Voiko alle kouluikäisen ADHD-oireet väistyä iän myötä?
Olen aina toivonut, että meidän nyt 5-vuotias tyttö olisi vain vilkas. Mutta hänen käytöksensä ei ole rauhoittunut lainkaan, jopa päinvastoin.
Hän on jatkuvasti äänessä, riehaantuu helposti, menettää helposti malttinsa jos ei osaa jotain, ei malta odottaa vuoroaan jos aikuiset puhuu jne. Minua on alkanut todella pelottaa, että tämä ei menekään ohi iän myötä. 😔
Minkälaisia ADHD-tyyppisiä oireita teidän 5-vuotiailla on tai on ollut?
Kommentit (34)
Meillä oli jotain häiröherkkyyttä, ja lukihäirötä ala-asteella. Korjaantui kyllä ajan mittaan. Nyt todella rauhallinen ja opiskelut saatiin suoritettua amk:ssa. Mitään lääkitystä ei ollut. Näin hän vain kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä kriteerinä on esimerkiksi, että lapsi ei jaksa keskittyä. Mutta mihin ja kuinka kauan juuri 5 vuotta täyttäneen sitten pitäisi pystyä keskittymään?
Juuri näin. Oli tietyt asiat mihin jaksoi keskittyä, esim. Legot. Itsellänikin keskittyminen herpaantuu diipadaaba palavereissa töissä, ja olen silti aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Viisivuotiaan tulisi pystyä osallistua päiväkodissa jonkin aikaa (15 minuuttia esim.) sellaiseenkin tekemiseen, mikä ei ole hänen itse valitsemaansa ja joka ei ihan täysillä kiinnosta.
Miksi?
Alle kouluikäisten lasten ADHD ta ei todellakaan ole tarve edes tutkia, lapsi saa olla villi, mutta sitten jos hänellä on huomattavasti ongelmia esim väkivaltaisuutta voidaan ADHD joskus todeta jo pienellä lapsella.
Normaali lapsi rauhoittuu kun ikää tulee lisää. ADHD lapsen käytös ei vastaa ikätasoaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teidän lapsilla ADHD-oireet esille koko ajan ja kaikissa paikoissa?
Meillä on selviä oireita, mutta toisaalta tietyissä tilanteissa on todella arka ja rauhallinen. Kun taas kotona tai väsyneenä muuallakin saattaa olla todella häiriökäytöksinen.
Lasten osalta yleensä diagnoosin saaminen edellyttää että oireilu näkyy kaikkialla.
Jos Ap:n kuvailema lapsi on ADHD niin lähes jokainen 5-vuotias on ADHD :D ei ihme, että niitä diagnooseja on niin paljon. Meillä ihan samanlainen tyttö ja ihan normaali. Vain eläväinen ja vilkas persoona. Kyllä sosiaaliset säännöt oppii iän myötä. En ole koskaan epäillyt ADHD:tä. Olen kyllä nähnyt miten ADHD lapsi käyttäytyy ja se on kyllä selkeästi erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä kriteerinä on esimerkiksi, että lapsi ei jaksa keskittyä. Mutta mihin ja kuinka kauan juuri 5 vuotta täyttäneen sitten pitäisi pystyä keskittymään?
Juuri näin. Oli tietyt asiat mihin jaksoi keskittyä, esim. Legot. Itsellänikin keskittyminen herpaantuu diipadaaba palavereissa töissä, ja olen silti aikuinen.
Aikuisella voi olla diagnosoimaton ADD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella voi olla diagnosoimaton ADD.
Jos keskittymisen herpaantuminen tylsässä palaverissa on merkki kirjaindiagnoosista, niin eikö periaatteessa lähes meidän kaikkien pitäisi olla nepsytapauksia?
Tai toisinpäin: eikö normaalin ihmisen pitäisi kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa ällärivi ja päästä ensi yrittämällä lääkikseen, koska keskittyminen ei ole missään vaiheessa opintoja herpaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Jos Ap:n kuvailema lapsi on ADHD niin lähes jokainen 5-vuotias on ADHD :D ei ihme, että niitä diagnooseja on niin paljon. Meillä ihan samanlainen tyttö ja ihan normaali. Vain eläväinen ja vilkas persoona. Kyllä sosiaaliset säännöt oppii iän myötä. En ole koskaan epäillyt ADHD:tä. Olen kyllä nähnyt miten ADHD lapsi käyttäytyy ja se on kyllä selkeästi erilaista.
Voi kunpa olisit oikeassa! Näin haluaisin asian olevan. Tuntuu, että vieläkin varsinkin tytön pitäisi olla kiltti ja hiljainen, tai muuten hänellä on heti ADHD.
Ap
Hiljaisuus ja kiltteys ei ole mikään tae siitä ettei olisi ADHD. Kaikki ei ole hyperaktiivisia eikä impulssikontrollittomia.
Koulunkäynnin kiinnostavuus on yksi merkittävä tekijä. Usein kuulee kommentteja että olisi pitänyt käydä kouluja nuorena. Nämä tapaukset ovat helposti juuri ADHD-henkilöitä. Tällaiset syyt saattavat antaa elämälle ihan erilaisen suunnan vaikka pysyttelisikin ihan kunnollisessa elämäntavassa.
Tarkkaavaisuus painotteinen ADHD jää monesti diagnosoimatta ja tätä esiintyy varsinkin tytöillä. Pelkkä ongelmakäyttäytyminen ei saa olla ainoa kriteeri, jonka perusteella katsotaan onko lapsella ADHD. Kaikki ei ole niitä ylivilkkaita poikia, todennäköisesti tämä ryhmä ei ole edes enemmistö oireyhtymän kantajista. Ja toki tytöillä voi olla myös yliaktiivis impulsiivinen versio. Etsi jostain esimerkkejä miten ADHD näkyy lapsilla ja vertaile, jos yhtäläisyyksiä löytyy niin kannattaa aloittaa tutkimukset.
Meillä ADD diagnoosi tuli vasta 17- vuotiaana. Peruskoulu meni hyvin, mutta lukion kuormitus toi keskittymishäiriön esiin.
Viisivuotiaan tulisi pystyä osallistua päiväkodissa jonkin aikaa (15 minuuttia esim.) sellaiseenkin tekemiseen, mikä ei ole hänen itse valitsemaansa ja joka ei ihan täysillä kiinnosta.