Suomalaisten monimutkainen saunakulttuuri
Lueskelin tällä foorumilla joitakin saunaan liittyviä keskusteluja ja tuli myös mieleen mitä ollaan juteltu tuttujen kanssa. Suomalaisilla on erikoisen paljon erilaisia saunaan liittyviä normeja. Erityisesti se, että missä, milloin ja kenen kanssa voidaan saunoa alasti ja milloin pitää olla uikkarit.
Kun on joku saunailta tulossa, niin siihen liittyy iso määrä pohdittavaa:
Onko naisia ja miehiä?
Onko pakko käyttää uikkareita?
Onko kaksi saunaa, kaksi pukuhuonetta ja kaksi suihkutilaa?
Pitääkö jakaa sauna-ajat miehille ja naisille?
Kummat saunoo ensin ja riittääkö aika?
Entä mihin väliin ruokailu siinä sopii?
Mitä olen asunut ja matkustellut Euroopassa ja jutellut muiden ulkomailla asuneiden kanssa, niin esim. Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Itävallassa ja Sveitsissä on hyvin selkeää ja suoraviivaista, että saunat on aina yhteissaunoja ja alasti. Saunominen tapahtuu yleensä saunamaailmoissa ja kylpylöissä. Mutta silloin kun saunotaan, niin saksalainen heittää häpeilemättä vaatteet naulaan ja menee sekasaunaan, vaikka sitten kollegoiden tai ystävien kanssa.
Miten meillä saunan kotimaassa on kulttuurista tullut näin monimutkainen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset menevät saunaan ensin ja miehet sen jälkeen. Uikkarit tai pyyhe tulee olla päällä jos saunassa on aikuisten lisäksi alle 18 vuotiaita eli alaikäisiä. Saunassa ei saa myöskään huutaa, pitää meteliä tai haastaa riitaa koska muuten joutuu saunasta pois. Tällainen sauna etiketti on minulle opetettu.
Ikinä kuullutkaan tällaisista, lukuunottamatta tuota että saunassa riitely ei ole suotavaa.
Tosi outoa jos lasten kanssa pitää olla uikkarit. Siis omien lastenko myös?
Omissa porukoissa esim. sukumökillä myös vaihdellaan viimeisen saunojan vuoroa, koska useimmille se on mukavin vuoro, kun ei ole kiirettä pois ja voi jäädä pitemmäksi aikaa vilvoittelemaan, istuskelemaan ja nauttimaan juomia pimenevässä illassa. Ensin saunoneet joutuvat sitten usein siinä vaiheessa jo nukuttamaan lapsia yms. Ollaan tehty päätös, että näiden ei aina tarvitse olla naisia.
Minä olen ymmärtänyt ja elänyt niin että ne jotka menevät saunaan ensin saavat olla siellä niin kauan kuin haluavat ja muut sittenkään odottavat siihen asti kunnes he tulevat sieltä pois ja käyttävät sitten ne loput löylyt jos siellä on vielä löylyjä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Jollei ihan omituisella kokoonpanolla olla saunomassa, melkeinpä kaikki suomalaiset luonnostaan tietävät, miten homma hoituu. Isoja eroja ei ole, eikä pikkueroja ihmetellä.
Toki, mehän tähän kulttuuriin olemme kasvaneet ja vuosien varrella erimtavat oppineet. Silti erilaisia käytäntöjä on paljon kuten tässäkin ketjussa tulee ilmi ja oudomman porukan kanssa pitää sopia ja kysyä mikä on käytäntö. Otetaanko uikkarit mukaan, saunotaanko yhdessä vai erikseen jne. Ainakin itse muistan kuulevani aina näitä ”onkohan siellä sauna, tarvitaankohan uikkarit, montakohan naista siellä on, onkohan meillä oma vuoro jne…”
Kun vertaa joihinkin muihin maihin, niin tuntuu Suomi tuntuu monimutkaiselta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei ihan omituisella kokoonpanolla olla saunomassa, melkeinpä kaikki suomalaiset luonnostaan tietävät, miten homma hoituu. Isoja eroja ei ole, eikä pikkueroja ihmetellä.
Toki, mehän tähän kulttuuriin olemme kasvaneet ja vuosien varrella erimtavat oppineet. Silti erilaisia käytäntöjä on paljon kuten tässäkin ketjussa tulee ilmi ja oudomman porukan kanssa pitää sopia ja kysyä mikä on käytäntö. Otetaanko uikkarit mukaan, saunotaanko yhdessä vai erikseen jne. Ainakin itse muistan kuulevani aina näitä ”onkohan siellä sauna, tarvitaankohan uikkarit, montakohan naista siellä on, onkohan meillä oma vuoro jne…”
Ap
Niin. Saksassa helppoa, jos kyse on julkisesta tilasta niin saunat ovat joko erillään tai yhdessä ja tarvitsee vain pyyhkeet (jalkojen ja perseen alle). Jos saksassa taas kaveriporukalla saunomaan niin lähes poikkeuksetta nykyään uikkarit joskaan eivät naiset yleensä pahastu jos olet alasti. Muistelen muutamien niin saunoneenkin.
Suomessa opiskelijapiireissä jos ei ole vaihtareita niin yliopistolla opiskelutapahtumissa oli vaatetus se mitä halusit itse laittaa. Uikkarit pyyhe tai alasti. Ei ongelmaa.
Selitetäänpä meidän yksinkertainen saunaetiketti ulkomaalaiselle :)
”Perhepiirissä yleensä saunotaan alasti, mutta ei aina. Usein murrosiässä lapsi alkaa saunomaan ilman vanhempia, ei aina. Uimahallissa on sukupuolille puolet erikseen ja sääntöjen mukaan pitää olla alasti. Mutta kaikki ei silti ole. Sukupuolet saattaa joskus saunoa yhdessä mm. opiskelija- ja kaveriporukoissa, mutta ei välttämättä enää aikuisena. Toiset sekasaunoo aikuisenakin. Joskus kuitenkin porukasta riippuen uikkarit päällä ja sukupuolet yhdessä. Joissakin porukoissa on niinkin, että naisilla uikkarit ja miehet munasillaan. Tuskin koskaan niin, että naiset alasti ja miehet uikkareissa.”
Eli kysy aina etukäteen suomalaisilta, että mikä on käytäntö, kun sinut kutsutaan illanviettoon, jossa on tiedossa sauna.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pari kertaa työasioissa Saksassa niin, että asuttiin pienessä kylpylähotellissa muutaman hengen porukalla. Yllätyin hieman, kun käytiin illalla kylpylän puolella, niin oli sekasaunat ja myös naiskollegat mukisematta eevan asussa. Koko saunomisen konsepti oli niin erilainen siellä. Sauna on hiljainen ja pyhä paikka. Nuo saunamaailmat todella siistejä ja tarkoitettu rentoutumiseen. Saksalaisessa saunassa ei edes puhuta tai heti huomautetaan.
Ne samat hilluu nudistirannoilla. Ei keski-euroopassa ole mitään saunakulttuuria..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin. Saksassa helppoa, jos kyse on julkisesta tilasta niin saunat ovat joko erillään tai yhdessä ja tarvitsee vain pyyhkeet (jalkojen ja perseen alle). Jos saksassa taas kaveriporukalla saunomaan niin lähes poikkeuksetta nykyään uikkarit joskaan eivät naiset yleensä pahastu jos olet alasti. Muistelen muutamien niin saunoneenkin.
Suomessa opiskelijapiireissä jos ei ole vaihtareita niin yliopistolla opiskelutapahtumissa oli vaatetus se mitä halusit itse laittaa. Uikkarit pyyhe tai alasti. Ei ongelmaa.
Kun asuin Saksassa noin puoli vuotta, niin en koskaan nähnyt ihmistä saunassa muuten kuin alasti. Ainakin silloin Etelä-Saksassa kaikki yleiset saunat, joissa käytiin, oli yhteissaunoja ja kaikki ihmiset alasti. Aikaa tuosta on 10 v. Etikettihän menee pyyhkeen kanssa niin, että se laitetaan aina lauteille, niin että ulottuu takapuolen alta jalkojen alle. Mikään iho ei saa koskea lauteita. Uikkareita ei käsittääkseni olisi edes sallittu käyttää saunassa. Toinen pyyhe pitäisi olla, jos haluaa sen laittaa ympärilleen.
Minulle ei sekasauna ole ongelma. Mökillä oltiin veljeni kanssa yhtä aikaa saunassa, uimapuvut päällä. En edes harkinnut olevani alasti.
Kerran päädyin hieman yllättäen saunomaan ja uimaan kokoonpanolla: minä, veli ja isä avovaimoineen. Ei ollut uimapukua mukana mutta sain lainaksi S-koon uimapuvun ja olin itse kokoa L-XL. Muistan edelleen, kun yritin saada rintojani pysymään sen makkarankuoren sisällä. Näytti niin karsealta, että olin lopulta ilman uimapukua.
Naisten saunavuoroilla olen vieraassakin porukassa saunonut ja myös uinut alasti, jos edes yksi muu toimii samoin.
