Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys uskovaisille (ja muillekin) viinistä

Vierailija
12.09.2014 |

Miksi viini ruokajuomana on "syntistä" ja kiellettyä? Raamatussakin nimittäin juotiin monin paikoin viiniä. Juopottelu on asia erikseen toki, mutta miksi ei edes viiniäkään saisi ruoan kanssa nauttia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se jää jokaisen omantunnon varaan. Suomessa kun on tuota alkoholismi-nimistä ongelmaa niin laajalti, niin muiden ihmisten takia kai sitä myös pidättäydytään, ettei annettaisi väärää kuvaa asiasta ja oltaisi lankeemukseksi muille. Kyllä kai jotkut alkukristitytkin joivat vähän viiniä, mutta juopuminen oli kielletty, ja ihan ymmärrettävistä syistä.

Vierailija
2/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen uskovainen (ev-lut.) eikä minusta viini mitenkään kiellettyä ole. Voin jopa juoda kännitkin siinä missä ei-uskovainenkin, toki muistaen yleiset varoitukset joita löytyy niin Raamatusta kuin tosielämästä, että jos liikaa ryyppää siitä tulee rietasta menoa ja muitakin ikäviä seuraamuksia mahdollisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tein saman avauksen tuolla. Samaa olen ihmetellyt. En tajua tätä asiaa ollenkaan. Miksi uskovaiset ovat tehneet viinistä tällaisen kynnyskysymyksen? Ettei edes uskovaisten SRURASSA voi nauttia viinilasillista ruuan kanssa, ettei synny kauheaa kohtausta ja veristä loukkaamista. Siis mitä? Miten tällaiseen ajatteluun on päädytty?

Vierailija
4/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:10"]

Eiköhän se jää jokaisen omantunnon varaan. Suomessa kun on tuota alkoholismi-nimistä ongelmaa niin laajalti, niin muiden ihmisten takia kai sitä myös pidättäydytään, ettei annettaisi väärää kuvaa asiasta ja oltaisi lankeemukseksi muille. Kyllä kai jotkut alkukristitytkin joivat vähän viiniä, mutta juopuminen oli kielletty, ja ihan ymmärrettävistä syistä.

[/quote]

Joivat vähän enemmänkin kuin vähän, moittihan Paavali jotain seurakuntaa siitä, että ehtoollisaterioilla köyhät on nälässä kun taas varakkaammat mässää ja ovat juovuksissa. Ilmeisesti liiallinen juopottelu oli jonkinasteinen ongelma tietyillä ihmisillä ja siksi semmoista menoa vastaan oli syytä saarnatakin välillä.

Mutta ihan varmasti paikallisten perinteiden tapaan esim. hääjuhlissa ottivat viiniä vähän enemmänkin kuin vähän. Kyllähän itse Jeesuskin muutti veden viiniksi, vaikka juhlaväki oli jo juovuksissa. Järjesti siis lisää viinaa jo juopuneille että bileet voi jatkua! En usko siis että ainakaan Jeesus paheksuu sitä että joskus juhlii kosteastikin, mutta toki henkinen ja hengellinen elämä menee ihan huonoksi jos alkaa päivät pitkät juoda.

Vierailija
5/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:12"]

Heh, tein saman avauksen tuolla. Samaa olen ihmetellyt. En tajua tätä asiaa ollenkaan. Miksi uskovaiset ovat tehneet viinistä tällaisen kynnyskysymyksen? Ettei edes uskovaisten SRURASSA voi nauttia viinilasillista ruuan kanssa, ettei synny kauheaa kohtausta ja veristä loukkaamista. Siis mitä? Miten tällaiseen ajatteluun on päädytty?

[/quote]

Koskeeko tämä jotain tiettyjä seurakuntia tai lahkoja? Kyllä minä tiedän paljon uskovaisia jotka käyttää alkoholia eivätkä tee siitä mitään ongelmaa jos muut käyttää.

Vierailija
6/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaisilla on purim-juhlan aikana jopa kehotus humaltua. Kristinuskon perustana olevassa juutalaisuudessa myös sapattiateriaan kuuluu aikuisille juomaksi viini.

Vierailija
7/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän viiniä ym. alkoholia saa juoda. Eri asia on, haluaako. Mutta se on oma valinta.

Vierailija
8/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:12"]

[/quote]

Koskeeko tämä jotain tiettyjä seurakuntia tai lahkoja? Kyllä minä tiedän paljon uskovaisia jotka käyttää alkoholia eivätkä tee siitä mitään ongelmaa jos muut käyttää.
[/quote]

Juuri näin. Koskee kai vain lestoja? En tunne yhtään uskovaista, joka olisi absolutisti.

Vierailija
9/9 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus! Ihme ennakkoluuloja uskovaisia kohtaan taas. Ihmisillä tuntuu olevan sellanen käsitys, että uskovaisilla on liuta sääntöjä ja kieltoja, joita täytyy noudattaa. Uskovana en ryyppää ja sekoile humalassa siksi, koska en halua, ei ole tarvetta sellaseen. Kuitenkin saatan juoda saunakaljan tai viiniä ruualla, en koe siinä mitään pahaa. Totuus nyt vaan on se, että raju ryyppääminen ei ole kenellekään hyväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi