Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini on joutunut osastolle - minulle ei ole ilmoitettu mitään

Vierailija
14.09.2014 |

Muutaman päivän olen ihmetellyt äitini hiljaiseloa ja vastaamattomuutta viesteihini. Olen itkenyt silmät päästäni ja pelännyt, että äitini on yksinasuvana kuollut/tappanut itsensä.

Tänään otin yhteyttä veljeeni, joka sanoi että äitini on _kai_ otettu jollekin osastolle. Tarkempaa tietoa hänelläkään ei aiheesta ole, mutta äitini mielenterveydelliset vaivat tuntien ja hänen puheistaan päätellen veikkaan, että on suljetulla mielenterveydellisellä osastolla.

Mistä voisin saada jotain tietoa asiasta? Miksei minulle ole ilmoitettu asiasta mitään?!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kait äitisi papereihin on laitettu joku lähiomainen jolle tarpeen mukaan ilmoitetaan. Tai äitisi on voinut kieltää ilmoittamasta hänen olinpaikastaan kenellekään.

Vierailija
42/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:09"]

Jos äiti ei ole halunnut että sinulle ilmoitetaan? Voi olla, ettei sinua ole merkitty lähiomaiseksi äitisi potilastietoihin ja siksi sinulle ei ole ilmoitettu. Yleensä ilmoitus tehdään vain yhdelle omaiselle, ei hoitajat/lääkärit soita koko sukua läpi.

[/quote]

Samaa olen joo miettinyt. En tiedä, kuka äidilläni on lähiomaiseksi merkitty, kun ei veljellenikään asiasta ole ilmoitettu. Äiti ei ole väleissä omiin vanhempiinsa, eikä hänellä ole läheisiä ystäviäkään. Sitä kuitenkin ihmettelen, että jos jollekin lähiomaiselle on asiasta ilmoitettu, niin miksei hän ole minuun ollut yhteydessä asiasta. En kyllä ole läheisissä väleissä sukuuni, mutta luulisi nyt olevan sen verran järkeä, että minulle voisi asiasta kertoa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait ne ilmoita välttämättä kellekään jos ei ole semmoinen tilanne jossa on ilmoitettava lähiomaiselle. Potilas voi muistaakseni kieltääkin ilmoittamisen.

Vierailija
44/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:16"]

Ei kait ne ilmoita välttämättä kellekään jos ei ole semmoinen tilanne jossa on ilmoitettava lähiomaiselle. Potilas voi muistaakseni kieltääkin ilmoittamisen.

[/quote]

Eli mun pitää vaan hyväksyä fakta, että mun äiti on jossain osastolla ja mä en voi millään tavalla saada tietoa äitini terveydentilasta tai olinpaikasta?!

Ap

Vierailija
45/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:16"]Ei kait ne ilmoita välttämättä kellekään jos ei ole semmoinen tilanne jossa on ilmoitettava lähiomaiselle. Potilas voi muistaakseni kieltääkin ilmoittamisen.
[/quote]
Niin voi kieltää. Mitään tietoja ei potilaasta tässä tapauksessa anneta, eikä kerrota edes onko potilas hoidossa.

Vierailija
46/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:16"]

[/quote]

Eli mun pitää vaan hyväksyä fakta, että mun äiti on jossain osastolla ja mä en voi millään tavalla saada tietoa äitini terveydentilasta tai olinpaikasta?!

Ap
[/quote]

Niin se vain menee.

Vierailija
47/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:16"] Ei kait ne ilmoita välttämättä kellekään jos ei ole semmoinen tilanne jossa on ilmoitettava lähiomaiselle. Potilas voi muistaakseni kieltääkin ilmoittamisen. [/quote] Eli mun pitää vaan hyväksyä fakta, että mun äiti on jossain osastolla ja mä en voi millään tavalla saada tietoa äitini terveydentilasta tai olinpaikasta?! Ap [/quote] Niin se vain menee.

[/quote]

No mitäs sit jos mun äiti kuolee? Onko mahdollista, etten mä tästäkään asiasta saa minkäänlaista tietoa, jos en oo lähiomaiseksi merkitty?

Ap

Vierailija
48/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:16"] Ei kait ne ilmoita välttämättä kellekään jos ei ole semmoinen tilanne jossa on ilmoitettava lähiomaiselle. Potilas voi muistaakseni kieltääkin ilmoittamisen. [/quote] Eli mun pitää vaan hyväksyä fakta, että mun äiti on jossain osastolla ja mä en voi millään tavalla saada tietoa äitini terveydentilasta tai olinpaikasta?! Ap [/quote] Niin se vain menee.

[/quote]

No mitäs sit jos mun äiti kuolee? Onko mahdollista, etten mä tästäkään asiasta saa minkäänlaista tietoa, jos en oo lähiomaiseksi merkitty?

Ap

[/quote]

Kyllä sinä siitä tiedon saat, viimeistään perunkirjoituksen yhteydessä, mutta ei sinulle välttämättä soitella mistään sairaalasta.

Vierailija
49/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap

[/quote]

Viimeistään perunkirjoituksen hoitavalta henkilöltä tulee sulle tieto.

Vierailija
50/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap

[/quote]

Olet oikeutettu lakiosaan äitisi perinnöstä, joten perunkirjoittaja ottaa viimeistään sinuun yhteyttä.

Vierailija
51/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:25"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Viimeistään perunkirjoituksen hoitavalta henkilöltä tulee sulle tieto.

[/quote]

Entäs jos mä joudun hoitamaan tuon perunkirjoituksen? Veli psykiatrisella avo-osastolla, äiti ei perheensä kanssa väleissä. Eli todennäköisesti tää taakka saattais jäädä mun hartioille. Mä en helvetti edes tiedä mikä on perunkirjoitus. Olen vasta 21 vuotias siis.

Ihan ajankohtaista miettiä näitä asioita, äitini sairastaa syöpää ja on puhunut paljon siitä, miten ei halua kärsimystään jatkettavan. Eli kieltäytyy kaikesta hoidosta.

Ap

Vierailija
52/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:12"]

Kyllä kait äitisi papereihin on laitettu joku lähiomainen jolle tarpeen mukaan ilmoitetaan. Tai äitisi on voinut kieltää ilmoittamasta hänen olinpaikastaan kenellekään.

[/quote]

Niin kukahan sen lähiomaisen on "laittanut" sinne papereihin? Eiköhän asianomainen itse.

Vierailija
53/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kait kuoleman sattuessa ne ilmoittaa lähiomaiselle. Jos potilas ei semmoista ilmoittanut niin joku sen koittaa kait selvittää, olisiko ollut poliisi.

Vierailija
54/54 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä heti kuoltua ilmoitetaan lähiomaiselle, jotta hautajaisjärjestelyt saadaan käyntiin.Ja voimia sinulle tulevaan, olen itse hoitanut yksin kaikki äitini kuolemaan liittyvät asiat ja olin sentään tuplasti vanhempi, mutta silti oli rankkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi