Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? Teini ei suostu menemään englannin tunneille. Ei kohtaa kemiat open kanssa.

Vierailija
19.08.2021 |

Vaihtu uusi opettaja edellisen tilalle ja pojalle se oli nyt nähtävästi liian kova pala. Ei kemiat kohtaa näillä ollenkaan. Heti ensimmäisellä tunnilla oli tullut wilmassa viestiä pojan käytöksestä ja toiminnasta. Pojan mukaan ei ole tehnyt mitään, että ope vaan vihaa häntä. Myönsi lopulta että oli ehkä vähän v*ttuillut opelle.. En ole ylpeä. Muiden opettajien kanssa pojalla ei ole mitään ongelmaa, joten siksikin tää nyt tuntuu oudolta. Eilenkin alkoi illalla jo raivoaminen ettei mene enkun tunnille. Kun kysyin että mikä siinä nyt mättää, niin kuulema pelkää opettajaa... Aamun taistelin pojan kanssa että lähtee sinne tunnille. Oli niin vaikeaa saada poika heräämään. Oli tosi äkäisenä. Mutta esimerkiksi eilen kun ei ollut enkkua, lähti ihan mielellään kouluun. Joku siinä nyt on.

Mulla loppuu loma viikon päästä ja sitten en enää voi katsoa perään, että lähteekö kouluun vai ei. Joku ratkaisu tähän pitää keksiä. Opettajaa tuskin voi mitenkään vaihtaa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut tästä opettajalle ja mitä hän ehdottaa tai kertoo ongelman syyksi?

Vierailija
2/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankaiset. Otat luulot pois siltä teiniltäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukiossa, vaihtaa toiselle opettajalle.

Jos yläkoulussa, sanot että ei työelämässäkään aina kemiat kohtaa, mutta toimeen pitää tulla. Ja jää tarkkailemaan opettajan toimintaa. Myös opettajat osaavat kiusata.

Vierailija
4/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi käymällä läpi lapsen kanssa selvät asiat

- Koulu ei ole vapaaehtoinen paikka, jonne mennään silloin kuin itselle sopii, koska Suomessa on oppivelvollisuus

- Kaikista ihmisistä ei tarvitse tykätä, mutta kaikkien kanssa on tultava vähintäänkin toimeen

- Vertaukuvallisesti koulu on lapsen työpaikka ja opettajat heidän lähiesimiehiään, heitä tulee kunnioittaa niinkuin aikuisetkin tekevät töissä

Jos lapsi ei opi näitä asioita nyt, miten hän pärjää työelämässä. Eli nyt ohjeistat lasta pitämään ne mölyt mahassaan ja menee sinne kouluun, muuten hän joutuu kotikouluun eikä opi välttämättä samalla tavalla kuin muut.

Vierailija
5/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kertonut tästä opettajalle ja mitä hän ehdottaa tai kertoo ongelman syyksi?

Olen laittanut viestiä. Ope vastasi että poika on ollut tunneilla ylimielinen ja ei ole kuunnellut ohjeita vaan pelannut puhelimella. On joutunut sanomaan uudestaan ja poika on v*ttuillut takaisin. Oli sitten sanonut tiukasti että puhelin pois ja tehtävien tekoon tai vie rehtorille puhutteluun.

Poika itse myönsi että noin on tapahtunut mutta hänen mielestään siksi, että opettaja oli nauranut hänelle ja ollut itse ylimielinen. Ja tuon uhkauksen rehtorista poika koki nolona.

Ope sanoi että rajat pitää vetää ja eiköhän tilanne tästä rauhoitu. Ymmärrän opea täysin. Silti ihmettelen mistä tuo johtuu. Kenenkään muun kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut. Ap

Vierailija
6/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koulussa ei pelata puhelimella tunnilla eikä vittuilla opettajalle. Turha puhua kemioista.

Vierailija
7/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut viestiä. Ope vastasi että poika on ollut tunneilla ylimielinen ja ei ole kuunnellut ohjeita vaan pelannut puhelimella. On joutunut sanomaan uudestaan ja poika on v*ttuillut takaisin. Oli sitten sanonut tiukasti että puhelin pois ja tehtävien tekoon tai vie rehtorille puhutteluun.

Poika itse myönsi että noin on tapahtunut mutta hänen mielestään siksi, että opettaja oli nauranut hänelle ja ollut itse ylimielinen. Ja tuon uhkauksen rehtorista poika koki nolona.

