Matkalaukun hankinta, kova vai pehmeä materiaali?
Joskus jos voi lähteä matkalle? Millasia laukkuja käytätte, niitä ruumaan meneviä?
Kommentit (34)
Kova, halvin vaihtoehto ei ole matkalaukussa välttämättä fiksuin
Halvat kovat on yleensä painavia, eli laukusta kannattaa selvittää paino ennen ostopäätöstä
Pehmeät on yleensä kestävämpiä. Ne kun antavat periksi iskuille jne, mutta eivät murru, kuten kovat materiaalit. Käsimatkatavarassa etu on myös siinä, että hieman joustava mlaukku mahtuu todennäklisemmin hieman eri muotoisiin lokerotiloihin kuin kova. Painosta tai keveydestä en osaa sanoa, vaihtelee kai aika paljon merkkikohtaisesti.
Kankaiset on yleensä kevyempiä ja kestääkin paremmin, kun niitä usein käsitellään varsin kovakouraisesti. Marketin halpa kankainen matkalaukku on kestänyt mulla parempana, kuin tyyris Samsonite, jonka piti kestää melkein mitä vaan.
Samsonitellä on hyvä, kevyitä ja kovia matkalaukkuja. Jos kulma painuu sisään, sen voi pullauttaa takaisin paikoilleen. Tosin ovat melko hintavia.
Minä olen akka joka menee repun kanssa. Niin kauan kun fysiikka kestää.
Vierailija kirjoitti:
Halvat kovat on yleensä painavia, eli laukusta kannattaa selvittää paino ennen ostopäätöstä
Ostin kovan ja painavan lähes 20 vuotta sitten - ei ollut halpa. Mutta onpa kestänyt, taitaa kestää loppuikäni. Menee käsimatkatavaroissa - siihen kyllä mahtuvat tavarat, joita tarvitsee viikon tai parinkin matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Pehmeät on yleensä kestävämpiä. Ne kun antavat periksi iskuille jne, mutta eivät murru, kuten kovat materiaalit. Käsimatkatavarassa etu on myös siinä, että hieman joustava mlaukku mahtuu todennäklisemmin hieman eri muotoisiin lokerotiloihin kuin kova. Painosta tai keveydestä en osaa sanoa, vaihtelee kai aika paljon merkkikohtaisesti.
Kovasta matkalaukusta on käsimatkatavaroissa sekin hyöty, että voi runtata ne lokeroihin tungetut pehmeät matkalaukut - kova Samsonite ei murru, muut antavat periksi!
Muutama vuosi takaperin ostettiin kevyin iso matkalaukku mitä löytyi. Oli kova, kankaiset oli painavampia. Samsonite oli.
Rinkka. Matkalaukut ovat mulle olleet epäkäytännöllisiä. Ei niiden kanssa voi kulkea kuin lyhyitä matkoja ja pitää olla tasainen asvaltti-tai joku muu pinta. Jos menet vain lentokentältä taksilla hotellille ja tulomatkalla toisin päin, silloin matkalaukku on hyvä.
Minulla on kova, miehelläni pehmeä Samsonite. Jos olisi uudelle laukulle tarvetta, ostaisin nyt pehmeän. Kolhiintuu vähemmän, matkatavaroiden käsittely on todella kovakouraista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kovan ja painavan lähes 20 vuotta sitten - ei ollut halpa. Mutta onpa kestänyt, taitaa kestää loppuikäni. Menee käsimatkatavaroissa - siihen kyllä mahtuvat tavarat, joita tarvitsee viikon tai parinkin matkalla.
Ostin ison lentolaukun (eli matkalaukuksi aika pienen) pehmeän Samsoniten. Se on hyvä ruumassa ja tavaraa on ihan sopivasti. Herättää hupia kun muilla on aina kamalasti mukana.
Mulla on pehmeä, mutta mulla ei myöskään matkatavaroissa ole usein mitään särkyvää/sotkevaa. Olen ajatellut, että pehmeä antaa periksi helpommin kun laukkuja runnotaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on molemmat ja muuten kyllä tykkäisin enemmän kovasta, mutta se painaa enemmän eli voi pakata vähemmän tavaraa kuin pehmeään jos matkustaa lentokoneella. Siksi yleensä tulee pehmeää käytettyä lennoilla
No ei pidä paikkansa. Kalliit kovat merkkilaukut on todella kepeitä ja liikkuvat hyvin. Halpikset painaa.
