Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa etten päässyt opiskelemaan luokanopettajaksi

Vierailija
14.09.2014 |

Hain keväällä siis ekaa kertaa. Pääsin tosin opiskelemaan lto:ksi, mutta se ei ole työ jota haluaisin tehdä. Tiedän, että voin valmistumiseni jälkeen hakea luokanopettajan maisterivaiheeseen ja näin valmistua vielä joskus opettajaksi. Mutta harmittaa silti, vaikea löytää motivaatiota opiskella joitakin varhaiskasvatuksen kursseja kun aihe ei sinänsä kiinnosta.

En tiedä edes tämän aloituksen pointtia, kunhan avauduin.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]Mä kyllä tekisin sen lto-tutkinnon, jos siitä pääsee supraan jatkamaan luokanopeksi. Ja ihan siksi, että sitten mulla olisi kaksi pätevyyttä (ja sitä kautta paremmat valinnanmahdollisuudet työelämässä). Luokanopetuksesta kandin tutkinto kun ei vielä pätevöitä yhtään mihinkään.
[/quote]

Nokun tätä mietin myös! Tuolla kuulemma aika moni, melkein kaikki halukkaat pääsevät jatkamaan siihen luokanopen maisterivaiheeseen. Ja toki sitä voi hakea muihinkin yliopistoihin.

-ap
[/quote]

Lto:t saavat huonoa palkkaa ja jos et sitä halua oikeasti tehdä, niin siitä ylimääräisestä tutkinnosta ei ole hyötyä. Älä sulje vaihtoehtoja pois, keskity nyt lto-opintoihin ja lue pääsykoekirjoja vapaa-ajalla. Voihan olla, että sun mieli vielä muuttuu. Mullakin kävi niin.

Vierailija
22/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:05"]

Eikös Okl:n pääsykokeisiin lueta edelleen joku ihan naurettava 1-2 kirjaa? 2/3 pisteistä tulee varmaan edelleen haastattelusta ja ryhmätilanteesta? Sä ehdit vuoden aikana rutinoitua vastamaan tentteihin, joten kirjatentti pääsykokeissa on ihan läpihuutojuttu. Varmaan pääsykoekirjatkin tulee olemaan teillä tenttikirjoina. Panostat haastatteluun ja ryhmätilanteeseen. 

[/quote]

Mitä vähemmän kirjoja, sen enemmän ulkoaopeteltavaa ja kokeissa paljon vaikeampaa, kun "kaikki on lukenut vaan sen yhden kirjan" Eli kun erot on pienet, niin mennään nyansseihin opeteltavassa aineistossa. Eli oikeastaan vielä vaikeampi päästä sisään....

Enää ei ole haastatteluja, vaan vakava-kokeella valitaan sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yliopistossa pääsee lto:t jatkamaan tuosta vaan luokanopettajaksi? Ainakaan Helsingissä sellaista väylää ei ole, vaan luokanopettajaksi pitää hakea Vakava-kokeen kautta. Itse kirjatenttihän ei ole kummoinen, riittää että on lukenut pari viikkoa hyvin. Sen sijaan ryhmätilanne tai opetustilannedemonstraatio seulovat opiskelijoita. Vakavassa tippuvat jatkosta lähinnä ne, jotka eivät ole lukeneet kunnolla, seuloo motivaation päästä opiskelemaan ja kyvyn selvitä opinnoista, noi jatkotehtävät seulovat sitten kyvyt ja tulevaisuudenodotukseltaan opettajan ammattiin sopivat. 

Vierailija
24/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava mittaa vain ulkoaoppimista, eli suosii ulkoaoppivaa oppimistyyliä.

Vierailija
25/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava on se ensimmäinen "erä", siitä kun pääsee eteenpäin, seuraavaksi tulee soveltuvuutta testaava valintakoeosuus. Eli koe on kait edelleen kaksiosainen? 

kirjan sisällön osaamista testaavasta osuudesta pääsee läpi tyyliin 140 pistettä 180:stä, eli ei kovin ankara minusta. Jos on valmistautunut kunnolla ja osaa yksityiskohdat, niin pistemäärä ei mikään mahdoton. Ne jotka ovat vain lukaisseet tai joilla huono yksityiskohtamuisti, tippuvat. 

Vierailija
26/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu

Vierailija
27/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaa vain ulkoaoppimista, jotta monivalintakoevastauksista saadaan tulokset tietotekniikkaa hyväksi käyttäen, ei ole varaa alkaa tarkastaa esseevastauksia, eikä niissä oikeusturvakaan olisi yhtä hyvä kuin selkeissä monivalintatehtävissä, jotka ovat joko oikein tai väärin.

Vierailija
28/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:21"]Missä yliopistossa pääsee lto:t jatkamaan tuosta vaan luokanopettajaksi? Ainakaan Helsingissä sellaista väylää ei ole, vaan luokanopettajaksi pitää hakea Vakava-kokeen kautta. Itse kirjatenttihän ei ole kummoinen, riittää että on lukenut pari viikkoa hyvin. Sen sijaan ryhmätilanne tai opetustilannedemonstraatio seulovat opiskelijoita. Vakavassa tippuvat jatkosta lähinnä ne, jotka eivät ole lukeneet kunnolla, seuloo motivaation päästä opiskelemaan ja kyvyn selvitä opinnoista, noi jatkotehtävät seulovat sitten kyvyt ja tulevaisuudenodotukseltaan opettajan ammattiin sopivat. 
[/quote]

Turun yliopistossa voi hakea erillisvalinnan kautta luokanopettajan maisterivaiheeseen. 20 valitaan.

Vierailija
29/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi. Veit sitten sellaisen henkilön paikan joka lto:ksi olisi oikeasti halunnut.

Vierailija
30/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu

Vierailija
31/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet lto-opiskelijat tavoittelevat luokanopettajakoulutukseen. Jopa viidesosa vaihtaa, jos pääsee, monet taas haluavat nimenomaan lto:ksi. 

Vierailija
32/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:33"]Voi harmi. Veit sitten sellaisen henkilön paikan joka lto:ksi olisi oikeasti halunnut.
[/quote]

En ole aloittaja, mutta välillä pitää olla itsekäs! Tottakai voi ottaa vastaan sen oman varavaihtoehtonsa.

Vierailija
33/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti vakava-aineistoa ei opiskella lto/lo-koulutusten kursseilla, ainakaan meillä Oulussa.

Vierailija
34/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava-aineisto on niin nippelitietoa ja yksittäisiä tutkimuksia kuvaavaa, ettei lto-opinnoista ole pääsykokeisiin lukemisessa mitään suurempaa hyötyä, kun pitää muistaa yksittäisten tutkimusten yksityiskohtia. 

Vierailija
35/45 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:00"]

Mä pääsin okl:.ään heittämällä koska olen mies.

[/quote]

Niin se on ollut aina. Miehet pääsee huomattavasti huonommilla papereilla mikä mielestäni on täysin epäreilua

Vierailija
36/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luokanope koulutukseltani ja harkitsen uranvaihtoa, kun joskus palaan työelämään hoitovapaalta...

Vierailija
37/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea Vakava-kokeen kautta, maisterivaiheeseen ei pääse kuin hyvin, hyvin harva muilta koulutusohjelmilta, joten sen varaan ei kannata laskea. 

Vierailija
38/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän on tullut paljon kannustavia vastauksia, kiitos :) Taidan siis tehdä niin, että haen keväällä uudelleen luokanopeksi. Meillä ei ole vielä ollut siis yhtään tenttiä, joten en osaa yhtään arvioida kuinka paljon lukemista vaatii, jotta saa hyviä arvosanoja.

-ap

Vierailija
39/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin okl:ään heittämällä koska olen mies.

Vierailija
40/45 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:00"]Mä pääsin okl:ään heittämällä koska olen mies.
[/quote]

Täytynee siis käydä sukupuolenvaihdosleikkauksessa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi