Miksi muka pankki omistaa asunnon, jos siitä on velkaa?
Näin täällä monesti joku väittää.
Ihan on kauppakirjassa mun nimi. Saan itse päättää kuka asuu, voin ilman pankin lupaa myydä tai vuokrata.
Kommentit (44)
Naapuri osti auton ja kyllä miehen kanssa naurettiin kun katsottiin Trafin sivuilta kuka auton omistaa - rahoitusyhtiö :D :D
Vierailija kirjoitti:
Et sä mitään asuntoa omista, omistat kasan osakekirjoja jotka on pankilla vakuutena sun lainasta. Ja jos, myydä aiot ne kirjat, tarttet pankin suostumuksen.
Omakotitaloissa ei ole osakekirjoja.
Niitä on vain niillä, jotka ostavat asunnot asunto-osakyhtiöistä.
He eivät omista sitä asuntoa konkeereettisesti.
Vaan tietyn osakemäärän tuosta yhtiöstä, joka oikeuttaa tietyn kokoisessa ja kuntoisessa asunnossa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Pankki lainaa sinulle 70 prosenttia rahoista, sinulla on 30 prosenttia.
Mietitäänpä yhdessä, kumman osuus on suurempi.
Mietitäänpä yhdessä mikä nimi on osakekirjoissa. Lainanottajan. Ei pankin. Pankki saa ottaa asunnon haltuunsa VASTA jos lainanottaja ei selviydy velasta. Ei toi mikään autorahoitusjuttu ole.
Sulla pitkät piuhat?
Vierailija kirjoitti:
Naapuri osti auton ja kyllä miehen kanssa naurettiin kun katsottiin Trafin sivuilta kuka auton omistaa - rahoitusyhtiö :D :D
Ei kukaan täysjärkinen osta käteisellä auton kaltaista kulutustavaraa. Rahoituksen korko max 1%, sijoitusten tuotto 7%.
Sinä rahoitusautotrolli ihan selkeesti et saa lainaa 0,1 korolla kuten esimerkiksi minä. Minä tienaan korot ja kulut koko rahoitusajalta kuukaudessa takaisin osakesalkun tuotoilla. Sulla menee monta vuotta auton hinnan takas tienaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Auto pitää silloin tällöin uusia.
Ja vaikka siitä saakin uuteen autoon käsirahan, niin harvemmalla on varaa laittaa 40 000-50 000
käteistä rahaa tuliterään, siis aivan uuteen autoon.
Tottakai se ostetaan rahoituksella. Ja jos on jo ennestään pankkilainaa, niin sitä ei välttämättä saakaan. Ja monilla on jo ennestään pankkilainaa oman talon rakentamisen tai asunnon oston takia.
Perheissä, joissa on esim, 2-3 lähellä teini-ikää olevaa lasta.
Siellä ostetaan puhelimet usein osa-maksulla, koska ne maksut hoituvat siinä sivussa, melkein huomaamatta. Olis aivan eri asia, että pitäs yhtä-äkkiä vetäistä pari tuhatta euroa rahaa kolmeen puhelimeen.
Ne osamaksuillakin ostetut tuotteet pitää maksaa. Unohtaako joku tämän, kun ivailee ja pilkkaa ihmisiä tuollaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa et voi myydä ilman pankin lupaa.
Useamman asunnon olen myynyt, enkä koskaan ole pankilta siihen lupaa kysynyt. Toki kaupantekotilanteessa loppuvelka maksetaan pois, mutta ei tähän prosessiin mitään lupia tarvitse.
Se on vanhan kansan sanonta. Ei se pankki sitä asuntoa todellisuudessa omista, vaan pitää asuntolainan panttina. Eli jos jättää maksamatta lyhennykset, niin loppuviimein pankki sitten pystyy tietyin edellytyksin myymään asunnon ja ottamaan rahansa.
Mutta tällä palstalla köyhät nyt ulisee asuntolainoista muutenkin, kun eivät itse sellaista pankista saa. Esimerkiksi nyt ”pitkästä velkavankeudesta” sitkeästi ylläpidetään narratiivia, ihan kuin sitä asuntoa ei mukamas ihan milloin tahansa voisi myydä pois ja muuttaa vaikka vuokralle. Mutta nää on näitä.
Lukeehan se kauppakirjassa kuka on omistaja.
Lukeehan se kauppakirjassa kuka on omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Ja te Taalasmaat oikein kävitte asian Trafilta tarkistamassa, kenenköhän touhuille tässä pitää nauraa.
Pks. Monella kulissit kunnossa.
Asuntolainaa 400000
2x leasingautot
Perintökrääsää
Parit isot kulutusluotot, pino luottokortteja, osamaksuja, ulosotossa xxxxx€..
Köyhäkin on rikas. Kukaan ei persaukiselle reilusti yli 500k lainaa anna, ei edes 50€.
Vierailija kirjoitti:
Omistaja on se, jolle osakekirja on siirretty.
Pankki lainaa rahaa tätä tai muuta vakuutta vastaan mutta pankki ei todellakaan omista asuntoa.
Siinä mielessä kyllä pankki "omistaa" lainaosuuden verran että jos et pysty maksamaan lainaa pankilla on oikeus myydä asunto ja saada omansa pois. Viis siitä millä hinnalla kunhan se kattaa lainasumman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki lainaa rahaa tätä tai muuta vakuutta vastaan mutta pankki ei todellakaan omista asuntoa.
Siinä mielessä kyllä pankki "omistaa" lainaosuuden verran että jos et pysty maksamaan lainaa pankilla on oikeus myydä asunto ja saada omansa pois. Viis siitä millä hinnalla kunhan se kattaa lainasumman.
Ei, kun tästä järjestelystä on omistaja sopinut pankin kanssa, kun on panttaukset allekirjoittanut. Omistamiseen tuo sopimus ei kuitenkaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan käsittänyt sun kaltaisten trollien ajatuksenjuoksua. Siis miten se on vähemmän oma, jos auto on hankittu rahoituksella? Selitäs tämä. Koska ihan sama hinta se autosta maksetaan ja korot vielä päälle.
Eikä sellaista autoa voi ostaa johon ei ole varaa. Ei rahoitus muuta tilannetta mitenkään. Jos naapurilla on mersu, hänellä on rahaa mersuun. Maksutavalla ei ole väliä. Mersu maksaa mersun verran.
Tällaisessa sinun ajattelutavassasi ei voi olla muuta logiikkaa, kuin että konpensoit omaa kateuttasi ajattelemalla, ettei rahoituksella ostettu auto ole mukamas ostajan oma. Sunlaisella tyypillä on yleensä itselläkin vuosien varrella hikisesti säästetty se mersun raha. Mutta koska säästäminen oli niin työlästä, et raaski sitä mersua sitten kuitenkaan ostaa. Ajelet vanhalla skodalla ja kadehdit naapurin mersua.
Vierailija kirjoitti:
Pankki lainaa sinulle 70 prosenttia rahoista, sinulla on 30 prosenttia.
Mietitäänpä yhdessä, kumman osuus on suurempi.
Sinä omistat 100%
Olet velkaa pankille, mahdollisesti autoliikkeelle ja luottokorttiyhtiölle. Silti edelleen omistat asunnosta 100%.
Vierailija kirjoitti:
Et sä mitään asuntoa omista, omistat kasan osakekirjoja jotka on pankilla vakuutena sun lainasta. Ja jos, myydä aiot ne kirjat, tarttet pankin suostumuksen.
Et tarvitse pankin suostumusta. Pankille ilmoitetaan myynnistä, jotta kaivavat ajoissa osakekirjat holvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässäkään mielessä pankki ei omista.
Jos pantti realisoidaan, se siirtyy uudelle omistajalle mutta ei pankille.
Siis voinhan minä laittaa asunnon tai kiinteistön pantiksi sellaisestakin velasta, joka ei liity sen asunnon hankintaan millään tavalla. Moni tekee näin esimerkiksi perustaessaan yrityksen. Panttioikeus ei lähtökohtaisesti liity mitenkään siihen, mitä sillä lainarahalla tehdään. Ja panttioikeuden haltija ei tietenkään omista panttia.
Vierailija kirjoitti:
Mä nauran mun naapureita, kun ne luulee että ostin auton. Piti oikein hakea Trafin sivuilta tiedot.
Ps. Se on leasingauto.
Velaksi ne ovat kauppiallaakin jotkut tavarat ja varastot. Siellä raha liikkuu koko ajan.
Ei tätä yhteiskuntaa pysysytä käteisellä rahalla pyörittämään.
Ja luottoa ei velkaa ei anneta keille vaan.
Tarvitaan vakuudet siitä, että pankki saa lainaamansa rahat takaisin.
Millois pankit ovat muka tappiokseen rahaa syytäneet mihinkään.
Aina saavat kaiken takaisin, ja vielä korot päälle.
Se asuntohan on ihmiselle sijoitus.