Minulla ollut muutaman vuoden samsonite:n kova laukku. Tyytyväinen laukkuun. Laukku tehnyt muutaman reissun kanssani.
Mites tuo Delsey? Näyttää siltä että hyvä liikuttaa mutta pyörät taas aika esillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kova, miehelläni pehmeä Samsonite. Jos olisi uudelle laukulle tarvetta, ostaisin nyt pehmeän. Kolhiintuu vähemmän, matkatavaroiden käsittely on todella kovakouraista.
Itse ainakin suojaan mieluummin ne laukun sisällä olevat tavarat, kuin itse matkalaukun. Kovan sisällä pysyy tavarat, hygieniatarvikkeet ja tuliaiset paremmassa kunnossa kuin pehmeän.
Lentolaukku ja pehmeä, sellainen jota voi kantaa olalla, kahvasta ja tarvittaessa selässä.
Lentolaukkua ei siis tarvitse laittaa koneen ruumaan ellei ole pakko, ei tarvitse jonottaa mennen eikä tullen, eikä pelätä onko tällä kertaa millainen reikä laukun kyljessä ja millaisessa kunnossa ovat pyörät ja muut laukun osat, eikä tarvitse pelätä että jotakin on rikkoutunut laukun sisällä.
Minä kannan selässä tai olalla laukkua, tai kassia, enkä vedän sitä perässäni, selässä laukkua ei edes huomaa ja molemmat kädet ovat vapaana, olalla kantaessa laukun kaikki aivutaskut ovat käytettävissä, kätevää.
Lentolaukun lisäksi minulla on slingi jossa kannan passin, puhelimen, iPadin, e-kirjalaitteen, laturit ja johdot sekä kaiken muun vähäisen tilpehöörin mitä tarvitsen matkaa tehdessä, luottokortit, käteisen jne.
Yksi laukku riittää ja siihen on aina mahtunut kaikki mitä tarvitsen koko matkan ajaksi, yleensä puoleksi vuodeksi ja jos ostan matkalta jotakin eikä se mahdu laukkuuni, niin ostan paikallisia ”pyykkikasseja” joihin kaikki ylimääräinen mahtuu.
Mitä enemmän matkallaan käyttää erinäisiä kulkuneuvoja, taksia, bussia, junaa, lentokonetta, venettä, mopotaksia, tuk-tukia jne., niin pidemmän päälle kovalla laukulla missä on pyörät ja vetokahva ei tee yhtään mitään siitä tulee matkalla ainoastaan pirunmoinen riesa, tämä on oma mielipiteeni.
Esimerkiksi Tatonka valmistaa hyviä lentolaukkuja ja PackSafe erinomaisia slingejä.
Ja kohta taas lähdetään, hyvää matkaa kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on molemmat ja muuten kyllä tykkäisin enemmän kovasta, mutta se painaa enemmän eli voi pakata vähemmän tavaraa kuin pehmeään jos matkustaa lentokoneella. Siksi yleensä tulee pehmeää käytettyä lennoilla
No ei pidä paikkansa. Kalliit kovat merkkilaukut on todella kepeitä ja liikkuvat hyvin. Halpikset painaa.
Juu näin se on, alumiiniset laukut, esim. Rimowa ei paina mitään edes isoimmassa koossa, itselläni on vuosikymmeniä ollut Rimowan lentolaukku josta maksoin itseni kipeäksi, mutta eipä ole tarvinnut katua eikä toista laukkua ostaa, joita kuitenkin on tullut hankittua.
Vanhassa Rimowassa ei ole pyöriä eikä sitä ole mahdollista kantaa olalla joten kun tapani matkustaa ja matkakohteet sekä matkojen pituudet ovat vuosien saatossa muuttuneet olen hankkinut monikäyttöisemmän laukun jota voi kantaa selässäkin - ja koko tietysti lentolaukku.