Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa välipalana omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta

Vierailija
15.09.2014 |

Mitäs mieltä olette tuollaisesta?

Eli kerran viikossa, kun kolmosluokkalaisilla on pitkä päivä (kolmeen) ja lupa syödä välipalaa välitunnilla klo 13, olen nyt parin viikon ajan vienyt kouluun parikymmentä omenamuffinsia, vaniljakastiketta, kertakäyttölautasia ja -lusikoita. Sekä pussillisen (kolmisen litraa) omenoita.

Samanlainen satsi on lähtenyt ekaluokkalaisen iltapäiväkerhoon. Sekin kerran viikossa.

Opettaja ja vanhemmat ovat kovasti kiitelleet (lapsista puhumattakaan), mutta mietin, että kun täälläkin paheksutaan lasten herkkupäiviä päiväkodeissa, niin paheksuttaisiinko tätäkin?

Olisiko tympeää, jos oman lapsesi koulussa kävisi noin?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:19"]

Mutta entäs, kun meillä on näitä ryhmiä, joissa on enemmänkin ap:n kaltaisia unelma-äitejä, ja niitä herkkuja haluttaisiin tarjota jokaisen syntymäpäivänä, joita saattaa olla vaikka kolmet samalla viikolla. Ja äidytään vähän kilpavarustelun puolelle. Kun äideillä on sellaisia tietoisia tai tiedostamattomia tarpeita nokitella ja todistella itselleen ja muille. (mistä tämä palstakin on eräs esimerkki)

Se on osaltaan taustalla rajoituksissa, joita direktiiveihin vetoamalla halutaan hiukan naamioida, ettei tarvitsisi enempää asiasta väitellä äityleiden kanssa.

[/quote]

Eli haluat riistää lapsilta ja koululta tuon sillä perusteella, että "ehkä joskus " joku toinenkin äiti tahtoisi tehdä samoin?

Vierailija
82/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:54"]

Aika erikoista.

Olen itse koulussa töissä, enkä voisi kuvitella, että joku äiti tms. toisi syötävää koko luokalle.  Ensinnäkin se on kiellettyä, vaikka kuinka vanhemmat olisivat tietoisia asiasta.

Toisekseen koskaan ei voi tietää, mitä leivonnaisen seassa on. Itse en uskaltaisi ikimaailmassa tarjoilla lapsille jonkun randomin tuomia tuliaisia. Enkä todellakaan haluaisi omille lapsilleni tarjottavan.

Mutta kiva, että se on noin monen mielestä aivan hieno juttu.

[/quote] Surullista.

Surullista, että se on mielestäsi "erikoista".

Ja surullista sekin ettet uskaltaisi antaa jonkun vanhemman leipomuksia lapsille, joilla ei ole erityisruokavaliota.

Maailma on menossa kovin sairaaseen suuntaan ja harva vanhemmistakaan uskaltaa "stand up" sitä vastaan...

[/quote]

Minusta on surullista, jos aikuinen ihminen ei oikeasti ymmärrä, että hygienia ja tuoteselostevaatimuksille on ihan oikeitakin syitä, eikä pelkkä kiusanteko hyväntekijöitä kohtaan.

[/quote]

Vaaditko sä kyläpaikassakin kahvipöydässä tuoteselosteet ja hygieniapassin emännältä ennenkuin suostut maistamaan itsetehtyjä leivonnaisia?

[/quote]

En. Mutta toisaalta harvemmin tulee käytyä kyläsä tuntemattomilla ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:19"]

Mutta entäs, kun meillä on näitä ryhmiä, joissa on enemmänkin ap:n kaltaisia unelma-äitejä, ja niitä herkkuja haluttaisiin tarjota jokaisen syntymäpäivänä, joita saattaa olla vaikka kolmet samalla viikolla. Ja äidytään vähän kilpavarustelun puolelle. Kun äideillä on sellaisia tietoisia tai tiedostamattomia tarpeita nokitella ja todistella itselleen ja muille. (mistä tämä palstakin on eräs esimerkki)

Se on osaltaan taustalla rajoituksissa, joita direktiiveihin vetoamalla halutaan hiukan naamioida, ettei tarvitsisi enempää asiasta väitellä äityleiden kanssa.

[/quote]

Eli haluat riistää lapsilta ja koululta tuon sillä perusteella, että "ehkä joskus " joku toinenkin äiti tahtoisi tehdä samoin?

[/quote]

Mitä saat tahallisesta väärin ymmärtämisestä. Retoriikkakiksejä?

Ensin oli useat äidit ja kilpavarustelu, sitten vasta tuli kiellot. Ei toisinpäin.

Vierailija
84/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta on ihan turha syöttää lapsille sokeria päntiönään. Herkkupäivä silloin tällöin, mutta tuossta olsi nyt sauma opetella syömään myös terveellisiä välipaloja. Vaikka niitä omppuja. En tykkäisi, jos oman lapsen koulussa olisi herkkuvälipaloja."

Valveutuneet vanhemmat tietenkin laittavat lapsilleen omat eväät ja kieltävät kavereiden omppuherkut ja koulun epäterveelliset ruuat. Tuskin koulussa nyt omenoita välipalaksi tarjotaan, kun kilohinta pyörii useamman euron.

Ylen uutisten mukaan kouluateria maksoi v. 2013 keskim. koulusta riippuen 0,60 - hiukan alle 1.oo euron/oppilas/pv, sisältäen leivän, maidon jne. Siitä voi jokainen repiä, mitä ruokaa voi vanhemmat lapselleen vaatia.

Luulen, että ap ansiosta moni lapsi koki ainakin mielihyvää ja luulisi sen merkitsevän myös jotakin vanhemmille.

Vierailija
85/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:56"]

"Minusta on ihan turha syöttää lapsille sokeria päntiönään. Herkkupäivä silloin tällöin, mutta tuossta olsi nyt sauma opetella syömään myös terveellisiä välipaloja. Vaikka niitä omppuja. En tykkäisi, jos oman lapsen koulussa olisi herkkuvälipaloja."

Valveutuneet vanhemmat tietenkin laittavat lapsilleen omat eväät ja kieltävät kavereiden omppuherkut ja koulun epäterveelliset ruuat. Tuskin koulussa nyt omenoita välipalaksi tarjotaan, kun kilohinta pyörii useamman euron.

Ylen uutisten mukaan kouluateria maksoi v. 2013 keskim. koulusta riippuen 0,60 - hiukan alle 1.oo euron/oppilas/pv, sisältäen leivän, maidon jne. Siitä voi jokainen repiä, mitä ruokaa voi vanhemmat lapselleen vaatia.

Luulen, että ap ansiosta moni lapsi koki ainakin mielihyvää ja luulisi sen merkitsevän myös jotakin vanhemmille.

[/quote]

Pointti taisi ollakin, että ap:n omenat syötäisiin sellaisinaan koulussa, eikä jatkojalostettaisi voin ja sokerin höysteeksi. Osan omenistahan hän taitaa viedäkin koululle sellaisenaan.

Vierailija
86/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:56"]

[/quote]

Sitten se yksi lapsi nakertaa niitä vanhempien mukaan laittamia lanttu- ja retiisitikkuja kun muut syö muffinseja. Veikkaan, että tämä yksi siirtyy omaan ruokavalioonsa joka ei todellakaan ole vanhempien mieleen heti kun vaan on riittävän vanha.

Vierailija
87/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:51"]

No ei nyt kerran viikossa syödyistä herkuista kellekään haittaa ole. Meillä syödään kotona makea jälkiruoka päivittäin eikä kukaan ole ylipainoinenkaan...

Mutta nykyään on kyllä sen lajin terveyshysteerikkoja olemassa että en epäile että joitakin närkästyttäisi kovinkin että heidän lapsilleen syötetään koulussa moisia kaameita huonoja hiilihydraatteja sisältäviä herkkuja.

[/quote]

Jälkiruokana sokerinen piirakka onkin okei, mutta välipalana huono valinta.
[/quote]

Just niin, jos sen syö klo 11.28 se on vaaraton, mutta klo 14.30 se on KUOLEMAKSI.

Vierailija
88/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:48"]Siis multa jäi nyt jotain välistä. Lapsilla on lupa syödä välipalaa, mutta ap on ainoa, joka tuo sitä kouluun? Mitä muiden lasten vanhemmat tekevät, tietävätkö ne edes tästä? Mikseivät ne tuo mitään? Maksetaanko ap:lle leipomisesta?

