Ope vastasi Wilmaviestiin
Ilmoiti alakouluikäisen lapsen olevan poissa koulusta isoäitinsä hautajaisten vuoksi. arvatkaa mitä sain vastaukseksi?
Vastauksena tuli tieto, että ainoastaan lapsen oman sairauden vuoksi voi olla ilmoittamalla koululle. Kaikissa muissa tapauksissa tulee anoa vapaata.
Jessus sentään. Töihinkin riitti ilmoitus.
Kommentit (123)
Sen olen työelämässä oppinut, että on tiettyjä tilanteita joissa sen oman virkainnon voi työntää peräreikäänsä. Kuolema, syntymä, onnettomuus, mielenterveysongelmat, päihteet. Siinä tilanteessa kohdataan ihminen eri tavalla kuin heiluttamalla sormea että lomake soo soo! Harmi että tilannetajua ei opeteta opettajille ja tällainen käsittämätön käytös saa jatkua. Taisi opella olla vähän huono päivä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:40"]
Kyse ei ole siitä, että olisi opettajan mielivallan alla, saako lapsi osallistua hautajaisiin vai ei. Ilman muuta lapsi saa olla poissa, jos huoltaja anoo hänelle poissaoloa. Kyse on koulutuspolitiikasta. Lapsi on kirjoilla koulussa, ja koulun tulee antaa lapselle opetusta. Jos lapsi on muun kuin äkillisen sairauden takia poissa, huoltajan tulee allekirjoituksellaan vahvistaa, että lapsi otetaan pois kouluopetuksesta ja että lapsi saa opetusta muualta (käytännössä huoltajan antamana) poissaolon ajan.
[/quote]
Siinä tapauksessa sanaa täytyy vaihtaa. Anomista se ei ole, jos luvan saa ilman muuta. Anominen kuitenkin saa siihen taipuvaisille viranomaisille kihahtamaan hattuun. Ja anomisen aika saisi kyllä olla tässä maassa loppumaan päin.
Tyhmä saa olla opettaja, jos ehdoin tahdoin menee hyppimään vanhempien varpaille turhan päiten. Kannattaisi valita ne taistelunsa vähän paremmin. Oma työ siinä vain vaikeutuu, kun vanhemmat eivät luota opettajaan lainkaan.
[/quote]
Opettaja ei ole päättänyt, että lupa täytyy anoa. Opettajan työhön kuuluu tämäkin paperiruljanssi ja huoltajien ohjeistus, vaikka kaikki nämä asiat on kyllä käyty läpi siellä vanhempainilloissa moneen kertaan, samoin Wilman sivuilla, koulun kotisivuilla, kotiin tulleessa tiedotuslehdessä ja vaikka missä. Tämä ei ole opettajan sota eikä edes opettajan taistelu. Jos ap haluaa tästä taistelun aloittaa, se on syytä kohdistaa ihan johonkin muualle kuin kyseiseen opettajaan, joka tekee työtään. Lapsi täytyy tuoda kouluun, jos ei hänelle ole anonut poissaoloa. Poissaolon anomisella koulu/kaupunki/valtio vapautuu kyseisenä päivänä lapsen opettamisesta ja vastuu siirtyy huoltajille. Tämä on Suomen laki, ja tätä lakia ei opettaja ole kirjoittanut. Luvan siis saa, mikäli ottaa kantaakseen lapsensa opettamisen poissaolopäivänä. Miksi se on ap:n (ja monen muun) niin vaikea ymmärtää?
[/quote]
Onhan se keski-ikäisen kansalaisen mahdotonta ymmärtää, miksi laissa pitäisi säätää, että huoltaja on vastuussa lapsestaan silloin kun lapsi on hänen luvallaan pois koulusta. Tai että miksi tätä vastuunsiirtoa pitäisi anoa. Siinä tapauksessahan pitäisi riittää vastuunsiirtoilmoitus. Joku oleellinen muutos on silloin yhteiskuntamuodossa päässyt tapahtumaan, jos lakiin pitää kirjoittaa seuraavaksi sekin, että kansalainen on itse vastuussa lapsestaan myös virallisina loma-aikoina.
Jos opettaja on niin herkkänahkainen roolistaan, että etsii luojan apua kohdatessaan kritiikkiä anomus-sanaa kohtaan, niin ilo on molemminpuolista, jos hän ei lapseni kohdalle osu. Olen erittäin mukava ja reilu opettajaa kohtaan niin kauan kuin pidän opettajaa arvossa, ja yritän olla oikeudenmukainen häntä kohtaan sen jälkeenkin.
Mutta jos luottamus menee ja lapseni valittaa, asetun ristiriitatilanteessa herkemmin hänen puolelleen koska muistan tuoreesti, miten ahdistavaa lapselle voi olla kun auktoriteetti on paskantärkeä ja oikein etsii tilaisuutta kaapin siirtelyyn. Sen jälkeen poika on sitten vain kipeä useammin kuin ennen. Eikä tarvitse pelätä, ei se jälkeen tule jäämään.
Peruskoulun pitäisi kyetä kouluttamaan muitakin kuin rivimiehiä, joiden tärkein tehtävä on pysyä hiljaa, tai se on kansakoulu valepuvussa. Aapeen taistelunhalusta en tiedä, mutta tuollaisen emämokan jälkeen opettaja tulisi saamaan minulta suoraa palautetta typeryydestään, ja vaatisin anteeksipyyntöä. Opettajien arvostus ei lisäänny siitä, että yritetään kohdella vanhempia niin töykeästi kuin kyetään.
Koulu oli paljon helpompi paikka silloin, kun auktoriteettisotaan ei vedetty vanhempia mukaan. Minun käy sääliksi opettajien osa ja heidän sijoittamisensa puun ja kuoren väliin. Mutta jos on joutunut virkaintoisen hallintokulttuurin alamaiseksi ja vastaanottamaan työnkuvaansa typeriä ja vastenmielisiä tehtäviä, niihin ei silti ole pakko suhtautua virkaintoisesti itse. Sellainen pikkusieluisuus opettajassa on suoraan ristiriidassa hänen perustyönsä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:42"]
Luottamus on molemminpuolinen, joten tosiaan riittäis että ilmoittaa lapsen olevan pois kun kyse on hautajaisista.
[/quote]
No entäs jonkun sukulaisen häät, ristiäiset, rippijuhlat tai valmistujaiset tai vaikka kotiin tuotava koiranpentu? Kuuluvatko nämäkin siihen kategoriaan, että huoltajan ei tarvitse anoa lapselle poissaoloa paikasta, jossa lapsen kuuluu lakisääteisesti olla jokaisena lukuvuoden päivänä?
[/quote]
Pelkäätkö sinä maailmanloppua joka aamu ensimmäiseksi herätessäsi?
No huh huh. Silloin kun minä olin pieni niin kyllä riitti että huoltaja vain ilmoitti koululle että lapsi on poissa syystä x, se siitä.
Nja mitä eroa on ilmoittaa, että on poissa koulusta tai anoa sitä, jos tietää sen päivän ja silloin pakko olla poissa?!
Tosaa tilanteessa erityisesti? Olisi varmaan puoli vuotta ennakkoon pitänyt anoa poissaolo mahdollisesti ajalle sillä ja sillä välillä :D sori groteski esimerkki, mutta tollanen tulee mieleen. Mitä anomista siinä on, kun tietää sen päivän, koska ne hautajaiset on ja sillloin on lapsi poissa. Mitä hiton hiuksenhalkomista?! On kyllä mulkku ope tai täysin huono päivä ollu/vastannu kännissä wilma viestiin......
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:44"]
No ei siinä mitään, mä tekisin sen loma-anomuksen jälkeenpäin, hakisin henkilökohtaisesti rehtorilta siihen allekirjoituksen vaikkei tarvitsisi ja siinä samalla kävisin reksin kanssa keskustelun siitä onko oikeasti, ihan todellakin oikeasti, tarpeen anoa hautajaisia varten poissaololupaa.
Sen jälkeen kävisin henkilökohtaisesti viemässä sen lapun kyseiselle opettajalle ja kävisin keskustelun hänenkin kanssaan, ihan vaan vittuillakseni, siitä miten lapsilla on viikonkin lomapäiviä kesken kouluvuoden lomareissujen takia. "Milloin mennään Ruotsinlaivalle, milloin viikoksi palvaamaan nahkaa etelään. Me nyt mentiin hautajaisiin, tässä tää loma-anomus, allekirjoitettuna ole hyvä. Ensi kerralla sitten muistan kaiken muun ohessa anoa poissaololupaa yhtä hautajaispäivää varten."