Kaveriporukalla on sekasaunottu alasti jopa niin, että olin ainoa nainen. Ensin oltiin sovittu vuoroista mutta, kun muut naiset eivät halunneet saunoa niin kysyin miehiltä sopiiko heille, että saunotaan yhdessä. Ei tuntunut yhtään kiusalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut ulkomailla ja esim Saksassa ja Itävallassa on myös sukupuolittain jaettuja saunoja. Lisäksi sanonut usein saksalaisten kanssa uikkarit päällä koska eivät kokeneet sekasaunaa alasti omaksi jutukseen. Olin vaihdossa Saksassa ja lisäksi tutorina suomessa vaihto-opiskelijoille ja erittäin harvassa oli etenkään naispuoliset saksalaiset ketkä olisivat alasti saunoneet.
Opiskelijat on vähän suppea ryhmä muodostaa kokonaiskäsitystä maan tavoista.
Saksassa saunoessa oltiin kyllä uikkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun asuin Saksassa noin puoli vuotta, niin en koskaan nähnyt ihmistä saunassa muuten kuin alasti. Ainakin silloin Etelä-Saksassa kaikki yleiset saunat, joissa käytiin, oli yhteissaunoja ja kaikki ihmiset alasti. Aikaa tuosta on 10 v. Etikettihän menee pyyhkeen kanssa niin, että se laitetaan aina lauteille, niin että ulottuu takapuolen alta jalkojen alle. Mikään iho ei saa koskea lauteita. Uikkareita ei käsittääkseni olisi edes sallittu käyttää saunassa. Toinen pyyhe pitäisi olla, jos haluaa sen laittaa ympärilleen.
Olin ehkä epäselvä. Eihän kaveriporukalla (nuoria) yleiseen saunaan menty vaan joko vuokrattiin tai sitten käytiin muutamilla kene vanhemmilla oli sauna. Silloin käytimme uikkareita.
Niissä yleisissä saunoissa taas kuten sanoin oli pyyhkeet käytössä estämässä jalkoja ja muita osia koskemasta laitteisiin, löylynheittokielto pl henkilökunnan löylymestari. Itse suosin kahta pyyhettä, pientä jalkojen alle ja isompaa joka sitten hoiti loput, mutta tämä ei varmaan ollut pakollista tosiaan vaan yksi pitkä pyyhe olisi kelvannut. Saksassa myös näkyi saunatyynyjä ja makoilu hämmensi. Kokemukset pääasiassa hieman pohjoisempaa sekä Nordrhein-Westfalenin alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun pointti kai oli verrata Suomea muihin maihin. Ei se, ettei suomalaiset ymmärtäisi meidän omia tapoja.
Olen ollut porukalla sekasaunassa. Kikkeli pysyi ihan aisoissa vaikka tunsin parit katseet. Kahdestaan naisen kanssa on vähän keulinut. Kun huomasin että näkee niin helähti täyteen seisokkiin. En tiedä miten onnistuin olemaan niin cool. Sanoin että tuo näköjään tykkää sinusta.
Myöhemmin kerroin naiselle yhden totuuden. Minä jätkä saatan valehdella. Tuo, osoitin munaa ei valehtele.
AAAaaargh! Löytää yhtä hyvä nainen menee siihen todennäköisyyteen voittaaa lotossa täysi osuma. Karusti sanottuna ihan kohtalaiset tsäänssit.
Miten sen nyt ottaa. Aloittaja näkee asian monimutkaisena. Lehdissä taas on viime aikoina kirjoiteltu paljonkin monipuolisesta saunakulttuurista. Eli juuri siitä, ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa saunoa.
Yksi harvoja "pakollisia" juttuja taitaa suomalaisen mielestä olla mahdollisuus heittää löylyä. Eikä sekään enää päde infrapunasaunoissa. Muuten on valinnanvaraa. Voi saunoa yksi, kaksin perheen kanssa tai isommalla porukalla. Savusaunassa, sähkösaunassa, puusaunassa, lautalla, laivalla, hotellissa ja jopa torilla. Ja tietysti omassa kodissa.
Tähän myös pakko kommentoida, että Saksassa useimmissa saunoissa on myös erikseen naisten saunapäivät kerran viikossa, jolloin käy vain naisia. Itse aina kävin tuolloin ja olivat suosittuja naisten keskuudessa.
Mun asiani on poikkeava: en jaksa nostaa löylyvesiastiaa, voimat on vähissä... tiedän saunakulttuurin ja vien uimalassa ämpärin hanan alle, ajatuksena on että joku nuorempi vie sen täytettynä lauteelle...
Suomessa on tärkeää se, mitä muut ajattelee meistä. Kun meillä on yhä enemmän vähemmistöjä, joille ei ole ok olla alasti muiden seurassa, eikä etenkään naisten olla miesten seurassa, niin me alistumme, ja muutamme meidän ikiaikaiset tapamme vastaamaan näiden ryhmien vaatimuksia ja tapoja.
Eipä Otaniemessä TKKlla ollut kuin sekasaunoja opiskelijoilla 1990-luvulla. Vedettiin kaljaa yhdessä bileissä ja saunottiin yhdessä.
Onneksi osassa EU maista vielä omaa kulttuuria suojellaan, ja esimerkiksi Saksassa saunotaan niinkuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun pointti kai oli verrata Suomea muihin maihin. Ei se, ettei suomalaiset ymmärtäisi meidän omia tapoja.
Ei Suomessa nykyään tiedä, paitsi kysymällä etukäteen.
Kerimaella kun mies menee saunaan hän seisoo ovella ja esittää munansa jos se on tarpeeksi iso muut miehet hyväksyvät uuden sauna vieraan. Saunassa juodaan olutta ja nauretaan. Pitää istua haarat levällään jotta Munat näkyy kaikille. Pienimunaiset miehet nauretaan ulos saunasta. Saunassa kustaan lauteille. Naiset pääsee isomunaisten miesten saunaan jos ne on kauniita, Isot tissit hyvä perse. Rumat naiset ja pienimunaiset miehet saunovat erikseen
Sauna on Suomessa vuosisatojen perinne. Siihen liittyy valtavasti ajatuksia, tunteita ja elämäntapahtumia. Suhteemme saunaan on ollut kunnioittava ja se on palvellut monissa arjen tarpeissa.
Sauna ei ole koko maailman juttu. Kun selitän matkailijoille saunasääntöjä suurimmalle osalle kokeilusta innostuneille on tärkeää tietää pitääkö mennä vastakkaista sukupuolta olevan kanssa saunaan tai saako pitää pyyhettä ympärillään tai uikkareita päällään. KÄymme läpi lukuisia vaihtoehtoja saunoa, joten on tärkeää antaa saunasta monipuolinen ja mukava vaikutelma. Siihen ei liity tiukkoja sääntöjä, joita ap listasi Euroopan mutkattomista (?) saunomistavoista.
Euroopassa saunat ovat erilaisia kuin Pohjoismaissa. Meillä on jo saunan rakentamiseen monia ratkaisuja, monipuolista kokemusta, koska meillä saunat joutuvat koville kuumissa löylyissä, vastoessa/vihtoessa, veden käytön määrä saunassa, jotkut ottavat juomia mukaan, puusauna yleensä voittaa sähkösaunan ja puuhan roskaa yms. Samaa ei tehdä siellä suuressa maailmassa.
Ystäväni Australiassa uskoo, että sauna on ihoa hoitava koppi ja siellä istutaan noin 50-60 asteen lämmössä avaamassa ihohuokosia. Hänen mielestään se on hörhöjen harrastus, eikä näe siellä olevien saunojen kanssa mitään yhteistä Pohjoismaisten saunojen kanssa. Mielestäni tässä kiteytyy myös monen eurooppalaisenkin asenne, että siellä pitäisi toimia ja olla vain yhdellä tavalla selkeästi rajatun tarkoituksen vuoksi.
MInusta meidän ei pitäisi pyrkiä luomaan omista perinteistämme muuta kuin se on tähänkin asti ollut. Sauna on alkujaan ollut monen ainoa paikka peseytyä ja perheen kesken ns sekasaunana. Ajan myötä tavat ja perinteet muuttuvat, joten suosittelen ap:lle saunahistoriaan tutustumista. Keskustelua voi laajentaa asiatiedolla ja kertomalla, miten paljon meillä pohjoisessa saunaan liittyy valtavasti kaikea muutakin kuin vain alastomuutta.
Minulla on ikävä sekasaunoja. Vielä 70-luvulla kaikki julkisen saunat oli sekasaunoja ja niissä ihmiset tuli hyvin toimeen mitä nyt joskus joutui jonkun juopon passittamaan pihalle sääntöjen rikkomisesta. Mutta sitten 80-luvulla sekasaunat katosivat hygienia syistä ja selsuaalivalistuksen myötä. Oli kuulema niihin aikoihin tullut muilta maailman mailta moitteita siitä miten suomalaiset elävät sivistymättömästi ja siveettömästi.