Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset, käytättekö hyväksenne luonnon antimia?

Vierailija
14.09.2014 |

Nyt on niin paljon sieniä, että ruokaa saa moneksi päiväksi. Puolukoitakin on.  Omenia monet jakavat pihoillaan ilmaiseksi. 

Jos ette käytä, niin mikä on syy?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän käytän. Autottomana on haasteellista mennä pienten lasten kanssa poimimaan marjoja. Kun ei tiedä kunnon marjapaikkoja ja pyörällä niitä pitäisi etsiä. Ja tutut ketkä keräävät, eivät raaski niitä antaa/myydä.

Vierailija
22/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun kaupungissa ja täällä ei ole metsää lähellä. minulla ei ole autoa, joten pitäisi 20-30 kilometriä ajaa pyörällä ensin yhteen suuntaan ja sitten kotiin tasapainotella marjaämpärit pyörän sarvissa keikkuen takaisin. pakastimeenkaan ei kovin paljoa tavaraa edes mahtuisi. kun asuin metsän lähellä kävin kyllä etenkin mustikkametsällä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähävarainen ja en käytä luonnonantimia.
Syy on siinä, että sieniä en yksinkertaisesti saata syödä, vaikka yrittänyt olen monet kerrat. Ja sieniä en tunnista, osaa käsitellä, enkä ruuaksi valmistaa.
Marjoja taas en pääse poimimaan sairauteni vuoksi ja ei ole mikään halpa homma niitä ostaa valmiiksipomittuina. Matka lähimpään marjapaikkaan on muutenkin niin pitkä, että sinne meneminen jo kustantaisi jotakin.
Omenoita en ole ikinä nähnyt ilman jaeltavan, enkä myöskään omenapuuta lähimaillakaan.

Unohdetaan monesti se pikkuseikka, että vähävarainen on vähävarainen jostakin syystä. Usea vähävarainen on minun tapaan sairauden takia köyhä, eikä silloin kerätä pulloja tienvarresta ja marjoja metsästä. Ja esim. puolukka toimii vain lisukkeena, harvoja ruokia siitä itsessään saa tehtyä.

Jos olisi oma koti, niin silloin kyllä laittaisin pienen perunapellon jne.

Vierailija
24/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahemmin. Täällä missä asun, ei ole oikein marjametsiä. Sienille olen allerginen. Omenoita saisi joo, mutta en syö niitä niin paljon että haluaisin alkaa keittelemään hilloja tai muita säilykkeitä (mehulinkoa en omista).

Vierailija
25/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne metsäänhän ei noin vain "mennä". Täytyy olla auto ja rahaa bensaan.  Täytyy tietää, mitä marjapaikkaa thaimaalaiset eivät ole vielä käyneet poimimassa, koska se kaikkein näkyvin ja helpoiten saavutettava paikka on jo takuuvarmasti poimittu. Minä käyn marjassa, mut jos en pääsisi sinne paikallisen kanssa, joka tietää nekin paikat joita thaimaalaiset eivät tiedä, en saisi marjan marjaa. Ne paikat, jotka itse löydän teiden läheltä, on yleensä putsattu haravalla tehokkaasti.

Pelkästään niillä bensahinnoilla, mitä meidän bensasyöppöön autoon on kulunut siihen että olen ajellut tässä marjojen perässä kesän aikana, olisin saanut jo ostettuakin marjani, että se siitä säästöstä. :)

Vierailija
26/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska asunnossani on vain pieni pakastelokero, jossa ei paljoa marjoja säilötä. Hyviä metsiäkään ei ole lähellä. Omenoita olen ottanut, jos niitä on ilmaiseksi jaettu, mutta syön ne sellaisenaan, en hilloa tai tee mehua.

Vierailija
27/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käytä. Syynä on se, että mulla on paha trauman käsittelyprosessi meneillään ja se vie kaikki voimat. Ei todellakaan ole voimia mennä metsään ja perata sieniä. Olen aiemmin ollut innokas sienestäjä, joten siitä ei ole kysymys. Kaikki fyysistä tekemistä vaativa toiminta aiheuttaa minussa ahdistusta ja käytän aikani nyt tämän traumaprosessin työstämiseen, jotta olisin taas joskus sienestyskunnossa. 

Mies taas ei ole sienestäjätyyppiä, eikä ehtisi metsään, koska joutuu minun tilani takia hoitamaan sekä lapset että kaikki kotityöt ja joskus jos hänelle liikenee muuhun aikaa niin hän haluaa päästä oman harrastuksensa pariin joka on juokseminen.

Ainoa asia jossa nyt säästyy ruokarahaa on omenien ostamattomuus, koska puutarhastamme tulee omenia. 

Sienet eivät auttaisi ruokalaskussamme varmaan kuin 20e viikossa, koska ne olisivat vain lisukkeina, joten sillä ei mitään pelastettaisi.

Vierailija
28/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syyllistämistä, tai no, sen jälkeen, mietipä mistä täällä pk-seudun betonilähiöissä asuvat marjansa poimivat. Tai missä niitä ilmaisia omenia on jaossa. Ei ole autoa, vähävsrainen kun olen. Eikä olisi täällä varaa pitää vaikka rahaa olisi vähän enemmänkin käytössä. Ja ei, en voi muuttaa maalle, käyn kuitenkin töissä.

Vierailija
29/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä 20 euroa kuukaudessa, tarkoitin.

15

Vierailija
30/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka veis mut metsään? Asun kaupungissa eikä ole autoa.

Vierailija
31/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, syyllistäminen on niin perseestä kuin olla ja voi. Siihen syyllistyy takuulla sellainen, jolla ei tällaisia esteitä ole. Eiköhän jokainen jolle siitä on oikeasti apua ja hyötyä hae niitä. Ja lopuilla on syitä, jotka kumoavat saavutettavan avun ja hyödyn. 

15

Vierailija
32/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy: asun kaupungissa kaukana metsistä ilman autoa ja pakastin on pieni. Vaikka pääsisin keräämään marjoja, missä minä niitä säilöisin?

Vierailija
33/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:55"]

Ennen syyllistämistä, tai no, sen jälkeen, mietipä mistä täällä pk-seudun betonilähiöissä asuvat marjansa poimivat. Tai missä niitä ilmaisia omenia on jaossa. Ei ole autoa, vähävsrainen kun olen. Eikä olisi täällä varaa pitää vaikka rahaa olisi vähän enemmänkin käytössä. Ja ei, en voi muuttaa maalle, käyn kuitenkin töissä.

[/quote]

Mä keräsin aamulla omenoita vantaalaisesta lähiöstä. Harmittavan vähän ihmiset keräävät, vaikka omenapuut on ihan kaupungin tontilla eikä kenenkään yksityishenkilön tontilla.

Vierailija
34/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai! Ongelma on vaan se, että kuljen jalkaisin eli saan kannettua kerrallaan kotiin vain repullisen kerrallaan :)

Vierailija
35/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:59"]

[/quote]Missä kaupungissa asut? Ainakin Helsingistä pääsee julkisilla loistavasti metsään, esim. Nuuksioon tai Sipoonkorpeen.

Vierailija
36/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniä ja puolukoita en syö, joten en siksi kerää. Omenoita en ole nähnyt kenenkään tarjoavan. 

Vierailija
37/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:55"]Ennen syyllistämistä, tai no, sen jälkeen, mietipä mistä täällä pk-seudun betonilähiöissä asuvat marjansa poimivat. Tai missä niitä ilmaisia omenia on jaossa. Ei ole autoa, vähävsrainen kun olen. Eikä olisi täällä varaa pitää vaikka rahaa olisi vähän enemmänkin käytössä. Ja ei, en voi muuttaa maalle, käyn kuitenkin töissä.
[/quote]

Sama homma minulla :/

Vierailija
38/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:59"]

[/quote]Missä kaupungissa asut? Ainakin Helsingistä pääsee julkisilla loistavasti metsään, esim. Nuuksioon tai Sipoonkorpeen.

[/quote]

ja bussilippu menopaluu maksaa minkä verran ? Ei ole mitään järkeä.

Vierailija
39/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, kiitän ilmaisista ompoista ja sienistä <3<3<3

Vierailija
40/69 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytetään paljonkin. Meillä aina talvisin on 2 pakastinta käytössä, koska yhteen ei mahdu. Toinen pakastin täyttyy tänään. Marjoja siellä on paljon ja tänään kerättiin 2 muovipussillista kanttarellejä. Nam. Mies lähti vielä metsälle. Jospa saadaan toiseenkin pakkaseen jo täytettä. Ja pian alkaa hirvestysaika :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi