Voisiko joku selittää (opintotuki, asumislisä)?
Minkä takia vanhempien tulot vaikuttavat täysi-ikäisen omassa asunnossa asuvan opiskelijan tukiin? Tuota en ymmärrä sitten millään koska elatusvelvollisuus (eroperheissä sillä etävanhemmalla) päättyy kun lapsi täyttää 18v. Miksi ydinperheen lapsia rangaistaan vanhempien tuloista vaikka ne vanhemmat eivät auttaisi taloudellisesti. En ymmärrä??!!
Kommentit (27)
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
Tuossa jotain mainintaa vakiintuneesta oikeuskäytännöstä.
Laki lapsen elatuksesta (166/1996)
1 luku 3 § 2 mom.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
=> eli kun nuoren vanhempien tulot ylittävät tietyn tason, katsotaan kohtuulliseksi, että he avustaavat myös täysi-ikäistä lastaan. Tässä on se peruste, minkä vuoksi vanhempien tulot voivat vaikuttaa täysi-ikäisen lapsen opintotukeen.
Katso, 25 oli nopeampi...
mutta tuohon alkuun, etävanhemman elatusvelvollisuus kyllä päättyy siihen periaatteessa, kun lapsi täyttää 18 vuotta. 18-vuotiaallakin lapsellaa on kuitenkin oikeus saada/hakea koulutusavustusta myös siltä etävanhemmalta, mikäli etävanhemman tulot ovat riittävän suuret. Eli ei se etävanhemman vastuu lain silmissä siihen 18-vuotispäivään lopu, mikäli nuori edelleen tarvitsee taloudellista tukea. Se on sitten eri asia, kuinka moni lapsi haastaa vanhempansa oikeuteen asiasta, jos vanhempi kieltäytyy avustusta antamasta.
26
Eivät ne vaikuta kuin keskiasteella opiskelevien tukiin sen kaksi vuotta ja tottakai vanhemmat tukevat vaikkapa lukiossa opiskelevaa. Kaksi vanhintani muuttivat pois kesken lukio-opintojen ja saivat täydet tuet koska olen yh. Mutta tietysti maksoin koulukirjat, bussiliput, puhelinlaskun ja annoin ruokarahaa koska olen vastuussa lapsistani. Ja vakuutukset luonnollisesti.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:23"]
Lain mukaan vanhempien tulee kykyjensä mukaan tukea OPISKELEVAA alle 20v. Eli elatusvelvollisuus päättyy 18v. jos lapsi menee töihin tai ei mihinkään. Mutta jos menee opiskelemaan, tulee vanhempien tätä taloudellisesti tukea. Se on lakisääteistä ja siitä on myös oikeuden päätöksiä.
[/quote]
Linkittäisitkö sen lain kohdassa jossa sanotaan noin, kiitos!
[/quote]
En jaksa etsiä, mutta löytyy "Laki lapsen elatuksesta"!