Miksi muka pankki omistaa asunnon, jos siitä on velkaa?
Näin täällä monesti joku väittää.
Ihan on kauppakirjassa mun nimi. Saan itse päättää kuka asuu, voin ilman pankin lupaa myydä tai vuokrata.
Kommentit (44)
Kauppakirjan lisäksi kannattaa lukea lainapaperi.
Itse asiassa et voi myydä ilman pankin lupaa.
Minäkään en ymmärrä tuota väitettä/sanontaa. Ei asuntolaina ole mikään leasing-sopimus.
Eihän se omistakaan, mutta juntit eivät tajua panttioikeuden ja omistusoikeuden eroa.
Omistaja on se, jolle osakekirja on siirretty.
Pankki lainaa rahaa tätä tai muuta vakuutta vastaan mutta pankki ei todellakaan omista asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa et voi myydä ilman pankin lupaa.
Kyllä voit. Raha jonka saat vapauttaa vakuuden.
Pankki lainaa sinulle 70 prosenttia rahoista, sinulla on 30 prosenttia.
Mietitäänpä yhdessä, kumman osuus on suurempi.
Ei tietenkään omista. Laina on vain pankista ja talo usein panttina, mutta kyllä lainanottajasta silti omistavat talon.
Vierailija kirjoitti:
Maksat kiltisti pankille siitä asumisesta tai sitten...
Pankille ei makseta asumisesta.
Tyhmä sanonta, ei pidä paikkaansa.
Et sä mitään asuntoa omista, omistat kasan osakekirjoja jotka on pankilla vakuutena sun lainasta. Ja jos, myydä aiot ne kirjat, tarttet pankin suostumuksen.
Se on kielikuva, sanonta ja mitä näitä nyt on muita
Ihmiset on nykyään kauhean raskaita kaikkien "kyllä minä tästä vanhasta sanonnasta mieleni niin pahoitin" juttujensa kanssa
Sinun asuntosi ei siis ole velan vakuutena. Tavallisesti on, eli asunnon voi kyllä myydä, mutta pankki vahtii myyntihintaa ja ensin myyntitulosta maksetaan velka pankille . Siinä mielessä pankki "omistaa" asunnon, vaikka varsinainen omistaja hallitsee sitä.
Pankille ei makseta asumisesta, sillä eihän omistajan tarvitse siinä itse asua, mutta "omistusoikeus" selviää kolmessa kuukaudessa, jos asuntovelkaa jättää maksamatta ilman erityissopimusta.
No, tosiasiallisesti et omista asuntoa siinä mielessä, että voisit sen realisoida ja hassata rahat - koska olet sen hinnasta ison osan velkaa pankille. Asunto on lainan vakuutena.
Isossa osassa Suomea asuntojen hinnat jopa laskevat eli vaikka lyhennät lainaa, omaisuutesi ei kartu.
Naapuriasunto myytiin juuri 600.000 eurolla ja mulla samanlainen. Lainaa jäljellä noin 100.000 euroa pankista.
Kyllä sanon, että voin myydä asunnon ihan koska haluan ja omistajana olen minä.
Vierailija kirjoitti:
Et sä mitään asuntoa omista, omistat kasan osakekirjoja jotka on pankilla vakuutena sun lainasta. Ja jos, myydä aiot ne kirjat, tarttet pankin suostumuksen.
Ei pankkia kiinnosta muu kuin se, että saa sen jäljellä olevan lainasumman jos asunto myydään. Ei siihen myyntiin erikseen pankilta mitään lupia kysellä.
Ei omista. Lainaahan voi olla samaan kohteeseen periaatteessa paristakin paikasta, harvinaista, mutta ei mahdotonta. Esim. joltain yksityiseltä, vaikkapa sukulaiselta voi olla takausvastuun verran lainaa.
Auto on eri asia, auto on rahoitusyhtiön siihen asti kunnes se on maksettu.
Maksat kiltisti pankille siitä asumisesta tai sitten...