Mitä teen? Teini ei suostu menemään englannin tunneille. Ei kohtaa kemiat open kanssa.
Vaihtu uusi opettaja edellisen tilalle ja pojalle se oli nyt nähtävästi liian kova pala. Ei kemiat kohtaa näillä ollenkaan. Heti ensimmäisellä tunnilla oli tullut wilmassa viestiä pojan käytöksestä ja toiminnasta. Pojan mukaan ei ole tehnyt mitään, että ope vaan vihaa häntä. Myönsi lopulta että oli ehkä vähän v*ttuillut opelle.. En ole ylpeä. Muiden opettajien kanssa pojalla ei ole mitään ongelmaa, joten siksikin tää nyt tuntuu oudolta. Eilenkin alkoi illalla jo raivoaminen ettei mene enkun tunnille. Kun kysyin että mikä siinä nyt mättää, niin kuulema pelkää opettajaa... Aamun taistelin pojan kanssa että lähtee sinne tunnille. Oli niin vaikeaa saada poika heräämään. Oli tosi äkäisenä. Mutta esimerkiksi eilen kun ei ollut enkkua, lähti ihan mielellään kouluun. Joku siinä nyt on.
Mulla loppuu loma viikon päästä ja sitten en enää voi katsoa perään, että lähteekö kouluun vai ei. Joku ratkaisu tähän pitää keksiä. Opettajaa tuskin voi mitenkään vaihtaa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koulussa ei pelata puhelimella tunnilla eikä vittuilla opettajalle. Turha puhua kemioista.
Näin se on ja voitte olla varmoja että en itsekään tästä tykännyt. Mutta tunnen lapseni ja tää ei oo hänelle tyypillistä käytöstä. Poika on nyt kasilla ja koskaan ennen ei mulle asti ainakaan oo tullut tietoa että olisi v*ttuillut tai ruvennut muuten uhmaamaan ohjeita. Sehän tässä onkin outoa. En minäkään tuota hyväksynyt ja sanoinkin siitä pojalle, mutta mä tiedän että tuo ei ole nyt syy vaan seuraus. Ap
Oletko kysynyt suoraan lapselta mikä siinä opettajassa inhottaa tai "pelottaa"? Oletko itse tavannut opea? Ei ole sattunut olemaan muiden lastesi/tuttavien lastesi ope?
En tunne entuudestaan kyseistä opea. Nyt vasta aloittanut pojan koulussa. Ja kysynyt olen, mutta en saa mitään selkeää vastausta. Poika sanoo että opettaja nauroi hänelle ensimmäisellä tunnilla, kun oli seonnut sanoissaan esitellessään itseään englanniksi. Mä tiedän että mun poika on aika herkkä ja varmasti hieman pahoittanut tuosta mielensä. Ope oli ottanut pojan esittelyn esimerkiksi ja nostanut sieltä virheet esille. Pojan mukaan nauroi virheille ja teki hänestä naurun alaisen Siitä kai se uhma tuli. Poika koki että ope ei oo hänen puolellaan. Tai niin mä päättelen. En osaa tarkemmin sanoa. Ap
Sitten vain opettajaan yhteyttä wilmalla ja kerrot tämän hänelle. Kerrot, että poika koki tilanteen loukkaavana, mutta että sinä myös kotoa käsin teet lapsellesi selväksi, ettei saa pelata tunnilla jne.
Kasvatitte sitten luuserin. Onnee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koulussa ei pelata puhelimella tunnilla eikä vittuilla opettajalle. Turha puhua kemioista.
Näin se on ja voitte olla varmoja että en itsekään tästä tykännyt. Mutta tunnen lapseni ja tää ei oo hänelle tyypillistä käytöstä. Poika on nyt kasilla ja koskaan ennen ei mulle asti ainakaan oo tullut tietoa että olisi v*ttuillut tai ruvennut muuten uhmaamaan ohjeita. Sehän tässä onkin outoa. En minäkään tuota hyväksynyt ja sanoinkin siitä pojalle, mutta mä tiedän että tuo ei ole nyt syy vaan seuraus. Ap
Oletko kysynyt suoraan lapselta mikä siinä opettajassa inhottaa tai "pelottaa"? Oletko itse tavannut opea? Ei ole sattunut olemaan muiden lastesi/tuttavien lastesi ope?
En tunne entuudestaan kyseistä opea. Nyt vasta aloittanut pojan koulussa. Ja kysynyt olen, mutta en saa mitään selkeää vastausta. Poika sanoo että opettaja nauroi hänelle ensimmäisellä tunnilla, kun oli seonnut sanoissaan esitellessään itseään englanniksi. Mä tiedän että mun poika on aika herkkä ja varmasti hieman pahoittanut tuosta mielensä. Ope oli ottanut pojan esittelyn esimerkiksi ja nostanut sieltä virheet esille. Pojan mukaan nauroi virheille ja teki hänestä naurun alaisen Siitä kai se uhma tuli. Poika koki että ope ei oo hänen puolellaan. Tai niin mä päättelen. En osaa tarkemmin sanoa. Ap
Tuokin on taas pojan tunne. On erittäin epätodennäköistä, että opettaja olisi nauranut. Hän on kuullut kaikki mahdolliset virheet jo aiemmin. Tuo kohta pitää nyt ratkoa. Poikaa hävettää virheensä, vaikka niitä ei tarvitse hävetä, eikä pysty nousemaan sen yläpuolelle. Siksi hän lyö nyt kaiken lekkeriksi ja siinä samalla syventää omaa ongelmaansa.
Pieni keskustelu opettaja, pojan ja sinun välillä on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on taas pojan tunne. On erittäin epätodennäköistä, että opettaja olisi nauranut. Hän on kuullut kaikki mahdolliset virheet jo aiemmin. Tuo kohta pitää nyt ratkoa. Poikaa hävettää virheensä, vaikka niitä ei tarvitse hävetä, eikä pysty nousemaan sen yläpuolelle. Siksi hän lyö nyt kaiken lekkeriksi ja siinä samalla syventää omaa ongelmaansa.
Pieni keskustelu opettaja, pojan ja sinun välillä on paikallaan.
Tai sitten se opettaja on vain kusipää. Nyt on työllistettyinä mm paljon ns kiertopalkintoja, jotka ei ole onnistuneet saamaan virkaa mutta nyt kelpaavat töihin koronan takia.
Minun elämäni eka enkun tunti meni näin: Olin lukenut kolmannella ja neljännellä ruotsia ennen kuin siirryin naapurikaupunkiin kouluun. Siellä oli opiskeltu alemmilla luokilla englantia.
Siellä piti keksiä itselleen englanninkielinen nimi. Minusta tehtiin Cathy. Opettaja pilkkasi sitten minua 20 minuuttia, koska en osannut ääntää sitä th-äännettä.
Tästä on kymmeniä vuosia aikaa, mutta edelleen muistan sen TUNTEEN. Nöyryytyksen.
Tuollaisia teinit on. Ei kannata mennä mukaan. Sanot vaan, että olipa kurjaa kun sulle tuli tuollainen olo, että muut nauroi sulle. Lohduta ettei kukaan sitä enää muista. Ainoa joka tuota vielä murehtii on poika itse.
T. Ope
Varmaan ikävöi edellistä opea ja purkaa sitä ikävää tuolla tavalla. Kyllä se ohi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita reksille, kehota tätä neuvomaan enkun opea että lopettaa vittuilun ja pyytää pojalta anteeksi. Jos enkun opella on huono itsetunto, hän voi kostaa, mutta siinäkin tapauksessa soittelet reksille.
Ap onko pojalla diagnoosi? Kuulostaa hieman narsistiselta...
Meidän aikaan olisi kotona annettu selkäsauna eikä yritetty ymmärtää... Fiksuja meistä tuli.
Huono käytös saattaa johtua nälästä, ajakaa mäkkärin kautta Englannin tunnille.
On opettajatkin mentävä työhönsä vaikkei ehkä ”kemiat kohtaa” aina kaikkien kanssa. Pojan pitää kasvaa nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Itse ottaisin puhelimen takavarikkoon jouluun asti, jolloin saa sen joululahjaksi, JOS on parantanut käytöstään.
Laita pelit uunin viereen odottamaan sulatusvuoroa kunnes enkku maistuu.
Laita opettelemaan muutamat mustat gettoräp lyriikat ja kouluttamaan opea.