Mä ihan oikeasti tekisin noin. Koska onhan se hyvä saada tietää onko koulun linjaus todellakin noin pinkeä hautajaistenkin suhteen ja koska haluaisin tavata kasvokkain tuollaisen opettajan ja nähdä ymmärtääkö edes nolostua.
[/quote]
Peruskoululaki 35. pykälä.
Käyhän lukemassa ja ole kiitollinen siitä mitä sinunkin lapsesi saa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:42"]
Luottamus on molemminpuolinen, joten tosiaan riittäis että ilmoittaa lapsen olevan pois kun kyse on hautajaisista.
[/quote]
No entäs jonkun sukulaisen häät, ristiäiset, rippijuhlat tai valmistujaiset tai vaikka kotiin tuotava koiranpentu? Kuuluvatko nämäkin siihen kategoriaan, että huoltajan ei tarvitse anoa lapselle poissaoloa paikasta, jossa lapsen kuuluu lakisääteisesti olla jokaisena lukuvuoden päivänä?
[/quote]
Nyt ei ollut kyse koiranpennusta eikä serkun häistä. Ap ilmoitti opettajalle mistä on kyse, isovanhemman hautajaisista. Opettaja tiesi tasan mistä on kyse. Ja tiesi että lupa annetaan. Miksi siis vaatia anomus, mitä se koulu sillä paperilla tekee? Saman asian ajaa wilmaviesti, joka on jo opettajalla. Miksi hemmetissä asioista pitää tehdä vaikeita? Miksi viedä aikaa sekä vanhemmilta että opettajalta? Miksei opettaja vain ilmoittanut että asia selvä ja ottanut osaa. Se olisi ollut siinä. Tämä on täysin mahdollista lain kannalta, siihen ei ole mitään estettä. Ja näin toimii koulu, jossa yhteistyö vanhempien kanssa toimii. Ei sellaisissa harrasteta ylimääräisiä kyykyttämisrituaaleja. Ei niille ole tarvetta.
Eikö tuon ihmisen olisi helpompaa olla vaikka jossain virastossa töissä :D
No mitäpä sitten tapahtuu, jos lapsi vain - auta armias - on pois koulusta, ilman mitään anomisia.
Koulusta saa potkut, vanhemmat viedään putkaan ja tilit jäädytetään, vai?
- Höpöhöpö.
- Mihin lakiin perustuu mielestäsi se, että alaikäsen lapsen pitäisi selvittää virkamiehen antamat tehtävät joltakin toiselta alaikäiseltä lapselta? Ilman lakia tällaiseen ei voi ketään velvoittaa - ei kysymään, eikä vastaamaan. Tämä on tapakäytäntöä ja helpottaa opettajien virkavelvollisuuksien hoitoa.
- Esimerkki: Kukaan ei vastaa kiusatun lapsen puheluun, jossa tarkoitus on kysyä läksyt. Tämä lapsiko ei saa olla koskaan pois koulusta? Tuskin.
[/quote]
laki ei todellakaan vaadi tai edes velvoita virkamiestä antamaan poissaolijoille läksyjä.
Jos lasta kiusataan niin silloin läksyjen saamattomuus ei liene se pahin ongelma. Kiusaamistapauksissa yhteys välittömästi opettajaan!
Itse olin lapsena koulusta pois heti joululoman jälkeen viikon lomamatkalla, koska varasimme loman joululomalla "äkkilähtönä". Siihen aikaan ei vielä käytetty wilmaa tms, eikä joululomalla viitsitty häiritä opettajaa. Olin pois ja sitten kun menin kouluun vein äidin kirjoittaman lapun, että olemme olleet lomalla ja sillä hyvä. Typerää kysyä vapaata koulusta ihan kysymisen vuoksi, kun pois saa kuitenkin olla. Vai onko joltakulta muka kielletty poissaolo?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:00"]
Onpa kauhistuttava asenne monella koulua ja opettajia kohtaan - minkälaisia käytöstapoja opetatte lapsillenne?! Koulun pitäisi olla lapselle ykkösprioriteetti aina - ja pois ollaan vain erittäin painavista syistä (lapsi opetetaan jo alusta alkaen yhteiskunnan sääntöihin). Me vanhemmat esimerkillämme näytämme mallia miten koulua ja opettajia kuuluu arvostaa. Kyse on lähinnä käytöstavoista ja asenteesta. Huh, itse en kestäisi tuollaista "minä päätän/ilmoitan" asennetta - onneksi en ole koskaan tällaisiin asenteisiin myöskään työpaikallani törmännyt, toki luultavasti nämä ihmiset karsiutuvat pois jo rekrytointivaiheessa. Vapaata toki tässä tilanteessa myönnetään, sekä töistä että koulusta, mutta kyse onkin hyvistä tavoista ja toisen työn kunnoittamisesta - taidoista, jotka monella täällä tuntuu olevan pahasti hukassa.
[/quote]
Jos et kestäisi sellaista ilmoitusasennetta, pitäisikö sinun katsoa peiliin ennen kuin puhut kaikkien puolesta? Haluatko edes ymmärtää sitä kilpailevaa ajatustapaa? Tässä ei ole kysymys siitä, että ei arvosteta toisten työtä. Joidenkin kohdalla toki voi olla, mutta ei kaikkien. Päin vastoin, tässä vaaditaan arvostusta myös omalle työlle vanhempana. Jos vanhemmista ei löydy niitä, jotka ovat haastettuina valmiita vääntämään pilkun paikasta, se ei pitemmän päälle ole hyvä sekään. Nyt ei puhuta öykkärivanhemmista, jotka vääntävät pilkusta provosoimattominakin ja tallovat muiden lapset pyhässä vihassaan.
Vanhoina aikoina opettajat ovat olleet erittäin hanakasti oikeistolaistuva ryhmä, ja silloin on herkästi mällitty köyhien lapsia. Ei ole mitään syytä antaa yhtään periksi sellaiselle ryhmähengelle, joka tulee johtamaan samaan ilmiöön kun luokkayhteiskunta tästä hiukan syvenee. Omassa nuoruudessani satuin onnekseni elämään ajan, jolloin opettajat olivat pääsääntöisesti hyvin mukavaa porukkaa, ja pelkään, että tämä ei tule jatkumaan.
Itse otan koulun erittäin vakavasti, vakavammin kuin koulu itse. Haluan lapseni oppivan ja suhtautuvan myönteisesti työntekoon ja oppimiseen, ja siksi olen kriittinen, jos koulu alisuoriutuu tehtävistään. Joissain tilanteissa tämä saattaa johtaa siihen, että opetan lastani itse, jos koulusta ei siihen ole. Jos otat erivapauden luokitella muut ihmiset, se tyhmistää sinua. Joissain tilanteissa se voi myös aiheuttaa paljon vahinkoa luokittelusi kohteille, jos riittävän moni kanssatyhmä lähtee mukaan lajitteluhankkeeseesi.
Sivumennen sanoen, olen myös yrittäjä. En itsekään pidä tarinoista joita nykyisistä työn hakijoista ja tekijöistä löytyy, niissä paljastuu sellaista typerää itsekeskeisyyttä, jota omassa sukupolvessani ei juuri näkynyt. Unohdat kuitenkin, että on olemassa töitä, joissa tarvitaan nimenomaan suurpiirteisyyttä ja valmiutta luovia, silloin kun säännöistä ei ole apua tai ne haittaavat. Näihin töihin on usein päätynyt miehiä, joilla on ollut perinteisesti ollut lapsesta asti kyky pistää kampoihin, kun auktoriteetti ei ansaitse asemaansa. Pojan äitinä olen sillä kannalla, että totteleminen kysymättä joka kerran miksi on tärkeä taito sekin, mutta se ei saa olla ainoa koulun haluama taito. Etenkin tytöille tehdään karhunpalvelus, kun heidän hormonaalista miellyttämisenhaluaan hyväksikäytetään ja luvataan kiltteydestä taivaspaikka, jota vain ei koskaan tule.
Jos meillä on koko ikäluokan kouluttava peruskoulu, sen on myös parempi suhtautua hiukan mietteliäämmin opettamiinsa arvoihin. Sokean tottelemisen sijaan pitäisi opettaa suhteellisuudentajua ja kohtuullisuutta. Se ei ole kohtuullista, että töihin mennään jos jaksetaan. Koulun suhteen se joissain tilanteissa saattaa jopa olla ainoa järkevä ratkaisu.
Koulu ei ole työpaikka vaan koulu, lapsille siis. Mikä tässäkin oli ongelma? Ap:lla oli hyvä syy pitää muksu kotona tuo hautajaispäivä ja miksi siitä pitää nipottaa...? Tuo opettaja oli hämmentävä vastauksessaan.
Olen itsekin opettaja ja jotkut vanhemmat on typeriä JOSKUS, mutta lähtökohtaisesti vanhemmilla on useimmiten järki toiminnassaan. Hautajaiset on erinomainen syy olla pois, muotoseikoista viis. Ei tule 12 vuoden uralta mieleen yhtään tapausta, joka olisi ilmoitusasiana ottanut koulusta vapaata, kun "mennään alennusmyynteihin" tai "ajateltiin katsella leffoja koko päivä". Aina on ollut järkeenkäyvä syy. Kyllä ihmiset nykyään koulun arvon tietää. Vähän liiankin hyvin, kun se otetaan niin vakavasti.
Onpa kauhistuttava asenne monella koulua ja opettajia kohtaan - minkälaisia käytöstapoja opetatte lapsillenne?! Koulun pitäisi olla lapselle ykkösprioriteetti aina - ja pois ollaan vain erittäin painavista syistä (lapsi opetetaan jo alusta alkaen yhteiskunnan sääntöihin). Me vanhemmat esimerkillämme näytämme mallia miten koulua ja opettajia kuuluu arvostaa. Kyse on lähinnä käytöstavoista ja asenteesta. Huh, itse en kestäisi tuollaista "minä päätän/ilmoitan" asennetta - onneksi en ole koskaan tällaisiin asenteisiin myöskään työpaikallani törmännyt, toki luultavasti nämä ihmiset karsiutuvat pois jo rekrytointivaiheessa. Vapaata toki tässä tilanteessa myönnetään, sekä töistä että koulusta, mutta kyse onkin hyvistä tavoista ja toisen työn kunnoittamisesta - taidoista, jotka monella täällä tuntuu olevan pahasti hukassa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:52"]
Koulu ei ole työpaikka vaan koulu, lapsille siis. Mikä tässäkin oli ongelma? Ap:lla oli hyvä syy pitää muksu kotona tuo hautajaispäivä ja miksi siitä pitää nipottaa...? Tuo opettaja oli hämmentävä vastauksessaan.
Olen itsekin opettaja ja jotkut vanhemmat on typeriä JOSKUS, mutta lähtökohtaisesti vanhemmilla on useimmiten järki toiminnassaan. Hautajaiset on erinomainen syy olla pois, muotoseikoista viis. Ei tule 12 vuoden uralta mieleen yhtään tapausta, joka olisi ilmoitusasiana ottanut koulusta vapaata, kun "mennään alennusmyynteihin" tai "ajateltiin katsella leffoja koko päivä". Aina on ollut järkeenkäyvä syy. Kyllä ihmiset nykyään koulun arvon tietää. Vähän liiankin hyvin, kun se otetaan niin vakavasti.
[/quote]
[/quote]
no sinulla on käynyt tuuri, itse olen törmännyt (ja kollegat myös) ihan epäsäännöllisen säännöllisesti näihin "mennään mökille / laivalle / kylpylään" ilmoituksiin - ja sitten ihmetellään, miksi lapsi ei saa tukiopetusta.
Sairastuminen on eri asia, mutta ns. oman loman takia on turha pyytää opettajalta läksyjä. Siihen ei myöskään perusopetuslaki opettajaa velvoita.
Opettaja voi olla määräaikainen ja kyseisessä koulussa saattaa olla opettajien virheitä syynäävä rehtori. Siinä on paha säveltää, kun muotoseikan takia on keväällä kengänkuva persauksissa ja seuraava pätkäope otetaan jonosta tilalle.
Tässä ketjussa vanhemmat toivovat opettajalta joustoa. Mutta jos ope joustaakin väärässä paikassa, on hän vastaamassa siitä viime kädessä oikeudessa.
Tässä vaan vähän erilainen näkökulma asiaan.
[/quote]
Mummon hautajaiset lienee aika painava syy poissaololle. Ap ilmoitti hautajaisista etukäteen opettajalle, toimi siis täysin hyvien tapojen mukaan. Opettaja se tässä ei tapoja osannut. Alkoi nillittää lupa-anomuksista, eikä edes osanottoa ymmärtänyt viestiinsä laittaa. Kunnioittiko ope ap:n tai oppilaansa surua? Miksi vain opettajaa pitäisi kunnioittaa, varsinkin jos tämä ei osaa edes käyttäytyä? Kunnioitus aika pitkälti ansaitaan, se ei tule tyhjästä. Jos se anomus todella on pakko laittaa, niin asian olis voinut sanoa toisia. Alkupäässä ketjua on useampi ehdotus kuinka ope olis sen voinut asiallisesti ja ystävällisesti esittää. Opettaja tässä oli se joka ei osannut tapoja. Ja tämän pitäis sitten niitä lapsille opettaa.
Suomi, byrokraattien luvattu maa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:40"]
Kyse ei ole siitä, että olisi opettajan mielivallan alla, saako lapsi osallistua hautajaisiin vai ei. Ilman muuta lapsi saa olla poissa, jos huoltaja anoo hänelle poissaoloa. Kyse on koulutuspolitiikasta. Lapsi on kirjoilla koulussa, ja koulun tulee antaa lapselle opetusta. Jos lapsi on muun kuin äkillisen sairauden takia poissa, huoltajan tulee allekirjoituksellaan vahvistaa, että lapsi otetaan pois kouluopetuksesta ja että lapsi saa opetusta muualta (käytännössä huoltajan antamana) poissaolon ajan.
[/quote]
Siinä tapauksessa sanaa täytyy vaihtaa. Anomista se ei ole, jos luvan saa ilman muuta. Anominen kuitenkin saa siihen taipuvaisille viranomaisille kihahtamaan hattuun. Ja anomisen aika saisi kyllä olla tässä maassa loppumaan päin.
Tyhmä saa olla opettaja, jos ehdoin tahdoin menee hyppimään vanhempien varpaille turhan päiten. Kannattaisi valita ne taistelunsa vähän paremmin. Oma työ siinä vain vaikeutuu, kun vanhemmat eivät luota opettajaan lainkaan.
[/quote]
Opettaja ei ole päättänyt, että lupa täytyy anoa. Opettajan työhön kuuluu tämäkin paperiruljanssi ja huoltajien ohjeistus, vaikka kaikki nämä asiat on kyllä käyty läpi siellä vanhempainilloissa moneen kertaan, samoin Wilman sivuilla, koulun kotisivuilla, kotiin tulleessa tiedotuslehdessä ja vaikka missä. Tämä ei ole opettajan sota eikä edes opettajan taistelu. Jos ap haluaa tästä taistelun aloittaa, se on syytä kohdistaa ihan johonkin muualle kuin kyseiseen opettajaan, joka tekee työtään. Lapsi täytyy tuoda kouluun, jos ei hänelle ole anonut poissaoloa. Poissaolon anomisella koulu/kaupunki/valtio vapautuu kyseisenä päivänä lapsen opettamisesta ja vastuu siirtyy huoltajille. Tämä on Suomen laki, ja tätä lakia ei opettaja ole kirjoittanut. Luvan siis saa, mikäli ottaa kantaakseen lapsensa opettamisen poissaolopäivänä. Miksi se on ap:n (ja monen muun) niin vaikea ymmärtää?
[/quote]
Olettaisin, että ap ihmettelee - ja aivan syystä - siksi, että kyseessä ovat hautajaiset. Se on jotain niin erityistä ja herkkää, että koulutyö ilman muuta väistyy. Silloin ei nipoteta Suomen laista ja pykälistä. Vain aivan tilannetajuton opettaja vaatii jotain anomuksia. Kyllä opettaja voi käyttää myös omaa järkeää, eikä aina paeta pykälien taakse.
Provo. Notta viikolla meinasitte mummin haurata. Höpöhöö, sinä opevihaaja-ap. Onko ongelmia muidenkin auktoriteettien kanssa?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:55"]
Kyse on nyt vissiinkin aika harvoin tapahtuvasta syystä oleva poissa olo joten ope ois voinut laittaa osanottaja ja asia selvä.... toihan oli ihan vaan vittuilua.
[/quote]
Bermudan-matkakin on vissiin aika harvoin tapahtuva poissaolosyy monelle oppilaalle. Silti siihenkin täytyy pyytää lupa. Luvan pyytäminen tarkoittaa sitä, että huoltaja opettaa lasta poissaolopäivinä.