorppu, suolakeksit ja kuiva riisi/makaroni. Kaikki muu etoi ja välillä nuokin.
Miksi pakastemarjat pitäisi keittää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakastemarjat pitäisi keittää?
Joissain maissa käytetään likaista vettä marjojen kasteluun, jolloin niissä voi olla kuumentamattomina listeriariski.
Söin välillä kourallisen sipsejä, jos toistuvan oksentamisen takia oli pahaa suolanpuutosta ja heikko olo.
Todella yksilöllistä, mikä maistuu. Itselläni oli kriteerinä myös se, oliko ruoka hyvänmakuinen oksennuksena. Osa tuli väistämättä ulos. Eihän mikään herkkua ole vatsahappojen seassa, mutta toiset on järkympiä. Söin yleensä hyvin pienen määrän klementiiniä, vesimelonia, viiliä tai Risifruttia. Välissä imeskelin jäisiä mustikoita ja tikkaria. Olon pikkasen helpotuttua lisäsin ruokavalioon karjalanpiirakan. Itselläni auttoi max 3h ruokavälit yötä päivää. Heräsin siis pari kertaa yössä syömään esim. 1/3 viiliä. Millään syö ennen sängystä nousemista ohjeella ei ollut vaikutusta omalla kohdallani.
Mulla oli aina banaani yöpöydällä ja söin sen ennen ylösnousua.
Söin parin tunnin välein hedelmiä tai rouskutin kuivaa näkkileipää.
Mulla auttoi kun koko ajan imeskeli jotain pastilleja. Sit maistuu oikeakin ruoka kun on parempi olo. Pieniä annoksia usein, raikkaita ruokia (maistuuko hedelmät?), rasvaiset ruuat (pizza, pyttipannu jne) teki ainakin mulla vaan huonomman olon. Salaatit, keitot, leivät yms. maistui.