Kaverin 2v taapero tökkäsi mun vauvaa silmään. Kaveri ei sanonut muksulleen mitään.
Vauva alkoi itkemään jolloin taaperokin pelästyi. Sanoin taaperolle että noin ei saa tehdä ja nostin vauvan syliin. Kaveri selvästi loukkaantuneena alkoi mutisemaan että ei noin pieni vielä ymmärrä.
No ei kai se ikinä opikaan ymmärtämään, jos ei ohjata.
Kommentit (38)
Noin pieni ei ymmärrä vielä, sen takia häntä kasvatetaankin, ja kerrotaan että niin ei saa tehdä. Oikein teit
Miksi vauva oli sellaisella paikalla johon taaperokin pääsi? Minä oisin pitänyt sylissä, just tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauva oli sellaisella paikalla johon taaperokin pääsi? Minä oisin pitänyt sylissä, just tuon takia.
Ehkä ap uskoi että kaveri katsoo muksunsa perään..
Luulen, että vauvan itku tuossa tilanteessa opettaa enemmän kuin "hyihyi, nytpä teit tuhmasti" -torumiset.
Vierailija kirjoitti:
En olisi torunut noin pientä. Nyt pelkää sinua.
Sietää pelätäkin. Jospa herättäisi 2-vuotiaan äidin tajuamaan vanhemmuuden merkityksen.
Nykyajan 2-vuotiaat saattavat vaikka sanoa ruuasta "kakkaa!" ja se on vanhemman mielestä ylpeiltävä asia. Lapsella on oikeus kertoa mielipiteensä!
Niin onkin, mutta vanhemman tehtävä on kasvattaa lasta niin, että mielipide ilmaistaan asiallisin sanakääntein.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään taapero ei vielä ymmärrä.
Siksi taapero kuuluukin ottaa syliin ja sanoa "voi, vahingossa tökkäsit vauvaa silmään ja nyt häntä sattuu!"
Näin lapsi oppii syy-seuraussuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään taapero ei vielä ymmärrä.
Siksi taapero kuuluukin ottaa syliin ja sanoa "voi, vahingossa tökkäsit vauvaa silmään ja nyt häntä sattuu!"
Näin lapsi oppii syy-seuraussuhteita.
Miksi pitää ottaa syliin?
Pienet lapset tosiaan sohivat miten sattuu. Älä tapaa lapsesi kanssa mitä tahansa vieraita lapsia. Jotkut vanhemmat eivät tosiaan osaa opettaa lapsiaan tai vahtia tarpeeksi, jos on liian pieni lapsi itse tajuamaan /muistamaan asioita. Kaverisi ei ymmärtänyt että tuossa tilanteessa ei voi päästää lasta vauvaa lähelle. Se käy nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
En olisi torunut noin pientä. Nyt pelkää sinua.
Täh?
Mä oon ilmeisesti tavannut vain tervejärkisiä äitejä, kun kaikki ohjeistavat lapsiaan pienestä pitäen käyttäytymään oikein. Esim hiekkalaatikolla monet pienet lapset heittelee hiekkaa, ja joka kerta siihen puututaan. Eihän ne ikinä opi jos ei ikinä kerrota miten toimitaan. Jos lapsi alkaa pelkäämään aikuista koska aikuinen antaa ohjeita, on silloin tosi pahasti kasvatuksessa vikaa.
Joo, ärsyttää nuo äidit (ja isät) jotka ei ohjaa lapsiaan koska ne on liian pieniä/ne ei ymmärrä/ne ei tiedä... Alkaa aina veri kiehumaan.