Ope sanoi että rajat pitää vetää ja eiköhän tilanne tästä rauhoitu. Ymmärrän opea täysin. Silti ihmettelen mistä tuo johtuu. Kenenkään muun kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut. Ap

Jos lapseni pelaisi keskellä tuntia, olisin tosi vihainen. Se on erittäin asiatonta käytöstä ja osoittaa, että oppilas kunnioita opettajaa tai muita oppilaita. 

Sanoisin lapselle, että nyt vain on mentävä sinne tunnille. Ei varmasti tule ongelmia, jos lapsi hoitaa oman tonttinsa asiallisesti eli istuu hiljaa, kuuntelee ja tekee annetut tehtävät. Muissa aineissa voi sitten olla aktiivisempi. 

Vierailija
8/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yläkoulussa, sanot että ei työelämässäkään aina kemiat kohtaa, mutta toimeen pitää tulla. Ja jää tarkkailemaan opettajan toimintaa. Myös opettajat osaavat kiusata.

Yläkoulussa on joo. Ollaan puhuttu tästä asiasta pojan kanssa. Tietää kyllä tuon ja muiden opettajien kanssa tulee hyvin toimeen. Siksi tämä nyt ihmetyttääkin. Ap

Vierailija
9/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koulussa ei pelata puhelimella tunnilla eikä vittuilla opettajalle. Turha puhua kemioista.

Näin se on ja voitte olla varmoja että en itsekään tästä tykännyt. Mutta tunnen lapseni ja tää ei oo hänelle tyypillistä käytöstä. Poika on nyt kasilla ja koskaan ennen ei mulle asti ainakaan oo tullut tietoa että olisi v*ttuillut tai ruvennut muuten uhmaamaan ohjeita. Sehän tässä onkin outoa. En minäkään tuota hyväksynyt ja sanoinkin siitä pojalle, mutta mä tiedän että tuo ei ole nyt syy vaan seuraus. Ap

Vierailija
10/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulussa on joo. Ollaan puhuttu tästä asiasta pojan kanssa. Tietää kyllä tuon ja muiden opettajien kanssa tulee hyvin toimeen. Siksi tämä nyt ihmetyttääkin. Ap

Mun kuopukseni joutui viime lukuvuonna bilsan/mantsan open hampaisiin. On hiljainen ja ujo, mikä ärsytti ko opettajaa, joka jatkuvasti laittoi Wilma-merkintöjä, miten pitää olla "reipas" jne.

Seurasin sitä, laitoin opelle viestiä, ei auttanut, joten otin yhteyttä rehtoriin.

Lopulta yritti antaa liian alhaisen numeron, josta valitin rehtorille. Rehtori korotti sen numeron oikeaksi.

Vierailija
11/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kuulostaa siltä, että heillä ei kemiat kohtaa. Poika on kokenut näin heti, minkäs sitä ihminen tunteilleen voi, ja käyttäytynyt sen vuoksi välinpitämättömästi. Toiminnallemme me sen sijaan voimme paljonkin. Opettaja on reagoinut tähän tiukasti, ehkä tiukemmin kuin muut opettajat, mutta kuvauksen perusteella täysin asiallisesti. Poika on hermostunut siitä ja sen sijaan, että olisi nolona luimistellut ja muuttanut toimintaansa, hän otti uhmakkaamman asenteen eikä nyt ainakaan muuta toimintaansa.

Eli alkuperäinen ongelma on nyt muuttunut toiseksi. Ratkaisu joka tapauksessa on, että poika muuttaa toimintaansa ja asennoitumista opettajaa kohtaan.

Sinällään pojan käytöksessä ei ole mitään erikoista, tuollaisia osa teineistä on. Valutaan tunneilla välinpitämättömänä pipo päässä ja muita sääntöjä venyttäen. Osa opettajista ei jaksa lähteä tahtojen taistoon ja lopulta eivät jaksa olla yläasteella töissä. Osa ottaa heti tiukemman linjan ja ovat suosittuja opiskeluhaluisten oppilaiden joukossa, vetelämpi puolisko vihaa heitä.

Vierailija
12/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on ja voitte olla varmoja että en itsekään tästä tykännyt. Mutta tunnen lapseni ja tää ei oo hänelle tyypillistä käytöstä. Poika on nyt kasilla ja koskaan ennen ei mulle asti ainakaan oo tullut tietoa että olisi v*ttuillut tai ruvennut muuten uhmaamaan ohjeita. Sehän tässä onkin outoa. En minäkään tuota hyväksynyt ja sanoinkin siitä pojalle, mutta mä tiedän että tuo ei ole nyt syy vaan seuraus. Ap

Oletko kysynyt suoraan lapselta mikä siinä opettajassa inhottaa tai "pelottaa"? Oletko itse tavannut opea? Ei ole sattunut olemaan muiden lastesi/tuttavien lastesi ope?

Vierailija
13/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tosi nössö vanhempi. Et saa poikaasi kuriin!

Vierailija
14/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurausta mistä? Opettajan kiusaamisesta? Jos lapsesi pelasi puhelimella kesken tunnin, opettajalla on oikeus ja velvollisuus tiukastikin puuttua asiaan. Ehkä opettajan tyyli ei ollut lapsellesi mieleinen, mutta syy eli lapsi rikkoi sääntöjä, ei poistu mihinkään. 

Kannattaa ehdottomasti asettua opettajan puolelle. Mikään ei särje opettajan auktoriteettiä enemmän kuin se, että kotona vanhemmat kyseenalaistavat ääneen opettajan päätökset. 

Toki voit jutella lapsen kanssa. Voit kysyä, että mitä ihmettä oikein ajatteli, kun pelasi kesken tunnin ja miten opettajan olisi hänen mielestään kuulunut reagoida? Kysy, mikä ärsyttää/ärsytti opettajassa ja miten hän jatkossa aikoo toimia. Jos on taustalla jotain isompaa ongelmaa, se ei lähde sillä, että koulun sääntöjen rikkomisesta ei seuraisi mitään.

Vierailija
15/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta sitä tässä just yritän tehdä. Yritän ymmärtää mikä poikaa nyt rassaa.

Mutta oikeassa olet, joka kirjoitit että toiminnalle voi, vaikka ei kemiat kohtaa. Oon täysin samaa mieltä. Pitää ottaa pojan kanssa asia nyt tiukemmin esille. Ap

Vierailija
16/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla nössö kuin ottaa riski siitä, että joku tekee lasun.

Vierailija
17/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppäs ap selväksi sille lapsellesi, että maailma on täynnä ihmisiä, joiden kanssa ei ” kemiat kohtaa” mielesi mukaisesti.. siitä huolimatta on toimittava monenlaisten ihmisten kanssa työelämässä ja muuallakin. Ei voi aina paeta, kun joku ei ole oman kemian mukainen persoona. Elikkä kitinät ja vi’’tuilut pois ja kouluun.

Vierailija
18/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on ikävä kyllä Suomessa nykyään pakollinen kieli jatko-opinnoissa. Jostain syystä Suomesa on pakko lukea englanninkielisiä kirjoja. Sanot siis pojallesi, että menee töihin ja palkkaa niillä rahoilla oman yksityisopettajan, mutta elämä on pilalla, mikäli englannista ei tule kymppiä. Surkealla englannilla niitä kirjoja ei lueta.

Vierailija
19/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt suoraan lapselta mikä siinä opettajassa inhottaa tai "pelottaa"? Oletko itse tavannut opea? Ei ole sattunut olemaan muiden lastesi/tuttavien lastesi ope?

Tästä kannattaa jutella pojan kanssa, varsinkin kun tuo käytös on kerran tälle epänormaalia. Itsellä ei kohdannut aikanaan kemiat yhden yläasteen kieltenopettajan kanssa, sellainen omasta mielestään hauska vanhempi mies. Äänekkäämmät ja suositut oppilaan tykkäsivät hänestä mutta itse koin tämän opettajan harrastamat mukahauskat vitsit ja huutelut todella ahdistaviksi.

Vierailija
20/35 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne entuudestaan kyseistä opea. Nyt vasta aloittanut pojan koulussa. Ja kysynyt olen, mutta en saa mitään selkeää vastausta. Poika sanoo että opettaja nauroi hänelle ensimmäisellä tunnilla, kun oli seonnut sanoissaan esitellessään itseään englanniksi. Mä tiedän että mun poika on aika herkkä ja varmasti hieman pahoittanut tuosta mielensä. Ope oli ottanut pojan esittelyn esimerkiksi ja nostanut sieltä virheet esille. Pojan mukaan nauroi virheille ja teki hänestä naurun alaisen Siitä kai se uhma tuli. Poika koki että ope ei oo hänen puolellaan. Tai niin mä päättelen. En osaa tarkemmin sanoa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme