Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teitte "vain" kaksi lasta? Vertaistukea ja mielipiteitä kaivataan...

Vierailija
15.09.2014 |

Päätimme mieheni kanssa keväällä vuoden jahkailemisen jälkeen, että emme yritä hankkia enää kolmatta lasta. Päätös on tarkkaan harkittu, mutta silti olen asiaa paljon pyöritellyt - ja osin haikeudella myös harmitellut.

Päätöksemme perustuu järkisyihin: omien voimavarojen riittäminen, huomion riittääminen lapsille, taloudellisen toimeentulon ja tietyn elintason turvaaminen itselle ja lapsille, kerrostalokolmion riittäminen perheelle, parisuhteeseen panostaminen...

Kuten sanottu, pyörittelen asiaa vieläkin jonkin verran päässäni ja olisin kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä, miksi te päädyitte olla hankkimatta kolmatta?

KIITOS!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kolmas ja viimeinen lapsi, ja päätin että jos itse saan lapsia niin toivoisin kahta tai neljää.

Olin lapsena ja olen edelleen näin aikuisena ulkopuolinen. Vanhemmat sisarukseni ovat keskenään paljon läheisempiä ja välillä lapsuusaikana jopa yhdessä kiusasivat minua.

Näin ei varmasti ole kaikissa kolmelapsisissa perheissä mutta meillä oli.

Kaksi lasta minulla on ja neljään ei riitä rahkeet. Olen onnellinen näistä kahdestakin!

Vierailija
22/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä pallolla on muutenkin ihan liikaa ihmisiä jo, sen takia olisi voinut jättää lapsen tekemättä kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä hemmetin pumpulikuplassa te elätte?? Maapallo ei kestä enää yhtään lisää ihmisiä, varsinkaan liikaa kuluttavia länsimaalaisia! Kaksi lasta on siksi aivan maksimi. Mielestäni enemmän on järjettömän itsekästä! Miettikää nyt hiukan millaisen maailman haluatte lapsillenne jättää. Täysin ylikuormitetun? Saastuneen? Riutuneen?

Teknologia kehittyy koko ajan, ja ympäristöongelmat ovat ratkaistavissa. Näin sanoi mm. Esko Valtaoja, yksi Suomen tunnetuimmista tiedemiehistä haastattelussaan. Lisäksi Suomessa syntyy päinvastoin liian vähän lapsia. Suomalaiset tekevät paljon tutkimusta ja mm. kehitystyötä maissa jossa väestönkasvu todella ON ongelma, ja siten auttavat kokonaisuudessaan tätä planeettaa.

Itse kadun vieläkin, että en tehnyt enempää lapsia. Siksi en voi valitettavasti ap:ta tukea. Mitä isommiksi lapset tulevat, sitä enemmän heistä on iloa ja kokee ylpeyttä. Saisi noita olla enemmänkin.:-)

Vierailija
24/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen vanhemmuuden niin raskaana, etten jaksaisi enää kolmatta. Siinä syytä riittävästi.

Vierailija
25/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on eri isä ja iso ikäero. Nuorempi oli vaativa tapaus. Jos olisin hankkinut vielä kolmannen, siinä olisi pitänyt odottaa useampi vuosi eikä sitten ns. oma elämä olisi toteutunut kuin joskus. Sain vanhemman lapsen alle 20v, ja päätin etten mielellään tee lisää enää 30 v jälkeen. Se 30 vuotta kuluu aktiiviseen äitiyteen joka tapauksessa, kunnes nuorempikin on omillaan.

Myös nykyiselle miehelleni riitti 1 biologinen jälkeläinen kun vanhempi lapsi tuli kaupan päälle. Raha-asiat oli pitkään epävakaat ja oman asunnon löytäminen vaikeaa.

Vierailija
26/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas tekisi kaikesta hankalaa. Autoon ei mahdu kolmatta istuinta, kolmen kanssa ei voi yöpyä hotelleissa, asunnon pitäisi olla isompi. Nää kaikki syyt on itselläni niin iskostunut mieleen että asia on aina ollut aivan itsestään selvä; kolmatta ei tule. En ole edes alkanut miettimään asiaa, sellaista vaihtoehtoa ei ole koskaan ollut. Lisäksi haluan että elämä menee eteenpäin eikä junnaa vauva-ajassa vuosikausia. Aika aikaansa kutakin.

Vierailija
27/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillekin tavallaan ajankohtainen aloitus. Oon aina ajatellut haluavani ainakin kolme mutta ehkä neljäkin lasta. Vanhemmuus on kuitenkin ollut niin rankkaa, että nyt tuntuu, etten jaksaisi enää kolmatta. Toisaalta kuopus on vielä vauva, joten muutaman vuoden päästä voi tuntua toiselta. Meillä mies on kuumeillut näitä kahta lasta hyvin voimakkaasti, mutta toisen syntymän jälkeen hän ilmoitti heti, ettei enempää hankita. Aikoo hankkia vasektomian... Itse en olisi vielä valmis näin radikaaliin päätökseen. Mitä jos 10 vuoden päästä mieli muuttuu? Ollaan nyt 30-vuotiaita.

Ei nelikymppisenä enää kannata. Nauttikaa nyt niistä jotka teillä on. Se kolmas tosiaan vie tavallaan symmetrian perheessä, ja monta asiaa on helpompaa neljästään kuin viidestään. 

Vierailija
28/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kolmas ja viimeinen lapsi, ja päätin että jos itse saan lapsia niin toivoisin kahta tai neljää.

Olin lapsena ja olen edelleen näin aikuisena ulkopuolinen. Vanhemmat sisarukseni ovat keskenään paljon läheisempiä ja välillä lapsuusaikana jopa yhdessä kiusasivat minua.

Näin ei varmasti ole kaikissa kolmelapsisissa perheissä mutta meillä oli.

Kaksi lasta minulla on ja neljään ei riitä rahkeet. Olen onnellinen näistä kahdestakin!

Minä taas sain keskimmäisenä p:tä niskaan ja ikuisen joustajan/ säästökohteen roolin. Perhekohtaista.

Vierailija
29/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä tuli vastaan. Tai no olin 34, kun kuopus syntyi, mutta silti koin olevani liian vanha kolmanteen raskauteen. Poden edelleen ikuista vauvakuumetta, mutta ajatus vilkkaasta uhmaikäisestä taaperosta tuntuu raskaalta :D Kaksi on hyvä meille!

Vierailija
30/30 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen tilanne. Pitäisi vaihtaa asuntoa ym.