Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?
Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.
Kommentit (1309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??
Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.
Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.
Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.
Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Samoin sipsit ja lasten muoviulkolelut saa kotimaisena eikä ole hinnassa juuri eroa. Kaupassa ollessanne tuotteet on helppo tunnistaa esim avainlippu-merkistä. Googlaamalla löytyy myös lisää tietoa ja yrityksiä jotka ovat suomalaisia. Niin ja kengistä ainakin sievi, kuoma ja jalas ovat kotimaisia.
Arki on niin kiireistä, että en tosiaankaan enää ala googlaa onko mun ämpäri suomalainen vai ruotsalainen. Eikös noi kuomatkin ole todettu, että ovat jalalle huonot? Miksi ihmeessä ostaisin huonoa jos saan laadukkaampaakin? Ei minua kiinnosta pienen yrittäjän tienestit. Jos ei pärjää alalla niin lappu luukulle. Ei se yrittäjäkään tue minun työtäni, miksi tukisin hänen työtään vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen? Voin ostaa suomalaista, jos tuote on oikeasti hyvä. Harvoin näin on.
Ei sun arki oo niin kiireistä kerta ehdit vauvapalstallakin, sua ei vaan kiinnosta. Näet siitä tuotteesta ostettaessakin sen valmistusmaan. Googlausvinkki oli niille keitä aihe kiinnostaa. Ai kaikki kuoman valmistamat kengät on todettu huonoiksi jaloille? Missä, milloin? Mua kiinnostaa suomessa työllisyysaste ja ostamalla suomalaista suomalaisilla riittää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia tuotteita, kuten mitä? Onko vaikka Halin uote suomalainen vai vain suomalainen nimi? Tai Artek, joka oli aikanaan suomalinen mutta nyt on enää ylihintainen.....
Halin uote? Mikä se on?
En minä muutenkaan osta sekundaa premiumin hinnalla. Ei tuotteen suomalaisuus ole mikään tae tuotteen laadusta, pikemminkin päinvastoin.
Minä rakastan Kuoman kenkiä. Olen paljasjalkailuun uskova ja kuomat ovat just sellaiset ihanat lämpöiset töppöset, jossa jalan lihakset saavat elää.
Itse yritän valita suomalaista, mutta en mitenkään pakkomielteisesti ja toki katson myös laatua, ulkonäköä ja hintaa.
Suosin esim. Piruetin treenivaatteita, kun ne ovat laadukkaita ja kestäviä, ja ne ovat kysyttyjä myös käytettynä.
Ruokakaupassa pyrin valitsemaan ensisijaisesti suomalaista. Mielestäni esim. wc-paperin roudaaminen ulkomailta on aivan järjetöntä, siksi katson, että ostamani paperi on kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vaatteet ovat tosi usein järkyttävän näköisiä. Pitää sen vaatteen näyttääkin hyvältä ja tää ei oikein toteudu suomalaisissa vaatteissa. Ja tällaiselle 31-vuotiaalle naiselle ei tunnu oikein löytyvän mitään nuorekasta vaatetta suomalaisista vaatteista.
Ruoissa totta kai yritän suosia mahdollisimman paljon suomalaisia tuotteita.
Minä olen kaikkien kummajaisvaatteiden ystävä, mutta sinä kuulostat naiselta, joka voisi tykätä Voglian vaatteista. Selaa nyt ainakin PUF ja Weecos -kaupat läpi!
Hyvät kauppavinkit kiitti!... Pitää laittaa kirjanmerkkeihin👍
Ostin viimeksi hollantilaisia mansikoita suomalaisten sijaan, halvempi hinta ratkaisi. Aivan yhtä hyviä, koska Hollannin korkeusasteilla yö ei myöskään ole sysimusta, joka vaikuttaa kypsymiseen ja sitä kautta makuun. Olivat hyvin makeita. Mieluusti voisin ostaa suomalaisiakin, mutta hinta ratkaisee usein.
70-luvulla vielä mainostettiin "Suosi suomalaista, sorsi ulkolaista", ja tuo oli aivan korrektia mainontaa.
Vierailija kirjoitti:
Hinta hinta hinta
Lopputuloksena meidän elämä halpuutetaan sillä, että kaikki mitään elämässä teemme, missä asumme ja mitä syömme on halvinta kuraa. Kun ihmiset miettii jokaista senttiä, vaikka raha ei niin tiukalla olisikaan.
Suomessa jokainen asia on niin julmetun kallista niin jostain on kuluja karsittava. Ikävä kyllä omalle kohdalle se tapahtui Suomalaisten tuotteiden kohdalla kun muualla valmistettu on moninkertaisesti halvempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuosien varrella vaihtoja suomalaisiin tuotteisiin tai tuotteisiin, joiden tuotantoketju on niin vahvasti suomalainen, että taloudellinen hyöty valuu pitkälti tänne. Suuri osa tuotteista ei ole sen kalliimpia kuin ulkomaiset versiotkaan.
Vaatteet ostan pitkälti käytettynä ja niistä näköjään oli tullut jo aiemmin sen verran riitaa, että jätän ne tästä suosiolla pois. Listasin alle muutamia vaihtoja. Olemassa on varmasti muitakin korvaavia suomibrändejä, mutta tässä omaan silmään osuneita ja hyväksi havaittuja.Suolakurkut Felix (Orkla) -> Sauvo
Ketsuppi, sinappi Felix/Heinz -> Aura, Meira
Majoneesit Hellmann's -> Aura
Sipsit Taffel, Estrella (Orkla) -> Oikia, Weekend Snacks
Terveyssiteet Libresse -> Vuokkoset tai Lunette kuukuppi
Deodorantit Rexona -> Herbina
Hammastahna ja muut suutuotteet Pepsodent -> Oxygenol
Käsipyyhkeet, pienet liinavaatteet Ikea tmv. -> Lapuan Kankurit
Ämpärit, siivousvälineet, säilytyslaatikot -> Orthex, VS-tuote Oy
Pelikortit, lautapelit -> Martinex, Peliko
Pehmopaperit -> Serla
Shampoot -> Herbina, XZ, LV, Frantsila
Limsat -> Poikain Parhaat, Raikastamo, Laitila, Olvi, Saimaan panimo
Purukumi Jenkki (Cloetta) -> Fazer Xylimax
Konetiskiaine, käsitiskiaine Fairy -> Kiilto
Pyykkiaine Omo - SertoLisäksi on helppo korvata lääkkeitä, voiteita ja ravinteita suomalaisilla versioilla kuten Oriola, Orion ja Vitabalans.
Ylempänä joku jo mainitsikin, että ostamalla 10€/kk enemmän suomalaisia tuotteita lisätään Suomen työllisyysvaikutusta 10000 henkilöllä. Ei ole mun mielestä niin iso rasti, etteikö voisi tukea tätä aatetta ihan surutta joka kuukausi.
Juuri näin! Päivittäistavarakaupassa on helppo tehdä valintoja suomalaisiin tuotteisiin.
Joistain S-marketeista, Prismoista ja City Sokoksista saa Frantsilan tuotteita. Tykkään luomushampoosta, luomuhoitoaineesta ja ruusu suihkugeelistä. Myös 11 yrtin voide on huippu! Käytän muitakin, mutta nuo ovat ne useimmin käytetyt.
Minä ostan vain suomalaista Oxygenol- hammastahnaa, ei ole pakattu turhaan pahviin. Samoin dödöt, shampoot, saippuat, pyykinpesuaineet suomalaisia.
Vaatteita ostan tosi harvoin, ikäväkseni harvoin kotimaista vaikka en halvinta etsi.
Esimerkiksi elektroniikkatuotteissa on melko vähän valinnanvaraa, jos pitäisi ostaa pelkästään Suomessa valmistettuja tuotteita. Kiina on niin iso elektroniikan valmistaja, että esimerkiksi imureissa ei ole kovin montaa vaihtoehtoa, ja nekään eivät ole suomalaisia, vaan Euroopassa valmistettuja. Plus tässä tietysti sitten hintaakin enemmän. Mielelläni ostaisin Suomessa valmistettuja tuotteita, mutta joskus ei vaan hinta ja laatu kohtaa toisiaan.
Ruoka on helpporasti monestikin kun sitä Suomalaista on tarjolla. Linkkejä ja vinkkejä kehiin noiden vaatteiden tms suhteen , kiitos.
Tkm kirjoitti:
En voi ostaa suomalaisia tuotteita kun ei täällä pohjolan peräkylässä osata tehdä juuri mitään mitä tarvitaan.
Mitä tarvitset?
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vain suomalaista Oxygenol- hammastahnaa, ei ole pakattu turhaan pahviin. Samoin dödöt, shampoot, saippuat, pyykinpesuaineet suomalaisia.
Vaatteita ostan tosi harvoin, ikäväkseni harvoin kotimaista vaikka en halvinta etsi.
Frantsilan hammastahnoja suosittelen kokeilemaan myös :)
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään suomalaista kun ulkomaalainen on ruuasta lähtien yleensä parempaa. Kaikenmaailman vedeltä maistuvia vihanneksia ja superprosessoituja maitotuotteita joita ei kukaan täyspäinen tarvitse jne. Ulkomailla nauretaan suomalaiselle ruualle.
Oletko koskaan miettinyt muita syitä? Sama ketjureaktio kuin kauneusbisneksessä: Myyjä haukkuu asiakkaan lyttyyn ja asiakas korjailee itseään myyjän tuotteilla, etä häntä ei haukuttaisi. Aika kieroutunutta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Aika hankala on ostaa suomalaista autoa tai moottoripyörää, kun ei ole vara maksaa muutamaa kymppitonnia laitteista. Aivan kaikkea ei edes ole suomalaisena valmisteena, koska niiden valmistaminen on niin paljon edullisempaa kaukoidässä, ettei niitä ole täällä valmistettu ikinä/aikoihin. Se on silloin aivan turha tulla itkemään, 'miksi et osta suomalaista?'.
Olen rikas.
Ostaisin suomalaisen moottoripyörän, taulutelevision, tietokoneen ja Suomessa tuotetusta tekstiilistä Suomessa ommellut vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??
Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.
Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.
Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.
Sähän vain todistit pointin, kuinka suomidesign on kamalaa. Tuossa mainitsemassasí kaupassa ei ollut esim yhden yhtä ns normaalia naisten mekkoa. Kaikki olivat näitä oksennuksen kirjavia trikoosta tehtyjä ylipainoisen päiväkodin tädin kaapuja. Ja muutama kiiltomuovinen (?!) paulakoivuniemi lähtee radalle puuma-mekko, jota ei todellakaan voisi kuvitella laittavansa siistiin toimistotyöhön. Aivan järkyttävän kamalia vaatteita, jotka sopisivat myyntiin peräseinäjoen Tokmannin alelaariin.
Ne joilla on rahaa voivat tilata suoraan ompelijalta. Saa juuri sellaisesta kankaasta kuin haluaa, mittojen mukaan tehdyn ja mallin saa piirtää vaikka itse. Ammattiompelija osaa tehdä kaavat.
En pidä Suomesta saati suomalaisista.