Minä toivoisin, ettei koulussa tai päiväkodissa tarjoiltaisi herkkuja. Niitä herkkuja saa aivan tolkuttomasti väkisinkin joka paikassa. Me liikumme paljon eri paikoissa, käymme kylässä ja lapset ovat isovanhemmillaan. Joka ikisessä paikassa tuputetaan keksiä ja pullaa, jätskiä ja karkkia. Ihan vähän vaan joo, mutta tuntuu välillä, että se on jokapäiväistä. Mennään pankkiin, niin asiakaspalvelija kiikuttaa lapsille keksiä. Mennään laivalle, niin eiköhän siellä joku Ville Viikinki tunge karkkipussia kouraan. Mennään mummilaan, niin siellä on pakastin täynnä jätskiä, joka pitää syödä. Naapuri tuo vastaleivottua raparperipiirakkaa iltapala-aikaan. 
[/quote]

Voi jukra, kyllä sun ja lastesi elämä on kurjaa.

Vierailija
89/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:48"]

Siis multa jäi nyt jotain välistä. Lapsilla on lupa syödä välipalaa, mutta ap on ainoa, joka tuo sitä kouluun? Mitä muiden lasten vanhemmat tekevät, tietävätkö ne edes tästä? Mikseivät ne tuo mitään? Maksetaanko ap:lle leipomisesta?

Minä toivoisin, ettei koulussa tai päiväkodissa tarjoiltaisi herkkuja. Niitä herkkuja saa aivan tolkuttomasti väkisinkin joka paikassa. Me liikumme paljon eri paikoissa, käymme kylässä ja lapset ovat isovanhemmillaan. Joka ikisessä paikassa tuputetaan keksiä ja pullaa, jätskiä ja karkkia. Ihan vähän vaan joo, mutta tuntuu välillä, että se on jokapäiväistä. Mennään pankkiin, niin asiakaspalvelija kiikuttaa lapsille keksiä. Mennään laivalle, niin eiköhän siellä joku Ville Viikinki tunge karkkipussia kouraan. Mennään mummilaan, niin siellä on pakastin täynnä jätskiä, joka pitää syödä. Naapuri tuo vastaleivottua raparperipiirakkaa iltapala-aikaan. 

[/quote] Lapsilla on mukanaan (niillä joilla ylipäätään on) kotoaan tuomansa ja vanhempiensa valitsemat välipalat. Ap:lle ei makseta mitään vaan omenamuffinsit tykötarpeineen on vapaaehtoinen lahja kolmasluokkalaisille. Asiasta on ilmoitettu vanhemmille Wilman kautta ja pyydetty viestiä, jos joku vanhempi tahtoo tavan loppuvan. Jokainen tullut viesti on ollut kannustava eli yhtään kritiikkiä ei ole tullut.

Vierailija
90/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:53"]

Toivottavasti allergiset sai muutakin kuin näkkileipää tai riisikakkua.

[/quote] Kolmosluokalla ei ole yhtään allergista. Iltapäiväkerhossa oli, joten sinne leivottavissa muffinseissa "oikea voi" vaihdettiin kasvisrasvamargariiniin ja nyt sielläkin kaikki voivat ja saavat syödä.

Vierailija
91/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:33"]

kuvitteliko aloittaja saavansa täältä päänsilityksiä?! Täällähän haukutaan aina kaikki asiat ja varsinkin syömiset. Älä välitä. Minun lapselleni olisi muffinssi kelvannut mutta heidän pitää tuoda itse jotain välipalaa pitkänä päivänä kouluun. :)

[/quote] En odottanut päänsilityksiä vaan palstan hengen tuntien oikeastaan enemmänkin moitteita kuin mitä on tullut. Ketju on ollut positiivinen yllätys.

Aion kuitenkin jatkaa tapaa niin kauan kuin omia omenoita riittää yli oman tarpeen eikä kukaan vanhempi/opettaja asiaa paheksu.

Vierailija
92/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei valitettavasti onnistuisi. Luokalla on yksi keliaakikko joka pilaisi tämän jutun huutamisellaan. Jos lapsi ei tekisi siitä ongelmaa niin vanhemmat kyllä järjestäisivät kohtauksen. Eli ei missään tapauksessa mitään leivonnaisia kouluun.

Vierailija
93/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista.

Olen itse koulussa töissä, enkä voisi kuvitella, että joku äiti tms. toisi syötävää koko luokalle.  Ensinnäkin se on kiellettyä, vaikka kuinka vanhemmat olisivat tietoisia asiasta.

Toisekseen koskaan ei voi tietää, mitä leivonnaisen seassa on. Itse en uskaltaisi ikimaailmassa tarjoilla lapsille jonkun randomin tuomia tuliaisia. Enkä todellakaan haluaisi omille lapsilleni tarjottavan.

Vierailija
94/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista.

[/quote] Surullista.

Ja surullista sekin ettet uskaltaisi antaa jonkun vanhemman leipomuksia lapsille, joilla ei ole erityisruokavaliota.

Maailma on menossa kovin sairaaseen suuntaan ja harva vanhemmistakaan uskaltaa "stand up" sitä vastaan...

Vierailija
95/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:33"]

kuvitteliko aloittaja saavansa täältä päänsilityksiä?! Täällähän haukutaan aina kaikki asiat ja varsinkin syömiset. Älä välitä. Minun lapselleni olisi muffinssi kelvannut mutta heidän pitää tuoda itse jotain välipalaa pitkänä päivänä kouluun. :)

[/quote] En odottanut päänsilityksiä vaan palstan hengen tuntien oikeastaan enemmänkin moitteita kuin mitä on tullut. Ketju on ollut positiivinen yllätys.

Aion kuitenkin jatkaa tapaa niin kauan kuin omia omenoita riittää yli oman tarpeen eikä kukaan vanhempi/opettaja asiaa paheksu.

[/quote]

Avauksesta oli aistittavissa, että negatiivista palautetta odotettiin.

Mutta ei tämä palsta sillä tavalla toimi, että vastattaisiin niin kuin kuvitellaan ap:n "toivovan" :D

Vierailija
96/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:58"]

Aika erikoista.

[/quote] Surullista.

[/quote]

Minusta on surullista, jos aikuinen ihminen ei oikeasti ymmärrä, että hygienia ja tuoteselostevaatimuksille on ihan oikeitakin syitä, eikä pelkkä kiusanteko hyväntekijöitä kohtaan.

Vierailija
97/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:52"]

Avauksesta oli aistittavissa, että negatiivista palautetta odotettiin.

Mutta ei tämä palsta sillä tavalla toimi, että vastattaisiin niin kuin kuvitellaan ap:n "toivovan" :D

[/quote]

Ihan totta, että odotin (en tosin mitenkään erityisesti "toivonut") negatiivista palautetta.

Hienoa kuitenkin, että positiivista on tullut runsas enemmistö. Se nostaa "uskoa" Suomen nykyäiteihin.

Vierailija
98/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:39"]Täällä monen mielestä omenapiirakka välipalaksi näyttää olevan ok. Mä en hirveesti innostuisi, jos meidän lapsi saisi koulussa sellaisen, koska ainakaan itselläni nälkä ei mene pois jostain makeasta, vehnäisestä piirakanpalasta.
[/quote]

Kuuluuko välipala-aikaan olla nälkä? Ei tod. Silloin syödään vain vähäsen jotain pientä että näläntulo siirtyy päivällisaikaan. Kerran viikossa omenapiirakkaa on oikein hyvä välipala.

Vierailija
99/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:06"]

Saavathan kerrankin itse tehtyä leivonnaista. Monet eivät ole saaneet koskaan. Kuulostaa herkulliselta ja on ihan ok.

[/quote]

Enpä usko, kun sellainen yksityinen pieni eliittikoulu taitaa kuitenkin kyseessä. Että varmasti on vähintään konditoriatasoista piirakkaa saatu, jos ei ihan oman äidin leipomaa. Mutta ei siinä mitään, kivahan se on, että niille, joilla jo on, annetaan lisää.

Vierailija
100/108 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Kuulostaa herkulliselta. Elämässä pitää olla myös herkkuja. Kiitos sinulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän