Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupauduin kummiksi ja nyt kuulen kuinka huono kummi olen

Vierailija
19.08.2021 |

Antamani lahjat surkeita ja epäonnistuneita, pidän liian vähän yhteyttä kummilapseen, lapsi kuulemma pelkää minua jne.
Voiko kummiuden vielä perua? En jaksa tätä enää henkisesti.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

What? Jos kertomasi pitää paikkansa, kummilapsesi vanhemmat kuulostavat sekopäisiltä :D

Kummius ei loppujen lopuksi ole kovin vahva side. Minulla on kaksi kummia, toisen olen tavannut vuonna 2013 ja toisen joskus 1990-luvulla. En edes muista kummankaan sukunimeä. 

Vierailija
2/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: et vain enää pidä yhteyttä kyseiseen perheeseen. Jos ei kelpaa sun antamat lahjat ja seura, niin pärjäävät varmasti paremmin ilmankin.

Jatkossa olet yhteydessä sellaisiin ihmisiin, jotka arvostavat sinua sellaisena kuin olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: et vain enää pidä yhteyttä kyseiseen perheeseen. Jos ei kelpaa sun antamat lahjat ja seura, niin pärjäävät varmasti paremmin ilmankin.

Jatkossa olet yhteydessä sellaisiin ihmisiin, jotka arvostavat sinua sellaisena kuin olet.

tämäpä totta! "ei tupata,kun ei tykätä" sanoo vanha kansa!

Vierailija
4/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa painajaiselta.

Vierailija
5/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen. Kummi on kastetilaisuuden todistaja, eikä todistajuutta voi poistaa.

Vierailija
6/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tälle valittavalle vanhemmalle, että kummi ei oo mikään "lahja-automaatti" ja lahjoita sille lapselle raamattu. Joku muu uskonnollinen kirjakin käy, mieluiten kirpparilta hankittu.

Vierailija
7/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro AP kummilapsesi vanhemmille tämä

Kummin tehtävät

- toimii kastetilaisuuden todistajana. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan vähintään yksi tai kaksi henkilöä todistamaan kastetoimitusta.

- on kummilapsensa aikuinen ystävä

- huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Vierailija
8/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi ei ole lahja-automaatti, vaan tukee lapsen hengellistä kasvatusta yhdessä vanhempien kanssa. Ellet tee sitä, ei tarvitse tehdä muutakaan.

Vierailija
9/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen. Kummi on kastetilaisuuden todistaja, eikä todistajuutta voi poistaa.

Jaa. Silti kummius ei velvoita yhtään mihinkään.

Sanot vain itsesi irti tuosta porukasta. Ilmeisesti sinut on alunperinkin kummiksi valittu hyötymistarkoituksessa.

Vierailija
10/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä? Ovatko kummilapsesi vanhemmat sanoneet sinulle tuollaista? Tuohan on aivan sairasta.

Milloin ihmiset oppivat, että kummiudella ei ole enää mitään merkitystä. Se ei velvoita mihinkään muuhun kuin läsnäoloon ristiäisissä ja kenties rippijuhlissa. Ap:n pitäisi katkaista välit perheeseen, tuollainen käytös toiselta taholta on ihan tarpeeksi hyvä syy.

Vierailija
11/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täällä kans pahaamieltä koettu jonkunaikaa kun kummina olen epäonnistunut.. siitä ei ollut kuin kuukausi kun kummilapseni oli yökylässä, mutta suututtiin kun en taas ottanut. Ja hänen muitakin sisaruksiaan samalla. Hitto vie on kai sitä muutaki tekemistä kun hoitaa toisten lapsia. Omiaki.

Vierailija
12/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Silti kummius ei velvoita yhtään mihinkään.

Sanot vain itsesi irti tuosta porukasta. Ilmeisesti sinut on alunperinkin kummiksi valittu hyötymistarkoituksessa.

Apllä oli yksi kysymys avauksessaan "Voiko kummiuden vielä perua?"

Edellinen oli vastaus siihen.

Kummin tehtävät on tulleet jo selväksi kun luet vastaukset.

Vierailija
13/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi erota kirkosta. Silloin et voi olla kummi.

Vierailija
14/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi, mutta elämäni parhaita päätöksiä oli heti 18 täytettyäni erota kirkosta. Kymmeniin vuosiin ei ole tarvinnut maksaa tyhjästä. Muutaman kerran olen myös kuullut, että en ole "päässyt" kummiksi samasta syystä. Olen aina ollut sopivan pahoillani tapahtuneesta. Jees.

Vierailija
15/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kummin kuulu mitään lahjoja ostaa.

Lapsen vanhemmat ovat ymmärtäneet nyt jotain ihan väärin.

Vierailija
16/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, täällä kans pahaamieltä koettu jonkunaikaa kun kummina olen epäonnistunut.. siitä ei ollut kuin kuukausi kun kummilapseni oli yökylässä, mutta suututtiin kun en taas ottanut. Ja hänen muitakin sisaruksiaan samalla. Hitto vie on kai sitä muutaki tekemistä kun hoitaa toisten lapsia. Omiaki.

Muita sisaruksia nyt ei ainakaan tarvitse ottaa kylään.

Sen kerran kun kummilapsi tulee, voi keskittyä häneen.

Vierailija
17/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä on sitä kristillistä kasvatusta. Alat tästälähin työntämään sille lapselle vaan uskonnollisia kirjoja lahjaksi.

Vierailija
18/46 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi erota kirkosta. Silloin et voi olla kummi.

Kyllä kummeus säilyy, et vain voi enää ryhtyä kummiksi.

Vierailija
19/46 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi, mutta elämäni parhaita päätöksiä oli heti 18 täytettyäni erota kirkosta. Kymmeniin vuosiin ei ole tarvinnut maksaa tyhjästä. Muutaman kerran olen myös kuullut, että en ole "päässyt" kummiksi samasta syystä. Olen aina ollut sopivan pahoillani tapahtuneesta. Jees.

Raha ratkaisee.

Vierailija
20/46 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempi ja myös kummi neljälle.

Ikinä ei olla odotettu lahjaa lapselle, jos jotain on saanut niin kiva juttu.

Mukavinta on kun lapsi (saa) viettää aikaa kummin kanssa. Metsäretki, jötskikioskilla käynti, elokuvissa käynti, marjastus/kalastus. Mitä nyt keksiikin, siinä tutustutaan molemmin puolin toisiinsa, lapset ovat niin mahtavia persoonia ja heiltä oppii paljon.

Pari kummilasta on asunut lähellä, he ovat olleet yötä tms. Ikätasoisesti tehty jtkn.

Hauskimpana muistavat vesileikit tuossa omassa pihassa lämpimänä kesäpäivänä, tuskin maksoi yhtään mitään.

Yhden kanssa olen käynyt särkänniemessä, omat lapset mukana myös. Oli kiva reissu.

Nyt kun ovat aikuistuneet niin on kiva seurata heidän elämää, käyvät kun ehtivät opiskeluiltaan. Soittelevat joskus, etenkin jos jtkn suurta tapahtuu heidän elämässä.

Olen kiitollinen kummilapsistakin. Lapset ovat lahja, hetkellinen vain, lainassa ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä