Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista oireista olet kärsinyt raudanpuute anemiassa?

Vierailija
19.08.2021 |

Itse olen ihmetellyt kun olen ollut jo pidempään todella maassa.
Väsyttää, masentaa, ei jaksa oikein mitään eikä mikään innosta, aivot ovat ns narikassa, puhe puuroutuu välillä ja ajatukset katkeavat kesken puheen, muisti on huono ja jossain vaiheessa päivää myös näkö sumenee niin että joudun ponnistelemaan nähdäkseni tarkasti. Juon kyllä paljon vettä, joten kyse on siitä, että väsyneenä ei vain pysty käyttämään kapasiteettiaan ja tilalle tulee kognitiivisia ongelmia.

Epäilen vahvasti tämän olevan puutetta raudasta, sillä edes kilpirauhaslääkkeet eivät ole koskaan parantanut oloani merkittävästi.
Raudanpuute on joskus todettukin ja ferritiini oli luokkaa 30., joka hieman nousi silloin kun aloitin kuurin.

Sitten se jäi enkä ole miettinyt asiaa. Syy on siinäkin etten ole vuotanut kahteen vuoteen kuukautisten aikana, sillä otin hormonikierukkan. Sitå ennen kuukautiset olivat runsaat.

Mites teillä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hemoglobiini on ok, mutta ferritiini alhainen ei kyse ole anemiasta, vaan raudanpuutteesta ilman anemiaa.

Vierailija
2/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo sinun oireesi voivat johtua monestakin asiasta ja osa eri asioista kuin toiset. Välttämättä ei ole siis yhtä ainoaa selitystä kaikille oireillesi!

Kannattaa ilman muuta kokeilla rautalääkitystä. Apteekkiin vaan jo tänään. Naisilla ferritiiniarvo reagoi ekana runsaisii kuukautisiin ja esimerkiksi väsymys voi hyvin olla oire. Tyttärelläni eka oire oli levottomat jalat - rauta vaikuttaa veren hapensiirtokykyyn ja huono rauta siis tuntuu ääreisvererenkierron alueella eli jaloissa kihelmöintinä ja levottomuutena.

Miten liikut ja oleilet päivän mittaan? Tuo näön sumentuminen voi johtua jumittavista niskoista tai tyypillisestä nuorten vaivasta, joka johtuu liiasta lähinäön käytöstä kännykällä, lukiessa ja askarrellessa: akkomodaatiohäiriöstä. Sitä ei optikolla voi tutkia, vaatii silmälääkärin tutkinnan, lukulasit lähityöskentelyssä ja silmiä rentouttavat tipat.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01206

Kannattaa myös miettiä, voiko masennusoireiden taustalla olla ihan vaan.... Masennusta. Kaikki ei ole rauhas- tai veriongelmia! Eikä kaikkeen voi vaikuttaa ruokavaliolla. Masennus ei myöskään tarkoita, että pitää olla taustalla karmea lapsuus tai traumoja. Monella ei ole ns. syytä masennukselle siinä mielessä, että voisi osoittaa jotakin yksittäistä huonoa tekijää elämässään. Kyse voi olla ihan vaan aivokemiasta tai ajattelun vääristä poluista, ja jos oikeasti tuntuu siltä, että elämästä on kadonnut melkein kaikki ilo ja innostus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se aiheutti väsymystä.

Vierailija
4/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!!

Tuosta terveyskirjaston linkistä oli huikeasti apua. Juuri nuo oireet ovat jo pitkään häirinneet ja kärsin jopa karsastuksesta kun silmäni väsyvät liiakseen.

Nuo tipat vaikuttivat hyvältä vaihtoehdolta.

Varaanpa ajan silmälääkäriin!

Ps. Minulla on vakavaa traumataustaa joka kylläkin vaikuttaa tähänkin hetkeen elämässäni uskoakseni. Se on jo siinä mielessä hoidossa, että pääsen terapiaan.

Ap

Vierailija
5/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kävin jo eilen hakemassa thyroxinien lisäksi rautatippoja. Testaan miten parin kuukauden kuuri vaikuttaa.

Kärsin myös levottomista jaloista, se on ollut jo niin pitkään kuin muistan.

Ap

Vierailija
6/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!!

Tuosta terveyskirjaston linkistä oli huikeasti apua. Juuri nuo oireet ovat jo pitkään häirinneet ja kärsin jopa karsastuksesta kun silmäni väsyvät liiakseen.

Ps. Minulla on vakavaa traumataustaa joka kylläkin vaikuttaa tähänkin hetkeen elämässäni uskoakseni. Se on jo siinä mielessä hoidossa, että pääsen terapiaan.

Ap

Samoja oireita ja traumoja, ferritiini ollut alle 30.

Käytätkö lääkkeitä?

Tinnitus huutaa korvissa.

T. Eri

Vierailija
7/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli Ferriitti 9 kun kävin verikokeissa ja lääkäri käski syömään rautaa. Jatkuvaa väsymystä ja voimattomuutta. Sellaista kummallista väsymystä ettei oikein saa unta mutta silti tuntuu ettei saa pidettyä aina silmiä auki. Jaloissa jatkuvaa nipistelyä ja kylmän tuntua.

Vierailija
8/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi edellä mainitut jalkaoireet, väsymys ja sitten korvien kohina. Siis pulssin tahtiin kohisee korvissa/päässä. Mulla runsaat menkat ja niiden loputtua kohisee korvissa ja jalat on ikävän tuntuiset. Sitten vaan maksaa, veriruokia, rautalisää sekä c vitamiinia ja olo kohenee taas. Kahvia ja maitotuotteita välttelen kun ne heikentää raudan imeytymistä.

Vierailija
9/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!!

Ap

En käytä muita lääkityksiä kuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lisäksi syön maitohappobakteereja, nyt tuo rautavalmiste ja toisinaan d-vitamiinilisää.

Voimia sinullekin!

Ap

Samoja oireita ja traumoja, ferritiini ollut alle 30.

Käytätkö lääkkeitä?

Tinnitus huutaa korvissa.

T. Eri

Vierailija
10/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvien humina ja "lukkiutuminen". Voimattomuus, masennus.

Vierailija
11/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rautakuuri helpottanut oloanne merkittävästi?

Vierailija
12/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli 1,5, hemoglobiini 110. Oireina nukahtelu kesken työpäivän vaikka nukuin 10h yössä. Silmät eivät yksinkertaisesti pysyneet auki. Levottomat jalat, syke koko ajan korkealla, voimattomuus, aivosumu ym. Nyt ferritiini 30 ja hemoglobiini 140 ja pikku hiljaa elävien kirjoissa

Vierailija
14/14 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnan lyheneminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän